John Deere 7280R schaal 1/8

Hallo allemaal,

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Richard en kom uit (het mooie) Twente.
Ik ben al enige tijd bezig met het bouwen van een John Deere 7280R
schaal 1 op 8.
Iemand vroeg mij een keer of ik de uren bij hield die ik eraan bestede, ik heb hem gezegd dat ik de jaren telde.:rolleyes:
Ik ga de John Deere maken van hoofdzakelijk aluminium en plaatstaal 0.75m.
Ik ga proberen zoveel mogelijk delen zelf te maken en het model uit te voeren met een versnellingsbak,inschakelbare voorwiel aandrijving, voor en achter differentieel wat je kunt sperren, aftakas, hefinrichting,.........


Zo moet het ongeveer worden,

full


Groeten Richard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Richard,


Ik zie dat je al enige tijd lid bent van het MBF forum.

Welkom op het Truckers MBF forum

Veel kijk, lees en bouwplezier op het MBF Truckers forum
 
Achterdifferentieel

Piet bedankt,


Ik ben begonnen met het maken van het achter differentieel, had hiervoor nog kegeltandwielen liggen van een ander project.

full


Ik heb de tandwielen korter gedraaid en één ervan op de linker en één op de rechter achteras gelast.
Het derde tandwiel, het zogenaamde satellietwiel, heb ik op een as gelast wat dwars door het differentieelhuis gaat, hierin zijn gaten geboord waarmee ik het differentieel kan sperren.
In de rechter aandrijfas zit een gat geboord met daarin een kleinere as die dan uit kan schuiven en in één van de gaten van het asje van de satellietwiel steekt waardoor deze niet meer kan draaien en het differentieel wordt gesperd.

full




Groeten,

Richard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
achter differentieel

Hier een foto van alle onderdelen van het achter differentieel, hierop is asje nummer 5 de as die in as nummer 2 komt voor het sperren van het differentieel.

full


Tandwielen in het huis geplaatst

full


Het achter differentieel samengebouwd.

full



Groeten, Richard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Frame

Nu het achter differentieel zover klaar is ben ik verder gegaan met het frame, ik ga het frame maken van aluminium strip 100mm hoog en 8mm dik.

full


Het frame gaat uit 3 delen bestaan, een deel voor de achteras, hefinrichting en versnellingsbak, een midden deel waar de motor zit, en een deel voor de vooras en de front hef.
Ik heb dit gedaan voor als ik later één van deze drie delen wil veranderen ik niet een geheel nieuw frame moet maken;)
De totale lengte zal ongeveer 486 mm worden.

De versnellingsbak krijgt een hoge en lage gearing en 2 versnellingen, dus totaal 4 versnellingen voor en achteruit.


full


Dit is het linker achterdeel van het frame.
De 4 rechtse gaten, (voor kogellagers) zijn voor de versnellingen, de 3 in het midden(boven elkaar) zijn voor de verdere vertraging van de snelheid en voor de aansluiting op het achterdifferentieel en de voor as.
De 3 gaten links bovenaan zijn voor de hefinrichting, en het grote gat met de tapgaten eromheen is voor de achteras.



Groeten Richard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er allemaal netjes en strak uit !
Vooral de oplossing voor je sperdiif is interessant.
Heb je wel de alu platen eerst goed vlak gemaakt, over het algemeen zijn die zo krom
dat de lagers kunnen gaan wringen na het samenbouwen.
 
De platen waren netjes vlak, ik heb de plaat spanningsvrij opgespannen en toen alle gaten en vlakken in één opspanning bewerkt zodat alles netjes in één lijn ligt.
 
Motorsteun

Bezig met het frezen/kotteren van de motorsteun.

full




Het passingsvlak voor de motor vlak gekotterd zodat de motor haaks staat ten opzichte van de as in de versnellingsbak.

full




De motor komt dwars te zitten in het midden van de tractor, en zal de versnellingsbak met een getande riem aandrijven, door de
sleufgaten is de getande riem te spannen.

full


De gaatjes aan de zijkant zijn voor het koppelen van de platen.


Groeten Richard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Motor even gemonteerd voor de controle

full





De achterhefinrichting ga ik aandrijven met een Modelcraft zeilservo.

Tussensteun gefreesd voor bevestiging van de assen en tandwielen, die de zeilservo vertragen tot een verdraaiing van 76 graden.

full




Samengebouwd ziet het er dan zo uit

full




Groeten Richard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Platen gefreesd om de versnellingsbak delen aan elkaar te schroeven, aan de kopse kanten van de plaat M3 gaten getapt, het dikkere linker blok wordt de achterkant, hierop wordt later de hef, trekhaak, aftakas en dergelijken bevestigd.

full




Assen en tandwielen gekocht en aangepast voor de versnellingsbak met 4 versnellingen. Ik heb de kunststof tandwielen smaller gemaakt naar dezelfde breedte als de stalen tandwielen.
Ik heb de kunststof tandwielen genomen om het geluid te reduceren, ik weet alleen niet hoe slijtvast deze zijn, als ze te snel slijten ga ik ze vervangen door stalen tandwielen.

full



Groeten Richard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er netjes uit, mooi ontwerp en goed doordacht !
De kunststof tandwielen gaan wel lang mee, zoveel vermogen komt er
ook niet op te staan. Het enige waar kunststof tandwielen snel door slijten
is een stotende belasting.
 
Achteras

De achterassen heb ik gedraaid uit aluminium van Ø60, in de achteras zitten aan beide zijden twee lagers, één in de tussenring, gelijk aan de versnellingsbak, het tweede lager zit aan het uiteinde van de as.
De uitsparingen zijn voor de tandwielen die aan de buitenkant van de versnellingsbak komen.

full



Deze twee tussenplaten komen onderin de versnellingsbak hierin komt de as naar de voorwielaandrijving en den aftakas.

full





Groeten Richard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag de versnellingsbak in elkaar gezet ,het kleine tandwiel dat het differentieel gaat aandrijven heb ik vast op de as gelast, na het opboren van het asgat was de rand te dun om het draadgat voor de stelbout nog te gebruiken.

full





In het laatste gat komt de as voor de voorwielaandrijving, hiervoor moet ik nog haakse tandwielen bestellen.

full





Versnellingsbak samengebouwd, op de uitstekende assen komen de tandwielen die de assen onderling aandrijven.

full




Groeten Richard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verder gegaan met het monteren van de achterassen, eerst de tussenring met het lager tegen de versnellingsbak gezet en geborgd met een zegering.

full



Achteras wordt vastgezet met M3 imbusbouten.

full




Geheel vastgezet, aan het uiteinde komt ook nog een zegering zodat het lager opgesloten zit.

full





Groeten Richard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top