John Deere 7280R schaal 1/8

Daan bedankt voor de complimenten.

De motor van de aftakas komt tussen de aandrijfmotor en de vooras te zitten, dit is dezelfde motor als de aandrijfmotor.

full

Door de tandwielen wordt het toerental verlaagd naar maximaal 1300 omwentelingen per minuut, de motor is later ook traploos regelbaar hierdoor kan het toerental altijd nog worden verlaagd.
In het lager links bovenaan komt de as naar de voorwielaandrijving (tussen tandwiel en as zit nog 1 mm speling)

full

Motor geplaats in het frame, in het lager aan de linkerkant komt de as van de aftakas onder de versnellingsbak door naar achter te lopen.

full

Groet Richard

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben nu begonnen met het maken van de vooras, het differentieel wat hierin komt is bijna hetzelfde als in de achteras, hier zit ook, op de foto in de linker as, een asje van rond 6mm voor het sperren van het differentieel.

full

Aan de uiteinden van de aandrijfassen heb ik een zeskant van 8mm gelast (inbussleutel) hierop komt de cardankoppeling naar het voorwiel.

full

Groet Richard

Het differentieelhuis is gedraaid uit een aluminium as, aan beide kanten is een kamer gedraaid.
Aan de linker kant komt een aluminium deksel met een lagerbus voor de aandrijfas en aan de rechterkant komt het kroonwiel voor de aandrijving van het differentieel.

full

Het kroonwiel word met 8 M3 boutjes vastgezet in het huis.

full

In het kroonwiel komt ook een lagerbus voor de rechter aandrijfas.
Het differentieelhuis is aan één kant open, dit is voor de montage van satelliet wiel.

full

Beide aandrijfassen in het huis gemonteerd, de tandwielen ingevet met speciaal tandwielvet.

full

Mvg, Richard

Satellietwiel gemonteerd en geborgd met een deksel.

full

In het huis zijn twee sleuven opengelaten voor het satellietwiel, dit om de diameter van het binnendifferentieelhuis zo klein mogelijk te houden.

full

Mvg Richard

Cardankoppelingen van staal gemaakt voor de tussenas naar de vooras.

full

De cardankoppelingen in de vooras zijn deels van staal en deels van aluminium gemaakt, het ene deel heb ik van aluminium gemaakt om gewichtsbesparing, en aluminium is eenvoudiger te bewerken.
Aan het rechter deel met de 8 tapgaten van M3 komt het voorwiel te zitten.

full

Mvg Richard

Netjes !
Mooie eenvoudige oplossing van je kardankoppelingen, wat heb je in
de bronzen bussen zitten op je kruisstuk ?

In de bronzen bussen zitten inbusboutjes M3, ik heb de bussen opgeboord naar 5,4mm, hierin past dan precies de kop van de inbusbout.

Michel, voor het zeskant heb ik een plug gebruikt met een binnenzeskant voor een inbussleutel, ik heb hier het schroefdraad deel van afgedraaid en het voorste deel, met het zeskant, aan de cardankoppeling gelast.

full

Mvg Richard

Slim! , je moet er maar opkomen ;)
want ik had het me ook al afgevraagd, en dat zeskant zag er echt industrieel uit.
Cor

Heilige moeder maria wat een werk, trouwens doordat de sleuven t diff zitten heb je genoeg voorzorgsmaatregelen tegen vuil of ben je daar nog over aan t brainstormen? (Of komt t diff geheel afgesloten te zitten?)

G60force, het differentieel en komt in de vooras en zit dan geheel opgesloten zodat er geen stof bij kan.

Ok had al verwacht dat je dr een oplossing voor zou hebben :) echt zo jaloers op je kunsten en apparatuur etc. ;) tis echt genieten dit te volgen, mn buurman heeft veel grote machines zal dit draadje eens aan em doorsturen... Gaat ie vast waarderen :P

G60force, bedankt voor de complimenten, alleen van de apparatuur moet je niet te veel verwachten ik heb geen cnc banken of iets dergelijks.
Ik heb een EMCO Compact 8 draaibank en een Huvema HU 25 BF kolomboormachine met kruistafel.;)

full

full

(De foto van de kolomboormachine heb ik van het internet afgehaald)

Mvg Richard

Verder gegaan met het maken van de vooras.
Voor het bevestigen van de voorwielen heb ik een huis gedraaid waarin twee stofdichte kogellagers zitten. Hierin komt het aluminium deel van de cardankoppeling waar aan het voorwiel wordt bevestigd.

full

De buitenste assen gedraaid, hierin zit aan de beide uiteinden een kogellager voor de geleiding van de aandrijfas.

full

Naast het differentieelhuis komt een verleng deel met de gaffel voor het inschakelen van het differentieelsper. In dit deel zit ook het conische tandwiel voor de haakse overbrenging van de aandrijving.

full

Differentieel met de gaffel gemonteerd. (Het witte op de foto is smeervet, ik heb hem eerst proefgedraaid)

full

Mvg, Richard

Vooras samengebouwd, voor het differentieelhuis moet ik nog passende schroeven kopen.

full

full

Mvg Richard

Back