JPX T240

Beste medebouwers,
Altijd al weer tijdens het bouwen aan het denken aan een nieuw project.
Mijn gedachte gaan uit naar een Frans type modelturbine de JPX T240.
Wie heeft deze gebouwd en/ of heeft er tekeningen van?

dit alles meer ter orientatie of e.e.a. haalbaar is.

mvg Rene

JPX onderdelen passeren met vaste regelmaat op ebay.de, erg goedkoop zelfs. Deze motoren zijn gebouwd om enkel op gas te draaien wat vandaag de dag in de modelvliegerij verboden is. Heb er ergens eens een site van tegengekomen van iemand die bezig was met ombouw naar kerosine voor een JPX 450. Als ik hem terugvind zal ik em hier plaatsen.

Volgens mij klopt je verhaal niet helemaal rufter.

JPX is begonnen met het maken van turbines die draaide op gas.
Maar ze hebben volgens mij ook motoren gemaakt, die vanuit de fabriek al op kerosine draaide. Volgens mij stond daarvoor de T in de benaming.

Deze turbines worden niet meer gemaakt en voor zover ik weet zijn er nooit tekeningen van verkocht, misschien in zwart circuit??

De motor is gebaseerd op de complete loper van een autoturbo wat eea wel goedkoper kan maken als je toevallig een goede maat tweedehandse turbo kan vinden. De diffuser van deze motor is echter best complex, tweetraps en de voorste radiale schoepen hebben een curve. Zelf heb ik nooit een zelfbouw variant gezien hoewel deze motor wel (net zoals alle andere fabrieks motoren) ooit door een hobbyist in elkaar is gezet, ik geloof door een fransman, Michel Serier.. :?:

Ze zijn idd door gasgebruik verboden in sommige landen waarop JPX er ook kerosine varianten van ging maken. Echter op dat zelfde moment kwamen ook de KJ66 klonen op de markt die veel lichter waren en voorzien zijn met zelfstarters en zo. Voor JPX was dit maar een bij-product en tevens reklame naar hun klanten wat ze allemaal kunnen, zei maakten veel andere dure onderdelen waaronder uit de Formule1 en ruimtevaart. Toen motoren zoals JetCat, AMT, RAM, Simjet etc.., op de markt kwamen zijn zij er mee gestopt. Een paar Jappaners hadden deze motor gekopieerd en hadden ook al een kerosine variant die nog even doorgingen maar konden ook niet op tegen de populariteid van de nieuwe generatie motoren. Ik weet niet of ze nog gemaakt worden maar je ziet ze nog maar zelden.

Hier een linkje van een duitser die er een paar gereviseerd heefd voor de hobby:
http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/Sophia_Story/sophia_story.html
http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/Sophia_Story/Sophia_J-850/sophia_j-850.html

In engeland hebben ze een paar jaar geleden ook een turbine gebouwd op basis van een turbo loper waar toen wél tekeningen van verkocht zijn voor zelfbouw, de Phoenix. Is een beetje groter: http://www.gtba.co.uk/engine_designs/phoenix.htm
Ontworpen door Philip Heward die nu andere turbines bouwd zoals de Wasp, een motor tussen MW54 en KJ66. Hier linkje naar zijn site, misschien dat je daar info kan vragen:
http://www.heward-microjets.co.uk/

Succes!

Groet,
Gerald

Hallo Rene.

Zo, je hebt het turbine virus ook te pakken he.

Leuk hoor.

Even over de jpx .

Ik heb ze jaren terug in Helchteren gezien ,zowel de gas als kero uitvoering.

Ik vond de druk tanks voor gas behoorlijk link , en dat bleek ook wel ,want de piloot die met de kero uitvoering vloog,zei dat hij al flink wat ongelukken had zien gebeuren.

De tanks gingen op en gegeven moment lekken ,en dan liep het vliegtuig vol met gas ,en was het een grote vuurbal, en klaar.
Ook zijn er een paar tanks op de grond ontploft door fouten ,die de piloten maakte tijdens het vullen.

Dat is wat die Frans man me verteld heeft.

De kero uitvoering had ongeveer 6.5 kg stuwdruk ,en jpx kon daar 123 niet meer uitkrijgen (is een radiaal turbine).
En omdat schreckling toen met de kj66 kwam ,en daar 7.5 kg uithaalde ,is jpx eigenlijk steeds minder verkocht, de motor weegt ook zwaarder dan een kj

Voor zover ik weet ,werden de onderdelen gebouwd door de Renault formule 1 motoren fabriek
Ik heb daar nog een verslag van januari 1992 uit het modelbouw magazine.
Het verslag gaat over de turborec t240 die op vloeibaar propaan draaide.
Deze had 5kg stuwdruk bij 100.000 tpm,en later is het toerental verhoogd naar 150.000 en kwam de stuwdruk toen uit op 6.5 kg.
De motor woog 1600 gram .

Later hebben ze nog twee types gebouwd ,de t250p ,en de t280.
Die laatste is zeer weing verkocht ,maar produceerde wel 8kg stuwdruk .
De t voor het nummer heeft niets met kero of gas te maken , dat is alleen maar een type aanduiding wat jpx destijds aan de motoren gegeven heeft , t staat voor turborec.

Ik heb nog meer info over de kero uitvoering voor je ,maar dan moet ik even zoeken.
Ze staan regelmatig op de amerikaanse ebay site ,maar zijn ook zo weer weg.

Ik zal even kijken of ik de info nog heb .

Groetjes.

Oh, voor dat ik het vergeet , als je een jpx kero turbine ziet ,en je wilt hem kopen, vraag dan eerst of de lagers in de turbine nog goed zijn,en of hij anders een reserve set heeft.
Zo niet ,dan moet je er zeker niet aan beginnen.

Heb een poos terug gemaild met een Amerikaan die ook en jpx kero turbine voor zomaar 300 euro gekocht had .
Dolgelukkig alles er op en er aan, maar toen hij hem thuis kreeg bleken beide lagers verrot.
Hij heeft toen geprobeerd om daar de gangbare lagers in te zetten , en sindsdien kreeg hij de motor niet goed meer aan het lopen , en heeft de jpx uiteindelijk voor 100 euro weer verkocht omdat hij het niet meer voor elkaar kreeg, en heb er ook nooit meer iets van gehoord.

Martin.

Hallo Rene , daar ben ik weer.

Ik heb het compressorwiel liggen ,dit mag je zo meenemen.
Het hele drijfwerk ,dus compressor ,as met turbine wiel zijn afkomstig van een turbo,die in een toyota supra gebruikt word.

Groetjes.

Martin.

Back