Hallo Rene.
Zo, je hebt het turbine virus ook te pakken he.
Leuk hoor.
Even over de jpx .
Ik heb ze jaren terug in Helchteren gezien ,zowel de gas als kero uitvoering.
Ik vond de druk tanks voor gas behoorlijk link , en dat bleek ook wel ,want de piloot die met de kero uitvoering vloog,zei dat hij al flink wat ongelukken had zien gebeuren.
De tanks gingen op en gegeven moment lekken ,en dan liep het vliegtuig vol met gas ,en was het een grote vuurbal, en klaar.
Ook zijn er een paar tanks op de grond ontploft door fouten ,die de piloten maakte tijdens het vullen.
Dat is wat die Frans man me verteld heeft.
De kero uitvoering had ongeveer 6.5 kg stuwdruk ,en jpx kon daar 123 niet meer uitkrijgen (is een radiaal turbine).
En omdat schreckling toen met de kj66 kwam ,en daar 7.5 kg uithaalde ,is jpx eigenlijk steeds minder verkocht, de motor weegt ook zwaarder dan een kj
Voor zover ik weet ,werden de onderdelen gebouwd door de Renault formule 1 motoren fabriek
Ik heb daar nog een verslag van januari 1992 uit het modelbouw magazine.
Het verslag gaat over de turborec t240 die op vloeibaar propaan draaide.
Deze had 5kg stuwdruk bij 100.000 tpm,en later is het toerental verhoogd naar 150.000 en kwam de stuwdruk toen uit op 6.5 kg.
De motor woog 1600 gram .
Later hebben ze nog twee types gebouwd ,de t250p ,en de t280.
Die laatste is zeer weing verkocht ,maar produceerde wel 8kg stuwdruk .
De t voor het nummer heeft niets met kero of gas te maken , dat is alleen maar een type aanduiding wat jpx destijds aan de motoren gegeven heeft , t staat voor turborec.
Ik heb nog meer info over de kero uitvoering voor je ,maar dan moet ik even zoeken.
Ze staan regelmatig op de amerikaanse ebay site ,maar zijn ook zo weer weg.
Ik zal even kijken of ik de info nog heb .
Groetjes.
Oh, voor dat ik het vergeet , als je een jpx kero turbine ziet ,en je wilt hem kopen, vraag dan eerst of de lagers in de turbine nog goed zijn,en of hij anders een reserve set heeft.
Zo niet ,dan moet je er zeker niet aan beginnen.
Heb een poos terug gemaild met een Amerikaan die ook en jpx kero turbine voor zomaar 300 euro gekocht had .
Dolgelukkig alles er op en er aan, maar toen hij hem thuis kreeg bleken beide lagers verrot.
Hij heeft toen geprobeerd om daar de gangbare lagers in te zetten , en sindsdien kreeg hij de motor niet goed meer aan het lopen , en heeft de jpx uiteindelijk voor 100 euro weer verkocht omdat hij het niet meer voor elkaar kreeg, en heb er ook nooit meer iets van gehoord.
Martin.