JR Airskipper 90 [bouwverslag]

Hallo,

Misschien hebben sommigen wel eens gehoord van de JR Airskipper-serie.
Het is een relatief nieuw model van JR, voor een wat betere prijs dan bijvoorbeeld de Vibe of Sylphide. Hij is ontworpen door de wereldkampioen F3C,
Hiroki Ito. Ook Curtis heeft aan het ontwerp geholpen.

De Airskipper heeft een riemaandrijving, dus de bij een crash heb je niet heel veel onderdelen stuk en de heli is een stuk stiller.
JR heeft een tuimelschijf gemaakt die zowel 120 CCPM als mCCPM (net als een raptor) ingesteld kan worden.
De rotorkop schijnt ongeveer gelijk te zijn aan de Venture 90, het 3D model van JR (naast de Vibe). Hier zijn twee filmpjes van de Airskipper 90.
Het eerste filmpje is een 3D vlucht op de 3D Masters, de tweede van een F3C testvlucht.
http://www.3dx.eu.com/3dxClips/shinyaKunii_eFs.wmv Deze link moet je in WMP kopieren, anders opent hij een html-bestand
[media=youtube]_KvlRSAHslY[/media]

De prijs ligt in Europa rond de 800 euro, in Japan is hij te krijgen voor ongeveer 500 euro.
Quartel kan de heli en onderdelen ook leveren, als het goed is staan/komen er een paar dozen in de winkel.

Gisteren heb ik een Airskipper 90 binnengekregen. Ik ga hem voor F3C gebruiken, maar misschien later ook voor 3D.
Het leek me wel leuk om er een bouwverslag van te maken (Sorry voor de slechte kwaliteit foto's).

908fb0e0670382080bfa7c3b95dff4ca.jpg

ce9e5480674c2dd69af8e5c6733a1d42.jpg

Hier zijn een aantal zakjes die uit de doos komen, alles netjes genummerd.

8fb98cc99013a117e0269362bc92269c.jpg

Er zit een lichtgewicht (140 gram) glasfiber canopy bij met een setje stickers. Je ziet totaal geen naad op de kap zitten.

48d89c27b71769a8e7f3273d0f9ef5bc.jpg

1e6abaa9bc76bd8013c00f50c3e25a9a.jpg

Veel metalen onderdelen zijn CNC gefreesd, dat ziet er super uit. Je voelt geen speling, je moet alles heel recht in elkaar zetten ,
anders dan past het niet eens. Je moet goed in de handleiding kijken hoe om het lagerblok van de koppeling moet.

e8a60a89d5594c7683acb73169fb2021.jpg

Het frame bestaat uit een boven –en ondergedeelte. Hierboven zie je het bovengedeelte. De aluminium verbindingstukken zitten voor een gedeelte in het frame gedrukt,
het zit dus stevig in elkaar. Het materiaal lijkt op carbon, maar heet G10. Het voelt in elk geval stijf en sterk aan.
Je moet goed in de handleiding kijken hoe om het lagerblok van de achteraandrijving moet.

43be9a148cb313cd5b0b162a2daf6453.jpg

De beide framestukken op elkaar. De tank is eigenlijk niet in de deuken. Bij Raptors steken de “tankhoudertjes” uit de tank en zijn vrij kwetsbaar.
Bij de Airskipper zitten er vier “deuken” in de tank. Zo wordt te tank met rubbertjes en boutjes vastgehouden aan het frame.

Het huis waar de koelfin in komt zit er nu ook op. Deze is uit een stuk gemaakt. Alles past perfect! Wat jammer is, je kan de motor niet met demper uit het frame schuiven.
Je moet dus eerst de uitlaat van de motor halen om de motor eruit te halen.
Het landingsgestel moet straks op de metalen strips gemaakt worden met rubbers om de trillingen in het landingsgestel tegen te gaan.

fec7692d65bfed64dcefa8b183f11ea3.jpg

De rotorkop is nu aan de beurt. Het lijkt zo dat de kop grotendeels van plastic is gemaakt, maar de metalen hub loopt helemal tot boven door.
Ook de O-ringen (dempers) zitten in het aluminium. Natuurlijk is de rotorkop 100% spelingsvrij. De bladhouders zijn hetzelfde als van de Vibe, keihard.

b5d66dcc0ba2dd4696bc930e755f0c6e.jpg

Deze onderdelen zitten in de heckrotor, het werkt hetzelfde als een raptor50 aandrijving. Je ziet een rollertje die de snaar op z'n plek houdt.

6db29c8aec0185c839ac62d5e3317cd3.jpg

In de tailrotorhouders zitten druklagers en een hoop ringetjes. Je ziet ook op het heckrotorasje een soort plastic bus.
Deze wordt vastgehouden door twee boutjes. Deze "bus" kan draaien, dat is gedaan om een soepele heckrotoraansturing te krijgen.
Als dat vast zou zitten, zou de aansturing gaan wringen.

Mijn eerste impressie is erg goed, toch weer eens wat anders. Omdat het toch een wat uitgebreidere heli is, moet je goed de handleiding bekijken.
Morgen zal ik nog wat foto's maken van de rotorkop en van de komplete heli.

Grt
Nando

PS, mochten de foto's niet genoeg zijn, PB me voor meer fotos.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er superstrak uit Nando! Ik volg dit draadje natuurlijk want in deze heli ben ik wel geinterreseerd. Dit word dus DE heli die in Polen rond gaat fladderen ipv je Vibe?

Ik heb met de kleinere airskipper gevlogen en dat voelde super aan :) Deze grote zal vast ook super aanvoelen.

Hi Nando,

Ziet er goed uit, wat is de tandwielverhouding en wat wordt je setup, servo’s/ gyro/ motor/ uitlaat?

Ronald

Hoi

@Laurens, Ja dat is wel de bedoeling dat hij in Polen gaat vliegen :wink:

@Ronald, Sorry dat ik dat er nog niet bij had gezet, dit wordt in principe m'n setup:

4x JR DS8321 (supergoede centering)
G770T+8900G gyro
OS91 SZ met een Muscle Pipe5
Radix 710 FAI bladen (210 gram)
ATG governor
De verhouding is 8:1:4.7

Omdat JR veel onderdelen van bijvoorbeelde de Vibe/Venture gebruikt, zijn de onderdelen niet heel moeilijk te vinden.
In Europa is het wat moeilijker, maar bijvoorbeeld swissraptor en een paar winkels in de UK hebben wel het een en ander op voorraad.
Cyberheli heeft veel onderdelen van JR op de site staan, maar niet speciaal van Airskipper. Maar de standaard crash-onderdelen
zijn wel bij cyberheli te bestellen. De bladas, staartboom, heckrotoras, kompleet landingsgestel en paddlestang kost bij cyberheli rond de 70 dollar.
De andere onderdelen kan je via google vinden.

Hierbij nog wat foto's:

e31772b5002aa45f569051c838306926.jpg

De staartbladhouders zijn dezelfde als bijvoorbeeld de Vibe. De staartbuis is niet zo heel dik, 22mm (zelfde dikte als raptor50).

78508e079a8d928d605bbe4cfda48009.jpg

Het landingsgestel is echt ongelooflijk sterk. Het landinggestel staat op 4 kleine rubbers om de trillingen te voorkomen.
In ieder geval is het landingsgestel groot genoeg :wink:

a35e14bc1f43e413962030f4f85d5b30.jpg

Het staat niet heel duidelijk in de handleiding aangegeven, maar je moet de zwarte "washoutstopper" met die pinnetjes (zie volgende foto)
zo draaien dat de washout armpjes haaks staan op de paddlestang.

8d30dbcba1f81c44596893a6e8dd0dcf.jpg

Hier zie je de swashplate die zowel 120 graden eCCPM als mCCPM ondersteunt. Daarboven zie je de "washoutstopper" .

f91dc6ffe87312e8c65513015905d8a9.jpg

De staartriem is maar net te zien, maar je kan er makkelijk bij om te voelen hoe strak hij staat. Dat grote zwarte ding is de plek waar de gyro op komt te staan.
De heckrotorservo zit achter de hoofdrotoras, wel in het frame. Maar daar zal ik later nog een foto van maken.

Ik zal vandaag beginnen met de elektronica in te bouwen en de rotorkop af te maken.

Groeten
Nando

Hoi Nando,

Ziet er allemaal zeer mooi uit. De kwaliteit ziet er ook zeer hogg uit van de parts.
Veel plezier met bouwen!!! :wink:

Gr,
Fréderic

He Nando,

Ziet er erg netjes uit!

Succes met bouwen en ik volg het verslag

Hallo,

Leuk model.

Zitten trouwens veel onderdelen op die ook door Hirobo worden gebruikt.
Bij K & S kun je mooi zien dat diverse onderdelen door zowel Hirobo als JR worden gebruikt.

Veel succes met bouwen.

Gr,

Henk

echt mooi! ik ga zeker dit draadje volgen suc6 man!

Update

De servo's zijn nu ingebouwd. De motor kan ik er nog niet inzetten, ik heb de governor nog niet.
De plastic koelfin is vrij groot (70mm bij 18mm). Hij zit natuurlijk wel op een aluminium houder.

Stom dat ik dat nog niet gezegd had, in de rotorkop zitten aan elke kant 2 O-ringen als demping. Deze zitten in de metalen hub,
dus de rotorkop is erg stijf.

Hier zijn nog een aantal foto's:

b3d44fcb747513229e529cc760abd963.jpg

a80c66a837a2a68d96c085aaa2128912.jpg

De JR linkjes zijn ERG taai, Ronlund omschrijft ze als de beste en sterkste kogellinkjes die er zijn.

d6f8963d74f49d2b022bed2569377729.jpg

De aansturingen zijn allemaal dubbel. Hier zie je een servo voor de swashplate (aan de ander kant zit er nog 1).

544b294f16bce8ce5f22f41611e406f6.jpg

Dit is de heckrotorservo. Hij zit op een plek waar niet veel uitlaatgassen en olie komt, half in het frame.
Op deze manier kan er een rechtstreekse verbinding naar de staart zijn, zonder bochten of hevels.

e6d5f34804f1bc404174d4c3b77864f7.jpg

En nog maar een keer van de voorkant...

Jurien had me al een PB gestuurd over de elektroversie. Er is inderdaad een elektroversie van de Airskipper-serie:
de E8 (50er size) en de E10 (90er size). De E-versie van de Airskipper is alleen in Europa te krijgen, het is een model van Akmod.

Groeten
Nando

Ziet er goed uit man.
De airskipper is precies wat hoger dan de raptor. Klopt dit?
Veel bouwplezier!

Gr,
Fréderic

Hey Nando

Ziet er allemaal behoorlijk uit he.Met die goedkope wisselstukken lijkt het me een sterke concurrent te worden.
Een goedkope 90'er willen we allemaal wel he.

groetjes

Davy

Hoi Frederic,

De heli is in totaal 48 cm hoog (incl de remschijfje op de rotorkop).
Er zit 19 cm tussen de staartbuis en de rotorbladen, dat is gelijk aan de JR Vibe.

Ik neem de Airskipper ook mee naar de meeting in Dongen, dan kunnen jullie hem wat beter bekijken.

Grt
Nando

Wow, mooi!

Mss kom ik ook naar de meeting. Als ik mijn heli's afkrijg.

Gr,
Fréderic

Hoi Maxime,

Als je de verzendkosten (zullen rond de 100 euro liggen) en de douanekosten bij elkaar telt, zal dat denk ik 180 euro zijn.
Maar alsnog is een raptor90 SE duurder en de STD is niet heel veel goedkoper dan de Airskipper. Aan de Airskipper hoef je totaal geen upgrades toe te voegen.

Patrick, zodra ik ermee gevlogen heb, zal ik wel laten weten hoe hij het doet. Deze week ben ik weg, dus hij zal in het weekend van 30 april wel z'n eerste vlucht maken.

[EDIT] De verzendkosten zijn ongeveer 70 euro tot 8 kg (http://homepage1.nifty.com/ishiimokei/english/intro/postage.htm)
Grt
Nando

Nando,

De Belgische douane heeft een "standaard opslag" . Die is niet gezellig. Kunnen we beter dat ding naar Nederland laten komen en even laten ophalen door onze Belgische vrienden.

Back