Hallo,
Misschien hebben sommigen wel eens gehoord van de JR Airskipper-serie.
Het is een relatief nieuw model van JR, voor een wat betere prijs dan bijvoorbeeld de Vibe of Sylphide. Hij is ontworpen door de wereldkampioen F3C,
Hiroki Ito. Ook Curtis heeft aan het ontwerp geholpen.
De Airskipper heeft een riemaandrijving, dus de bij een crash heb je niet heel veel onderdelen stuk en de heli is een stuk stiller.
JR heeft een tuimelschijf gemaakt die zowel 120 CCPM als mCCPM (net als een raptor) ingesteld kan worden.
De rotorkop schijnt ongeveer gelijk te zijn aan de Venture 90, het 3D model van JR (naast de Vibe). Hier zijn twee filmpjes van de Airskipper 90.
Het eerste filmpje is een 3D vlucht op de 3D Masters, de tweede van een F3C testvlucht.
http://www.3dx.eu.com/3dxClips/shinyaKunii_eFs.wmv Deze link moet je in WMP kopieren, anders opent hij een html-bestand
[media=youtube]_KvlRSAHslY[/media]
De prijs ligt in Europa rond de 800 euro, in Japan is hij te krijgen voor ongeveer 500 euro.
Quartel kan de heli en onderdelen ook leveren, als het goed is staan/komen er een paar dozen in de winkel.
Gisteren heb ik een Airskipper 90 binnengekregen. Ik ga hem voor F3C gebruiken, maar misschien later ook voor 3D.
Het leek me wel leuk om er een bouwverslag van te maken (Sorry voor de slechte kwaliteit foto's).
Hier zijn een aantal zakjes die uit de doos komen, alles netjes genummerd.
Er zit een lichtgewicht (140 gram) glasfiber canopy bij met een setje stickers. Je ziet totaal geen naad op de kap zitten.
Veel metalen onderdelen zijn CNC gefreesd, dat ziet er super uit. Je voelt geen speling, je moet alles heel recht in elkaar zetten ,
anders dan past het niet eens. Je moet goed in de handleiding kijken hoe om het lagerblok van de koppeling moet.
Het frame bestaat uit een boven –en ondergedeelte. Hierboven zie je het bovengedeelte. De aluminium verbindingstukken zitten voor een gedeelte in het frame gedrukt,
het zit dus stevig in elkaar. Het materiaal lijkt op carbon, maar heet G10. Het voelt in elk geval stijf en sterk aan.
Je moet goed in de handleiding kijken hoe om het lagerblok van de achteraandrijving moet.
De beide framestukken op elkaar. De tank is eigenlijk niet in de deuken. Bij Raptors steken de “tankhoudertjes” uit de tank en zijn vrij kwetsbaar.
Bij de Airskipper zitten er vier “deuken” in de tank. Zo wordt te tank met rubbertjes en boutjes vastgehouden aan het frame.
Het huis waar de koelfin in komt zit er nu ook op. Deze is uit een stuk gemaakt. Alles past perfect! Wat jammer is, je kan de motor niet met demper uit het frame schuiven.
Je moet dus eerst de uitlaat van de motor halen om de motor eruit te halen.
Het landingsgestel moet straks op de metalen strips gemaakt worden met rubbers om de trillingen in het landingsgestel tegen te gaan.
De rotorkop is nu aan de beurt. Het lijkt zo dat de kop grotendeels van plastic is gemaakt, maar de metalen hub loopt helemal tot boven door.
Ook de O-ringen (dempers) zitten in het aluminium. Natuurlijk is de rotorkop 100% spelingsvrij. De bladhouders zijn hetzelfde als van de Vibe, keihard.
Deze onderdelen zitten in de heckrotor, het werkt hetzelfde als een raptor50 aandrijving. Je ziet een rollertje die de snaar op z'n plek houdt.
In de tailrotorhouders zitten druklagers en een hoop ringetjes. Je ziet ook op het heckrotorasje een soort plastic bus.
Deze wordt vastgehouden door twee boutjes. Deze "bus" kan draaien, dat is gedaan om een soepele heckrotoraansturing te krijgen.
Als dat vast zou zitten, zou de aansturing gaan wringen.
Mijn eerste impressie is erg goed, toch weer eens wat anders. Omdat het toch een wat uitgebreidere heli is, moet je goed de handleiding bekijken.
Morgen zal ik nog wat foto's maken van de rotorkop en van de komplete heli.
Grt
Nando
PS, mochten de foto's niet genoeg zijn, PB me voor meer fotos.
Misschien hebben sommigen wel eens gehoord van de JR Airskipper-serie.
Het is een relatief nieuw model van JR, voor een wat betere prijs dan bijvoorbeeld de Vibe of Sylphide. Hij is ontworpen door de wereldkampioen F3C,
Hiroki Ito. Ook Curtis heeft aan het ontwerp geholpen.
De Airskipper heeft een riemaandrijving, dus de bij een crash heb je niet heel veel onderdelen stuk en de heli is een stuk stiller.
JR heeft een tuimelschijf gemaakt die zowel 120 CCPM als mCCPM (net als een raptor) ingesteld kan worden.
De rotorkop schijnt ongeveer gelijk te zijn aan de Venture 90, het 3D model van JR (naast de Vibe). Hier zijn twee filmpjes van de Airskipper 90.
Het eerste filmpje is een 3D vlucht op de 3D Masters, de tweede van een F3C testvlucht.
http://www.3dx.eu.com/3dxClips/shinyaKunii_eFs.wmv Deze link moet je in WMP kopieren, anders opent hij een html-bestand
[media=youtube]_KvlRSAHslY[/media]
De prijs ligt in Europa rond de 800 euro, in Japan is hij te krijgen voor ongeveer 500 euro.
Quartel kan de heli en onderdelen ook leveren, als het goed is staan/komen er een paar dozen in de winkel.
Gisteren heb ik een Airskipper 90 binnengekregen. Ik ga hem voor F3C gebruiken, maar misschien later ook voor 3D.
Het leek me wel leuk om er een bouwverslag van te maken (Sorry voor de slechte kwaliteit foto's).


Hier zijn een aantal zakjes die uit de doos komen, alles netjes genummerd.

Er zit een lichtgewicht (140 gram) glasfiber canopy bij met een setje stickers. Je ziet totaal geen naad op de kap zitten.


Veel metalen onderdelen zijn CNC gefreesd, dat ziet er super uit. Je voelt geen speling, je moet alles heel recht in elkaar zetten ,
anders dan past het niet eens. Je moet goed in de handleiding kijken hoe om het lagerblok van de koppeling moet.

Het frame bestaat uit een boven –en ondergedeelte. Hierboven zie je het bovengedeelte. De aluminium verbindingstukken zitten voor een gedeelte in het frame gedrukt,
het zit dus stevig in elkaar. Het materiaal lijkt op carbon, maar heet G10. Het voelt in elk geval stijf en sterk aan.
Je moet goed in de handleiding kijken hoe om het lagerblok van de achteraandrijving moet.

De beide framestukken op elkaar. De tank is eigenlijk niet in de deuken. Bij Raptors steken de “tankhoudertjes” uit de tank en zijn vrij kwetsbaar.
Bij de Airskipper zitten er vier “deuken” in de tank. Zo wordt te tank met rubbertjes en boutjes vastgehouden aan het frame.
Het huis waar de koelfin in komt zit er nu ook op. Deze is uit een stuk gemaakt. Alles past perfect! Wat jammer is, je kan de motor niet met demper uit het frame schuiven.
Je moet dus eerst de uitlaat van de motor halen om de motor eruit te halen.
Het landingsgestel moet straks op de metalen strips gemaakt worden met rubbers om de trillingen in het landingsgestel tegen te gaan.

De rotorkop is nu aan de beurt. Het lijkt zo dat de kop grotendeels van plastic is gemaakt, maar de metalen hub loopt helemal tot boven door.
Ook de O-ringen (dempers) zitten in het aluminium. Natuurlijk is de rotorkop 100% spelingsvrij. De bladhouders zijn hetzelfde als van de Vibe, keihard.

Deze onderdelen zitten in de heckrotor, het werkt hetzelfde als een raptor50 aandrijving. Je ziet een rollertje die de snaar op z'n plek houdt.

In de tailrotorhouders zitten druklagers en een hoop ringetjes. Je ziet ook op het heckrotorasje een soort plastic bus.
Deze wordt vastgehouden door twee boutjes. Deze "bus" kan draaien, dat is gedaan om een soepele heckrotoraansturing te krijgen.
Als dat vast zou zitten, zou de aansturing gaan wringen.
Mijn eerste impressie is erg goed, toch weer eens wat anders. Omdat het toch een wat uitgebreidere heli is, moet je goed de handleiding bekijken.
Morgen zal ik nog wat foto's maken van de rotorkop en van de komplete heli.
Grt
Nando
PS, mochten de foto's niet genoeg zijn, PB me voor meer fotos.
Laatst bewerkt door een moderator: