JR Airskipper 90 [bouwverslag]

Hallo

Ik heb een deel van de kap nu met stickers voorzien (wat een werk...):
bdc04d605559c8b3227e7528644dde89.jpg

1407aae1b943440d4e4e1c905f7a43bd.jpg

Het is misschien niet heel goed te zien, het blauw en zilver zijn metallic. Er zit een groot stickervel bij,
er zijn genoeg stickers nog over. Die drie kleine puntjes die je ziet, zijn voor de bevestiging van de kap.

Zijn er al misschien mensen die van plan zijn een Airskipper te kopen?

Grt
Nando

Hoi Nando,

Je weet toch dat het bestickeren veeeeel makkelijker gaat als je met b.v. glassex de kap eerst inspuit.

Je kan de stickers dan prima manoevreren en daarna veeg je met een doek de sticker vast en het overtollig zeepwater weg.

Groet,

Marc

Hallo,

@Marc, bedankt voor de tip! Op die manier gaat het inderdaad VEEL gemakkelijker :)

Inmiddels heb ik het een en ander ingesteld, de kap is nu ook af.
Het is een beetje wachten op de gyro en de governor, als die er zijn kan hij vliegen.
Ook de FAI Radix bladen heb ik nog niet binnen...

Omdat ik met de Airskipper voorlopig F3C ga vliegen, heb ik niet al te veel pitch ingesteld;
Hover: -3, +10
Aerobatics: -7, +10
Autorotatie: -7, +12

Er zitten nu K&S FAI paddels op (40 gram) met gewichtjes. Het is nog de bedoeling dat ik Stubz ga proberen.

Hier wat foto's:
85971dd672e71695047f05788d50f921.jpg

De kap zit op zes punten vast, twee met rubbers die je op een pin moet drukken (zoals raptor), en vier met bouten met een grote kop.

8d12193d9bb37e57a7eff03b0a21e338.jpg

d4aba5e2fb504f42788bfb716b5f4786.jpg

933754f2143cc0955edb8b75b90a1ab3.jpg

Ik ben blij dat er een riemaandrijving in zit, als je de rotorkop ronddraait loopt alles heel soepel en stil!

Groeten
Nando

Eerst en vooral moet ik zeggen dat ik toch wel een heel mooie heli vind van design. De kap doet mij wat denken aan hirobo :D. Alle delen zijn zo te zien op de foto heel mooi gefreest. Moet een plezier zijn om te bouwen. Het is wel handig als je een heli koopt dat je je niet blauw moet betalen aan Quick Uk parts... De heli is ook goed doordacht zo te zien, plaats van servo's etc. Ik denk wel dat deze heli een succes zal worden, enkel nog wachten op 3D resultaten :D

Groeten Joris

@ Nando,

De heli ziet er mooi uit en als hij ook net zo mooi vliegt heb je een winner!

Misschien overbodig maar ik wil je een paar F3c tips geven.

- Gebruik zoveel mogelijk dezelfde pitchcurve in F3c als in 3D, vooral het 0° punt @ midstick moet hetzelfde zijn anders kom je geheid in de problemen met een roll of stallturn. Je bent nl. zo gewend aan deze stand in 3D dat je in F3c niet iets anders moet aan leren.

- Gebruik tijdens aerobatics een toerental van 2000, dit heb je nodig!
A- het hoge paddle gewicht 40gr + 10 zorgt voor een trage rolsnelheid ga je lager in toeren zitten bv 1850 dan wordt de rolsnelheid
nog trager en kom je na twee rollen (met een hoge aanvliegsnelheid) buiten je vlieggebied.
B- het hoge paddle gewicht vraagt veel vermogen zou je nu met 1850 de eerste rol ingaan dan zakt het toerental in naar bv 1780
je gaat dan te tweede rol in met 1780 toeren met een nog lagere rolsnelheid. Niet alleen is de gehele snelheid uit het figuur maar naar de rol moet de motor eerst nog op toeren komen om te kunnen wegvliegen. En dit ziet de jury.

Er zijn Amerikanen die vliegen dit figuur met Gv-1 uit en een 100% gascurve, rond het 0-punt zal de toeren iets oplopen maar dit is juist beter, je hebt nu weer de volle power voor de tweede rol. Op deze manier blijft de vliegsnelheid hetzelfde en ook de rolsnelheid bij de tweede rol hoog.

- In F3c vlieg je veel lange stukken "volgas" dus de motor wordt hier lang MAXIMAAL belast.
Zorg ervoor dat de motor bij volgas TEGEN DE WIND IN ook in staat is om 2000 toeren op de kop kan draaien. Zorg er dus voor dat je pitch-max niet te hoog is. Een motor bij volgas die wordt afgewurgt wordt heel snel heel heet en gaat ook heel snel stuk!!!
Het is daarom ook beter om met 690 cm bladen te vliegen en korte bladen geven een hogere rolsnelheid.

- Ga eerst oefenen om een rechte lijn te vliegen. Dit lijkt makkelijk maar is het ECHT niet!
vlieg eerst zoveer als je durft naar rechts, maak een stallturn en vervolgens vlieg je volgas langs je voorbij en dan zover mogelijk naar links om dan daar ook een stallturn te maken en weer volgas terug te vliegen naar rechts.
Op deze manier bepaal je voor jezelf de afstand en de hoogte waar je alle vliegfiguren gaat maken.
Let er ook op dat je niet naar je toe of van je af vliegt.
Tevens ga je kijken of de heli ook RECHT vlieg, dus niet scheef naar een kant hangt. Want ga je dan een looping maken zal deze dus ook scheef omhoog gaan. Je zal ook merken dat volgas vliegen met de wind mee de heli erg hard gaat en je heb dus ook minder tijd om te corrigeren. Hier moet je aan wennen.

Ok, als er nog een paar te binnen schiet zal ik ze melden.

Gr Frans.

Hihi, Nando gaat niet voor niets meedoen in de master klasse op de 3D masters. Die man kan vliegen hoor.

Gr,
Fréderic

Hoi Frans,

Bedankt voor je tips!

Ik moet nog een beetje de juiste afstelling gaan zoeken, F3C is inderdaad nieuw voor me. Ik heb juist voor 40 gram paddles gekozen met gewichtjes van 4 gram. Ik denk dat hij dan snel genoeg kan rollen. Scott Gray vliegt met 50 grams paddles met nog zwaardere gewichtjes.

Ik zal ook 690mm bladen proberen. Ik lees vaak dat de meeste mensen die F3C vliegen, een maximum pitch hebben van 9 graden en 710 of 720 bladen vliegen.

Nogmaals bedankt,
Nando

EDIT Hier is een leuk filmpje van een 3D vlucht met de Airskipper wat ik gevonden heb
http://www.zippyvideos.com/9771196446924386/airskipper_90/

Fred en Ron, F3C is toch net een tikkie anders dan 3D ;-). Dat het met 3D goed gaat zegt niet meteen dat F3C ook goed gaat (voor de meeste 3D vliegers NOT DONE).

Hoi Bas,

Er komen waarschijnlijk nog extra winkels in NL en Belgie die JR gaan leveren. Wanneer ik hier meer info over heb zal ik het posten.
Op die manier moet het snel leveren van onderdelen geen probleem worden, mocht Duitsland, de UK of Zwitserland te ver zijn.

Bedankt
Nando

kraaijer zei:
Ik vroeg alleen maar of ie Nando al eens had zien vliegen ;-)

Hallo Kraaijer

Frans heeft zeker Nando zien vliegen en misschien hem zelfs wat geleerd.
Vroeger zaten in Utrecht toch wel een groot aantal heli vliegers die erg goed konden vliegen ,waaronder Frans
En aangezien Nando daar ook een aantal jaren lid is geweest moet dit toch een antwoord zijn op jouw vraag :!:

gr
Albert

Iemand die erg goed kan 3D vliegen, kan heel veel moeite hebben om netjes rechtuit te vliegen op een bepaalde lijn die vooraf is uitgezet.
Zie de heli maar eens goed te beoordelen op zijn stand als hij zover weg is.
Ook de stationaire figuren zoals de top-hat zijn een crime voor 3D piloten.

Nando,

Heb je al met je nieuwe Heli gevlogen?

Het is wat stil wat betreft je mening over de F3C performance van deze heli.

Ronald

Back