@ Nando,
De heli ziet er mooi uit en als hij ook net zo mooi vliegt heb je een winner!
Misschien overbodig maar ik wil je een paar F3c tips geven.
- Gebruik zoveel mogelijk dezelfde pitchcurve in F3c als in 3D, vooral het 0° punt @ midstick moet hetzelfde zijn anders kom je geheid in de problemen met een roll of stallturn. Je bent nl. zo gewend aan deze stand in 3D dat je in F3c niet iets anders moet aan leren.
- Gebruik tijdens aerobatics een toerental van 2000, dit heb je nodig!
A- het hoge paddle gewicht 40gr + 10 zorgt voor een trage rolsnelheid ga je lager in toeren zitten bv 1850 dan wordt de rolsnelheid
nog trager en kom je na twee rollen (met een hoge aanvliegsnelheid) buiten je vlieggebied.
B- het hoge paddle gewicht vraagt veel vermogen zou je nu met 1850 de eerste rol ingaan dan zakt het toerental in naar bv 1780
je gaat dan te tweede rol in met 1780 toeren met een nog lagere rolsnelheid. Niet alleen is de gehele snelheid uit het figuur maar naar de rol moet de motor eerst nog op toeren komen om te kunnen wegvliegen. En dit ziet de jury.
Er zijn Amerikanen die vliegen dit figuur met Gv-1 uit en een 100% gascurve, rond het 0-punt zal de toeren iets oplopen maar dit is juist beter, je hebt nu weer de volle power voor de tweede rol. Op deze manier blijft de vliegsnelheid hetzelfde en ook de rolsnelheid bij de tweede rol hoog.
- In F3c vlieg je veel lange stukken "volgas" dus de motor wordt hier lang MAXIMAAL belast.
Zorg ervoor dat de motor bij volgas TEGEN DE WIND IN ook in staat is om 2000 toeren op de kop kan draaien. Zorg er dus voor dat je pitch-max niet te hoog is. Een motor bij volgas die wordt afgewurgt wordt heel snel heel heet en gaat ook heel snel stuk!!!
Het is daarom ook beter om met 690 cm bladen te vliegen en korte bladen geven een hogere rolsnelheid.
- Ga eerst oefenen om een rechte lijn te vliegen. Dit lijkt makkelijk maar is het ECHT niet!
vlieg eerst zoveer als je durft naar rechts, maak een stallturn en vervolgens vlieg je volgas langs je voorbij en dan zover mogelijk naar links om dan daar ook een stallturn te maken en weer volgas terug te vliegen naar rechts.
Op deze manier bepaal je voor jezelf de afstand en de hoogte waar je alle vliegfiguren gaat maken.
Let er ook op dat je niet naar je toe of van je af vliegt.
Tevens ga je kijken of de heli ook RECHT vlieg, dus niet scheef naar een kant hangt. Want ga je dan een looping maken zal deze dus ook scheef omhoog gaan. Je zal ook merken dat volgas vliegen met de wind mee de heli erg hard gaat en je heb dus ook minder tijd om te corrigeren. Hier moet je aan wennen.
Ok, als er nog een paar te binnen schiet zal ik ze melden.
Gr Frans.