JR Airskipper 90 [bouwverslag]

nando v. arnhem zei:
Hoi Bas,

Er komen waarschijnlijk nog extra winkels in NL en Belgie die JR gaan leveren. Wanneer ik hier meer info over heb zal ik het posten.
Op die manier moet het snel leveren van onderdelen geen probleem worden, mocht Duitsland, de UK of Zwitserland te ver zijn.

Bedankt
Nando

Deze zaak in Duitsland (net over de grens bij Arnhem) heeft redelijk veel JR spulletjes op voorraad.

http://www.helis.de/helis/index.php?url=home

Ronald

Hey Ronald,

Sorry voor de late reactie. Ik heb EINDELIJK bericht dat m'n gyro aan is gekomen in NL, alleen de douane ligt dwars. Dus ik moet weer een week wachten voordat ik mn eerste vlucht kan maken.

Dat lekker makkelijk zo vlak voor een F3C wedstrijd...

Ik bericht zodra ik ermee gevlogen heb.

Nando

Hoi,

Een kleine update:
Vandaag heb ik de motor erin gezet. Waarom nu pas? Ik kan pas aanstaande dinsdag 2 pakketjes ophalen bij de douane.

eaa18fa69b9db44f421cd564d2d05b35.jpg

Er zit nu een gewone OS 90 SZ in, zonder pomp. Dat scheelt een hoop slangetjes :wink:
Wat ik een beetje jammer vind, de tank zit nogal los in het frame. Ik heb een beetje rubber in de "inkepingen" van de tank
gedaan om hem vast te zetten.

38b4f0820a703adb02fa31f806d16636.jpg

De gashevel staat bij 50% uitslag haaks met het stuurstangetje, dat geldt eigenlijk bij alle heli's wel.

366ffe086dec72423f2c2f844c6453b9.jpg

De Muscle Pipe 2 gemonteerd. Gelukkig hoef je niet een randje bij de kap weg te halen, de kap past er zonder moeite op.

Ik hoop echt zo snel mogelijk in te vliegen om op 2 juni nog mee te doen.

Grt
Nando
PS, mocht je betere foto's willen, stuur me een PB

Nando,

De tank zit bij al de JR modellen erg los in de rubbers.
Ik heb nooit iets nadeligs kunnen vinden(en had ook de neiging om mbv. extra ringetjes de tank wat vaster te zetten).

Door de overdruk in de tank (bij b.v. gebruik van een YS) wordt de tank als het ware vastgedrukt.

Groet,

Marc

Hallo,

Gisteren heb ik voor het eerst (eindelijk) gevlogen met de Airskipper.

Na een beetje getrimd te hebben, hoverde hij zeer stabiel. Wat me opviel, was dat hij vrijwel niet trilde en een rustig geluid maakte. Ik denk dat dat voornamelijk de riemaandrijving is en natuurlijk het enigszins flexibele G10 frame. De staart was erg strak. Zelfs met het lagere toerental kon ik nog behoorlijk snelheid maken. Ik heb verder eigenlijk niets af hoeven te stellen, behalve het bladspoor dan. De motor is nog helemaal nieuw, dus die loopt nog niet zo mooi.

Ik hoop dat ik hem morgen in Zaltbommel kan gebruiken,
Nando

Hallo Bas,

Jammer genoeg niet. De motor liep natuurlijk nog niet goed genoeg en de afstelling is nog niet helemaal naar m'n zin.
Daarom heb ik maar m'n 3D Vibe gebruikt als "noodoplossing".

Ik hoop binnenkort een filmpje te maken als dat gaat lukken.

Grt
Nando

Nando,

Ben erg nieuwsgierig naar je bevindingen en performance van je nieuw Heli.
Je laatste bericht was begin juni, betekend dit dat je heli niet bevalt of heb je weinig kunnen testen?

Ronald

Hoi Ronald,
Ik wilde niet te vaak wat posten, vandaar.

De heli bevalt me erg goed, echt zeer stabiel in de hover. Wat me opvalt, is dat hij erg stil is.
Op dit moment heb ik een F3C afstelling, dus zware bladen, 45 grams paddles en niet al te grote uitslagen.
Maar desondanks vliegt hij ook 3D met deze afstelling, zelfs Chaos gaat prima.

Op internet vind je erg mooie 3D vluchten van de Airskipper 90 (youtube), een beetje Alan Szabo stijl, dus ik ben benieuwd.
Ik ga na alle wedstrijden ook eens een 3D afstelling proberen.

Aankomend weekend ga ik er F3C mee vliegen in Venlo, dan kunnen mensen hem ook (eindelijk) vliegend zien :)

Groeten,
Nando

laatst bij nando de 10x eens in handen gehad en mee gespeeld.

erg degelijk ding in mijn mening.
ben een futaba man en had mijn mening al gevormd, nando drong toch aan en hij had gelijk, het is een fijn te bedienen degelijke zender.

Ik gebruik de PCM10X nu al een paar jaar en nog altijd met veel plezier.

Zender heeft wel een paar kleine beperkingen, heeft bijvoorbeeld geen leraar/ leerling functie.

Nando, weet jij wellicht of JR komt met een opvolger van de PCM10 X?

Ronald

geen leerling/leraar?
das balen idd op zon topzender.

over de opvolger,dit had ik opgevangen:

ik meen dat de opvolger de 12 word, geen kleurenscherm helaas als de t14

Klopt, de vliegtuigversie heeft deze functie wel echter voor de Heli versie hebben ze gekozen om geen L/L functie in te bouwen.

Heb je info over de 12?

@Ronald, enige informate over de JR PCM 12X is te vinden via de hieronder staande links.

http://www.macgregor.co.uk/radio/12X.htm
http://www.jrpropo.co.jp/radio/products/propo/air/pcm12x/helicopter.html
http://elektromodely.com/modely/pro...=2740&osCsid=009525208dd2e309952e313cf0d69f4a

Hij heeft geen kleur display, but how cares. :wink:
Draait NIET onder een Windows CE OS ... :D

In de USA komt er een 2,4 Ghz versie uit van deze 12X, geleverd via/door Horizonhobby.
Echter wat mij technisch tegen valt aan deze zender is dat hij nog steeds maar 1024 stappen heeft t.o.v. 2048 stapen bij de Futaba T14.
Iemand enig idee waarom JR toch niet gekozen heeft voor een 2048 stappen zender ?

Gr., -Robbie-

Back