Een paar weken geleden was ik aan het rondkijken voor een andere 600 size electro heli en de JR NEX E8 sprak me wel aan. Toen ik erachter kwam dat er een nieuwe shop in Nederland kwam die JR ging verkopen was de knoop snel doorgehakt. Nadat ik van de E8 hier een bouwverslag had geplaatst heeft Foppe van euro-rchelicopters.com me gevraagd of ik dit ook voor de E12 wilde doen. Hier hoefde ik uiteraard niet lang over na te denken en afgelopen maandag kon ik de kit ophalen met nog een hoop mooie onderdelen.
De Hiroki Ito edition is een speciale versie van de Vibe SG E12 FBL, de Ito edition is meer geschikt voor het huidige 3D vliegen. De grootste veranderingen zitten hem in een verlaagde rigid kop, dikker (18mm) main gear, metalen tailgrips en carbon tail control rod. Daarnaast zijn er ook wat veranderingen qua crossbraces en trays voor de electronica om het gewicht wat te verlagen.
Uiteraard moet er ook JR waardige electronica gebruikt worden dus de setup was als volgt:
-DS8925HV swash servos
-MPH83GWV tail servo
-TAGS flybarless system
-XB710-FBL mainblades
-RG831B receiver
-Scorpion 4525-520
-YGE160HV
De verpakking van de onderdelen is simpel maar degelijk. Alle onderdelen zitten per stap verpakt dus je hoeft niet op zoek naar de bijbehorende boutjes en onderdelen.
Doordat het een special edition kit is bestaat de handleiding uit 2 delen, namelijk de originele handleiding en de toevoegingen/wijzigingen van de Ito edition. Het lijkt wellicht wat verwarrend maar het staat goed aangegeven welke stappen er van welke manual nodig zijn. Ik heb dan ook direct aangegeven in de originele manual welke stappen ik daar niet moet hebben.
Step 1-1
De bouw start met de counterbearing en motor samenstelling. De pinion wordt direct aan het counterbearing bevestigd. Hierdoor heb je een groot diameter counterbearing, dit kan de extra krachten van de slanted gear goed aan. En je hebt geen last van een inslijtende motoras. En je motoras hoeft maar 25mm lang te zijn, want deze hoeft niet tot aan het counterbearing te komen.
Step 1-2 and 1-3
Nu is de tail gear box aan de beurt.
Eerst moet je de as aan het kegeltandwiel bevestigen en dit vervolgens in het lagerhuis schuiven. Hierna kun je de torque tube interface bevestigen. Ik was hier aangenaam verrast hoe strak alles in elkaar past.
Er worden ook shims bijgeleverd om de gearmesh tussen de kegeltandwielen te verstellen, de speling tussen as en lagers kun je vervolgens met het metalen tandwiel verstellen.
Step 1-4 and 1-5
Tussen de control-arm en de control-base worden bushings gebruikt om een spelingvrije lagering te verkrijgen.
Step 1-6
Hier wordt het duidelijk hoe dike en 18mm maingear is. Let bij de montage op dat de T93 indicatie naar boven moet wijzen. Er werd niks gezegd over het invetten van de one way bearing dus dit heb ik niet gedaan.
Step 2-1 till 2-3
Na een hoop schuurwerk kon het frame in elkaar. De kwaliteit van het carbon is uitstekend, geen luchtbellen of pinholes.
Ik heb eerst alle braces en lagerblokken aan een zijde van het frame losjes bevestigt om de layout te laten zien. Vervolgens de andere frameplaat ertegen en met de mainshaft op zijn plaats alles aangetrokken. De JR gebruikt maar 2 lagers op de hoofdas, maar deze zit tenminste wel onder het maingear en boven aan in het frame. Hierdoor heb je tenminste geen problemen met de uitlijning van de lagerblokken.
Step 2-4
Eigenlijk zou nu de motor al geinstalleerd moeten worden maar dit heb ik nog niet gedaan omdat ik nog niet weet welke kant op de motordraden moeten steken.
Step 2-5
Hier wordt de tail gearbox al in het frame gehangen maar nog niet vastgezet, later moet de mesh nog ingesteld worden.
Step 2-6
Om de control arms te installeren is het het makkelijkst om eerst de rods te monteren en vervolgens pas de control arms buiten het frame. Met de rechter aileron arm en de elevator arm kan de speling afgesteld worden.
Step 2-7 and 2-8
The canopy mounts and gyro trays are installed next. The rear canopy mount is adjustable so this should ensure a nice fit of the canopy.
With the front canopy mounts pay attention to the orientation of the set screw. With the orientation indicated in the manual you will either release the canopy post and use the hex driver to remove the set screw or you will unscrew the set screw together with the canopy post.
Step 2-10 and 2-11
Volgens de manual moeten de spacers al aan de battery tray bevestigt worden en vervolgens in het frame. Maar door de verzonken boutkoppen komen de gaten in het frame net niet overeen, dus even de spacers losjes aan de tray vastschroeven en dan pas aandraaien als het in het frame gemonteerd is. De motor zit hier nog steeds niet gemonteerd maar dit kan nog steeds zonder de battery tray weer te moeten verwijderen.
Step 3-1
Normaal gesproken zou na het plaatsen van de maingear de mesh afgesteld kunnen worden maar de motor zit er nog niet in.
In deze manual wordt er niks gezegd over de benodigde mesh, maar ik heb de tip van de E8 manual gebruikt en dus gewoon met papier van de manual gebruikt. Ook de mesh voor de tail heb ik nog niet afgesteld want ik wil de tailboom gebruiken voor makkelijke uitlijning.
Step 3-2
De swash heeft drie schroefgaatjes om de speling af te stellen. Dit was in mijn geval niet nodig maar ik heb de set screws er in geloctited zodat ik ze ook niet kan kwijtraken. Overigens komt de Ito edition met enkel de onderdelen voor 120graden swash layout.
Step 3-3 till 3-7
In de kop zit een van de verschillen ten opzichte van de originele kit, deze kop is verlaagd en heeft geen rubber dempers. JR gebruikt kunststof inserts in combinatie met een o-ring om de speling op de te vangen. De passing van de kunststof delen in de kop is zeer goed, er is geen voelbare speling in de kop.
De rest van de kop is simpel maar degelijk en met conventionele swashdriver.
Step 4-1
De uiteindes van de torque tube zien er anders uit dan ik gewend ben maar het zal ongetwijfeld goed werken. Om de lagers aan de torque tube te bevestigen adviseert JR wederom loctite maar ik gebruik epoxy omdat ik door wil met bouwen.
Step 4-2
Met de tailboom gemonteerd stel ik ook meteen de mesh af.
Step 4-3 and 4-4
Het duurde eventjes voordat ik doorhad dat aan de onderkant van de tailcase een gat zit om de grub screws van de torque tube koppeling te bevestigen. Er werden hier ook shims bijgeleverd om de speling af te stellen maar deze waren niet nodig.
Step 4-5 and 4-6
De tail pitch fork was even iets lastiger om in elkaar te krijgen, die E-rings zijn behoorlijk klein. Voor de M2x2 grubs screws wordt ook een imbussleuteltje bijgeleverd.
De tail slider travel wordt richting de tailcase gelimiteerd door twee rubberen o-ringen. Alles paste hier weer uitstekend en alles werkte perfect soepel zonder enige aanpassingen.
Step 4-7
De Ito edition gebruikt ook aluminium tail grips in plaats van kunststof. De grips zijn behoorlijk smal/dun hierdoor was het iets lastiger om de thrust bearings erin te krijgen.
Step 4-9 till 4-10
Als tail control rod wordt een carbon buis gebruikt in combinatie met gelijmde aluminium endcaps. Let op, de endcaps moeten niet volledig erop geschoven worden. Ik heb nu een iets te korte stuurstang maar dit is verder geen probleem.
De support rods zijn van gelamineerd carbon, meestal zie je hiervoor pultruded carbon wat toch minder sterk is.
Finished
Dat was het al, de bouw is vlekkeloos verlopen alles paste perfect en nergens zijn er modificaties of iets dergelijks nodig. Later komt nog de inbouw van de electronica en een vlieg verslag.
De Hiroki Ito edition is een speciale versie van de Vibe SG E12 FBL, de Ito edition is meer geschikt voor het huidige 3D vliegen. De grootste veranderingen zitten hem in een verlaagde rigid kop, dikker (18mm) main gear, metalen tailgrips en carbon tail control rod. Daarnaast zijn er ook wat veranderingen qua crossbraces en trays voor de electronica om het gewicht wat te verlagen.
Uiteraard moet er ook JR waardige electronica gebruikt worden dus de setup was als volgt:
-DS8925HV swash servos
-MPH83GWV tail servo
-TAGS flybarless system
-XB710-FBL mainblades
-RG831B receiver
-Scorpion 4525-520
-YGE160HV

De verpakking van de onderdelen is simpel maar degelijk. Alle onderdelen zitten per stap verpakt dus je hoeft niet op zoek naar de bijbehorende boutjes en onderdelen.

Doordat het een special edition kit is bestaat de handleiding uit 2 delen, namelijk de originele handleiding en de toevoegingen/wijzigingen van de Ito edition. Het lijkt wellicht wat verwarrend maar het staat goed aangegeven welke stappen er van welke manual nodig zijn. Ik heb dan ook direct aangegeven in de originele manual welke stappen ik daar niet moet hebben.

Step 1-1
De bouw start met de counterbearing en motor samenstelling. De pinion wordt direct aan het counterbearing bevestigd. Hierdoor heb je een groot diameter counterbearing, dit kan de extra krachten van de slanted gear goed aan. En je hebt geen last van een inslijtende motoras. En je motoras hoeft maar 25mm lang te zijn, want deze hoeft niet tot aan het counterbearing te komen.

Step 1-2 and 1-3
Nu is de tail gear box aan de beurt.


Eerst moet je de as aan het kegeltandwiel bevestigen en dit vervolgens in het lagerhuis schuiven. Hierna kun je de torque tube interface bevestigen. Ik was hier aangenaam verrast hoe strak alles in elkaar past.
Er worden ook shims bijgeleverd om de gearmesh tussen de kegeltandwielen te verstellen, de speling tussen as en lagers kun je vervolgens met het metalen tandwiel verstellen.

Step 1-4 and 1-5
Tussen de control-arm en de control-base worden bushings gebruikt om een spelingvrije lagering te verkrijgen.

Step 1-6
Hier wordt het duidelijk hoe dike en 18mm maingear is. Let bij de montage op dat de T93 indicatie naar boven moet wijzen. Er werd niks gezegd over het invetten van de one way bearing dus dit heb ik niet gedaan.

Step 2-1 till 2-3
Na een hoop schuurwerk kon het frame in elkaar. De kwaliteit van het carbon is uitstekend, geen luchtbellen of pinholes.
Ik heb eerst alle braces en lagerblokken aan een zijde van het frame losjes bevestigt om de layout te laten zien. Vervolgens de andere frameplaat ertegen en met de mainshaft op zijn plaats alles aangetrokken. De JR gebruikt maar 2 lagers op de hoofdas, maar deze zit tenminste wel onder het maingear en boven aan in het frame. Hierdoor heb je tenminste geen problemen met de uitlijning van de lagerblokken.

Step 2-4
Eigenlijk zou nu de motor al geinstalleerd moeten worden maar dit heb ik nog niet gedaan omdat ik nog niet weet welke kant op de motordraden moeten steken.
Step 2-5
Hier wordt de tail gearbox al in het frame gehangen maar nog niet vastgezet, later moet de mesh nog ingesteld worden.

Step 2-6
Om de control arms te installeren is het het makkelijkst om eerst de rods te monteren en vervolgens pas de control arms buiten het frame. Met de rechter aileron arm en de elevator arm kan de speling afgesteld worden.

Step 2-7 and 2-8
The canopy mounts and gyro trays are installed next. The rear canopy mount is adjustable so this should ensure a nice fit of the canopy.
With the front canopy mounts pay attention to the orientation of the set screw. With the orientation indicated in the manual you will either release the canopy post and use the hex driver to remove the set screw or you will unscrew the set screw together with the canopy post.

Step 2-10 and 2-11
Volgens de manual moeten de spacers al aan de battery tray bevestigt worden en vervolgens in het frame. Maar door de verzonken boutkoppen komen de gaten in het frame net niet overeen, dus even de spacers losjes aan de tray vastschroeven en dan pas aandraaien als het in het frame gemonteerd is. De motor zit hier nog steeds niet gemonteerd maar dit kan nog steeds zonder de battery tray weer te moeten verwijderen.

Step 3-1
Normaal gesproken zou na het plaatsen van de maingear de mesh afgesteld kunnen worden maar de motor zit er nog niet in.
In deze manual wordt er niks gezegd over de benodigde mesh, maar ik heb de tip van de E8 manual gebruikt en dus gewoon met papier van de manual gebruikt. Ook de mesh voor de tail heb ik nog niet afgesteld want ik wil de tailboom gebruiken voor makkelijke uitlijning.
Step 3-2
De swash heeft drie schroefgaatjes om de speling af te stellen. Dit was in mijn geval niet nodig maar ik heb de set screws er in geloctited zodat ik ze ook niet kan kwijtraken. Overigens komt de Ito edition met enkel de onderdelen voor 120graden swash layout.

Step 3-3 till 3-7
In de kop zit een van de verschillen ten opzichte van de originele kit, deze kop is verlaagd en heeft geen rubber dempers. JR gebruikt kunststof inserts in combinatie met een o-ring om de speling op de te vangen. De passing van de kunststof delen in de kop is zeer goed, er is geen voelbare speling in de kop.

De rest van de kop is simpel maar degelijk en met conventionele swashdriver.

Step 4-1
De uiteindes van de torque tube zien er anders uit dan ik gewend ben maar het zal ongetwijfeld goed werken. Om de lagers aan de torque tube te bevestigen adviseert JR wederom loctite maar ik gebruik epoxy omdat ik door wil met bouwen.

Step 4-2
Met de tailboom gemonteerd stel ik ook meteen de mesh af.

Step 4-3 and 4-4
Het duurde eventjes voordat ik doorhad dat aan de onderkant van de tailcase een gat zit om de grub screws van de torque tube koppeling te bevestigen. Er werden hier ook shims bijgeleverd om de speling af te stellen maar deze waren niet nodig.


Step 4-5 and 4-6
De tail pitch fork was even iets lastiger om in elkaar te krijgen, die E-rings zijn behoorlijk klein. Voor de M2x2 grubs screws wordt ook een imbussleuteltje bijgeleverd.
De tail slider travel wordt richting de tailcase gelimiteerd door twee rubberen o-ringen. Alles paste hier weer uitstekend en alles werkte perfect soepel zonder enige aanpassingen.

Step 4-7
De Ito edition gebruikt ook aluminium tail grips in plaats van kunststof. De grips zijn behoorlijk smal/dun hierdoor was het iets lastiger om de thrust bearings erin te krijgen.

Step 4-9 till 4-10
Als tail control rod wordt een carbon buis gebruikt in combinatie met gelijmde aluminium endcaps. Let op, de endcaps moeten niet volledig erop geschoven worden. Ik heb nu een iets te korte stuurstang maar dit is verder geen probleem.
De support rods zijn van gelamineerd carbon, meestal zie je hiervoor pultruded carbon wat toch minder sterk is.


Finished
Dat was het al, de bouw is vlekkeloos verlopen alles paste perfect en nergens zijn er modificaties of iets dergelijks nodig. Later komt nog de inbouw van de electronica en een vlieg verslag.

Laatst bewerkt: