Jumbo Javelin

hallo allemaal

@bjorn
opzich is het achterschip plus het ruim niet zo moeilijk want alles is recht to recht aan.
en gelukkig woont er vlak bij mij ook een ervaren modelbouwer.

@raf
de kop zal het moeilijkst zijn want daar zitten nogal wat rondingen in, en die ga ik van latjes maken. het achterschip en ruim maak ik van1.5 mm triplex. ik moet ook nog een langspant maken dan kan ik ze er zo in zetten.
voor die horizontale lijnen heb ik op de hoeken inkepingen gemaakt daar komt een houten latje in van 6 bij 6.

bedankt voor alle adviezen.

groet Coen

@bjorn
opzich is het achterschip plus het ruim niet zo moeilijk want alles is recht to recht aan.
en gelukkig woont er vlak bij mij ook een ervaren modelbouwer.

Hey Coen,
daar heb je dan in elk geval geluk mee! Ben benieuw naar de verdere bouw... De boeg wordt zoals je zegt nog wel een klein projectje op zich, vooral om alles strak te krijgen, maar dat gaat je met latjes op houtblokjes vast ook wel lukken. De spanten zien er trouwens niet verkeerd uit, strak gezaagd!

Groetjes,
Björn

Hallo Coen,
Pracht schip om te bouwen. Wat je zegt redelijk recht toe recht aan wat casco betreft, totdat je bij het voorschip komt.
Ik zou het mezelf voor de bulbsteven niet al te moeilijk maken met latjes maar een blokje balsahout nemen en die in de vorm schaven/vijlen/schuren. Scheelt een hoop frustraties. Bij de 1:1 schepen is het al een hoop werk wanneer er hier platen voor gedrukt moeten worden.

Worden de kranen ook bediend of is dat iets voor later? Mocht je jezelf daar aan wagen en er ook echt wat mee willen hijsen, dan zou ik toch ook rekening houden met ballasttanks. Mocht je daar iets meer over willen weten moet je maar een PB-tje sturen. Ik heb op de Stellaprima (van dezelfde reder)stage gevaren.

Succes met de bouw.

Groet,
Mathieu

hallo allemaal.

@bjorn
de boeg duurt nog wel even want op de 3d tekening is ie nog niet eens af.
ik ga eerst het achterschip zo ver mogelijk afmaken.
en als bij het achterschip gedeeltelijk de huid er op zit dan is de tekening van de boeg ook wel klaar.

@watergeus
leuk dat u ook op dat schip stage gelopen hebt.
wat de kranen betreft zal dat op het laats gebeuren en dat zal ook een lastige klus worden, en als het mogelijk is wil ik ze ook werkend maken.

ik ga denk ik vanavond het langspant achter uitzagen.

groet Coen

Goedemiddag Coen,
Ik zag dat je met de Jumbo Javelin was begonnen en als je informatie nodig hebt kan ik je wel het een en ander op weg helpen. Ik vaar al 10 jaar bij Jumbo als stuurman en heb al heel wat reizen en dokkingen met het schip gemaakt.
een paar weet dingetjes.
De Javelin is in 2006 gedokt en daar omgebouwd naar een DP2 klasse schip.
Nu heeft het schip.
- 2 boegschroeven
- 1 azimuth thruster voor de achterkraan aan SB
- 2 motoren en 2 schroeven met 2 roeren erachter.
Deze motoren zijn niet recht geplaats maar wijzen een beetje naar het hartlijn van het schip.
Mocht je meer willen weten laat het even weten.

Groeten Arjen,

hallo alllemaal

@arjen.
wat leuk dat u op de jumbo javelin als stuurman vaart.
ik had op het net al een algemeen plan gevonden maar dat is waarscheinlijk in de beginfase van het ontwerp.http://www.ship-info.com/samples-filer/Jumbo Javelin - K125572.htm (even naar beneden scrollen)
en op die tekening zag ik ook dat de schroefassen naar elkaar stonden.
maar ik vond dat ze wel overdreven veel naar elkaar staan. klopt dat in het echt ook?
die azimut heb ik ook al op een paar filmpjes gezien maar ik weet niet of daar genoeg plaats voor is (18.5 mm) tussen huid en ruim.
heeft u soms ook nog een paar detail tekeningetjes?
of mogen jullie die niet vrijgeven in verband met geheimen?

bedankt voor de informatie die kan ik goed gebruiken.

groet Coen

Laatst bewerkt:
Hai Coen,

De tekeningen kloppen wel aardig zo te zien maar ze zijn inderdaad van de nieuwbouw tijd, de wijzigingen naar DP2 zag ik er1,2,3 niet opstaan.
de schroeven kloppen wel onder die hoek, vraag me niet waarom maar daar zijn heel wat geleerden mee bezig geweest.
Ik moet vrijdag weer een dagje naar kantoor en zal ik eens vragen of ik een general plan of dimensions mag meenemen. daar valt heel wat info uit te halen maar ik moet even vragen of dat toegestaan wordt.
Als je specificatie informatie nodig hebt dan kan ik je al aardig helpen, de maten weet ik ook niet meer excact maar daar is achter te komen.
Ik hoor het wel wat je nodig hebt.

Arjen

hallo allemaal,

@ Arjen

wilt u een paar foto's van het achterschip en de gangboorden naast het ruim nemen?
alvast bedankt.

groet Coen

Update!

hallo allemaal,

het heeft even geduurd maar hier is de volgende update!
full

ik heb 4 spanten van het achterschip uitgezaagd 2 afgetekend.
en 3 spanten van het ruim uitgezaagd.
als de spanten pas zijn dan ga ik ze op de bouwplank zetten.

groet Coen

Laatst bewerkt door een moderator:
Hai Coen,

Even over die foto's, ik zit nog niet aan boord dus je zal even moeten wachten. Als alles volgens de planning gaat stap ik in Mei aan boord van de Fairplayer. Dat is een zusterschip van de Javelin maar kent een paar kleine verschillen.
We gaan waarschijnlijk in Mei mobiliseren in Rotterdam voor een Off Shore project en liggen daar dus wel een paar weken.
Mischien moet je maar eens langskomen, kun je het schip zelf zien en kun je zelf de foto's maken die nodig denkt te hebben. Ik hou je wel even op de hoogte over, waar en hoe lang die boot binnen blijft.

Arjen

@arjen

dat zou ik heel leuk vinden!
heeft u misschien een schetsje van de werking van de lieren van de kranen?
want dat zit best ingewikkeld in elkaar.

groet Coen

@arjen

dat zou ik heel leuk vinden!
heeft u misschien een schetsje van de werking van de lieren van de kranen?
want dat zit best ingewikkeld in elkaar.

groet Coen

Een schetsje van de werking van de lieren van de kraan, ik neem aan dat je winches van de kraan bedoeld. Het winch park van de kranen staat onder in de kraan en bestaat uit 3 trommels, deze staan zo goed als recht boven elkaar. De bovenste is van de de topping (aftoppen van de Jib) de middelste is van de kleine haak en de onderste is van Main hoist (grote haak). Als je deze winches bedoeld zal ik wel even een tekening voor je maken.
Ik hoor het van je van je

schets kranen

hallo,

ik heb al een foto gezien van de winches, maar de winches staan vast en als de kraan draait draaien de kabels dan niet in elkaar?
en dat ziet er best ingewikkeld uit.

groet Coen

Hai Coen,

De winches staan vast op tanktop niveau, in een huisman kraan is de voet (waar de winches staan) en de mast een vast gedeelte, dit draait dus niet. Op de mast zitten twee slewplatformen, op de onderste zit de jib vast en op de de bovenste platform komen de draden naar buiten. De onderste wordt aan gedreven door 6 slewmotoren en de bovenste wordt door de door draden mee getrokken.
De draden komen in het bovenste slew platform door de centerline naar buiten en zodoende kunnen ze niet in elkaar draaien. Tevens zitten er verschillende schijven in de mast om draden te begeleiden.
1 feit dat ik je niet wil onthouden is dat deze kranen maar 410° rond kunnen draaien dat betekend dat ze dwars scheeps links en rechts over SB kunnen komen en dan nog 25° verder, dit heeft te maken met de kabel door voeringen en de draden.
De winches staan ook niet geheel recht onder elkaar, als je de foto's goed bekijkt zie je dat de mainhost meer naar bakboord staat, de kleine haak recht in de centerline en de topping winch iets meer aan SB staat.

Succes ermee

hallo,

hartelijk bedankt nu weet ik hoe het in elkaar zit,
dus het betekend als de kraan meer dan 410 graden draait dat dan de kabels toch in elkaar draaien?

groet Coen

1 feit dat ik je niet wil onthouden is dat deze kranen maar 410° rond kunnen draaien dat betekend dat ze dwars scheeps links en rechts over SB kunnen komen en dan nog 25° verder

Is dit geen foutje, bedoel je niet 230°, dus 180° + 2 x 25°. 360° is wel een complete omwenteling! Of begrijp ik het gewoon verkeerd.

Groet,

Ad Bakker

Kranen kunnen inderdaad meer als 360° draaien, dus meer als één volledige omwenteling.
De draden gaan in de mast naar bijna boven, lopen dan via een keerschijf naar beneden, en gaan via een tweede keerschijf weer naar boven.
Het lijkt simpel maar je zou toch eens in een dergelijke mast moeten kijken hoe e.e.a. functioneert.
Één ding is zeker, in jou schaal is dit niet functionerend na te maken.

hallo allemaal,

ik heb alle spanten van het achterschip en het ruim uitgezaagd.
binnen kort ga ik ze op de plank zetten.

een ding is zeker, in jou schaal is dit niet functionerend na te maken.
ik dacht er over om een servo's te gebruiken,
en dan dacht ik er aan om de potentiometer van het laatste tandwiel los te halen zodat het motortje blijft draaien.
want een servo is wel compact en je hebt geen regelaar nodig.
ik ga het eerst testen en daarna (als het werkt) inbouwen.

groet Coen

Back