Bouwverslag Junkers Ju-87 B2 Picchiatello ⇨ W.Nr.0353 | 236 Sq. 96 Gr. Aut. B.

Ramses: bij welke DHZ zaak heb je de Polyuh. lak gehaald..kan het nog niet traceren.
Gamma/Praxis zal wel niet hé..

Is het een 2 K?

Is toch niet op terpentine basis neem ik aan? want dan kan er geen epoxyprimer, acryl lak of andere automotive product op want die zijn nitro/cellulose/thinnerbasis en dat vreet de terpentine basis lak op

Sta op het punt om de balsa delen te gaan glassen vandaar..
 
.
@ Wouter en Bart: Bedankt! :D
@ Henri: :mrgreen:

@ Henk: De transparante PU-lak om te glassen heb ik bij de Praxis gekocht. De PU-basis kleurlakken heb ik bij de Karwei laten mengen in de gewenste kleuren en de transparante 2K PU-lak heb ik hier bij een lokale verfwinkel gekocht.

De 1K transparante PU-lak en de PU-kleurlakken zijn inderdaad op waterbasis, het gereedschap kan met water gereinigd worden. De basis van de 2K-lak weet ik niet, er staat alleen PU op en een heleboel chemische termen

Ik gebruik dit laksysteem omdat alle gebruikte lakken op de kist dan dezelfde basis hebben en ik zeker weet dat ze niet met elkaar gaan reageren. De hechting is ook erg goed, het is eenvoudig te verwerken en het stinkt niet zo.

Hieronder een foto van de transparante 1K PU-lak om te glassen, daarnaast 1K PU-kleurlak, daarnaast 2K transparante PU-lak voor de brandstofbestendige eindlaag welke ik gebruik:

full


full


full


full


De lak om te glassen is hoogglans. De kleurlakken zijn zijdeglans (ZG) maar drogen mooi mat op. De 2K lak is ook zijdeglans maar is minder mat dan de kleurlak (klein beetje reflectie).

Neusje van m`n Moth glassen met de transparante PU-lak van de Praxis...

full


... en de kist afgewerkt met de PU-kleurlak van Karwei in de gewenste kleur gemengt:

full


Glassen van m`n Chippy met de transparante PU-lak van de Praxis:

full


Hier heb ik een acrylprimer uit een spuitbus overheen gespoten en de Chippy wordt ook afgewerkt met de Karwei PU-kleurlak met daaroverheen de 2K PU-lak:

full


Karwei PU-kleurlak op m`n Student:

full


full


Succes Henk met het afwerken van je mooie grote Jug!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status update

.
Het gewicht van de romp, klaar voor de verf, is nu 602 gram

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer dat je de route beschrijving naar de Praxis en Karwei er niet bij gedaan hebt...:confused::confused:

Hé man...wat een giga goede info!! Al m,n vragen in één keer opgelost. Ik kan aan de slag.

BEDANKT!!
 
.
@ EJJK: Bedankt! :D

Update

Ik wilde het landingsgestel niet star bevestigen zoals op de tekening staat aangegeven want dan zou het landingsgestel waarschijnlijk de vleugel beschadigen bij een (te) harde landing. Een tijdje zitten tobben hoe ik het dan het beste kan maken. Ik heb de "broek" los over de poten gemaakt en alleen bevestigd aan de vleugel. Van vliegtuigtriplex de bevestigingsplaatjes gemaakt:

full


De (dummy) jericho trumpets en de remkleppen gemaakt (1.9g p/st ;)):

full


De remkleppen en sirenes vastgezet en de "broek" van het landingsgestel gemaakt van dun aluminiumplaat:

full


Illustratie dat de poten kunnen bewegen. Er zit meer flexibiliteit in, maar zover lukte het met één hand aan de camera en één hand om te buigen:

full


De machinegeweren in de vleugel gemaakt. Even een totaal overzicht van de huidige stand:

full


full


full


full


full


full


Nog een pitotbuis, de verdikking in de knik van de vleugel en de roerhoorntjes maken, dan verder met nog wat kleine oppervlaktedetails en panneellijnen op de vleugel... en dan eindelijk de camouflage schilderen! :D Bijna, bijna...

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow! Echt een gewelidg mooie stuka! Het beeld in die laatste foto's klopt ook helemaal. Kan niet wachten op de in flight foto's :D
 
Mooi!
Die 'Jericho trumpets' kende ik nog niet...
Wat ze al niet deden om het moraal te breken van de vijand...
 
.
Bedankt voor de reacties! :D


Update

De verdikking in de knik van de vleugel aan de boven- en onderkant gemaakt en daarna de paneellijnen en 'luikjes' geplakt.

Bovenkant:

full


Onderkant:

full


full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Tijd voor de kleuren :Fade-color

Ik heb wat info voor de splintercamouflage uit dit boekje kunnen halen:

full


Voor de splintercamouflage op de bovenkant van de vleugel van mijn Picchaitello gebuik ik plaatje no. 10:

full


Op de twee verschillende zij-aanzichten van de Picchiatello die ik aan het maken ben is de splintercamouflage van de linkerzijde van de romp zichtbaar:

full


full


Voor de rechterzijde van de romp gebruik ik het volgende plaatje:

full


Eigenlijk is deze afbeelding in zijn geheel bruikbaar, de rest van de camouflage klopt ongeveer met bovenstaande plaatjes. De eerste Picchatello`s hadden deze duitse standaard camouflage. De italianen overschilderden de duitse kruizen en het italiaanse witte kruis op de staart werd toegevoegd. Alleen de onderkant is bij de Picchiatello meer blauw dan grijs en deze kleur loopt minder ver (en rechter op de neus) over de romp dan bij de duitse camouflage

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
De onderkant van de Picchiatello heeft z`n kleur. Ik heb de lak er in twee lagen met een breed plat penseel opgezet:

full


full


full


De panneellijnen en luikjes zijn door de flits bijna niet zichtbaar. Als alle kleurlak op de Picchiatello zit ga ik de kist weatheren en dan worden de oppervlakte details veel duidelijker zichtbaar.

full


full


De kleur op de foto`s komt niet overeen met de werkelijke kleur. Wanneer alle kleuren op m`n Picchiatello zitten zal ik buiten foto`s maken bij daglicht. Eerst verder met de twee kleuren groen:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Thanks Femmo!

Ik heb in cad de 'duikende raaf' die op de wielkappen van de Picchiatello staat overgetrokken zodat ik er een vector bestand van heb:

full


Waarschijnlijk ga ik daar decals van maken.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan je een verslagje maken van het maken en vooral inkleuren van de decals ? ik wil dit graag leren.

Mvg,

Bart
 
.
Hoi Bart,

Ik ben van plan de methode uit deze tutorial eens te gaan proberen. Zelf printen op wit inkjet / laser decalpapier:

9000-228x228.jpg


____

216 × 279 mm. Maak voortaan je eigen logo's, namen, strepen, tribals, race emblemen, glas in lood, borden, vliegtuig en militaire en andere persoonlijk decal werk op Modelbrouwers decal papier - ook wel transferpapier genoemd. Print je ontwerp op dit papier en fixeer (seal) het meteen met Microscale Liquid Decal Film (bij voorkeur met de airbrush maar voorzichtig met een zachte penseel kan ook), ook verkrijgbaar bij Modelbrouwers.nl. Op die manier voorkom je dat de kleuren van je inkjet gaan vloeien en krijg je een mooie finish.

Het werkt als iedere andere decal, knip het uit, leg het in water en schuif het op zijn plaats.

De beroemde wrijfletters zijn nergens meer verkrijgbaar dus print ze zelf uit met het Modelbrouwers.nl decalpapier! Gebruik wit decal papier als je wit nodig hebt in je plaatje omdat de meeste printers geen wit kunnen printen!

____

Groeten, Ramses
 
.
De lichtere kleur groen zit er in twee lagen op. Afgeplakt en klaar voor het donkergroen:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben van plan de methode uit deze tutorial eens te gaan proberen. Zelf printen op wit inkjet / laser decalpapier:

Werkt prima, alleen wat grotere/vreemdgevormde decals zijn moeilijk van het schutpapier te krijgen / juist te positioneren omdat de film erg dun is en onze modellen toch wat groter zijn dan de plastic modellen waarvoor het bedacht is.
 
Back
Top