Ondertussen zijn de Just Friendly en zijn maatje de electromotor al een poos in huis. Door enkele andere klussen is de bouw wat vertraagd.
Zal proberen om een summier bouwverslag of eigenlijk montageverslag neer te zetten. Heerlijk om met wat houtjes bezig te zijn.
Een paar technische gegevens van de JF:
Spanwijdte: 3030 mm
Lengte: 1510 mm
Vleugel opp.: 53 dm2
Streefgewicht : 1885 g
Vleugelbelasting: 35 g/dm2
Profiel: SD 7037
De vleugeltips verlopen naar SD 7032
Instelhoekverschil 1,5°
De inhoud van de bouwdoos: In deze zitten 2 rompen: een e-versie en een zuivere zweefversie.
De doos is compleet op de stuurstangen na. Gezien de romplengte moeten dat extra lange exemplaren zijn. Gekozen voor de rode Sullivans van 122 cm.
Verder zit er, zoals eerder geschreven, geen tekening bij. Wel een CD met een bouwbeschrijving en veel foto's. De onderdelen passen zeer strak in elkaar. Dus lijm in de doos en schudden is er niet bij.
Volgens mij is deze kist niet geschikt als eerste bouwdoos. Wat bouwervaring kan geen kwaad.
De romp is helemaal opgebouwd uit populieren-triplex. Mooi gefreesd en uitgekiend van opbouw. De vleugels hebben een rechttoe, rechtaan bouwwijze met stevige liggers van 8x3 vuren en de zgn. D-box constructie.
Ben begonnen met de E-versie waarvoor ik deze motor heb aangeschaft:
Aanbevolen prop is een Aeronaut 16x8 waarmee ongeveer 27 A wordt genuttigd. Met deze combinatie zou ie voortvarend het luchtruim moeten kiezen.
Een klein probleem was nog wel de spinner. Deze moest een doorsnee van 30 mm hebben. Er zijn wel zgn turbo spinners verkrijgbaar in die maat maar niet nodig voor de korte motorlooptijden van de zwevers. Een Simprop exemplaar paste perfect.
Servo's mogen niet te groot zijn want de romp is vrij smal. Kan kiezen uit de Robbe FS 500 MG of de Hitec 81 MG.Allebei 13 mm breed. Daar heb ik er nog zat van.
Als ie af is ligt de Koverall al klaar.
Wordt vervolgd.
Groeten, JH