Just Friendly 3 mter zwever

B.v. omdat een outrunner met lage Kv te dik is om mooi in een slanke neus te proppen.

Zo slank is die neus nou ook weer niet:

full

En op zijn website geeft de ontwerper deze als voorbeeld aan:
Außenläufer DM 35 L 42 ca. 120g (z.B. Magnum 2820/6) KV ca. 1000/V. An drei Zellen 3200 mAh ergibt das mit ner 10'x6' er Schraube etwas 27A.

Edit - ho, foutje: dit is de motor die de ontwerper voorstelt op de motorpylon. Voor in de neus noemt hij inderdaad de Poly-Tec die Jan-Hein heeft besteld.
Ik zou persoonlijk een mechanische vertraging vermijden... alles wat mechanisch is gaat een keer kapot...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou persoonlijk een mechanische vertraging vermijden... alles wat mechanisch is gaat een keer kapot...

Ik heb net twee buitenlopers van HK binnen gekregen.
Een voor mijn 4 m Discus die ik aan het afbouwen ben en waarvoor het spant naar achteren moest, en een voor een 2.5 m eigenbouw F5J achtige.
Inderdaad heerlijk goedkoop.

Maar met planetaire vertragingen van Riesenauer, en Kontronik nog nooit problemen gehad.

Rick

Ik ben een liefhebber van Chinees

Ik ook, alleen van eten, niet van modelbouwspullen.

JH, de ene Chinees is de andere Chinees niet. Uit China komt ook prima spul dat wel fatsoenlijk in elkaar steekt en kwaliteitscontrole doorlopen heeft. Als een merk hier als goed bekend staat en door gerenommeerde toko's gevoerd wordt kan je er best vanuit gaan dat het goed spul is.

Is er wel een kwaliteitscontrole? In het F5J gedeelte stonden ook wat plaatjes van zeer beroerde windingen. Ik besef wel dat bijna alles ongemerkt uit China komt, (zelfs de kleine Hackers) maar daar kun je niks aan doen. Ik laat me ook misleiden door een Multiplex stickertje. Misschien valt het allemaal wel mee

B.v. omdat een outrunner met lage Kv te dik is om mooi in een slanke neus te proppen.
Rick

Precies ! Daarom wilde ik al een stukje van de neus afzagen (zie eerste post), maar da's zonde van het mooi gefreesde motorspantje. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van AXI's. Die lopen ook erg rustig.

Zou kunnen Bart, maar op deze motor zit een Maxxon vertraging, dezelfde als op een Plettenberg. Schijnt stil zijn werk te doen.

Bedankt voor jullie bijdragen.

Hele gezellige kerstdagen gewenst.

Ik ga in de werkmodus.

Jan-Hein.

Polytec heb ik nog niks als goede berichten over gehoord .En de polytec vertragingen bestaan uit planetaire tandwielen .Dat is wel de beste overbrenging voor een vertraging ,dat sloop je niet .
Zelf heb ik nu een Turnigy combi die zowaar niet in rook opging (2836-1000kv) met een towerpro 40A regelaar , dit geheel gaat op een 10x6 aeronaut klappropje op een 42mm middenstuk . geheel is goed voor een 1200gram stuwdruk als ik de gegevens van ecalc gebruik .de motor is maar 28mm in doorsnede.Voor mij zat polytec er financieel gewoon niet in .

Serge, ik had nog nooit van Poly-Tec gehoord.
Was jij niet degene die altijd de chinese spullen afkraakte? Nou ga je zelf voor de bijl !!
Waar gaat dat heen?

Voor huis-, tuin- en keukengebruik moet ie goed zat zijn. Zo niet, ga ik verder winkelen. En voor de paar vluchtjes die ik per jaar maak....
Meteen een goed voornemen voor het komende jaar......:cool:

Groeten, JH

Stel nou eens dat Chinese motoren echt een realtief grote kans hadden stuk te gaan. Zolang je dan zwevers vliegt, en geen wedstrijden, dan zou je dus eigenlijk niks riskeren. Een zwever kan je altijd nog wel binnenbrengen. Als ik ieder jaar een nieuwe Turnigy voor mijn Sirion zou moeten kopen hield ik na jaren nog steeds geld over vergeleken met iemand die een Plettenberg koopt of zo.

Wat ik bedoel met 'Chinees is niet altijd slecht' is dat er nogal grote variatie in kwaliteit zit van spullen die uit China komen. Wij bedoelen met 'Chinees' meestal het zeer goedkope spul zoals Hobbyking dat aanbiedt onder vele merken, zoals bijv Turnigy. Die spullen hebben weinig kwaliteitscontrole en je moet mazzel hebben dat je geen slechte treft. Er zijn ook vele Chinese fabrieken waar prima spul vandaan komt. Daar wordt wel meer aandacht besteed aan kwaliteit en aan kwaliteitscontrole gedaan. En dat zie je dan terug in de prijs. Omdat de betere producten meestal bij ons terecht komen via Europese handelaren zien wij het niet als 'Chinees', terwijl heeeeel veel spul echt wel in China gemaakt wordt. Wij denken bij 'Chinees' vaak alleen aan het goedkope en vaak matige spul.

Ik heb hier heel wat goedkope Chinese motortjes liggen, en heb tot nu toe weinig problemen gehad. Toch neig ik in mijn duurdere projecten (en in de loop van de tijd zijn mijn projecten gemiddeld een stuk duurder geworden) toch meer naar duurdere en (hopelijk) betere spullen.

Serge, ik had nog nooit van Poly-Tec gehoord.
Was jij niet degene die altijd de chinese spullen afkraakte? Nou ga je zelf voor de bijl !!
Waar gaat dat heen?

Voor huis-, tuin- en keukengebruik moet ie goed zat zijn. Zo niet, ga ik verder winkelen. En voor de paar vluchtjes die ik per jaar maak....
Meteen een goed voornemen voor het komende jaar......:cool:

Groeten, JH
Ahum .. Poly-Tec is een oerdegelijk Duits bedrijf. Kijk maar.

Wat niet wil zeggen dat hun motoren niet in China of elders in die regio geassembleerd zijn. Alleen ... de goede firma's die het bouwwerk daar laten uitvoeren zorgen er wel voor dat er een kwaliteitsspul wordt gebruikt en geleverd, en dat er een gedegen kwaliteitscontrole plaatsvind. Zo niet, dan stappen ze over op een ander bedrijf voor de assemblage ...

Op het Duitse forum is men behoorlijk te spreken over de Motoren van Poly-Tec. Maar het is nog niet de kwaliteit die Plettenberg, Hacker, Kontronik of b.v Neu-motors biedt. Maar ook niet die prijs.

Dirk.

Da's een pak van m'n hart. Dat scheelt me weer in mijn nachtrust. ;)

De motor heb ik via deze firma besteld Dirk. De Kerstdagen zaten ertussen, maar de volgende week moet ie deze kant opkomen samen met de 16 x 8 propellor. Ben toch wel benieuwd naar het binnenwerk.
En de prijs is heel redelijk. De beoordelingen inderdaad gelezen van diverse gebruikers.
Als het goed is moet deze motor met een 16 x 8 prop 32 Ah trekken. Neem aan dat een 40 A regelaar van MPX voldoende is? Die heb ik hier nog liggen.

Dank voor jullie reakties.

Groeten, JH

Laatst bewerkt:
Dankjewel Johan,

Vanavond de rekening betaald van de JF zodat ie het eind van de week moet aankomen (net als de motor).
Het zal nog wel even duren voor ik eraan kan beginnen. heb eerst nog wat andere klussen te bouwen. En ook nog wat uitpuffen van de drukte op het werk.

Ondertussen zijn de Just Friendly en zijn maatje de electromotor al een poos in huis. Door enkele andere klussen is de bouw wat vertraagd.
Zal proberen om een summier bouwverslag of eigenlijk montageverslag neer te zetten. Heerlijk om met wat houtjes bezig te zijn.

Een paar technische gegevens van de JF:

Spanwijdte: 3030 mm
Lengte: 1510 mm
Vleugel opp.: 53 dm2
Streefgewicht : 1885 g
Vleugelbelasting: 35 g/dm2
Profiel: SD 7037
De vleugeltips verlopen naar SD 7032
Instelhoekverschil 1,5°

De inhoud van de bouwdoos: In deze zitten 2 rompen: een e-versie en een zuivere zweefversie.

full

De doos is compleet op de stuurstangen na. Gezien de romplengte moeten dat extra lange exemplaren zijn. Gekozen voor de rode Sullivans van 122 cm.
Verder zit er, zoals eerder geschreven, geen tekening bij. Wel een CD met een bouwbeschrijving en veel foto's. De onderdelen passen zeer strak in elkaar. Dus lijm in de doos en schudden is er niet bij.
Volgens mij is deze kist niet geschikt als eerste bouwdoos. Wat bouwervaring kan geen kwaad.
De romp is helemaal opgebouwd uit populieren-triplex. Mooi gefreesd en uitgekiend van opbouw. De vleugels hebben een rechttoe, rechtaan bouwwijze met stevige liggers van 8x3 vuren en de zgn. D-box constructie.

Ben begonnen met de E-versie waarvoor ik deze motor heb aangeschaft:

full

Aanbevolen prop is een Aeronaut 16x8 waarmee ongeveer 27 A wordt genuttigd. Met deze combinatie zou ie voortvarend het luchtruim moeten kiezen.
Een klein probleem was nog wel de spinner. Deze moest een doorsnee van 30 mm hebben. Er zijn wel zgn turbo spinners verkrijgbaar in die maat maar niet nodig voor de korte motorlooptijden van de zwevers. Een Simprop exemplaar paste perfect.
Servo's mogen niet te groot zijn want de romp is vrij smal. Kan kiezen uit de Robbe FS 500 MG of de Hitec 81 MG.Allebei 13 mm breed. Daar heb ik er nog zat van.

Als ie af is ligt de Koverall al klaar.

Wordt vervolgd.

Groeten, JH

Wat is het probleem van een turbospinner? Ik ben met je eens dat de extra koeling wellicht niet nodig is op zo'n zwever, maar kwaad kan het natuurlijk ook niet.

Neem het rompje binnenkort mee als je hier komt, ik wil hem wel even zien. Kunnen we lekker op elkaars spullen kwijlen ;).

Hallo Jan-Hein,

Succes met de bouw van deze mooie en aparte zwever (qua bouw dan). De romp lijkt wel op de Amigo met die knik.
Wel apart vleugels bouwen zonder tekening, ik heb het draadje op RC network al eens bekeken.

Succes en laat het beste in je bovenkomen;) en ons daarvan genieten

groet

Terence

Een paar technische gegevens van de JF:

Spanwijdte: 3030 mm
Lengte: 1510 mm
Vleugel opp.: 53 dm2
Streefgewicht : 1885 g
Vleugelbelasting: 35 g/dm2
Profiel: SD 3037
De vleugeltips verlopen naar SD 3032
Instelhoekverschil 1,5°

[...]

Ben begonnen met de E-versie waarvoor ik deze motor heb aangeschaft:

full

Aanbevolen prop is een Aeronaut 16x8 waarmee ongeveer 27 A wordt genuttigd. Met deze combinatie zou ie voortvarend het luchtruim moeten kiezen.
Een klein probleem was nog wel de spinner. Deze moest een doorsnee van 30 mm hebben. Er zijn wel zgn turbo spinners verkrijgbaar in die maat maar niet nodig voor de korte motorlooptijden van de zwevers. Een Simprop exemplaar paste perfect.
[...]

Hey!

Zou uw motorcombi ook een optie voor mijn Gracia f5j kunnen zijn? Welke is het precies en waar heeft u hem gekocht? Ik heb een 40mm spinnermaat nodig, makkelijker te vinden.. Alvast bedankt, en succes met deze leuke kist!

Jaap

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Zou uw motorcombi ook een optie voor mijn Gracia f5j kunnen zijn? Welke is het precies en waar heeft u hem gekocht? Ik heb een 40mm spinnermaat nodig, makkelijker te vinden.. Alvast bedankt, en succes met deze leuke kist!

Jaap

Jazeker Jaap is die geschikt. Heb deze hier gekocht.

Die MVVS die erin hoort is trouwens ook niet te versmaden !!!

Groeten, JH

Klopt, die MVVS lijkt me zeer geschikt, maar de poly-tec trekt heel wat minder amps! Ik heb er totaal geen verstand van (wil me binnenkort eens inlezen), maar is de poly-tec dan niet veel efficiënter?

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Wat is het probleem van een turbospinner? Ik ben met je eens dat de extra koeling wellicht niet nodig is op zo'n zwever, maar kwaad kan het natuurlijk ook niet.
Tja Raymond, een probleem is het niet echt, meer een luxe probleem. Een turbo spinner is nou niet direct fraai, hoewel deze ook geen schoonheidsprijs verdient. Tenminste niet met de blauwe romp als voorbeeld. Een andere kleur doet misschien wonderen.

Neem het rompje binnenkort mee als je hier komt, ik wil hem wel even zien. Kunnen we lekker op elkaars spullen kwijlen ;).
Dat was wel het plan, maar deze valt in het niet bij jouw Ka 7... Ik zal in ieder geval mijn slabbertje meenemen.

Succes met de bouw van deze mooie en aparte zwever (qua bouw dan). De romp lijkt wel op de Amigo met die knik.
Wel apart vleugels bouwen zonder tekening, ik heb het draadje op RC network al eens bekeken.
Succes en laat het beste in je bovenkomen;) en ons daarvan genieten.
Dankjewel Terence.
Ik zag 'm eens voorbijkomen hier op het forum (een plaatje van Wimh) . Ik schrok ervan. Dacht dat het een opgerekte eigenbouw AMIGO was met ailerons. Tot ik 'm op het Duitse forum tegenkwam. Daar had ik 'm eerst over het hoofd gezien, want "Just Friendly" maakte me nou niet direct nieuwsgierig. Dat is nu wel over.

Inderdaad Jaap, ik zoek ook altijd naar een zo laag mogelijk verbruik. Moet nog eens naar die MVVS kijken (goedkoop is ie trouwens ook niet, maar wel top van kwaliteit).

Groeten, JH

Back