KA-4 Rhönlerche in schaal 1:3,5

@Raymond: voor welk type afwerking ga jij eigenlijk kiezen?
Ik ga de Ka-7 in de Koverall en spanlak zetten, daarna spuiten. Vind ik nog wel een beetje spannend, maar het resultaat zou verbluffend mooi moeten worden (hoooop ik). Koverall zou bij gelijk gewicht sterker zijn dan Oracover, en beter schaal kan je het denk ik niet krijgen.

penseel 3cm

Ik ga de Ka-7 in de Koverall en spanlak zetten, daarna spuiten. Vind ik nog wel een beetje spannend, maar het resultaat zou verbluffend mooi moeten worden (hoooop ik). Koverall zou bij gelijk gewicht sterker zijn dan Oracover, en beter schaal kan je het denk ik niet krijgen.

Ik heb vandaag mijn rechtervleugelhelft bespannen.
Ging redelijk goed.
Die koverall laat zich goed bewerken.
Ik heb wel een penseel van 3cm gebruikt om vlug te kunnen lakken.

Goed ik ben gestart met de romp.
Eerst de gordingen gelast omdat de romp ruim twee meter lang is.
Vervolgens de gordingen gestoomd met de strijkijzer methode van Johannes, dat ging prima!
Spanten op de schaats verlijmd en vervolgens een deel van de gordingen aangebracht.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het geheel is aardig recht gebleven, het van te voren in model stomen van de gordingen heeft wel geholpen!

full

Indrukwekkend, wat een afmetingen!
Ik ben benieuwd hoeveel hout je nodig hebt voor dit toestel.

Johannes

Ik ben benieuwd hoeveel hout je nodig hebt voor dit toestel.

Al het hout welke ik nodig heb is al ingekocht en het is inderdaad een forse stapel geworden.
Zoals eerder aangegeven is de basis een freesset van Fraesfritz. De kwaliteit hiervan is absoluut "Erste Sahne".
Het model bouwt overigens lekker vlot weg. Ik heb geen einddatum in gedachten maar in dit tempo schiet het lekker op.
Volgende week wordt het project even onderbroken omdat ik een weekje in Oostenrijk ga hellingvliegen. Groeten, Maarten

Dank je Aurectar! Ik heb tot 0130 uur doorgewerkt aan de romp. Alle spanten zitten erin. Ik moet nog een paar gordingen aanbrengen en enkele diagonaal verstevigingen en dan kan de romp van de helling worden gehaald. Ik zal buiten nog wat foto's nemen.

full

Na ongeveer een dag ziet het er nu zo uit. De romp is al aardig stijf zo.

Tegen dit deel van de bouw zag ik het meest op omdat ik voorzag dat er mogelijk torsie zou kunnen ontstaan tijdens de bouw, mede door de lengte van de romp en de lengte van de gordingen. Eigenlijk is het best aardig gelukt. Niet zo strak als een Johannes zou bouwen maar die is naturlijk een klasse apart. Vooralsnog is deze horde overwonnen en ik ben niet ontevreden. Op de foto is te zien dat er een gording loszit, dat is inmiddels opgelost. Het bouwen van deze kist geeft veel voldoening.

full

Prachtig!!!
Maarten, je hebt flink doorgewerkt!

Johannes

Dank je, ik heb een reputatie hoog te houden haha
Ik moet mij inhouden om niet direct ook de vleugels te gaan bouwen maar dat komt wel als ik terug kom uit Oostenrijk.
Voordat ik de romp verder ga afwerken ga ik wel eerst de vleugels bouwen om er zeker van te zijn dat alles goed aansluit.
Ben nog wel aan het nadenken over de inbouw van de besturing. De keuze is alles in de staart of servo's voorin met een aansturing door een volglasstaaf die door en holle carbonbuis loopt. Zo heb ik dat bij mijn Fox gedaan en dat heeft een hele mooie spelingvrije aansturing opgeleverd.

Ja Maarten, je verzwijgt wat.
Bij ons op de club neem je al vleugels mee die ruwbouw af zijn.
Maar hier is daar niets van te zien ... :( :mrgreen:

Dirk. ;)

Back