KA-4 Rhönlerche in schaal 1:3,5

En dan in de zin van het tempo wat je waarschijnlijk weer laat zien! Wat is je ETA: wanneer is ie gereed denk je?

Ha Ha ik heb natuurlijk wel een reputatie hoog te houden. Dit is dan wel weer een aardig project. Ik verwacht rond de kerst een heel eind te zijn in ieder geval.

@Aurectar: bedankt voor de tip

Vandaag was ik overigens in het Aviodrome maar kon die contragewichten niet goed zien. Wel heeft er op RC-network een artikel gestaan over de constructie van contragewichten dus daar ga ik nog eens haar kijken.

@Bart: vliegtuigtripex is idd sterk maar om de overgangen naar de verschillende panelen te maken minder geschikt. En het is erg duur. Ik ga dus voor balsa. De bespannning wordt Oratex. Oracover heb ik ook wel aan gedacht maar gaat denk ik te veel glimmen.

Laatst bewerkt:
bij ons vliegt een Rhön rond (zelfs een keer meegeweest), moet ik nog ergens
detailfoto's van maken ?

mvg. Odin

Maarten, wat leuk! Een Rhonlerche! Ik heb mijn eerste vliegervaringen opgedaan op de PH-275 (of was het nou de PH-375??), die kist die nu in het Aviodrome hangt. De ASK-13 van de club was toen nog in groot onderhoud, dus de Rhon werd gebruikt voor lesbedrijf. Mijn herinneringen van de kist:
- Veel herrie! Je moest bijna schreeuwen om met elkaar te kunnen communiceren. De ASK-13 was hierna een verademing.
- Slechte glijhoek, zeker bij hogere snelheden. Snelheid aanduiken betekende meer zoiets als 'hoogte afduiken'.
- De verstoorders hadden weinig effect, die waren duidelijk te klein. Slippen daarentegen was zeer effectief door het grote rompoppervlak en de enorme roeren. In een goede slip kwam de Rhon bijna vertikaal naar beneden.
- De kist rolde goed door de korte spanwijdte.
- Spins waren zeer spectaculair! De romp stond voor je gevoel vertikaal naar beneden gericht en de aarde draaide met een rotgang onder je in de rondte.
- Monteren was een crime, de aansturing van de rolroeren gebeurde met kabels.
Ook toen de ASK-13 destijds weer vliegklaar was vloog ik graag af en toe nog op de Rhonlerche. Leuk dat je deze gaat bouwen.

Ik heb net mijn 1:4 Ka-7 kit uitgepakt, eens kijken wie er eerder klaar is (ik vrees dat ik het antwoord al weet....).

Ha Raymond bedankt voor je uitgebreide reactie! De in het plan opgenomen stoorkleppen lijken mij ook weinig effectief, deze ga ik vervangen door schempp-hirth exemplaren. Niet schaal maar het moet ook werken. In mijn grunau baby zitten overigens ook schempp- hirth kleppen en die zijn super effectief. Vanmiddag nog een aantal spanten gezaagd! Elke dag een stukje verder!

moet ik nog ergens
detailfoto's van maken ?

Odin bedankt voor je aanbod! Ik ben wel benieuwd naar hoe de contragewichten voor de rolroeren zijn aangebracht. Als je daar bij gelegenheid een foto zou kunnen maken dan wordt dat zeker gewaardeerd.
Graag zou ik ook vernemen waar de sleepkoppeling is geplaatst bij het origineel. Groeten, Maarten

Hoi,

Maarten en Odin, jullie komen beiden uit de regio Utrecht. Gokje: die full-scale Rhönlerche staat op Hilversum of Soesterberg?

Is het niet veel slimmer als jullie een keer samen op fotosessie gaan?!
Ik kan me zo voorstellen dat Maarten nu wel een paar dingen weet te verzinnen over welke details er gefotografeerd moeten worden, maar als hij er zelf omheen loopt komen er gegarandeerd nog 100 andere details waarvan je denkt : Goh, zit dat zo ...!

Gr. Dirk.

Enne Maarten ... gewoon 5m50 spanwijdte of zo (schaal 1:2,5) met vierdelige vleugel. :mrgreen:

Als je de eerste foto op die link aanklikt kan je al een beetje zien hoe dat contragewicht er uit ziet:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Maarten, In het luchtvaartregister PH-200 - PH-299 Herman Dekker kun je zien welke Rhonlerches er nog rondvliegen in Nederland. Een (momenteel niet vliegend) exemplaar ( de PH-234) is in bezit van een ZCNOP lid. Mocht je details willen weten dan kan ik je eventueel wel in contact met hem brengen.

Max

Maarten, In het luchtvaartregister PH-200 - PH-299 Herman Dekker kun je zien welke Rhonlerches er nog rondvliegen in Nederland. Een (momenteel niet vliegend) exemplaar ( de PH-234) is in bezit van een ZCNOP lid. Mocht je details willen weten dan kan ik je eventueel wel in contact met hem brengen.

Max

Max bedankt! Dat zou mooi zijn. Als je dat zou willen doen graag!!

@Bart: thanx voor de foto.

Het is gewoon een prive kist ;), en hij vliegt bij ons, we hebben nog wel meer oud hout,
Prefect, Baby, Sethberg, Rhon en K6 :), ik zal binnekort even kijken, misschien zelfs vandaag

mvg. Odin

Maarten: mooi vliegtuig, ik hoop dat je hier een aantal foto's gaat posten, zodat we kunnen meegenieten.

Komt goed Taco, nog twee spanten zagen en dan gaan we echt starten met het samenvoegen van de romp. Ik heb de bouwwijze aangepast. Eerst was is mijn gedachte om en linker -, en dan een rechter helft te bouwen en die samen te voegen. Vanwege de vorm van de romp zou je anders een helling nodig hebben. Ik ga het nu anders doen, er is een lijn uitgemeten waarmee je de romp kan verdelen in een boven -, en een onderkant. Ik ga beginnen met de onderkant, de deelspanten kunnen dan ondersteboven op de bouwplank worden vastgezet. Eén en ander kan dan mooi worden gericht en er is dan een stabiel platform om de gordingen en de schaats aan te brengen zodat alles mooi in vorm blijft. De gordingen worden waar nodig eerst in vorm gestoomd. Vandaag de gordingen gekocht, het was nog een heel bos hout:).

Oké, is duidelijk, die bouwwijze.
Bossen hout kopen is leuk, behalve dan natuurlijk de financiële uitgave.

Houtbouw is en blijft leuk, ik voel helemaal met je mee. Het is heel mooi om een nieuwe romp te zien worden tot een vliegtuig.

Deze winter wil ik beginnen aan een Slingsby T21B. Komt geen draadje van op dit forum trouwens. Naderhand post ik wel wat foto's e.d.

Taco.

Sorry, heb deze keer niet kunnen kijken, ze waren in het zelfde gebouw met kunstof-
reparaties bezig, en daarna ben ik niet teruggegaan, iig, Ik zal van het weekend er
waarschijnlijk weer zijn, dus dan zal ik kijken, @ Knikvleugeltje : daar hebben we er ook
eentje van, die gelukkig meestal wel in 1 stuk staat :), foto's nodig dan hoor ik het wel.

mvg. Odin

@ SkyHigh: ik heb contact gehad met een zekere Martijn Swart. Ik zou mogen kijken en foto's maken.
Ik meen dat het op Teuge is.

Praten we over dezelfde?

Taco.

Nee ik vlieg bij de ACvZ op soesterberg, maar een sethberg is een sethberg :),
maar als jij al er zelf bij kan komen is het natuurlijk al geregeld :)

Odin

Back