KA-4 Rhönlerche in schaal 1:3,5

nog even m'n foto database doorgekeken, dit is wat ik 1,2,3 kon vinden :)

img2444u.jpg

Misschien kan ik iets verduidelijken bij deze foto... het contragewicht (druppelvom in doorsnee) gaat dus, als het rolroer naar beneden uitslaat, een vrij nauwkeurig passende opening in het onderdoek in. (Het stangetje dat je er achter ziet is de pushrod).

Als je die golven in de trailing edge ziet lijkt het wel een model van mij...

Wat me opvalt aan al deze foto's, je ziet een of andere kabel lopen, parallel aan, en vlak achter de vleugelstijl. De Rhön waar ik in 1960 mee vloog op Hilversum had dat volgens mij niet. Of heb ik in die tijd gewoon nooit goed opgelet?

Heren bedankt voor de reacties!
Weet iemand ook waar de sleepkoppeling bij het origineel zat: vooraan de neus of onder de neus? Ik overweeg in het model het laatste te doen. Verder ben ik benieuwd naar foto's van de contouren van de romp net achter het wiel en de contouren bovenop de romp net achter de vleugel.
Groeten, Maarten

Volgens mij zat de sleepkoppeling vooraan (maar ik heb 'm nooit zien gebruiken..) Onderaan was er natuurlijk ook nog een lierhaak. De Rhön werd alleen gelierd.

Laatst bewerkt:
Mocht je nog een sleephaak nodig hebben, binnen twee weken heb ik modellen klaar van verschillende soorten

Taco bedankt, je producten zien er heel solide uit, ik ben benieuwd naar de uiteindelijke uitvoering van de haak die je in de planning hebt!!

@Odin: bedankt voor de foto's, goed te zien dat de sleepkoppeling van het origineel in de neus zit!!

Maarten,
Zit er nog leven in dit project?
Was er wel benieuwd naar,aangezien ik nu ook begonnen ben met de Ka4 van de tekening van Neckar Verlag.

met vriendeljke groet
gerald

Leven genoeg in het project hoor! Ik heb besloten om toch een freesset te bestellen bij Fraesfriz. Die is inmiddels binnen. Ik heb ook een aangepaste tekening gekregen in 1:3,5. Ik had nog een paar projecten die eerst af moesten. Ik ben de laatste hand aan het leggen aan het vliegkaar maken van de ASW 20 en dan gaat het echt beginnen!

Zo na enige stilte toch maar gestart met dit project. Ik heb even getwijfeld of ik het door zou zetten.
De afgelopen periode de verschillende materialen verzameld, alles bij elkaar een hele berg hout :D.
Ben gestart met het stabilo en dat is al bijna klaar. Ik heb kisten gebouwd met een kleinere spanwijdte dan die van dit stabilo...
Dit weekend ga ik starten met de romp, dan volgen de foto's. Kijken of ik het tempo erin kan houden.

Maarten, succes met de bouw en de (hopelijk) vele foto's.

Zoals zo velen, waaronder forumlid BDoets heb ik vele jaren geleden ook mijn eerste solovlucht gemaakt op de Ka4 Rhön.

Natuurlijk vloog dit ding, naar huidige maatstaven, 'voor geen meter' maar ik heb er toch nog goede herinneringen aan.

Harry

Mooi!

Goed dat je los gaat Maarten. Ben erg nieuwsgierig naar de foto's, wordt een mooie kist. En dat houtbouw is toch wel erg mooi hoor!

Groet,

Jacob

Goed dat je los gaat Maarten.

Goed we zijn gestart:D
Om "erin te komen" eerst maar eens het stabilo gebouwd. Daar zat nog aardig wat werk in, vooral in het hoogteroer. Het stabilo heb ik deels moeten overbouwen omdat ik niet tevreden was met het eerste resultaat (daar zat torsie in). Op de club dus maar even overgedaan en nu is alles mooi recht.

Tipblokken moeten er nog op. De laptop op de achtergrond geeft het formaat :mrgreen: wel aan

full

De eerste vragen komen nu ook al op: ga ik traditionele scharnieren in het midden aanbrengen of laat ik het hoogteroer van boven af scharnieren met een foliescharnier.

Ook ben ik er nog niet over uit waarmee ik de afwerking ga doen, oratex, Koverall, gewebefolie van Tony Clark of folie.... Die grote Ka6 van Phoenix staat ook in de folie en dat ziet er best mooi uit. Verder heb ik nog 10 meter folie liggen in de juiste kleur dus dat scheelt weer in de begroting.

Ik ben mij aan het opladen om aan de romp te beginnen;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Scharnieren...altijd lastig. Een kiertje heeft de echte ook - dus scharnieren. Maar ja - je wilt ook dat je hoogteroer optimaal functioneert....dus plak je er Spaltabdeckungs-tape op. Had je net zo goed een foliescharnier aan kunnen brengen :-)
Is dus eigenlijk echt iets wat je gewoon zelf moet kiezen. Een foliescharnier heeft mij nog nooit gestoord, een kier wel. Maar ja, dat ben ik :-)

Over de bespanning; bij mijn Grunau Baby heb ik gewone Oracover gebruikt en ik moet zeggen; ik vind dat meer op het echte lijken dan Oratex of iets anders met structuur. De echte zijn eigenlijk altijd gelakt en glanzend. Oratex blijft altijd een beetje mat en de structuur is véél grover dan je ooit op een 1:1 vliegtuig zou vinden.
Ook alweer zoiets wat je zelf moet bepalen.

Succes :-)

Als de spleet bij een scharnier niet te dol groot is (1 mm) is het bij deze kist waarschijnlijk niet verkeerd een 'lekkende' scharnierspleet te hebben.
Ik denk dat we met zekerheid kunnen stellen dat dit geen ge-optimaliseerde kist is, ook de profielen zijn 'niet echt' van het type laminair. In dat geval heeft een iets doorlatende roerspleet een zelfde effect als een turbulator. Het gevolg is dat het roer wat beter gaat functioneren (waarschijnlijk), dus kom je met kleinere uitslagen uit de voeten ...
Ik zou hem open laten. echte scharnieren en een echte spleet ... :confused: ;)

Dirk

Maarten, maak eens wat meer foto's tijdens de bouw, vinden mensen leuk.
Goed te zien dat je begonnen bent.

Maarten, maak eens wat meer foto's tijdens de bouw

Komt goed hoor ;)

@ Dirk: ok we gaan er scharnieren inzetten volgens het plan.
Het profiel van de vleugels is overigens een E203. Ik weet dat je het zelf anders zou willen zien maar ik neig toch naar een folie afwerking.
@Raymond: voor welk type afwerking ga jij eigenlijk kiezen?

Back