kabels inkorten/verlenggen

hoi
meerdere kabels in de heli zijn altijd net iets te kort
verleng je deze met een verlengkabel zijn ze weer veel te lang
zit je weer met een hoop kabels te kijken
en ziet altijd zo slordig uit
wilde ze eigelijk precies op lengte maaken door te solderen
maar met solderen word een heel stuk kabel erg stijf
mischien wat breekbaarder
heeft iemand een tipje hoe ik dat het beste kan oplossen
en is het raadzaam om ze te solderen

Kort strippen, verlengen, krimpkous.
Je maakt het dan maar stijf voor 1cm.
Zo doe ik dit, indien nodig.

Dit is een stuk mooier dan verlengkabels die weer los kunnen schieten.

Hallo,

Persoonlijk probeer ik altijd de ontvanger zodanig te plaatsen, dat verlengen niet nodig is. Dit vanwege mogelijke storing, die onder omstandigheden ook bij Methanolmotoren op kan treden. Zelfs bij PCM geeft dat problemen soms (van 2.4 GHz weet ik niet, mogelijk dat de snoerlengte daar geen invloed heeft). Dat moet je dan weer met Ferrietringen oplossen en daar hou ik niet zo van. Dus plaats ik de ontvanger soms op wat ongebruikelijke plaatsen, om verlengsnoeren te voorkomen. Mij bevalt dat goed. Je ontkomt er dan meestal niet aan om de voedingskabel te verlengen, maar die voert geen signaal, dus dat geeft geen problemen.

Inkorten van kabels doe ik ook liever niet, dus maak ik "kabelbomen" met van die Spiraalbinders, en overtollige lengte laat ik in die boom even heen en weer lopen. Gaat ook prima, werkt in de lesheli's al bijna 7 jaar zonder problemen en het staat netjes.

Wil niet zeggen dat inkorten/verlengen dmv solderen niet werkt, en vrijwel iedereen kan meestal goed genoeg solderen om zoiets veilig te doen, maar persoonlijk heb ik nou eenmaal liever, dat een mogelijke storing zo weinig mogelijk te wijten valt aan dingen die ik zelf veranderd heb aan de installatie, i.v.m. latere (zelf)verwijten aan mijn eigen persoontje:).

Een methode die ik voorheen in elk geval wel toepaste: de solderingen in een servokabel onderling een cm of twee laten verspringen en apart in de krimpkous zetten. Het snoer blijft dan vrijwel even soepel als origineel, en mocht de krimpkous doorschuren of wat dan ook (zeldzaam, maar niet onmogelijk) dan kan er in elk geval geen kortsluiting ontstaan.
Op dit soort plekken geen soldeervet gebruiken: dat is zuur, en als je het niet goed afspoelt vreet het soms na enige tijd het koper net naast de soldering door. Soldeervet is voor constructieve verbindingen beter geschikt. Voor electronica of snoeren harskernsoldeer gebruiken. Zo weinig mogelijk tin gebruiken, om "bulten" in de soldering te voorkomen: dat zijn de plekken waar een krimpkous eventueel op door kan schuren.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Kleine toevoeging in het algemeen: De kabels zo kort mogelijk is altijd het beste maar let wel op met een 'langere' kabel van de BEC/ontvangeraccu. Hoe langer, hoe meer weerstand, hoe warmer, etc. Deze kun je het beste dubbel uitvoeren met een wat dikkere kabel als het even kan. (niet dat het altijd nodig is, maar kan nooit kwaad)

Wat houd je tegen om de kabels gewoon uit een stuk precies op de juiste lengte te maken? Iedere verbinding is een extra kans op een defect dus als je dat kan vermijden zou ik dat gewoon doen. mocht dat niet mogelijk zijn dan zou ik inderdaad versprongen een paar soldeerverbindingen maken.

Heb een cursus "iendereen kan solderen" gevolgd in Delft haha..

Klein stukje strippen, uiteinden vertinnen (gewoon soldeer gebruiken met een harskern) en dan de uiteinden in elkaar verlengde aan elkaar solderen (als het goed is hoef je geen extra tin toe te voegen). Uiteraard voor het solderen een stukje krimpkous eromheen doen en na het solderen krimpen.

ir.Maarten

In elektronica NOOIT S39 gebruiken. S39 is bedoeld voor dingen als dakgoten of in de modelbouw relingen. Maar in principe heb je het in de modelbouw nooit nodig omdat je vaak met nieuw en schoon materiaal werkt. S39 vreet rap jou elektronica kapot.

Niet geloven? laat het weten, ik heb hier een servo liggen uit een gebruikte helicopter waar een nieuwe motor in is gesoldeerd met S39 en harskern tin. Ondanks een schoonmaakpoging van mij kan je nog zien hoe enorm die S39 de boel heeft opgevreten.

Ook geen soldeervet of weet ik wat voor prut, gewoon elektronica tin.

Laatst bewerkt door een moderator:
inkorten is natuurlijk simpel. Nieuw stekkertje eraan. Altijd het beste.
Als ik een langere kabel nodig heb monteer ik een hele nieuwe met de goede lengte. Wel meer werk, maar erg bedrijfszeker. Je moet er natuurlijk wel een goede electro-soldeerbout voor hebben, en zeker geen S39 etc gebruiken.

Back