Kamelot 1.8m

Jep... spoiler is remkleppen. Lindinger heeft em dus voor 219. En met servo's erbij zit je op gratis verzenden. Alleen de kleur...
Modellbau Lindinger Onlineshop
De Stauf Hawk is door het geel goed zichtbaar. Ook bij grijs weer.

De Spider in Zwitserland? Bellen en vragen of je hem mag ophalen? Heb je geen invoerrecht. Afstanden zijn relatief als je al zowat in de buurt zit ;)

De Spider is een Enigma.
Is waarschijnlijk ook niet op voorraad, 6 weken levertijd toen ik het vroeg.

De Hawk is een Graupner Speed, exact dezelfde kist.
Een Hawk bouw je binnen 1 avond als je een beetje doorbouwt
Wel meteen Uhu Endfest mee laten komen en zelf een spant maken van printplaat.
De rompen zijn niet van Aramide dus ze kunnen wel eens breken , dat is bij elk GFK model met T of V staart.
Gewoon rustig aan de grond zetten.
Als remkleppen gebruik je de rolroeren, die zet je omhoog en dan verlies je heel snel hoogte.
Je moet daarvoor wel een kleine aanpassing doen bij het bouwen.
Je mixt dan hoogte bij.
Bij echte F5B modellen zet je butterfly en bij mijn model hoef ik dan ook geen hoogte (of down) bij te mixen.
Jan Scholten van vliegclub Bergeijk heeft een Hawk, misschien kan je eens contact met hem opnemen, kan je hem zien.

GJ

Patrick,

Remmen doe je inderdaad door de ailerons omhoog te zetten. Hoogteroer mix je bij de "remkleppen" om te zorgen dat het model bij vol remkleppen in een dalende lijn doorvliegt, zonder te overtrekken. Zonder mix gaat het model met remkleppen sterk omhoog en overtrekt.
Probeer je aansturing zodanig te maken dat je minimaal 20mm remkleppen kunt zetten.
Bas zijn Wilco remt al met 15mm, maar dat komt omdat die erg licht is. Normaal zit een Hawk/Wilco/Speed rond de 1500 a 1600gr en dan heb je wat meer uitslag nodig.

Met de aandrijving die jij hebt zou je zelfs kunnen overwegen een speciale schakelaar te programmeren, die de prop heel langzaam laat draaien, dat remt enorm. Kwestie van een beetje creatief mixen in je zender.

Groet,
Gerben

Ik vond dit draadje op de f5b.nl site. leek me een goede manier...

ps: bedankt allemaal voor de goede tips

Nu nog kiezen tussen
Deze of deze qua levertijd is staufenbiel wel snel weet ik toevallig.....

De speed was niet gemixt en dus bijna onmogelijk te landen op een klein veld. Dit is een van de eerste dingen die ik ga doen!!

De Spider is een Enigma.

Wel meteen Uhu Endfest mee laten komen en zelf een spant maken van printplaat.

GJ

Laatst bewerkt:
Patrick, met de ailerons omhoog kun je best langzaam en met een goede hoek binnen komen voor de landing. Maar dit zijn van die dingen die je alleen leert als je met ervaren vliegers babbelt of gaat vliegen.

Zo ook jou aandrijving, prima aandrijving maar ik denk dat je schrikt als je de modellen op een F5B dag ziet klimmen. Er is nog behoorlijk wat meer vermogen beschikbaar als de aandrijving wat beter is afgestemd.

Nog een Hawk kopen (practisch het zelfde model als dat je had) is geen slecht idee. Ze zijn niet super duur en als je ooit wat beters koopt raak je hem zo weer kwijt. Maar ik zou hem rustig bouwen en een keer gaan kijken bij iemand van de F5B piloten in Nederland of Belgie.

De video die jij zo mooi vondt is best wel oud, het is wel een goede video daar niet van. Maar in die tijd vlogen ze met een NiMh accu pakket wat zelf al 1000 gram woog, vandaar dat het model ook zeer goed de snelheid vast houd. Met minder gewicht in het model zul je meer moeten duiken om de snelheid te houden.

Hier nog een video van mijn Surprise 11 in het jaar 2008, mijn eerste echte F5B.
IXTt30zBNFk[/media] Surprise‬‏ - YouTube

En hier nog een video van George zijn Surprise 14 maar een kleinere prop met meer toeren. Gefilmd in 2007 toen ik met een Ariane V10 F5F aan het wedstreid vliegen begon.
yLZ1TC8pSkU[/media] Surprise S14‬‏ - YouTube

Ik neem aan dat je het promo filmpje op de f5b.nl website hebt gezien? Daar zie je ook wel eens een gele Hawk voorbij komen.

Gr, Jos

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Antony,

herken jij de jouwe hierin dit filmpje?
want dit lijkt me erg snel...niet?
BFY2so27xO0[/media] Hotliner‬‏ - YouTube

Hoi Patrick,
Ik herken inderdaad de mijne in dit filmpje met het verschl dat de mijne 3dubbel zo snel klimt. De spectaculaire passages voor de camera geven een vertekend beeld omdat hij vanop grote hoogte aanduikt.
Hij filmt nooit hoe hij na de passage zeer snel snelheid verliest.
Als je vanop 300 meter hoogte aanduikt, jezelf passeert en terug optrekt zonder motor raak je geen 50 meter meer hoog.
Er zijn modellen die veeeeel beter doen, maar dat heb je intussen al door zie ik.
Veel succes met je zoektocht.

grtz A

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier nog een keer de Enigma, met een wisselkoers van 1.15 zou je dan 345 euro kwijt zijn.

Alex F5B - F5B - Acemodel.co.uk

De Enigma/Alex is wel net wat beter dan de Hawk met een Kevlar romp, vol carbon vleugel en kleppen maar toch lijkt dit een beetje een hoge prijs. Iemand nog een goedkoper linkje?

Volgens mijn berekening komt ie op 355 euro.
Is op zich niet zo duur hoor.
En wel echt FAI, is ook weer makkelijker door te verkopen als je wat anders wilt.

Hawkje is voor het geld super, als het rompje stukgaat zou je de romp nog kunnen vervangen voor een Surprise rompje.

GJ

Ik heb een pm terug gestuurd....

Volgens mijn berekening komt ie op 355 euro.
Is op zich niet zo duur hoor.
En wel echt FAI, is ook weer makkelijker door te verkopen als je wat anders wilt.

Hawkje is voor het geld super, als het rompje stukgaat zou je de romp nog kunnen vervangen voor een Surprise rompje.

GJ

En het geld wat je nu uitspaart t.o.v. de Enigma, zou je in een wat zwaardere motor kunnen investeren. Op een gegeven moment wil je toch meer vermogen, dat is bij bijna iedereen het geval.
Voordat je op en uiteindelijk over de rgens van de Kira 480 gaat, zou je kunnen overwegen alvast een wat zwaardere motor te kopen. Denk hierbij aan een Kira 600-38 of een Hacker B50-6L. Beide motoren waar je op 4S al behoorlijke vermogens uit kunt halen zonder de motor te overbelasten. Als je de Kira 480 een beetje leuk kunt verkopen, kon het bedrag wat je bij moet betalen nog wel eens reuze meevallen.

Gekoppeld aan een GX200 regelaar van +-40 Euro kun je dan heel lang toe.

Gerben

Ik zag dat de Kira 600-38 rond de 265 euro was....dat wordt dus in de komende tijd wat appart zetten. met regelaar toch weer 310 euro... Nu vraag ik me af...kan deze ook op de Hawk of bedoel je voor de volgende kist?
Wat ik wil zeggen is, heeft de 600 dan geen oververmogen?
En bedoelde je deze regelaar? 4 tientjes is niet veel......ik ben meestal spullen van Jeti gewend en meteen aanzienlijk duurder maar wel erg goed!!

En het geld wat je nu uitspaart t.o.v. de Enigma, zou je in een wat zwaardere motor kunnen investeren. Op een gegeven moment wil je toch meer vermogen, dat is bij bijna iedereen het geval.
Voordat je op en uiteindelijk over de rgens van de Kira 480 gaat, zou je kunnen overwegen alvast een wat zwaardere motor te kopen. Denk hierbij aan een Kira 600-38 of een Hacker B50-6L. Beide motoren waar je op 4S al behoorlijke vermogens uit kunt halen zonder de motor te overbelasten. Als je de Kira 480 een beetje leuk kunt verkopen, kon het bedrag wat je bij moet betalen nog wel eens reuze meevallen.

Gekoppeld aan een GX200 regelaar van +-40 Euro kun je dan heel lang toe.

Gerben

Patrick, de Kira 600-38 staat in de lijst voor 265, is vast wel wat goedkoper te vinden.
En die regelaar, ja, dat is de Himodel.
Voor sommige dingen zal een Jeti beter zijn (F3A en 14S apparaten) maar de GX200 heeft Gerben erg regelmatig gevlogen en tot 300A geen probleem (F5B stijl).

Oververmogen in een Hawk?
Ach, tot 3000 watt gaat prima en wordt ook her en der gevlogen.
Ik denk dat ie ook wel 5000 Watt kan hebben als je motor niet te hard opstart en remt.
Probleem is dat er niet groter dan 17 inch op past, dus je komt lastig aan dat vermogen.

GJ

Frank, is dat nog steeds zo?
Eigenlijk kan die prijs niet, dan verkopen ze hem met verlies.

GJ

Back