Kamper kogge

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 15 mei 2020.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    de bakboordkant ziet er echt top uit
     
    janzwart vindt dit leuk.
  2. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    748
    Locatie:
    kop van drenthe
    zeer indrukwekkend jan.
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er zo mooi uit Jan, het wordt een heel schip nu.:):)
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.574
    Locatie:
    noord-holland
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Het begint er op te lijken Jan, netjes hoor :thumbsup::thumbsup:
     
  6. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Dit is goeie vordering, Jan! Ek het gedink n Fluyt is moeilik, maar dit lyk my asof die kogge eerste prys vat!
     
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Update 14
    De ongelijkheid in hoogte tussen bakboord en stuurboord, waar ik me nog niet erg van bewust was, heeft me gedwongen eens kritisch naar het geheel te kijken.
    En dan vallen me wel meer ongerechtigheden op.
    Van sommige was ik me wel bewust, maar dacht dan:”Och, als dat het enige is…..”, Maar nu blijken het wel meer dingen te zijn en die tellen allemaal op.
    Bijvoorbeeld:
    De twee stevens staan niet exact in hetzelfde vlak.

    [​IMG]

    De overlap tussen de gangen is niet overal gelijk en vaak erg breed of het kiert.

    [​IMG]

    De helling van dezelfde gangen, links en rechts, verschilt waardoor het schip aan stuurboord 5 tot 8 mm breder is dan aan bakboord. Er zat daar inderdaad een bredere kier tussen wand en spant. Dat leidde er toe dat de valse kiel niet midden op de kielplank stond maar op de rand aan stuurboord. Ik dacht : “ Dat trek ik straks wel weer recht”.
    Er zijn ook wel dingen goed gegaan. Bijv de aanhechtingen aan de stevens zijn op zich heel acceptabel, maar door de ongelijkheid in breedte van de gangen niet symmetrisch. Op de foto’s van de onder-en binnenkant in vorige update is de ongelijkheid tussen de gangen best wel goed te zien.
    Ik beschouw dit model niet zomaar als een tussendoortje maar als een serieus model. En dan is de kwaliteit tot nu toe dus onvoldoende. Helaas.
    De consequentie is dus: Opnieuw beginnen.
    Voordeel is nu dat ik een heleboel fouten ken die ik niet meer moet maken.

    Hoe kan ik het beter doen?
    Ik heb eens nader gekeken naar de bouwdoos van Shipyard, hoe zij het doen. (Schaal 1:72 ipv mijn schaal van 1:50)
    De methode is plank on frames en alles is voorgelaserd.

    [​IMG]

    De gangen zijn licht gekromd met een overlap van 1 mm. De gangen moeten licht voorgevormd worden en dan met een kleine overlap tegen de frames aan worden gelijmd. Niets nieuws onder de zon.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Voorbeelden bouwpakket Shipyard

    Het losse karakter van mijn spantenraam heeft me parten gespeeld. Het was niet leidend genoeg.
    Na enige overwegingen ga ik het volgende doen:
    Ik ga de spanten vast zetten op de valse kiel evenals de stevens en de kielplank.
    De gangen bevestig ik tegen het spantenraam, niet met lijm maar met spijkers.
    (In het echt duurde het een paar eeuwen voordat men van “shell first” overging op “spant first” bouwen. Ik doe het in een paar maanden. Niet slecht toch?)
    Overlap tussen de gangen moet minder, max 2 mm, in het echt dus 10 cm. Als ik meer overlap heb dan moet de gang worden versmald. Tot nu toe werkte ik vooral met rechte planken (lange rechthoeken) Door versmallingen aan te brengen zullen ze ronder worden. Omdat alles dan vast zit kan ik ook beter links en rechts met elkaar vergelijken en gelijk houden.
    Na 9 gangen kan ik dan alle spijkers verwijderen, want op de 10e gang liggen de dwarsscheepse dekbalken die door de gang heen steken.
    En dan moet ik een acceptabele body hebben. Maar dan zijn we wel drie ( of meer) weken verder.

    Dus opnieuw de stevens en de stevenhaken gemaakt en nu vastgezet aan de valse kiel.

    [​IMG]
    Foto: De steven, stevenhaak en kielplank direct over de volle lengte in vorm gefreesd en tegen de valse kiel geschroefd. Ook de gangenverdeling op de spanten gecontroleerd en waar nodig iets aangepast.
    De eerste twee nieuwe gangen zitten er weer op. De drie gangen in het vlak zijn het lastigste. Er zitten karveel-klinker overgangen in en ze zijn sterk getordeerd.

    [​IMG]
    Foto: De eerste twee gangen van het vlak.

    En ze liggen stijf tegen de spanten aan. Desnoods met een spijker.

    [​IMG]
    Foto: Geen kier tussen spant en gangen.

    Dus we zijn weer lekker op dreef.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2024
    Herby63, Marcus Botanicus, Hoosterw en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Al doende leert men....
     
    Herby63 en janzwart vinden dit leuk.
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Ja, dit is toch een heel aparte manier van bouwen.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Knap hoor Jan hoe je telkens toch weer de energie opbrengt om opnieuw te beginnen:thumbsup::thumbsup:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Ja, opgeven is geen optie want ik wil een Kamper kogge bouwen. Gewoon omdat niemand dat heeft gedaan.
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nou Jan, drie maal is scheepsrecht gaat hier niet meer op;), wel goed van je dat je blijft proberen, zo zal het uiteindelijk wel goed komen denk ik :thumbsup:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  13. Jan, je bent een voorbeeld van een echte doorzetter. Opgeven is er niet bij en zo hoort het ook. Tegenwoordiger noemen ze dat een “Topper of Toppertje.;)
     
    janzwart vindt dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je bent geen opgever Jan! En zoals Piet al zei.. driemaal is scheepsrecht! Deze past trouwens ook in het topic "wat een zeeman zegt"
     
    janzwart vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Toch wel jammer dat de vorige nog niet naar je zin was, maar steengoed dat je de bouwwijze gewoon aanpast, en overnieuw begint.:worship::worship:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    De volhouder wint altijd, en je bent knap op weg om die overwinning in de wacht te slepen.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Update 15
    Even een voorbeeldje uit de praktijk m.b.t. beplanken.
    Als je de derde gang laat lopen zoals hij “wil” dan krijg je dit.

    [​IMG]

    Druk je de punt dicht dan gaat de gang open staan. En dan is je schip lek. Niet goed dus.
    Mijn oplossing is dan om de delen van één gang onder een hoek aan elkaar te lassen.

    [​IMG]

    Het voorste deel van een gang in het vlak, bij de stevens, is overlappend, dus iets breder dan in het vlak. Maar bij de steven moet hij net zo breed zijn als de overige gangen namelijk lengte steven gedeeld door aantal gangen. Dan moet de gang iets verjong worden. En verder zit er ook een overgang van karveelbouw naar klinkerbouw in. Dat alles resulteert in een vorm als hieronder.

    [​IMG]

    Het gearceerde deel, bij de las en de overgang, is schuin aflopend.
    Alles bij elkaar is het een heel gedoe om het eind van een gang goed passend aan de steven te krijgen.
    Vanaf de vierde gang heb je geen overgang karveel-klinker meer en kan je volstaan met een “knik” in de las.
    Het is gelukt en we gaan weer verder
    Ik ben nu gekomen tot en met gang 9.
    Gang 10 is de gang waar de dwarsbalken door naar buiten steken. Dekbalk is niet het goede woord want het dek ligt iets hoger. Het is meer een balk die de wanden bij elkaar houdt.
    Deze balken kunnen er nog niet in want daarmee wordt het binnenste geblokkeerd.
    Dus eerst nu het binnenwerk plaatsen. Maar eerst een paar foto's van de huidige situatie.

    [​IMG]
    Foto: De zijkanten. Boven bakboord en onder stuurboord.

    [​IMG]
    Foto: De zijkanten van boven gezien, waaruit blijkt dat de gangen goed tegen de spanten aansluiten.

    [​IMG]
    Foto: De stevens. Links de voorsteven en rechts de achtersteven. De voorsteven krijgt nog een deklat.

    [​IMG]
    Foto: Van binnen gezien, waar nu de dwarsliggers en de rest van de bodem geplaatst moet worden.


    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2024
    Herby63, TIMBERWOLF, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    Ziet er al een heel stuk beter uit. Mooie uitleg ook
     
    janzwart vindt dit leuk.
  19. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    prachtig jan maar ik zou wel de kiel en stevens ergens tussen klemmen want het trekt snel scheef als er geen binnen kant in zit :koud:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Geweldig Jan, dit is al je inspanningen meer dan waard:wave
     
    janzwart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina