een helimotor is wel een beetje anders dan een automotor ;-)
in de basis natuurlijk hetzelfde, zuigertje plug etc.
alleen is een helimotor gemaakt om 1 toerental te draaien, en op dat toerental zijn vermogen te geven.
een helimotor hoeft eigenlijk maar 1 keer op te toeren voor een volle vlucht, is dus niet zo extreem belangrijk hoe hij zich gedraagt tijdens het optoeren.
automotor moet natuurlijk continu op en aftoeren, en tijdens alle toerentallen goed vermogen geven.
Staat een heli motor te arm, wil hij niet zo lekker terug naar stationair.
je zet hem neer, gooit de motor in 1 klap naar stationair, en hij blijft gewoon hoge toeren doorlopen.
of hij "hikt", schiet een tijdje af en toe omhoog in de toeren tijdens stationair draaien.
Nu je alles zo lekker uit elkaar hebt liggen, pak er dan eerst even een afstel sticky bij.
zet de carb even op een basis afstelling (handleiding), en stel alle naalden even af zoals het hoort.
Dit is wezenlijk anders dan bij de heli... Die motoren gedragen zich anders dan automotoren..