kan een nitromotor tegen water?

even goed kijken of de servo wel beweegt wanneer jij het wil.
ook handig om te kijken of de carb wel mee gaat... heb 1 keer gehad dat de hevel op de carb los zat. en maar zoeken waarom die motor niet wilde doen wat ik wilde..

kan ook nog dat je motor een beetje arm staat. blijven ze ook wel eens wat in de toeren hangen.

ja, de servo doet gewoon wat ik wil dat ie doet. wat ik heb gelezen is dat mijn stationair dan te laag staat. dit gaat echter wel over een helicopter, niet over een auto. maar ik denk niet dat dat erg is.

ga vanmiddag weer even proberen te starten. maar nu eerst nog even in elkaar zetten! wel cool, want ik heb gewoon letterlijk alle onderdeeltjes uit elkaar. zo ver had ik dat echt nog nooit gedaan! wel bedankt allemaal voor de tips

rens

een helimotor is wel een beetje anders dan een automotor ;-)
in de basis natuurlijk hetzelfde, zuigertje plug etc.
alleen is een helimotor gemaakt om 1 toerental te draaien, en op dat toerental zijn vermogen te geven.
een helimotor hoeft eigenlijk maar 1 keer op te toeren voor een volle vlucht, is dus niet zo extreem belangrijk hoe hij zich gedraagt tijdens het optoeren.

automotor moet natuurlijk continu op en aftoeren, en tijdens alle toerentallen goed vermogen geven.

Staat een heli motor te arm, wil hij niet zo lekker terug naar stationair.
je zet hem neer, gooit de motor in 1 klap naar stationair, en hij blijft gewoon hoge toeren doorlopen.
of hij "hikt", schiet een tijdje af en toe omhoog in de toeren tijdens stationair draaien.

Nu je alles zo lekker uit elkaar hebt liggen, pak er dan eerst even een afstel sticky bij.
zet de carb even op een basis afstelling (handleiding), en stel alle naalden even af zoals het hoort.
Dit is wezenlijk anders dan bij de heli... Die motoren gedragen zich anders dan automotoren..

@Student: bedank voor de tip. ik heb hem terug gezet naar hoe ik hem kon starten. het leuke is dat hij met een rukje aangaat.

Het probleem: hij loopt heel onregelmatig. en bij volgas sputterd die heel erg voordat hij aangaat. wat ik ook doe, hij blijft dit doen. ik heb meer dan een tankje leeggereden met afstellen. betekend dit gewoon einde oefening van mijn motor? er komt ook heel veel rook uit mijn luchtinlaat en benzinetank, dat kan volgens mij nooit goed zijn. maar mijn servo en alles doet gewoon precies wat ik wil dat het doet.

rens

Ik denk dat het gene wat je nu hebt gewoon een kwestie van afstellen is.
Carb weer op fabrieks instellingen zetten en van daaruit weer gaan stellen. Blijven hangen in toeren terwijl de gasschuif wel helemaal terug naar stationair gaat klinkt als een motor die te rijk staat.
Of je hebt ergens een lekkage waardoor de motor valse lucht aanzuigt. Goed controleren of je alles goed terug hebt gemonteerd.

hoi,

zou het ook werken als ik naar een rc winkel ga? ik zit dicht bij rcpitstop, misschien kunnen die hem maken? na hoelang moet een motor worden vervangen? en zijn er nog tips om dolgedraaide imbusjes los te maken, want omdat ik de standaard meegeleverde imbussleuteltjes gebruik(die dus bijna ROND zijn) zijn bijna alle schroefjes van de motor dolgedraaid. ik zat te denken aan uitboren, maar ik denk dat ik dan mijn motor al helemaal kan weggooien. zover ik kan zien ligt het niet aan mijn carb, die staat weer precies zo, zoals ik hem reed voordat hij het water in ging.

rens

Dat moet je in de betreffende winkel vragen.
Sommige winkels doen het als service anderen rekenen er geld voor en er zijn er die je liever nieuw verkopen.

Hoe de naalden stonden en moeten staan kan een verschil in zitten. Je hebt de motor uit elkaar gehaald schoon gemaakt, ik neem aan ook de carb. Probeer fabrieks instelling en vanaf daar gaan afstellen.
Stel je alleen de hoofdnaald of ook de eventueel aanwezige andere naalden?

ik heb de motor zover als mogelijk uit elkaar gehaald, maar de koelkop niet, omdat de schroefies al dolgedraaid waren. maar ik kan nu verder niks in- of uit elkaar halen, omdat nu bijna alle schroefjes dolgedraaid zijn. ik heb idd de carb uit elkaar gehaald en weer terug gezet naar fabrieksinstellingen. maar ik ben denk ik niet duidelijk ben geweest. ik heb namelijk de hele auto uit elkaar gehaald(om bij de diffs en kogellagers te komen), niet de hele motor uit elkaar.

Rens

Koop en goed setje inbussleutels. Dit is goud waard.
Probeer met afstellen de motor weer draaiende te krijgen eventueel met hulp via t forum of in de winkel.
Als dit niet lukt koop dan pas een nieuwe motor.
Maak even een foto van de motor.

de motor draait gewoon, het is alleen heel onregelmatig en, met de ervaring die ik nu heb, ligt dat niet aan de instellingen van de carb. van stationair naar volgas gaat heel haperig en dan weer terug naar stationair doet hij niet, 3 van de 5 keer slaat ie dan af. dat ligt dan weer wel aan de carb, maar het onregelmatig lopen op stationair volgens mij niet.

rens

Ik zou het toch in de afstelling zoeken.
Of je plug is gaar.
Of je hebt valse lucht ergens.

Wat doet de motor als je de brandstof slang dicht knijpt bij stationair draaien?

klinkt idd echt als afstelling.

dit zijn dus ook dingen die via het forum erg lastig zijn.
geluid zegt alles..
als hij van stationair naar volgas heel "zwaar"klinkt, niet op gang wil komen, VEEL olie uit de uitlaat, staat hij gewoon te rijk.

Eenmaal op toeren moet hij lekker blijven roken.

terug in de toeren hoort hij zonder haperen of onderbreking te doen.

Schrik niet van rook en olie. zodra er helemaal geen olie meer uit de uitlaat komt, staat hij veel te arm en loopt hij in elkaar.
Rook hoort bij de hobby ;-)
Met de heli (8,5 cc motortje) kan ik bij windstil weer het hele veld in een mistwolk zetten ;-)

Onregelmatig lopen stationair kan aan meerdere dingen liggen.
staat je mengselschoef (dus niet de hoofdnaald ) te rijk, loopt een motor tijdens stationair vol met brandstof. dan gaan de toeren omlaag, en slaat hij op een gegeven moment af.
Of je stationair toerental is gewoon te laag. kan ook nog.

Het haperend optoeren van de motor komt meestal door een te rijke afstelling in het lage gebied. Daardoor loopt het carter vol met stationair lopen en als je dan volgas weg wilt rijden komt het teveel aan brandstof boven de zuiger en dat brand niet lekker weg. Dus, de stelschroef in de gasschuif iets dicht draaien is de oplossing. Daardoor zal de motor ook beter terug lopen naar stationair vanaf hoge toeren.
Stellen met kleine beetjes tegelijk en goed luisteren naar wat de motor doet. Ook zeker er van zijn dat de plug goed is. Deze moet er mooi glanzend uitzien.

Succes.

En wat betreft het uitboren van de inbus boutjes van de cilinderkop e.d. gewoon een goede scherpe boor van de goede maat. En voorzichtig alleen de kop van de bout er af boren. Als je dan de kop er af pakt kan je waarschijnlijk zonder moeite de overgebleven stukjes draad uit de motor draaien.

het antwoord op mijn vraag: "kan een nitromotor tegen water?" JAAAAAAAAAA!!!
hij doet het, en hoe! nu nog even finetunen, want als ik vanuit een beetje gas in een keer vol gas geef, slaat ie nog af. dus nog effe afstellen. het lag dus idd aan de afstellingen. en mijn elektronica doet het nog. dus voor de volgende mensen die hun nitroauto willen leren zwemmen: met effe wat geduld, doet hij het binnen de kortste keren weer. ik wil jullie allemaal even bedanken voor de goede informatie. dit heeft me waanzinnig geholpen!

rens

Let wel: je hebt nu echt heel erg veel geluk gehad ;-)
Niet de bedoeling dat je te makkelijk over water en die auto gaat denken...

Back