Kan iemand een leek wat helpen aub?

Hallo mede heli liefhebbers.
Een tijdje geleden hield ik me bezig met auto's maar dit is voorbij en heb me eergisteren een carbooon 450 xp gekocht maar ik heb wat problemen en weet niet direct een oplossing.
Eerst en vooral wil ik nog zeggen dat ik op het gebied van electro modelbouw niet veel ervaring heb daar het altijd nitro of 2-takt was.
Dus hier gaan we :-D.
Het was een zogezegd rtf kit maar heb enkele onderdelen ingeruild voor beter materiaal (heli zelf is ok want is volledig in "metaal").
De motor heb ik ingeruild voor een align RCM-BL430XL brushless(3700KV),origineel was 3500KV.
De regelaar ook ingeruild naar een Graupner 35A brushless
De lader naar een ultramat 8
De servo's naar Hitec HS 55
nu komt het als ik de lipo volledig laad met balancer en aansluit op de ESC en alles correct aangesloten,motor ingebouwd de rest los op tafel en ik geef "gas" dan gaat de rotorkop vlot tot max toeren maar slaat na amper 3 sec af met stick volledig boven moet dan stick terug naar beneden doen en terug omhoog en dan weer hetzelfde:top rpm na 3-4 sec slaat hij weer af.
Is het een instelling op de ESC die verkeerd is of is mijn lipo gewoon te zwak om meer dan 10 sec toptoeren te houden? lipo is nieuw:
11.1v 3s1p 1500mAh 20C
Gemeten op lipo per cel na volledig laden met 1C: 3.65V,
3.62V, 3.71V
Heb mijn multimeter eens tussen batt en ESC gestoken en max stroom was 2.7A bij volle belasting. Is dit normaal?
Weet iemand wat het probleem is want zo krijg ik hem niet de lucht in?
Alvast bedankt voor de reactie
Groetjes

Je setup voor een 450 heli ziet er goed uit ,alleen de 2,7A is veels te laag ,ik denk dat je het in het volgende moet zoeken ,de afslag geeft aan dat er vol stroom loopt dus of de motor draait te zwaar (te veel belasting ,fets worden heet en de beveiliging komt in).
Je regelaar staat niet goed ingesteld timing en soft start.
Of de bekabeling is niet goed (slecht soldeer werk).
Kijk daar eerst maar ens naar en laat het weten als je meer wilt weten Cees

O verder valt mij nu ook op dat de waarde van je lipo te laag is ,na laden in onbelaste toestand moet hij ongeveer 4,1 volt zijn ,verder duiden de verschillende waarden er op dat de balancer geen goed werk levert of de lipo een beetje brak (slecht) is Groeten cees

Bedankt in alle geval voor de reactie en heb nog eens nagemeten en idd waardes liggen te laag. Toen de ultramat afsloeg en aangaf dat de accu, vol was heb ik hem nu nog eens zonder balancer aangesloten en op nicd/nimh modus gezet op 1.5A en delta peak op max.Nu even wachten en zal straks nog ees meten. De instellingen van de ESC doe ik even opnieuw straks als batt vol is maar is wat is in godsnaam GOVERNOR mode moet die on or off?
Bedankt voor de reactie

Governor zorgt er voor dat je kop snelheid constant is (headspeed) tijdens de capriolen die je met de heli doet ,je laad toch niet een lipo op nimh modes hoop ik ,want dan kan je vuurwerk krijgen ,ik weet wel dat het bijna oud en nieuw is ,maar dit vuurwerk loopt niet met een bang af ??

Overigens govenor op on zetten

Shiiiit dat mag ik idd niet meer doen maar ik had dit ergens gelezen om een lipo te "reanimeren". De lipo zwol op en heb onmiddelijk stopgezet.
Maar kom nu nog niet aan 4.1V per cel max 3.7.
Kijk dit begint me toch een beetje te vervelen hoor
Eerst had ik die ori oplader en kwam er mee thuis stak dat geval in het stopcontact en er kwam zonder dat er een batt op was aangesloten rook uit. Toen ik mijn pakket bekeek zat er geen motortandwiel bij en geen 1 handleiding zelfs niet voor de zender dus heb ik teruggegaan naar de winkel 200km heen en terug en die lader mochten ze houden en heb zo wat opgelegd en die ultramat gekocht en tandwiel gekregen en handleidingen. Als ik die batt goed bekijk dan zie ik dat er 2 dunnere draden zijn gesoldeerd aan de 2 dikkere die uit het pack komen en dat de zwarte draad duidelijk langer is dan de rode. DIT is dus GEEN nieuwe accu
en normaal leveren ze er standaard een 1800mAh bij en dit is een 1500mAh.
Ik zie het niet zitten om NOG eens 200km te rijden en €20 benzine te verbruiken om dan uiteindelijk een werkende heli te hebben.
Maar ik zit dus wel met een kapotte lipo die van in het begin ook al niet werkte en heb daarvoor dezelfde dag gebeld en kreeg antwoord dat is normaal omdat de motor niet belast wordt slaat hij af op toptoeren.
de rotorkop draaide met paddles maar zonder mainblades erop dus dat is toch niet volledig onbelast?
Gvd toch ben weer genaaid

Hmm ben benieuwd waar je hem hebt gekocht?? Zou er maar weg blijven.
OKee lipo bol ?? uitkijken hij is in iedergeval niet goed meer ,de truc heb ik meer gehoord maar aan mijn lipo geen polonaise daarvoor is het te gevaarlijk speelgoed ,en de gevolgen behoorlijk ,recent iemand zijn modelbouwschuurtje afgebrand door een lipo ,en verdorie fikken kunnen ze ,overigens gezien de mishandeling die ze soms krijgen valt het gevaar toch redelijk mee ,maar je weet wat ze zeggen beter safe than sorry.

Groeten Cees

Als eerste, gefeliciteerd met je heli!

Ik denk dat ik nog een paar duiten in het zakje doe mbt je problemen..

1: eerder gezegd, maar niet minder waar: blijf alsjeblieft bij de helizaak weg, het zijn knoeiers... Een zelfrespecterende zaak doet dat soort dingen niet.

2: Laden van lipo's voor gevorderden..
Het laden van een lipo op het nimh programma mag alleen als deze door een bepaalde oorzaak onder het minimum voltage is gekomen, en dan alleen tot het minimum weer is bereikt. Anders blaas je lipo's op, zoals je al hebt gemerkt. Dus nooit als een lader is afgeslagen nog even op het nimh programma door laten lopen, dan molesteer je ze. Ongeveer hetzelfde als een schoef indraaien met een hamer, werkt ook niet best.

3: de voltages..
minimum, maar wel echt de minimale voltage voor een lipo is 2,4 volt per cel. dus voor 3 cellen 7,2 volt. Om mee te werken is dit echt veel te laag, dan moet je uitgaan van 3,3 volt per cel, dus een minimaal voltage aanhouden van 10 volt. (bij een goede batterij van 2100 mah,zonder andere technische problemen, kun je dan ong 5 tot 7 minuten hooveren)
Max is 4,2 volt, dus 12,6 voor een volle lipo. Sommige laders gaan hier iets overheen, maar deze testen zelf wat de staat van de batterij is, en hoever ze kunnen gaan.

4: Regelaar..
Stel hem eens goed in...
De align regelaar kun je af laten slaan op een bepaald voltage, ter bescherming van de lipo. De handleiding bij de regelaar verteld hier meer over. Verder soft start aan, rem uit, en persoonlijk heb ik het niet erg op governers, dus die zet ik ook uit.
Toerental regel je door de throttle curve in te stellen, samen met de pitch curve. Nu weet ik niet wat voor zender je hebt, (standaard zender bij de heli, geen scherm, geen instellingen verder?), maar als je een dergelijke standaard zender hebt, moet je governor zeker uit zetten.
Governor heeft nl een platte throttle curve nodig, en die kun je dan niet instellen, dus werkt de governer niet..

5: testmethodes
Als je je motor test, haal hem dan even van het tandwiel af. Dus zodanig dat de motor vrij kan draaien, maar niet de rest aandrijft.
Aangezien je nog aan het bouwen bent, kan er nog van alles fout ingesteld zijn, je bent nog vanalles aan het instellen en testen, een klein foutje is dan snel gemaakt
En een 450 kan erg gemeen happen kan ik je zeggen:mrgreen:

Laatste tip, zorg voor een paar goede lipo´s
ikzelf vlieg met 2500 mah van flightpower, heb ik geen klachten over. Het past ook net onder het kapje van mijn trex 450.
Veruit de meeste 450 vliegers vliegen met ong. 2100 mah 3 cel accu´s, merken verschillen nogal. Kwestie van even bladeren op het forum
Hyperion komt er goed uit (duur, maar goed), ook kong komt er goed uit (redelijk goedkoop in verhouding)

Succes en sterkte!

de zwarte draad duidelijk langer is dan de rode. DIT is dus GEEN nieuwe accu

volgens mij is wel vaker dat de rode en de zwarte niet even lang zijn. dit ivm mogelijke kortsluiting door de connectoren.
duidt dus mijn inziens niet persé op een niet nieuwe accu

verder, ... ik kan meespreken van beginners trouble. eigenlijk wil je niets anders dan vliegen, maar het afstellen, laden en alle andere moet je er helaas bijnemen :mrgreen:
eens wat meer onder de knie wordt dat ook één van de leuke aspecten ;)

Bedankt aan allen voor de reactie.
Over de zender wil ik nog even kwijt dat je enorm veel instellingen hebt voor een "standaard" zender o.a. model,servo reverse menu,dual rates,d/r functie,epa,trim, n-th soort van gascurve instelling denk ik, n-pi normale pitch curve instelling,i-th idle up gas curve,hold,revo pitch,gyro,swsh tuimelschujf instelling en dat is het zo een beetje. Ik denk dat ik daar wel even zoet mee ben want die handleiding is super beknopt en op internet vind ik zeer weinig over die zenders maar het schijnt een redelijke zender te zijn om te beginnen als je naar die esky dingen kijkt is het een wereld van verschil.
Die regelaar zal ik nog even herinstellen met de tips van jullie ik denk dater idd iets fout is oa ook als ik gas geef zelfs een beetje werkt er ook een servo maar dit had ik liever niet als ik vele filmpjes bekijk dan kan bijna iedereen toptoeren halen en gewoon de heli op de grond laten om dan op te stijgen bij mij lijkt het ofdat hij automatisch zal stijgen evenredig met het toerental(of ben ik zo een noob en hoort dit toch zo?)
Zal nog enorm veel moeten leren maar ben er bereid voor :-D
Maandag ga ik op zoek naar een deftige lipo.iemand een idee waar ik die in Belgie best koop?
Groetjes en tot vliegs
p.s. Als er een Belg dit leest en even zijn goed hart wil tonen wil ik graag zijn leerling zijn :-D

volgens mij is wel vaker dat de rode en de zwarte niet even lang zijn. dit ivm mogelijke kortsluiting door de connectoren.
duidt dus mijn inziens niet persé op een niet nieuwe accu

Wel ik begrijp niet goed hoe dit mogelijk zou zijn met zo een dubbele goud stekker die vast hangt aan elkaar de aansluitingen kunnen toch onmogelijk elkaar raken want ze zitten samen in 1 stekker. ;)

Over die draden, veel van die stomme modelbouwers moeten er zonodig hun eigen stekkertjes op solderen. :rolleyes:
Zeker bij heli's is er niet echt een standaard, waardoor kortsluiting door de beide polen te verbinden redelijk dichtbij komt

Je zender:
ik denk idd dat die i-th je throttle curve moet zijn.
Deze wordt cijfermatig aangegeven, waarbij je bijvoorbeeld 3 waarden in moet vullen. Deze waarden staan dan voor een percentage gas, weergegeven op een grafiek. Dus waarde 1 (of onderste, hoe het ook weergegeven staat) is onderin je stick (dus stick volledig omlaag) Vul je daar 80% in, zal de motor bij stick omlaag 80% "gas"geven (even correct gezegd, de regelaar stuurt je motor dan 80 % uit)
Door bij positie 2 te doen, vul je de waarde in bij midstick (oftewel, stick in het midden), bij 3 is dan de waarde voor de stick volledig omhoog.

Nu is die 3 waarden geen wetmatig iets. een 3 puntscurve zie je bij helizenders niet veel meer, 5 punts curven of 7 punts komen vaak voor. Idee is hetzelfde, alleen heb je meer instelmogelijkheden.

Als je wilt weten hoe je die curven het beste in kunt stellen, moet je even zoeken naar de filmpjes van Finless, op het Helifreak.com forum. Even aanmelden, daar staan allerlei filmpjes over het instellen en bouwen van heli's.

Succes!

Back