Kan iemand me een goede kleine soldeerbout adviseren?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jorrie, 17 jul 2011.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    het voordeel overal te gebruiken
    het nadeel kosten voor het gas (baas betaald ;)).
    ik soldeer 99,5% van de tijd met een station.

    gas gebruik ik alleen op het veld of tijdens een demo.
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Dat je ook kunt solderen als je geen 220V bij de hand hebt misschien? (heb overigens dezelfde als Cheeta, altijd handig tijdens locatieklusjes)
     
  3. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb ook zon gas bout van ferm, ik vind et persoonlijk niet fijn om te solderen. Erg snel leeg, en hij hanteert niet lekker met die grote zware knoest achterop. Ik had hem gekocht voor eventuele veld reparaties, maar heb hem snel vervangen door een 12 volt 30w soldeerpen.

    Dus als je er een wil kopen, 10 piek en helemaal compleet. ;)
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    met de weller valt prima te solderen.
    de ferm ken ik niet.

    je moet alleen opletten dat je uitgang van de hitte niet richting je kabels houdt want dan kan het je isolatie kosten. die hitte altijd een kant op houden waar het geen kwaad kan.

    in praktijk gaat dat ook altijd wel.
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Hangt natuurlijk ook een beetje af van je eigen handigheid ;)
     
  6. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Nu twijfel ik toch wel tussen zon dremel draadloze en een gewone...
     
  7. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Als je niet hoeft te solderen op plaatsen waar geen stroom is, gewoon een normale electrische soldeerbout pakken. Zo'n gasding is prima en leuk, tot het gas op is, en je geen gasbus bij je hebt of de bus net leeg is oid.

    Mbt. de opmerkingen eerder in dit topic; pistoolsoldeerbouten zijn inderdaad ondingen, maar dat ligt aan het 'pistool' verhaal, niet aan het merk.

    Weller is een kwalitatief erg goed merk als het over soldeerbouten gaat. Bij menigeen die voor z'n beroep soldeert, zul je een Weller soldeerstation aantreffen. Grote voordeel van Weller is dat je over 15 jaar nog nieuwe puntjes voor je boutje kunt kopen.

    Als dat niet zo'n issue is, nagenoeg elk klein soldeerboutje met 12.5 tot 25 Watt is prima. Het zijn dan ook geen raketten naar de maan, maar hele simpele techniek. Er kan weinig aan kapot (al kan alles kapot natuurlijk). Het grootste verschil voor de hobbyist zit 'm dus in het verkrijgbaar zijn van nieuwe puntjes.
     
  8. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Bedankt voor alle tips en suggesties!

    Ik heb uiteindelijk maar gekozen voor deze:
    OKAPHONE - Regelbaar soldeerstation (VTSS4N Velleman)

    Ik hoef alleen wat electronica (motors, regelaars ) te solderen en daarmee is de kous eigelijk af dus het leek mij de beste keus en zonder veel geld toch een redelijke soldeerbout voor af en toe gebruik.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Is een leuk ding.
    Heb ze op de zaak ook.
    Werkt goed, duurt alleen een eeuwigheid voordat hij goed warm is.
     
  10. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Ik heb de tijd wel ;)
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Bij 4mm goudstekkers kan je tussendoor koffie drinken . :D

    Mvg Johan
     
  12. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Tsja, soldeerstations zijn leuk als je echt veel moet solderen, maar voor de reguliere hobbyist denk ik dat je beter afbent met een boutje van iets van 12.5 Watt en een 'pook' van 40Watt ofzo.. dan kun je alles snel solderen.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Ga alsjeblieft niet met zulke kleine vermogens "knoeien". Koop een goede soldeerbout, als het even kan temperatuur geregelde, en neem dan MINIMAAL 50Watt.
    Koop daar een paar punten bij voor de verschillende werkzaamheden want met de juiste punt kan je alles solderen.
    Soldeerboutjes van 12,5 Watt, of soms zelfs minder, zijn veel te zwak en hebben voor veruit de meeste soldeerklussen een te geringe warmte capaciteit. Daardoor koelt de punt te veel af en ben je veel te lang bezig alles op te warmen voordat het soldeer voldoende vloeit en een goede verbinding maakt.

    De meeste mensen geloven het niet maar de kans dat je met een 12Watt soldeerboutje elektronica onderdelen te heet stookt is groter dan wanneer je een 50Watt bout gebruikt.
    Vele jaren heb ik met de diverse Weller bouten gewerkt. Deze waren allemaal 50 tot 60W. De temperatuur werd met "slimme" punten geregeld en was redelijk constant. Dat werkte allemaal prima.
    Later kwam er een elektronisch geregeld soldeerstation. Die bout was maar liefst 80W. Daar soldeerden we ALLES mee, een stuk afschermingsblik maar ook de SMD onderdelen, inclusief de IC's! Ook dat ging uitstekend.

    Nu werk ik met een JBC (niet JCB Niek ;)) soldeerstation dat een piek vermogen heeft van niet minder dan 130W en een continu vermogen van 80W. Hier heb ik 4 verschillende soldeerpunten bij waarmee ALLE elektronica onderdelen gesoldeerd worden. Zelfs SMD ledjes van 0,6x1mm!
    Met dit vermogen kan ik in één keer doorgaan met het solderen van alle 64 pootjes van een singel chip microprocessor. Met zo'n klein boutje zou na 3 of 4 pootjes de punt zoveel warmte kwijt zijn geraakt dat je niet verder kan. Doe je dat toch dan soldeer je niet maar dan "plak" je de zaak aan elkaar. Dat geeft slechte verbindingen en als je de bout er lang op zet om de zaak toch goed door te laten vloeien stook je het IC veel te heet.
     
  14. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Het vermogen is niet zo van belang, het gaat om de dikte van de punt, en die kleine boutjes krijg je een klein puntje bij. 12.5 Watt is meer dan genoeg voor nagenoeg al het electronica-soldeerwerk, en als je daarmee spullen frituurt, kun je gewoon niet solderen. Ze zijn daarnaast ook beter te hanteren.
     
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Natuurlijk is het vermogen van belang ... "ooit" een JBC 11 Watt boutje gekocht ... gebruik het eigenlijk nooit meer, duurt veel te lang voordat je "werkstuk" heet genoeg is ... de "koel-capaciteit" van je "werkstuk" is (bijna) gelijk aan het vermogen van je bout, gevolg "eeuwig" wachten terwijl je werkstuk wel doorwarmt ... met een bout met een groter vermogen stop je per saldo veel minder warmte in je "werkstuk" ...
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Precies Dirk, dat is nu exact wat ik bedoel. :thumbsup:

    Echt waar Henri, er is vele malen meer gemold met een te kleine (zwakke) bout dan met een grote bout. Daar komt bij dat een bout met voldoende vermogen (min.50W) ook met hele mooie dunne puntjes worden geleverd. En wat de handelbaarheid betreft heb ik veel liever een iets grotere bout in mijn handen dan zo'n prutserig klein ding van 12W. Het JBC CD-2BB soldeerstation waar ik nu mee werk is zeer handelbaar en werkt gewoon vreselijk "lekker".
    Ik geef toe dat je dit niet bij de hobbyist thuis zal vinden maar ik heb thuis een vrij simpel en goedkoop soldeerstation dat 50W is en daar kan ik ook alles meer doen. Met de juiste stift er in soldeer ik daar ook SMD componenten mee en met een andere stift ook het landingsgestel van een modelvliegtuig.
    Als je HIER kijkt zie je welke ik thuis heb.
    Ik heb ook nog een Weller station maar dat gebruik ik niet zo vaak. Dat is wel erg handig als je veel moet solderen want het heeft nog net even meer vermogen en ook een zuigbout om bijvoorbeeld onderdelen makkelijker te kunnen verwijderen.
     
  17. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Voor de goede orde, als je zegt dat zo'n soldeerstation beter is, ben ik het geheel met je eens.

    Als je zegt dat een 12,5 Watt boutje niet goed is voor klein electronica-soldeerwerk, ben ik het er niet mee eens.

    Mogelijk dat mijn Weller 12.5 Watt boutje stiekum wat meer vermogen levert ofzo, ik heb er nog nooit problemen mee gehad dat hij niet voldoende warmte vasthield, en ik ben een typische electronica-hobby gebruiker, ets af en toe een eigen printje en soldeer die ook uiteraard.. ik heb nog nooit een component gehad wat kapot gegaan is door solderingen, etc, en ook nooit problemen ervaren met de warmtecapaciteit.

    Waar ik het 100% mee eens ben is dat een soldeerstation met een setje stiften de mooiste oplossing is, mensen verkijken zich vaak hierop; de stif of gehele punt van een soldeerbout is veel belangrijker dan het getalletje wat er opstaat qua vermogen.

    Ik heb ooit, toen ik 15 was ofzo, dat Weller boutje gekocht, 12.5 en 40 Watt, kostte mij destijds totaal iets van 30 gulden, en sindsdien er geen geld meer aan uitgegeven anders dan heel sporadisch een nieuwe stift. Die nog steeds verkrijgbaar zijn tegen marginale kosten.

    Een andere veelgemaakte fout die ik zie, is het schoonmaken van de punt van een bout. Ik ken zelfs mensen uit mijn schooltijd die daar schuurpapier voor gebruiken... of het gebruiken van veel te dikke soldeertin, veel mensen halen dat bij de bouwmarkt en de meeste bouwmarkten hebben alleen tin die te dik is, van die buisjes met 0.8 oid. Gewoon een keer een spoeltje met mooie dunne tin kopen en daar doe je nagenoeg de rest van je leven mee.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jul 2011
  18. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Probeer eens met 12.5 watt een stevige 12AWG draad in een 4mm goudcontact te bakken.
    Kun je lachen. :lol:

    Mijn bout schoonmaken doe ik altijd door hem goed te vertinnen,
    en dan even met et heft op de werkbank tikken.
    Dan ketst alle rotzooi eraf en blijft er een mooi schoon vertind puntje over.

    Soldeertin heb ik destijds een fijne rol van 5 kilo van gekocht, 40/60 lood met fluxkern.
    Die zilver prut van tegenwoordig vind ik ruk. Altijd mat dus je weet nooit of de soldering goed gepakt heeft.
     
  19. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Beetje een nonsense opmerking. Natuurlijk gebruik ook ik geen 12.5 Watt bout daarvoor, dat gaat nooit werken, daar is die 'sterkere bout' voor ;)

    NIET met je soldeerbout op de werkbank tikken om 'm schoon te maken. Koop een sponsje.. die maak je nat, maar niet kledder, eerder vochtig dan nat, en daar veeg je je punt over om 'm schoon te maken. Laat ook niet je soldeerbout onnodig lang aanstaan en gebruik geen idiote hoeveelheden tin. Doe je dat, dan kun je met 1 punt al nagenoeg eindeloos doen.

    Of de soldering 'gepakt' heeft, moet je niet willen afmeten aan mat/glans. Gewoon goed solderen, dan weet je ook dat ie gepakt heeft ;)
     
  20. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    sponsje is ook al niet meer goed henri,
    met de huidige soldeerpunten heb je van die rvs spoelen.
    anders koel je de bout te snel af. met als gevolg haar scheurtjes in je coating.

    tevens tikken op tafel is niet nodig even een zwaai richting een opvang bakje doet ook wonderen. en maakt je punt ook voldoende schoon naar mijn ervaring.

    zo nu en dan haal ik hem over een DROGE spons heen en dan geen spons die ooit water heeft gezien en daardoor kneiter hard is geworden.

    de spons moet mooi zacht zijn daarvoor. nat is niet eens nodig dan.
    alleen je spons slijt iets sneller dan dat je hem nat maakt.
    maar een spons kost 2 euro, een soldeerpunt kost 18 euro.
     

Deel Deze Pagina