Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
hmm.....dit topic overtuigt me dat mijn hoogbejaarde 30 watt JBC boutje nu toch wel een heel treurige indruk moet maken. :morning:
Ik moet nu echt op zoek naar een nieuwe neus voor hem.
"Om goed te solderen moet je het goed doen",
over nonsense opmerkingen gesproken, Henri.
Ja het is een open deur inschoppen, maar het is zeker geen nonsenseopmerking.
Als jij soldeert zoals je hoort te solderen, dus in de juiste volgorde en de juiste procedure volgt met de juiste spullen (bout/tin/enz), dan kun je er vanuit gaan dat de verbinding goed is.
Kijken naar of een hoopje tin al dan niet glimt, is geen enkele maatstaf voor of een soldering goed is.
Wil je het echt weten is er maar één manier, en dat is meten. Heb je daarvoor de middelen niet, dan is er maar één ding wat je kunt doen, en dat is zorgen dat je 'goed soldeert'.
Niets nonsense aan, maar harde waarheid.
Met loodvrije tin is prima te solderen, je moet alleen wat secuurder werken.
Ik tik overigens al 8 jaar mijn soldeerpen met het heft op tafel,
en hij werkt nog steeds prima, met de originele punt zelfs nog.
En tikken wel gewoon rustig he, niet dat ik er spijkers mee in timmer.
Het merknaam (Aoyue) krijg je bijna je strot niet uit,
maar het is opperbeste kwaliteit.![]()
Dat is mooi voor jou, maar dat wil niet zeggen dat het de juiste manier is. Een soldeerbout hoor je niet schoon te maken door te tikken/zwaaien/enzovoort, maar met een spons, of kennelijk met de nieuwere bouten, met een spoeltje.
Als er klodders tin van je bout afkomen als je gaat tikken of zwaaien, gebruik je teveel tin. Het schoonmaken is niet zozeer bedoeld om teveel tin van je bout af te krijgen, maar om verontreiniging eraf te krijgen, zoals bv. verbrande harskern.
Kijken naar of een hoopje tin al dan niet glimt, is geen enkele maatstaf voor of een soldering goed is.
praktijk spreekt luider dan jou woorden.
Ik soldeer dagelijks , en als de soldering dof is weet ik dat ik te snel was of het boutje nog niet warm genoeg.
Als hij glimt is hij goed verlopen en weet ik dat de soldering goed is .
Mvg Johan
Zeker niet als je loodvrije soldeer gaat gebruiken.
Inderdaad, het voordeel is de afwezigheid van de stroomkabelWat is het voordeel van zo'n soldeerbout behalve natuurlijk geen super irritante stroomkabel?
hallo jorrie (opener van het topic)
je weet nu in ieder geval wat je wel en niet moet doen om je bout schoon te maken.
weet je ook nog welke bout er geschikt is voor je? of zie je ook de bomen door het bos niet meer?
m.v.g. jordi.