Ben super benieuwd Bert.
Als je het doorzet zou ik heel graag een verslagje lezen

Wellicht dat er nog veel ontwikkeld kan worden op brandstof gebied.
Blijf het leuk vinden, en een toevoeging binnen de heli hobby.
Zou mooi zijn als het lukt.
Electro is misschien gemakkelijker qua onderhoud etc., maar verbrandingsmotoren is toch iets aparts.
Wij ook....
De radiator(s) blijken supersimpel te maken (als je een draaibank en/of freesbank hebt), dat is niet meer dan wat buisjes, een heleboel plaatjes en nog veel meer ringetjes, en een intree en uittrede box.
Een eventuele expansietank blijkt volgens het "grossi" ontwerp echt supersimpel, en zelfs voor 3D of zo vrij goed toepasbaar....
De pomp zal ook geen probleem zijn, hooguit het membraan kan mischien een klein probleem geven vanwege materiaal/dikte/vorm, maar ook daar gaan we uitkomen. Locatie, aandrijving, kleppen, ontwerp etc is eigenlijk gesneden koek.... én.... hier is de viertakt i licht in het voordeel, omdat aftappen van de carterpuls energie, niet van invloed is op het spoelproces, en dus geen vermogensverlies oplevert....
Het échte probleem zal zijn om de FS91 van waterkoeling te voorzien. De cylinder is nog niet zo'n héél groot punt (ribben eraf en een alu-spiraal eromheen), maar de kop gaat wél een probleem worden, tot aan het punt waar we mogelijk een heel nieuwe kop moeten maken. Zelf zie ik dat niet zo zitten, maar we gaan er gewoon eens goed over nadenken.....
Laatste probleem gaat dan worden of we nog een thermostaat nodig gaan hebben, en zo ja, hoe dat te realiseren. De bedoeling is in elk geval om alles geheel onafhankelijk van hulpenergie te maken: dus geen electrische fan, geen electrische KWpomp en geen electrische temperatuur-regeling.
De radiators moeten zo groot zijn, dat ook zonder vliegsnelheid, de koeling voldoende is.
Grossi claimt, dat met hun vloeistofkoeling, je geeneens gaten in de kap van je auto nodig zou hebben, dus blijkbaar koelt het een stuk effectiever dan rechtsstreekse luchtkoeling. Dat is waar we een beetje op gaan inzetten. Radiators die min of meer in de wervelingen naast de romp of staart hangen en dus ten allen tijde voldoende verse lucht krijgen.
De moeilijkheid die we nu zelf ingebouwd hebben is dat het een viertakt motor betreft. Koelkanalen in de kop aanbrengen zal nog een hele uitdaging worden, want de meeste warmte word ontwikkeld nou net op de plek waar weinig ruimte is voor koelwaterruimtes. Een tweetakt is in de praktijk relatief érg makkelijk "nat" te maken, vanwege de ronde cylinderkop zonder duidelijke "hete" plekken. Helaas hebben wij zelf aan tweetakten eigenlijk alleen ABC motoren in bedrijf, en die willen nu juist graag tamelijk heet draaien, waardoor in geval van vloeistofkoeling een temperatuurregeling nagenoeg onmisbaar wordt, en het koelsysteem vanwege de hogere temperaturen onder druk moet werken. Met een "ringed" motor heb je dat probleem weer niet zo erg....
Groet, Bert