kanalenboegschroef

het leek mij wel eens leuk om eens te experimenteren met het maken van een kanalen boegschroef.
ik had het al eens gezien bij Alex Sijbranda met zijn binnenvaart schip.
ik wil deze gaan maken van diverse loodgieters materialen die ik thuis nog heb leggen (ik ben al jaren loodgieter/cv-monteur en sinds kort pijpfitter) en diverse andere buisjes e.d. die ik nog over heb van andere projecten.
het enige probleem was dat ik alles moet doen met alleen maar handgereedschap een simpele boorkolom en een soldeerbrandertje.
dit zijn de vorderingen tot nu toe.

ik heb een oude schroefaskoker (6) ingekort en daar aan het uiteinde een soldeer einddop (10) voor pijp 35 op gesoldeerd.
deze koker gaat ook weer draaien in een andere koker.
in de dop heb ik aan de zijkant een opening gemaakt.
ik had ook nog een soldeerverloop (9) van 42 naar 54 in de kast leggen.
deze dient als huis waar later de kanalen op worden gesoldeerd.
op dit verloop heb ik een plaatje koper gesoldeerd ,waar ik weer een koker (7) doorheen heb gemaakt.
(4,5) zijn pasbusjes.
(1) is de as.
(2) is een kogellager
(11) is een bronzen busje wat nog in de schroefas zat.
(12) is de schroef.
busje (3en4) zitten op elkaar gesoldeerd en druk je keel erg strak op schroefaskoker (6).
op busje (3) moet later de servo aangesloten worden om (10) te laten draaien en het water in de goede richting te stuuren

de zwarte vlakken worden de vierkante kokers

tips en kritiek is welkom.

ik weet nog niet hoeveel.

Alleen volgens mij heb je er een verkeerde schroef aan hangen :rolleyes:
Deze werkt al zou hij achteruit draaien ;)
Het is toch een linkse schroef !!!!!!!!
Als je nu een rechtse pakt word het effect groter:)
Dan draaid hij als het ware vooruit
mvg
Frederik :D
ps
Wel met dezelfde draairichting dan wel te verstaan hoor

ik zit zo de laatste commentaren te bekijken maar in plaats van een schoef zou een waaier niet beter zijn
het geheel doet mij meer aan een slakkenhuis van een centrufigaal pomp denken
Loek

ik zit zo de laatste commentaren te bekijken maar in plaats van een schoef zou een waaier niet beter zijn
het geheel doet mij meer aan een slakkenhuis van een centrufigaal pomp denken
Loek

Even goed nadenken als het kan.
Een slakkenhuis van een pomp.
Ziet er van binnen ,wel een beetje anders uit hoor.
Met een waaier word het water naar buiten geslingerd.(Middelpuntvliegende kracht)En wel met zo.n gang als dat er een zekere druk op komt te staan.
Maar met een kanalen boegschroef moet het water naar( BOVEN toe )
En daar is een schroef goed voor
mvg
Frederik

He stoppel,

Als je nu het bolle puntje van de schroef af haalt en hem dan andersom op d as monteerd dan staan de bladen optimaal om water aan te zuigen, nu is je bolling in je bladen net verkeerdom.

MvG, Ingmar

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo heren,,

aangezien je een kanalen boegschroef nog niet in model is te krijgen ,, moet ik er ook aan gaan geloven en er 3 zien te maken in mijn koppelverband 2 in de bak ( voor en achter ) en 1 in het schip ( voor ) hebben jullie misschien nog tips om het zo goed en snel mogelijk te maken of nog andere ideen om 3 kanalen boegschroeven te maken, 1 idee is misschien om de standaard boegschroeven van grauphner tenemen van 2 kanaalen maar als ik dan 3 x 4 kanaals wil dan heb ik dus 6 van die boegschroeven nodig en 3 moeten er dan dwars komen te liggen ,en wordt dit niet een geklooi aan regelaars en zender ? het lijkt mij dus makelijker om 3 kanelen boegschroeven te maken ,, net zoals alex en stoppel
ik hoor graag jullie meningen en ideen hier over

Mvg lars

Kan het niet met 2 kanalen per boegschroef, op het flash filmpje hierboven zie je dat de schijf die het water stuurt volledig om zijn as kan draaien, of werk je met een ander systeem?

He stoppel,

Als je nu het bolle puntje van de schroef af haalt en hem dan andersom op d as monteerd dan staan de bladen optimaal om water aan te zuigen, nu is je bolling in je bladen net verkeerdom.

MvG, Ingmar

Zo heb ik dat bij mijn boegschroef ook gedaan. Ik heb de naaf aan de achterzijde ingekort en andersom op de as gemonteerd. Daarmee krijg je meer stuwkracht en het is niet veel werk.

Groeten van Alex

Zo heb ik dat bij mijn boegschroef ook gedaan. Ik heb de naaf aan de achterzijde ingekort en andersom op de as gemonteerd. Daarmee krijg je meer stuwkracht en het is niet veel werk.

Groeten van Alex

ga ik proberen als ik er weer eens mee verder ga.
ik heb eerst weer een ander projectje.

Back