KDS 450C staart servo schokt

Hallo allemaal

Ik had even een vraagje over mijn KDS 450C

er zit een KDS900 gyro op

De staart servo schokt heel erg als ik aan het vliegen ben dan draait de staart in eens een kwart slag zonder enige beweging waar kan het aan liggen op mijn DX6I heb ik de gyro op 65% staan ik heb geen idee hoe het kan want hij heeft een hele tijd heel mooi gevlogen heeft iemand een idee hoe dit kan?

alvast bedankt

Schokt de servo ook als je niet vliegt? Lijkt me geen trillingsprobleem van de gyro maar je weet maar nooit. Hij heeft het altijd gewoon goed gedaan? Niks anders op de heli gezet of een harde landing gehad? Iigv niet meer mee vliegen, ze lijkt half overleden.

als de servo niet vliegt heeft de servo er niet echt last van vooral als hij vliegt schokt hij ik durf er inderdaad niet mee te vliegen maar is het echt niet een systeem fout want hard landingen heb ik niet gehad

Tip 1: Lees "ff"het algemene kennis draadje.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372

Hierin wordt ook de staart behandeld, met alles wat wel hoort, en wat niet hoort.

tip 2: Probeer in de wat langere verhalen wat punten en enters te geven
deze zijn nu erg slecht leesbaar, omdat de lezer zelf 4 zinnen eruit moet filteren.

Tip 3: even de problemen uit elkaar trekken.
je zegt dat de servo schokt. Maar je zegt ook dat de staart dit doet tijdens het vliegen..
Dat zijn 2 problemen..

probleem 1, de schokkende servo, zou op de grond ook voor moeten komen.
op de grond werkt hij zoals het hoort, dus verwacht ik niet dat dit het probleem is.

probleem 2 wijst naar een gyro of staartinstallatie die niet 100% werkt.
even los van het feit of hier iets mee is gebeurt, slijtage kan ook een probleem zijn soms.
Dus, dingen om te checken:
- snaar. hoe strak staat deze?

- Even de servo los halen van de staartaansturing (het linkje van het balletje op de servohevel afhalen), en zelf even het spul bewegen.
Dit moet soepel gaan, bijna zonder weerstand.
Zit dit er wel in, moet je dit aanpassen.

- speling: als alles vliegklaar op de grond staat, en je pakt een staartblad vast, mag deze bijna geen speling hebben. Geen kracht gebruiken....
zit er gewoon 1 mm of meer in, moet je dit aanpassen...

- het "opeens" wegdraaien van de staart kan duiden op een trillingsprobleemje.
maar ook op een lage gain. het heen en weer slaan kan ook te maken hebben met een foute gain.

Kortweg: probeer eerst de gain eens omhoog te draaien (2 punten tegelijk omhoog, dan testen), tot de staart snel heen en weer wil slaan. Rustig proberen, niet meteen een meter hoog gaan hooveren... Als hij echt snel heen en weer wil slaan, heb je hem liever snel op de grond...
Dan een paar punten omlaag, en dan zou hij goed moeten zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke dank u wel.
Maar wat is de gain?Ik heb de heli net nog een keer op de grond getest zonder de motor aan maar soms naar een poosje geeft hij een schok dus het probleem zit ook op de grond.

Is de servo dan kapot of moet er dus iets met de gain gebeuren zit dat op de zender?

Gain is gevoeligheid. Bij jou op 65, zeg je zelf in de eerste post

Als hij dit op de grond ook doet, zou je voor het grapje een beetje olie op de snaar moeten doen..
Even voor nood kun je testen met wd40

En dan weer testen...
Is dat schokken nu over, weet ik waar het aan ligt ;-)

Op de snaar? maar dat heeft toch niks met de servo te maken?

want op de grond schokt de staart servo ook een beetje.

maar bedoelt u dan op de snaar die door de staart gaat?

Lees mn verhaaltje even terug, het feit dat de staart dingen doet, wil niet zeggen dat dit door de servo komt.

Zou het wel erg simpel maken.. Dat wel.
Bij jou kan het de servo zijn, maar ik verwacht van niet.

Ff logisch denken.
Even buiten je hokjes denken, en bedenken wat er allemaal in die staart gebeurt.
En vooral welk deel wat doet, en welke onderdelen er allemaal mee te maken hebben

De servo doet zijn ding. Maar de beweging moet eerst door het linkje, naar een scharnier, naar nog een schuifdingetje, en vanaf daar via nog 2 of 3 scharnieren naar de bladhouder.
Dus veel kans op speling, of iets wat stroef gaat.

En aangezien een mm speling genoeg is om de staart een aardig eind heen en weer te krijgen, is dit dus erg belangrijk.
Servo kan dus perfect zijn, terwijl er toch problemen zijn.

Die snaar...
Hoezo heeft die niks met de staart te maken?
Hij drijft hem aan...
Als hij te slap staat, kan de snaar over de tandjes gaan springen. Dus dan verliest de staart een kwart tel aandrijving, waardoor deze dus opeens een rare zwiep maakt.
Te strak, en alles loopt te zwaar, en je hoofdmomtor wordt te zwaar belast

In een heli is alles belangrijk, alles hangt met elkaar samen.

Jouw probleem is een voorbeeld voor statische ontladingen.
De snaar maakt door de beweging statische electriciteit, dus heel de staartsectie raakt geladen.
In het hoofdframe zit vaak een kunststof blok, waar de staartbuis in zit. Daar kan de stroom dus niet door.

Het hoofdframe zelf is vaak van carbon, wat stroom geleid.
Op een gegeven moment bouwt de lading op, tot deze overslaat in het frame. En vandaar in de ontvanger of regelaar of gyro.
Deze doen dan raar. Soms slaat de staart even een tel weg, of de aandrijving valt uit, of hij trekt opeens een tel opzij.
Vaak zie je ook dat het de ene dag 3 keer in een dag gebeurt, en daarna een tijd helemaal niet.

Spuit gewoon die snaar eens een beetje in.
Hierdoor kan de opgebouwde spanning tijdelijk via de snaar naar het hoofdframe, waardoor er geen vonken over kunnen springen, en er dus geen problemen door ontstaan.
Tot het weer is opgedroogt, dan komt het weer terug.

Alleen op lange termijn vreet wd40 kunststof op, dus om ff te proberen kun je het even doen.

Op de snaar? maar dat heeft toch niks met de servo te maken?

want op de grond schokt de staart servo ook een beetje.

maar bedoelt u dan op de snaar die door de staart gaat?

Trouwens, je zegt nu opeens iets anders als eerst....

Met op de grond bedoel ik dat de heli gewoon stil staat. Alleen accu aansluiten en de servo bewegen.
Net zei je dat dit wel zonder gekke dingen gebeurde...

Dat klopt maar ik heb er een hele tijd na gekeken maar dan doet hij het om de paar minuten en hij doet het sneller achter elkaar als hij vliegt dus dan laad hij mischien op toch?

Trouwens, je zegt nu opeens iets anders als eerst....

Met op de grond bedoel ik dat de heli gewoon stil staat. Alleen accu aansluiten en de servo bewegen.
Net zei je dat dit wel zonder gekke dingen gebeurde...

Ik zal het morgen gelijk uit proberen maar het probleem van de servo is nu ook op de grond heel af en toe om de paar minuten en het gaat sneller achter elkaar als hij in de lucht is

met een betere gyro en staart servo zal er een wereld voor je open gaan
niet dat de standaard zo slecht is maar kan beter ;)

maar op de standaart zit een KDS 800 gyro ik heb een digitale 900 gryro en ben daar best tevreden mee nooit problemen mee gehad tot dat dus de staart servo ging schokken is het niet gewoon ouderdom en wat voor beter staart servo kan ik dan het best kopen?

vriend...
punten, komma's en enters..

het is nl heel vervelend lezen als alles in 1 zin achter elkaar staat zonder leestekens en dat soort dingen het feit dat je nergens problemen mee had wilt niet zeggen dat deze altijd wegblijven je hebt nl ook slijtage etc volgend puntje is dat kds absoluut niet bekend staat om hun geweldige electronica er is veel beter wil niet zeggen dat dit het probleem is natuurlijk als je dit stuk in 1 keer zonder problemen hebt gelezen, en ook in 1 keer pakt wat er staat, heb ik respect voor je :mrgreen:

Gevolg is dat mensen je reacties niet lezen, en dus stoppen met jou te helpen.

Doe nou eerst eens een beetje testen.
Voorlopig weet ik nog niet of de heli het nu alleen met lopende motor doet, of ook volledig stilstaand

En meestal, als een combinatie van onderdelen heeft gewerkt, is er iets gebeurt waardoor het is gestopt met werken. Naast slijtage natuurlijk, maar een goeie staartservo moet met gemak een paar jaar kunnen werken.
Even zonder crashes dan..

Jij zegt in het begin dat er niets is gebeurd, dus ga ik daar van uit

maar een keer omvallen, een keer uit elkaar halen en in elkaar stoppen, lagers vervangen, een stuk gras wat in de staart is gedraait, harde landing op de staart..

Allemaal kleine dingen, die grote gevolgen kunnen hebben

mischien een tandje gebroken van een servo gear , kan ook dit gevolg hebben.
servo even open maken en kijken of je daar iets vreemds ziet;)

Nick

Oke dat snep ik.
Sorry voor het typen zonder punten het gaat iets sneller.
Maar als hij stil staat of vliegt de servo schokt bijde keren.
alleen als hij stil staat is het iets minder.

maar het kan ook een programmeer fout zijn?
ik ga nu de staart uit elkaar halen enz en misschien kom ik wel het probleem tegen.

Back