kds 450c te klein, maar ben nog wel lerende!!,___(update: Trex 550 v2 combo gekocht.)

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Psygho (Emil), 28 okt 2011.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Hoi,
    Ik ben al wat gewend met de quadcopters, en kan op zich tail in hoveren met een kds450c. Dus tijd om verder te gaan...

    Echter met het verbreden van mijn hover skills loop ik tegen een visueel probleem aan. De heli is niet goed genoeg zichtbaar voor mij.

    Heel eerlijk hij is gewoon te klein! Ik heb een afwijking van -5,5 aan beide ogen, en heb dus wat moeite met kleine dingen, dichtbij wil het wel maar na een meter of wat word het wel spannend. Dus das niet veilig, en ook al vlieg ik wild in de middle of nowhere, met niemand erbij, ik wil dit niet, ik voel me er zelf niet zeker bij. (ik heb al felgekleurde staartvinnen geprobeerd,licht gevende tail rotor en andere optische truukjes zoals ledjes, en dergelijken, allen zonder succes.

    (Voorbeeld Een funjet was ook geen goed idee. Maar een twinstar met opgefokte motoren, welke net zo snel ging, was weer prima te doen.) Een mirage 200 was een makkie!! Size mattters!
    Wat ik ook wel een flink nadeel vond met een stukje onderhoud dan wel knutselen, dat het allemaal wel erg klein en priegelig was... Waren allemaal m2.5 boutjes, als dat nu eens m3 was, was het al een heel stuk beter werken....

    Enfin, nu komen we op een punt, waarvan ik zeg en nu ??

    Het moet ook wel een beetje betaalbaar zijn. De crash kosten van een kds, en van een align 450 vallen reuze mee, das geen probleem.

    Voor zover ik kan nazien valt het met een 500/550 ook nog wel mee, alleen heeft deze een torque tube, wat voor beginners dan weer niet handig is. (zo lees ik) De 550 heeft dit zover ik kon zien weer niet. De 500/550 supercombo's vindt ik qua prijs wel erg interresant!

    Gezien het verleden met de kds, wil ik eingelijk wel een stapje hoger naar align, ik ben wel een zeurpiet wat dan aangaat.
    Hoewel met de kds450c niet veel mis was, behalve de servo's, hoor ik jullie toch altijd weer, pak dan de echte, de align. Ik wil die stap op zich wel eens maken, kijken of het zoveel scheelt. een align sport, moet ook veel beter vliegen dan een kds450c volgens vele...

    Wat zijn mijn eisen:
    Ik ben lerende... en dat gaat super langzaam! Ik zoek een RUSTIGE STABIELE heli. Of lees, van nature zo rustig, en stabiel mogelijk,de rest zit hem in de afstelling, dat weet ik..

    Dus wat hoveren, en RUSTIG rondjes vliegen, als ik hier ooit aan toe kom...
    Geen 3d of andere ongein, gewoon rustig hoveren, en hopenlijk ooi wat rond vliegen.

    Wel wil ik iets wat gewoon lang meegaat, en niet om de paar vluchten slijt of weet ik veel wat. Normale onderhoud daargelaten. Liever iets meer betalen, en degelijkheid kopen, dan goedkoop en blijven upgraden...

    Een lang verhaal... Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen..

    Alvast bedankt!
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2011
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hoe groter hoe stabieler... als je een 550 in de lucht kan houden zou ik dat zeker doen.

    heb zelf 2 550s, waarvan 1 nu semi omgebouwd tot lesheli, en de mensen ervaren het als een zeer stabiel ding.. is wel FBL tho... en heb op de andere nu al 400+ vluchten gehad en pas een paar keer dingetjes moeten vervangen door slijtage..

    en over de TT, zolang je de staart niet in de prut land of op 30cm hoog gras is er niks aan de hand. 550 heeft standaard een TT.
    Ook zit je met een 500 nog steeds aan kleine boutjes.. met de 550 is dat allemaal M3...
    Komt wel bij, dat de 550 merendeel is opgebouwd uit 600 onderdelen, waardoor alles eigenlijk oversized is, en het ding wordt dus feitelijk bombproof(zover mogelijk)...

    Als je eens wil proberen hoe n grote heli vliegt, stuur me dan even een PM, komen we wel uit;)
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, er is heel veel te koop tegenwoordig, en een 550 is een heel knappe, ook op afstand goed zichtbare machine.

    Maar nu noem je de eigenschappen degelijk, hoeft niet hard te gaan (is zelfs een pré als ik het goed begrijp) en moet stabiel en strak, relaxt en comfortabel sturen.

    Het zal wel per sé electro moeten zijn, maar als het brandstof mag zijn OF als je een ombouw naar electro niet schuwt, kijk dan eens naar de oude SkyFox, (niet de Evolution of SX, maar de gewone) of beter nog, de SkyFox Cub (het kleine broertje). Voor een eventuele ombouw naar electro moet je bij marco "Bruteforce" zijn, die schijnt daar een mooie set voor ontworpen te hebben.

    Je kunt er meewarig om lachen, maar die dingen vliegen als een stoomboot (rustig, strak, stabiel en niet al te snel), en zijn helemaal precies waar jij naar zoekt. Sturen ook absoluut comfortabel en relaxt.

    Aangezien iedereen op de Align, Compass, Mikado of Henseleit overgestapt is, kun je er denk ik vrij regelmatig eentje in goede conditie voor een zacht zeep prijsje op de kop tikken, en alle onderdelen zijn nog gewoon leverbaar (en blijven dat ook voorlopig nog wel even).

    Iedere heli van deze formaten is bij een crash kostbaar, maar de SkyFoxen staan verdomd stevig op hun brede poten en je moet het aardig bont maken wil je écht veel schade maken met zo'n ding.

    Levensduur heeft het ook wel: Mijn Cub was na plm 800 lessen qua vliegen nog weinig aan te merken, alleen de motor was tot op de draad versleten.
    Hij staat nu als reserve heli stil zonder motor, maar met een nieuwe motor kan hij nog wel een flink aantal jaren mee. Uiteraard zijn tandwielen en lagers niet meer okselfris, maar de rotorkop is nog gewoon strak, en daar is weinig aan vervangen (paddelstang een of twee keer, rotorbladen ook, meer niet)

    Eigenlijk precies wat je zoekt.

    Het grootste nadeel is eigenlijk alleen maar dat ze spuuglelijk en oudbollig zijn. En brandstof, maar zoals gezegd, dat kun je ombouwen.

    Groet, Bert

    EDIT: voor alle duidelijkheid: mijn SkyFox Cub is NIET te koop.....
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2011
  4. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Heb je met die -5.5 wel een bril op met het vliegen? Ik heb -0.75 en een cylinder aan beide ogen, 70% zicht volgens de opticien en daarom onlangs een rapid eyewear bril gekocht met verwisselbare filters en glazen op sterkte laten maken. Nu is mijn zicht zonder bril niet eens echt slecht maar vind het best een verschil met zien op afstand en qua contrast.
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Even wat antwoorden:

    @ Anko:
    klinkt goed, je aanbod!!...

    Hoewel de prijs tussen een 550 en een 600 wel meevalt, is de electronica, en accu's fors duurder... Dus een 600 hoeft niet van mij...

    De 550 lijkt tot nu wel een hele mooie keus. M3 schroeven, en heeft ook 6s accu, net als de 500, welke weer met kliene schroefjes in elkaar zit.

    Het feit dat de 550 met meestal 600 parts in elkaar steeks staat me ook wel aan.

    Waar ik nu wel wat bang voor ben is dat hij wat zwaarder is, en daardoor wel stabieler, maar ook energie hongerig is. Zie op internet verschillende verhalen, welke accu je nu moet hebben.
    Dikke accus zijn zwaar, en kost ook meer energie om hem de lucht in te houden. Dus ja wat is nu de "sweet"spot ?? ook vanwege het CG, want hoveren is voor mij eerst nog het belangrijkst!



    @Brutus:
    Je hebt gelijk, het hoeft niet hard te gaan, liever niet zelfs! Ik heb even gekeken naar de skyfox, maar moet eerlijk bekennen, ook al staan de eigenschappen me aan, wat is het ding LELIJK!. Daarnaast heb ik even gekeken naar 2e hands, en dat zit ook nog compleet vliegend zonder accu en zender rond (dus electro omgebouwd) de 550 euro. Niet heel erg financieel aantrekkelijk, als je een 550 align super combo voor 650 euro hebt.. Maar waardeer zeker je gedachten!!



    @chrisdv
    Ja heb me briletje altijd op, zonder word niet wat, hahahah
    Heb ook een aparte schietbril, waarmee ik mijn kunsten met een 25 procent heb verbeterd.
    Heb voor autorijden ook aparte bril, dus ja, heb aardig wat geprobeerd, maar op de een of andere manier heb ik moeite met kleine dingen.
    Had ik vroeger al, iedereen draaide op 104x768 pixels, en ik keurig op 800x600 pixels op 17" Later kon ik op 19" pas over op 1024x768 ;) Dit probleem is dus al van tig jaar gelee... En is al veel onderzoek naar gedaan, mijn zicht is met correctie 115% das wel weer het vreemde... Dus ja ik heb het geaccepteerd. Soldeer met bril af, en lees ook zonder bril.
    Het is niet anders....
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2011
  6. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Accus moeten voor het CG rond de 800, 850 gram, dus 5000mAh zitten, 4500 zou ook kunnen, 5300 oid ook wel.

    De heli incl accus is niet zo zwaar.. toen ik nog standaard vloog zat ik op iets meer dan 3 kg incl accu.. valt opzich mee, en haalde toen vliegtijden van zeggen 8,9 minuten..(hoveren/leren vliegen), die packs zijn ruim verkrijgbaar omdat ze populair zijn voor de 550, de oude 600 en bijna alle 700 size heli's..
    (tip: Gense ace.. erg goede accus, en niet bank brekend, zie accu en laad techniek deel op t forum)

    Energie hongerig.. tja, dat zijn alle grote heli's.. voordeel van de 550 is dat er een complete 600 size setup inzit, dus overpowered eigenlijk.. overpoweren is goed, want met een lichtere load dan bedoeld(600 size) krijg het setje dus eigenlijk makkelijker.....

    Nog een paar voordeel: aangezien 90 procent 600 onderdelen is, zijn er te kust en te keur onderdelen te koop.. Ook, zou je hem(desnoods) later kunnen upgraden naar een 600 size(dmv langere tailboom, kleinere pinion en klaar).... dus je kan met hem meegroeien.
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tja zat nog even te kijken bij Hobby Maniac, maar een 600e combo is er net zo duur als de 550 combo...

    Wat raar, dus enkel met een dure accu van 12s heb ik weer een stapje grotere heli... Gezien er bij d ecombo alles zit, behalve zender ontvanger en accu...

    Crashkosten zijn volgens mij gelijk ? Gezien het meeste de 600 delen gebruikt, of bega ik nu een enorme misstap, en gaat er bij een crash van een 600 veel meer stuk, omdat er meer geweld achter zit (groter zwaarder, meer toeren) ??, of worden er toch andere onderdelen gebruikt met die type 600 ??? Of is daar de electronica weer anders (mischien goedkoper/eenvoudiger van dan die bij de 550 zit) ?

    Ja ik ben noob :)
     
  8. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    waarom geen 6s?
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    De (super) combo voor de 600 komt met een setup voor 12s. Ofwel 2x 6s.
    De 550 komt met een setuo voor 6s lipo.
     
  10. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    En de Funcopter van Multiplex? Die is heel erg crashbestendig.
     
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Nee, das iet echt wat ik zoek,wel bedankt voor het meedenken!

    Ik twijfel nu me tname tussen een 550 of de 600, gezien de prijs niet zo heel veel uitmaakt.
    Zoals ik nu kan zien is het enkel de accu, en mogelijk de crasch kosten....Zie ook bericht #7
    Dus als iemand daar een antwoord op heeft, zou prettig zijn...

    Alvast bedankt....
     
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Als die extra kosten je niet zoveel uitmaken is de 600 toch weer een stukje groter. Ik weet niet zeker of lipo's bij de nieuwe 600 ook in het frame worden geplaatst, zoals bij de 700, maar dat kan wel handig zijn en misschien beter beschermd bij een crash. Mogelijk crash je die 600 toch minder, of zelden wanneer je niet teveel risico neemt, vanwege de voordelen van een grotere heli. Als je een 450 in de lucht kan houden is groter in principe gemakkelijker.
     
  14. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    Toch zou nog even kijken naar een Compass Atom 550, en dan FBL.
    Erg stevig, weinig onderdelen in de kop, met een belt en op 6S.
    Je kunt er heerlijk mee sportvliegen. Het hoeft helemaal niet hard of 3D; langzaam is deze heli erg goed te controleren.
     
  15. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    +1, als het wat anders dan align mag zijn :)
    Ik vlieg 'm met flybar en ook stretched als 5.5 (550 - 1m14 rotor) en het is toch wel een geweldige heli :cool: Standaard komt ie als 500 met 430mm bladen en de stretch is naar 515 bladen.
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Bedankt voor het meedenenken...
    Ik heb even wat gezocht... Op zich mooie heli, niets mis mee..

    Echter:
    Ik heb even gekeken,maar voor onderdelen kan ik zowat bij iedere winkel voor align terecht.
    Voor Compass ligt dit iets anders. Ik wil niet van het buitenland afanklijk zijn voor spares voor mijn heli. Dus vanwege de gemakkelijkheid van onderdelen, denk ik nog steeds,als eerste keus een Align.

    Ik heb ooit een logo10 gehad, maar dit was een geplukte kit, en na een half jaar nog steeds niet vliegend, omdat ik moest wachten op onderdelen... Dit gedonder wil ik niet weer. Heel eerlijk al zijn de logo's heel beginnervriendelijk, ik vindt hem lelijk! En tezamen met het gedeonder met de onderdelen, hoef ik geen logo weer. (uiteraard lag de onderdelen levering, nou ja het gebrek eraan, aan de lhs, want logo is heel breed verkrijgbaar, maar align net even meer)
    De kds450c is ook een align clone, en vindt ik er deftig uit zien. Helemaal mijn stijl. Het oog wil soms ook wat.. ;)
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2011
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik je eigen feedback lees, heb je je keuze allang bepaald... (550)

    Daar doe je echt niets fout aan
    Veel 600 delen, onderdelen die in een 600 ook geen problemen geven..

    En ten opzichte van een 12s 600 heb je u een dubbel aantal 6s batterijen, dus langer vliegen :D

    En qua zichtbaarheid, dat is tegelijk ook een stuk ervaring
    Op een gegeven moment weet je hoe de heli vliegt, en reageert, als je hem dan eens wat minder ziet, kun je op ervaring de heli terughalen

    Had ik vandaag met de mcpx, het was een zwart stipje geworden, maar aangezien de poten omhoog hingen en er veel water rond ons veld ligt toch de heli maar terug gehaald
    Wel gelukt, zonder schade..
     
  18. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    :)
    Ik heb zeker een grote voorliefde voor of een align 550 of een 600...

    En zoals het nu lijkt idd een 550, omdat deze meer de 600 size heeft, dan een 500 size.
    Gunstige accu's gebruikt, "overbemeten" is, en ook meer vliegt als een 600 dan een 500. In verhouding ook langer vliegt omdat hij voor zijn grote vrij licht is. Zoals genoemd op 6s ipv 2x6s, das ook zeker prettig...


    Het enige minpuntje is dat een 600 nog iets gemoedelijker schijnt te vliegen, en dus voor mij "beter" zou zijn.

    Aan de andere kant kom ik van een 450 kloon, en dan is een align 550 al een hele grote stap voorwaarts, en stabieler. Dus idd kom ik op heel veel punten op de 550 v2 supercombo van align.

    Al met al diverse forums, en uurtjes gespandeerd aan het zoeken, aan 550 VS 600 en als ik alles zo optel,en afweeg, kom ik idd op een 550 uit...
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2011
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je straks een tijdje met een 550 vliegt, en je krijgt eens de kans om een 600 te proberen, zal je vast verschil merken

    Maar dat zal geen verschil zijn van dag of nacht..
    Het zal wat gemoedelijker zijn, maar niet extreem

    Die 550 komt echt goed
     
  20. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    550/600 komt nog een kwestie bij:

    Je zit met 2 packs... dus heb je of een duo lader nodig, of je moet met van die lekker riskante parralel kabels gaan werken... en dan duurt het laden nog langer.. ook ben je dan duurder uit met packs, en een 600 crasht toch weer iets duurder door meer en nieuwere onderdelen(maingear van 550, 11 euro voor 2, maingear van 600, 19 euro voor 1!!!)

    Zie t als een voordeel of nadeel, maar de 600pro komt met een Castle regelaar.. en die werkt of goed, of je kan je peuk er mee aansteken....
     

Deel Deze Pagina