KDS 450S, eerste stappen 3d?

Hallo :D

Nu ik al een 2 maand met een CP vlieg begint het vliegen nogal saai te worden.. er zit namelijk geen uitdaging meer in. Ik vlieg zonder moeite hard van links naar rechts, hover met "men ogen dicht" nose-in, kan pirouettes doen. Misschien dat het tijd is om de eerste stappen richting 3d te doen, of zou dit te vroeg zijn? Mijn ervaring is dus: vlieg van december met een FP, van 1 januari heb ik bijna elke dag een uurtje op de sim gezeten (soms natuurlijk een periode dat ik ff er niet op oefende), en nu vlieg ik sinds begin augustus met een KDS 450S

En wat zou ik dan moeten veranderen aan men heli voor bv een looping te doen? Pitch? Idle up instelling nog eens nazien? En zou ik best de houten bladen vervangen door carbon bladen?

Graag jullie advies over:
-Zou ik er al klaar voor zijn om nu al men eerste looping ofzo te maken?
-Moet ik nog iets anders afstellen aan men heli daarvoor
-En is er nog een stap richting 3d dat makkelijker is dan een looping?

Alvast bedankt voor de moeite :banana:

Groet,
Jelle

Zorgen dat je in idle up vliegt, met constant gas(dus geen 0 punt onderin) en 0 graden pitch bij midstick afstellen.. Idd houten blades vervangen voor Fibreglass of Carbon als je wat ruiger gaat doen..

Gewoon lekker die looping doen:) komt vanzelf goed.

Zorgen dat je in idle up vliegt, met constant gas(dus geen 0 punt onderin) en 0 graden pitch bij midstick afstellen.. Idd houten blades vervangen voor Fibreglass of Carbon als je wat ruiger gaat doen..

Gewoon lekker die looping doen:) komt vanzelf goed.

Bedankt voor de reactie :D

Dus eigenlijk:
80
80
80
80
80

0 graden pitch zal ik ook eens afstellen want die is nu 0 graden bij 0% gas. Ik heb ook nog de meegeleverde blades liggen, die zijn fiberglass denk ik.. Of toch maar voor de zekerheid kwaliteits carbon bladen kopen?

Ik ben alleen nogal bang voor die eerste looping doordat ik al veel verhalen heb gehoort over hun eerste looping dat eindigde in een zo goed als total loss heli.. Verder moet je tijdens de looping toch bv beginnen met 70% throttle en dan in het midden eventjes naar 60% gaan en dan terug 70% als je eruit komt? Dus niet opeens het gas naar beneden smijten middenin de looping?

Grt,
Jelle

Throttle curve 80 80 80 80 80
Pitchcurve 0 25 50 75 100

En dan eerst zo maar eens wennen, met pitch evenveel graden negatief als positief. Zorg wel voor een goede optoercurve voor je een rechte gascurve neemt!

Moet je overschakelen in idle up als je al in de lucht bent of als je nog op de grond staat? en als je in de lucht overschakelt (wat ik denk dat je moet doen) daalt of stijgt de heli dan niet opeens een beetje, dit gebeurd in de sim toch..

Ik heb ook de curves dat je zei zonet in men zender gestoken, en was ook zeker van plan om zeker een 5tal vluchtjes in idle up te vliegen voor ik de looping zou doen.

Ik ga nu even de pitch afstellen

Als je punten in pitch niet overeenkomen schiet hij inderdaad een beetje de lucht in. Op de grond kan het ook, maar dan moet je ook dezelfde pitch hebben. Een regelaar met softstart kan er wel voor zorgen dat je van gas uit op kan toeren, dan heb je dat probleem niet.

Dus met de gegeven pitch curves en 0 graden bij midstick zou hij niet opeens naar boven mogen schieten?

Grt,
Jelle

De pitch heb ik ongeveer goed afgesteld bij 0 graden midstick, als ik men nieuw setje carbon bladen ofzo koop dan ga ik ook even snel een pitch gauge meebestellen, lijkt me toch noodzakelijk..

Hallo Jelle,

Je moet zoieso zorgen dat je bij midstick 0 graden pitch hebt en bij vol positief en vol negatiel tussen 10 en 12 graden. Dus bijv -10 en +10. Pitchcurves in Normal en Idleup van 0 tot 100.
Aangezien je KDS regelaar een slechte softstart heeft kun je de Normal gascurve als volgt instellen. 0-80-80-80-80 en Idleup 80-80-80-80-80.

Je moet zoieso in Normal mode handmatig voorzichting optoeren. Het maakt dan niet uit of je rond midstick of het hooverpunt omschakelt naar Idleup.
Zo vlieg ik in elk geval.

Succes Corne

Ik zou sowieso voor carbon gaan over de fibreglass bladen. En bij de volgende crash meteen je kop upgraden naar de alu versie van de SV. De SV kopt gebruikt op bepaalde plaatsen tenminste lagers ipv glijbussen en heeft oa daardoor minder speling.

Misschien is eerst een keer over de kop flippen makkelijker dan een looping. Dus gewoon elevator achterover en opvangen met daarna negatieve pitch. Bij flips hoef je tenminste geen rekening te houden met vliegrichting en veranderende stuurrichting als je op zijn kop bent ed.
Je zou ook al achteruit vliegen kunnen gaan proberen.

Je hebt geen extreme power nodig, wel precisie. power ga je nodig hebben bij tictocs en zo, niet bij standaard inverted hooverwerk etc

- loopings, kun je wennen aan het zicht op de heli als hij eens over de kop gaat

- roll, genoeg vaart en genoeg hoogte en gewoon die stick in de hoek zetten. Wel proberen met de pitch mee te gaan natuurlijk

- hoog hooveren, en vol achterover trekken. Probeer de heli op 1 plek te houden door met de pitch mee te bewegen.
Dus de heli gaat achterover, als de staart recht omlaag staat heb je 0 pitch. verder achterover tot inverted = hooverpitch negatief. verder achterover tot de neus naar de grond wijst = 0 pitch en daarna hangt ie weer recht.
Dit is nog lastig zat om die pitchwisselingen op tijd en voldoende groot/klein te houden...

- is dat allemaal gesneden koek, hoog weghangen en probeer hem eens inverted te hooveren.. Wel even de pootjes goed zetten als het misgaat, anders heb je een hoop schade. Als de pootjes eenmaal weer omlaag wijzen, doe je automatisch eerder de juiste dingen om hem op te vangen

- dan eens nose in hoover inverted

- etc

trouwens, achteruit vliegen is ook een flinke uitdaging.
probeer maar eens een vlot rondje te vliegen achteruit

of een rondje vliegen terwijl je de staart constant laat draaien

of een rondje waarbij de staart constant naar het midden blijft wijzen (funnel, dacht ik?)

langzame piro met wind

uitdagingen zat :mrgreen:

Bedankt voor de reacties :D

Ik ga zowiezo dit veranderen:

- carbon bladen : KDS CF 325mm Blades Geel [KDS-1193-3] : HobbyManiac.Com, Heeft passie voor uw hobby!

- de alu rotorkop eventueel ook direct upgraden?

Is de staart vd S versie goed genoeg? Ik merk ook wel dat de vijsjes allemaal snel dol draaien.. Misschien ook vervangen door align? (als die passen?).

- hoog hooveren, en vol achterover trekken. Probeer de heli op 1 plek te houden door met de pitch mee te bewegen.
Dus de heli gaat achterover, als de staart recht omlaag staat heb je 0 pitch. verder achterover tot inverted = hooverpitch negatief. verder achterover tot de neus naar de grond wijst = 0 pitch en daarna hangt ie weer recht.
Dit is nog lastig zat om die pitchwisselingen op tijd en voldoende groot/klein te houden...
Moet dit dan tamelijk snel gebeuren want anders is het toch eigenlijk een looping dat je doet?

Ik ga straks de eerste keer in idle up vliegen, wat moet ik als vliegtijd nemen als ik in normal mode gemiddeld 6 min vlieg?

Edit: Owja, ik heb nu nog geen pitch gauge (ben van plan om die mee te bestellen bij de eerst volgende bestelling dat ik doe), dus het is moeilijk om te zien of hij 0 graden is. Hebben jullie toevallig een trucje om dat ongeveer te kunnen zien zonder pitch gauge?

Hoover, dan krijg je een flip ipv een looping
En op 1 plek houden, probeer maar eens in de sim

Als je tijdens een looping geen last met de staart krijgt, zal dat met de rest ook wel meevallen..
Ik vermoed dat het best goedkomt, als je de graden maar goed hebt

En begin met een looping
Voldoende vaart maken en achterover trekken, komt het vanzelf goed
En zeker de eerste keren flink hoog beginnen

Oke. Maar wat moet ik straks ongeveer als vliegtijd nemen? Als ik in normal mode 6 min vlieg.. 3 min? 4 min?

En ik heb ook gehoord om klitteband tussen de lipo en de batterij tray (?) te doen zodat de lipo er minder gemakkelijk afvalt. Waar vind je dat ?

Laatst bewerkt:
Woehoee.. dat was net even spannend seg!

Daarjuist na de bladen nog eens goed af te stellen naar het veldje vertrokken, men buzzertje voor men lipo was vndg toegekomen en had het er ook eventjes opgezet maar die bleef maar piepen :???: dus er maar terug afgehaalt even. Maar goed nu komt het.. Ik stijg op.. en opeens merk ik dat als ik wat gas bij geef of wegneem de staart opeens uitzwiept, ok zeg ik.. dan maar terug landen.. Tja opeens was de heli onbestuur baar omdat de staart naar alle kanten vloog, gelukkig niet in paniek geschoten en even gekeken naar een plekje waar er wat hoger gras was en WOEP throttle hold overgehaald, BAM :banana: Dat noemt men dus een noodlanding :D Ik pak de heli op en kijk alles vlug even na, geen schade :banana: Ok, ik wist direct aan wat het uitzwiepen van de staart lag: ik had de instellingen in de zender van normal mode verandert maar dat zorgde ervoor dat ik geen constant toerental had. en de gyro vindt dit niet zo prettig ;) Dus even de instelling terug naar de oude gezet:
0
60
80
80
80

Ok, heli terug op de grond gezet. Rustig optoeren en hij ging weer de lucht in. De heli vlieg terug mooi strak.. Dan gebeurde het uiteindelijk waar ik voor kwam.. Idle up vliegen! Ik rustig de schakelaar overhalen, de heli schoot opeens wel een beetje omhoog maar alles was onder controle.. Ik merkte dat er nogal veel bladspoor was en hij piepte nogal .. Dus terug even in normal gezet en geland.

Nu ga ik nog eens proberen om hem beter af te stellen voor 0 graden bij midstick !

Grt,
Jelle ;)

Heb net mijn heli proberen beter af te stellen, als ik bij midstick naar de bladen kijken dan lijken die tamelijk mooi horizontaal te staan, maar ik heb eens via deze site de graden uitgerekent: The next generation in het midden van de pagina staat hoe je de graden uit kan rekenen zonder pitch gauge. Ik weet niet hoever dit correct is maar ik kom dan uit op +5.5 graden ongeveer.. Heb er al een uur aan gezeten om het te proberen af te stellen maar lukt nog niet zo goed :(

Ik zelf was ook 1 van de gelukkige die m'n Trex 450 Pro de grond in boorden tijdens mijn eerste looping. De oorzaak heb ik niet kunnen achterhalen.
Ondertussen is dit alweer 3 weken geleden en ik moet de 2de poging nog steeds wagen.

Voor het afstellen, ik wist zelf ook eerst niet hoe dit moest maar ik heb het zo gedaan:
Op 1 van de bladen aan het uiteinde aluminium folie gedaan. Dan laat je de heli ergens langzaam draaien en je schijnt er dan met een zaklamp op. Je ziet dan precies welk blad boven en welke onder draait. Ik heb toen het bovenste blad lager gezet d.m.v. de linkjes en toen waren ze alle 2 gelijk.

Misschien heb je hier wat aan?

Laatst bewerkt:
Zet je throttle curve in idle up op 80. Dan is je toerental hetzelfde als in normal, weet je zeker dat dat ht probleem niet is.

Maar je moet echt zeker weten dat je 10of 12 graden pitch hebt pos en neg...
Misschien een geodriehoek?

Oorzaak van een crash bij een looping, zeker als het je eerste is, is vaak gewoon te laag beginnen.
Een beginner maakt vaak 1 van de volgende 2 fouten:
- de positieve pitch gewoon vasthouden en te vroeg alsnog wat bij geven. De heli wil dan veel vaart maken op weg naar beneden, waardoor je veeel lager uitkomt dan je erin ging

- je overdrijft de pos en neg wisseling, waardoor de heli tijdens het inverted deel opeens inverted wegknalt

Zeker de eerste keren hoog (dus 10 meter, liefst meer ) aan komen vliegen, als de heli de neus recht omhoog heeft staan zet je de pitch op 0, en daar hou je hem tot hij na de looping weer bijna recht vliegt

Na wat oefenen kom je vanzelf achter de correcte pitch wisseling

Back