KDS 450S, eerste stappen 3d?

niet helemaal naar beneden want dan draait hij erg snel ik denk 25% naar beneden vanaf het midden gezien dan gaat het wel denk ik :p maar ik heb nog nooit inverted dus je moet het niet aan mij vragen :P

Een slechte staart hangt eerder af van een slechte gyro, staartservo of staartblaadjes. Een tail unit zelf staat meestal op de laatste plaats.

Om een looping te proberen zou ik overigens eerst een stallturn doen, dan weet je hoeveel elevator je moet geven om hem omhoog te krijgen en hoogte te winnen. Doe je teveel bij je eerste loop, dan gaat hij heel hard terug naar beneden...

Voor een looping, is het hard aan vliegen en dan de stick zo ver mogelijk naar achteren trekken? Of moet je hem maar een klein beetje doen?
Niet al te hard aanvliegen, een normale snelheid aanhouden.
Eerst ga je up pitchen dan trek je hem geleidelijk met de elev achterover, eenmaal op zijn kop hangend zorgen dat je pitch ongeveer op 0 staat.
Doortrekken met je elev. en dan weer up pitchen, en u heeft een looping gemaakt ;-)

Neem de rust er voor, vlieg eerst ff wat achtjes, concentreer je goed en zorg er voor dat je niet afgeleid wordt.
Zorg dat je echt lekker hoog zit, mocht het fout gaan, heb je wat ruimte over.
Houd er altijd rekening mee, dat de staart iets weg kan slaan!

Bij mij ging de eerste looping ook fout omdat ik deze informatie nooit van iemand gekregen had, toen ik dit wist was het een eitje :-D

Succes!!

Een slechte staart hangt eerder af van een slechte gyro, staartservo of staartblaadjes. Een tail unit zelf staat meestal op de laatste plaats.

Om een looping te proberen zou ik overigens eerst een stallturn doen, dan weet je hoeveel elevator je moet geven om hem omhoog te krijgen en hoogte te winnen. Doe je teveel bij je eerste loop, dan gaat hij heel hard terug naar beneden...
Misschien dat ik dan best de staartblaadjes vervang? de gyro en staartservo lijkt me van redelijke kwaliteit.
Ik snap niet goed wat je met stallturn bedoelt..

Niet al te hard aanvliegen, een normale snelheid aanhouden.
Eerst ga je up pitchen dan trek je hem geleidelijk met de elev achterover, eenmaal op zijn kop hangend zorgen dat je pitch ongeveer op 0 staat.
Doortrekken met je elev. en dan weer up pitchen, en u heeft een looping gemaakt ;-)

Neem de rust er voor, vlieg eerst ff wat achtjes, concentreer je goed en zorg er voor dat je niet afgeleid wordt.
Zorg dat je echt lekker hoog zit, mocht het fout gaan, heb je wat ruimte over.
Houd er altijd rekening mee, dat de staart iets weg kan slaan!

Bij mij ging de eerste looping ook fout omdat ik deze informatie nooit van iemand gekregen had, toen ik dit wist was het een eitje :-D

Succes!!

Het lijkt me dat het bij de meeste fout gaat door een tail die wegslaat.. Want als hij gewoon recht over zijn kop gaat zie ik niet erg in hoe je hem kunt crashen, want moest het dan fout gaan geef je gewoon wat meer elevator en dan komt ie terug met zen skids omlaag en dan gewoon de pitch terug omhoog en klaar is kees?

Stallturn: eerst heel hard met je heli gaan dan de elevator naar beneden trekken. dan is je heli verticaal. dan stopt hij wat hoger in de lucht gooi je je rudder er in zodat hij weer verticaal naar beneden gaat.

dat is een stallturn :p

Stallturn: eerst heel hard met je heli gaan dan de elevator naar beneden trekken. dan is je heli verticaal. dan stopt hij wat hoger in de lucht gooi je je rudder er in zodat hij weer verticaal naar beneden gaat.

dat is een stallturn :p

Ow zo, dus eigenlijk een beetje zoals die attractie in het pretpark ;) weet niet of je die kent ;)

Nu on topic terug ;)

Laatst bewerkt:
Ik wou net even een afstel vluchtje doen nadat ik mijn bladhoek van -10 naar +9 verandert heb.. Maar nu gaat ie amper van de grond? Is dit normaal en moet ik gewoon even zo opstarten en daarna over gaan naar idle up? Ik begrijp het even niet..

Ok, ik was daarjuist klaar met de bladhoek af te stellen dus was ik nog even gaan vliegen voor het donker werd.

Ik heb direct een paar vraagjes:

1) Is het normaal met een bladhoek van -10 tot +9 dat je tot 75% moet gaan in normal mode om van de grond te komen?
2) Ik heb de gain proberen af te stellen en eerst stond die op 70 maar uiteindelijk zat ik op 100 en merkte nog altijd niet dat de staart begon te schudden? Het lijkt me raar dat ik hem helemaal tot het max kan zetten zonder dat ie begint te schudden..
3) Als ik in idle up ga dan hoor je helemaal geen verschil in geluid en gaat die gewoon opeens lichtjes omhoog, voor ik de bladhoek op -10 tot +9 had afgesteld dan hoorde ik duidelijk dat de motor toch wel harder ging draaien.. Want ik dacht dat het toerental omhoog gaat als je naar idle up gaat, maar bij mij lijkt dat niet zo aangezien je niet hoort dat de motor harder gaat draaien..

Verder heb ik ook de tests uitgevoerd om te zien of men staart het goed houd:
- volledig rudder geven, en als ik de stick terug naar midden doe dan staat ie direct mooi stil
- wild naar boven en onder vliegen, de staart slaat ietsje uit..

Alvast bedankt voor de moeite!

Grt,
Jelle

Laatst bewerkt:
Ja, in principe wel.
Je moet afstellen met je throttle in het midden (50%), en je pitchcurve 0-25-50-75-100.
De 3 stangen naar de swashplate even lang houden, en dan kijken of de swashplate vlak staat t.o.v. je hoofdas.
Staat hij dat niet, dan kan je kiezen om wat subtrim te gebruiken, heb je geen subtrim, dan verstel je een van de drie stangen om hem wel vlak te krijgen.

Vervolgens ga je een niveau naarboven.
de mixers moeten haaks op de hoofdas staan.
Zodat ze straks naar beneden dezelfde slag maken als naar boven.
beide stangetjes naar de mixers even lang maken en dus zorgen dat de mixers haaks staan (90º)

Dan weer een niveau naar boven en zorgen dat beide stangetjes (indien nog verstelbaar) even lang zijn.
en er ook voor zorgen dat beide bladen op 0º pitch staan, ook haaks t.o.v. de hoofdas dus.
Kan je het beste doen met een pitchgauche (bladhoekmeter)
Zodat je straks net zoveel verdraaiing naar beneden als naar boven hebt op beide tegen elkaar in kantelende bladen.

Dan ga je proefvliegen.
En kijken of de bladen mooi in 1 lijn staan tijdens een hover.
staan ze dat niet (dikke streep), dan heb je bladspoor.
een blad heeft dan iets meer pitch dan het andere.

met een viltstift 1 blad even merken.
en aan dat blad het bovenste linkje een volledige slag geven.
wordt het erger, dan moet je dus de andere kant op draaien aan het zelfde linkje (2 slagen terug).

schiet hij door en blijft de bladspoor, maar dan de andere kant op.
dan zet je het linkje terug op zijn originele lengte.
pakt dan het onderste linkje welke aan dezelfde mixer vastzit op de swashplate, en verstel die eens.
de onderste doet ongeveer de helft van het bovenste linkje in pitch verandering.

Staat alles goed.
Lekker 3D'en ermee :)

Ja, in principe wel.
Je moet afstellen met je throttle in het midden (50%), en je pitchcurve 0-25-50-75-100.
De 3 stangen naar de swashplate even lang houden, en dan kijken of de swashplate vlak staat t.o.v. je hoofdas.
Staat hij dat niet, dan kan je kiezen om wat subtrim te gebruiken, heb je geen subtrim, dan verstel je een van de drie stangen om hem wel vlak te krijgen.

Vervolgens ga je een niveau naarboven.
de mixers moeten haaks op de hoofdas staan.
Zodat ze straks naar beneden dezelfde slag maken als naar boven.
beide stangetjes naar de mixers even lang maken en dus zorgen dat de mixers haaks staan (90º)

Dan weer een niveau naar boven en zorgen dat beide stangetjes (indien nog verstelbaar) even lang zijn.
en er ook voor zorgen dat beide bladen op 0º pitch staan, ook haaks t.o.v. de hoofdas dus.
Zodat je straks net zoveel verdraaiing naar beneden als naar boven hebt op beide tegen elkaar in kantelende bladen.

Dan ga je proefvliegen.
En kijken of de bladen mooi in 1 lijn staan tijdens een hover.
staan ze dat niet (dikke streep), dan heb je bladspoor.
een blad heeft dan iets meer pitch dan het andere.

met een viltstift 1 blad even merken.
en aan dat blad het bovenste linkje een volledige slag geven.
wordt het erger, dan moet je dus de andere kant op draaien aan het zelfde linkje (2 slagen terug).

schiet hij door en blijft de bladspoor, maar dan de andere kant op.
dan zet je het linkje terug op zijn originele lengte.
pakt dan het onderste linkje welke aan dezelfde mixer vastzit op de swashplate, en verstel die eens.
de onderste doet ongeveer de helft van het bovenste linkje in pitch verandering.

Staat alles goed.
Lekker 3D'en ermee :)

Bedankt voor de uitgebreide uitleg :p

Als ik de pitch curve van 0-25-50-75-100, dan slaat de gyro helemaal door. Men heli wordt onbestuurbaar en de staart vliegt alle kanten op, zodra ik het terug op 0-60-80-80-80 zet dan is de staart weer mooi strak.

Ik heb al eens alle stangetjes terug even lang gemaakt maar het ene blad stond helemaal scheef naar rechts en de andere helemaal scheef naar links :???: Ik snap het eerlijk gezegt niet meer zo goed, want als ik probeer de bladen af te stellen bij midstick O graden dan is het ene stangetje veel langer dan het andere enz..

En als je de linkjes wat moet veranderen voor bladspoor weg te krijgen, dan heb je toch geen O graden meer bij midstick ?

Grt,
Jelle

Laatst bewerkt:
Je moet de pitchcurve ook alleen bij het afstellen zo zetten :).
Is alleen om hem mechanisch juist af te stellen.

Wil je echter 3D vliegen dan zal je het beste ook vliegen met die zelfde pitchcurve.

Als je gyro het niet goed doet met die curve.
Dan is er of iets aan de hand met je toerental.
niet hoog genoeg, of niet stabiel genoeg...
Dat kan liggen aan een wat minder goede of versleten lipo bijv.
Maar het kan ook zijn dat je de gevoeligheid van de gyro wat moet aanpassen in de zender (gyrosens/gyro gain).

Ten alle tijden zal je hem eerst mechanisch goed af moeten stellen.
zoals ik eerder heb uitgelegd.

Ik krijg nu trouwens een beetje het idee dat je naar de throttle curve aan het kijken bent ;)
0-60-80-80-80 lijkt namelijk meer op een throttle curve, en niet op een pitchcurve.

Je moet de pitchcurve ook alleen bij het afstellen zo zetten :).
Is alleen om hem mechanisch juist af te stellen.

Wil je echter 3D vliegen dan zal je het beste ook vliegen met die zelfde pitchcurve.

Als je gyro het niet goed doet met die curve.
Dan is er of iets aan de hand met je toerental.
niet hoog genoeg, of niet stabiel genoeg...
Dat kan liggen aan een wat minder goede of versleten lipo bijv.
Maar het kan ook zijn dat je de gevoeligheid van de gyro wat moet aanpassen in de zender (gyrosens/gyro gain).

Ten alle tijden zal je hem eerst mechanisch goed af moeten stellen.
zoals ik eerder heb uitgelegd.

Ik krijg nu trouwens een beetje het idee dat je naar de throttle curve aan het kijken bent ;)
0-60-80-80-80 lijkt namelijk meer op een throttle curve, en niet op een pitchcurve.

Owow, ik dacht het al dat ik verkeerd was ;)
Trouwens men lipo is tamelijk versleten vrees ik.. Maar no problem, er liggen hier thuis al 3 nieuwe turnigy's maar alleen moeten de stekkers nog gesoldeert worden ;) Ik zal straks dan eens de PITCH ;) curve nakijken.

Ik ga nu de mixers haaks op de hoofdas zetten, de linkjes allemaal even lang maken. Maar daarna.. om dan 0 graden bij midstick te zetten moet ik de linkjes heel veel verlengen..... Dat is toch niet normaal en waarom zou je dan eerst alle linkjes even lang moeten zetten?

Normaal vliegt een heli ong bij 5 graden pitch. Dus als jij +9 instelt, zit je inderdaad ergens op 80 %te roeren.

Het is wel ergens apart dat als jij de pitch curve lineair zet, dat de staart van slag gaat. Let wel, de pitch curve, dat is wat anders dan de throttle curve :mrgreen:

Voor de figuren:
-stallturn, beetje hoogte pakken, van links naar rechts( of andersom) langs je vliegen ( en een beetje afstand tot jezelf houden, zo'n ding doet zeer )
Beetje snel aam komen vliegen, ergens aan de linker/rechterkant trek je zachtjes de neus omhoog tot hij recht omhoog staat. Tegelijk minder je pitch tot 0, anders gaat de heli niet de goede kant op.
De heli heeft dan nog wat vaart, gewoon lekker uit laten rollen tot hij stil hangt (hangtime ) staart 180 graden draaien en de heli terug laten vallen.
En dan weer rustig pitch opbouwen en de neus omhoog trekken.

Kijk ook even bij de 3dhelifreaks
Die hebben op hun forum een heel onderdeel over figuren en de uitleg erbij.
Op dit forum trouwens ook.
Op de site van de knvvl kom je trouwens ook vliegfiguren tegen voor heli's dacht ik (bij de wedstrijden ergens)

Ik ga nu de mixers haaks op de hoofdas zetten, de linkjes allemaal even lang maken. Maar daarna.. om dan 0 graden bij midstick te zetten moet ik de linkjes heel veel verlengen..... Dat is toch niet normaal en waarom zou je dan eerst alle linkjes even lang moeten zetten?

Je kan pas gaan afstellen als je de PITCH curve op 0-25-50-75-100 hebt staan.
Anders heeft het geen zin.
Dat is stap 1.

dan je throttle/pitch stick precies in het midden (linker knuppel bij mode 2).
en je servohevels moeten dan 90º (haaks) staan t.o.v. de hoofdas.
Dat is stap 2.

En dan per niveau afstellen naar boven toe.

de drie linkjes van servo's naar swash even lang maken (kijk in de manual voor de lengten)
Of er in ieder geval voor zorgen dat de swashplate helemaal vlak staat.
Dat is stap 3.

dan de 2 linkjes van de swash naar je mixers even lang maken en zorgen dat de mixers haaks op je hoofdas komen te staan.
Dat is stap 4.

dan de twee linkjes naar je hoofdbladen even lang maken, en zorgen dat de hoofdbladen vlak staan en 90º t.o.v. de hoofdas (is 0º pitch)
Dat is stap 5.

Daarna eventueel bladspoor verhelpen als het nodig is.

Het heeft allemaal zin.
Je wilt ten alle tijden exact hetzelfde gedrag als je servos linksom of rechtsom draaien.
negatief / positief.
En je wilt dat alle armpjes dezelfde uitslagen maken, anders krijg je verloop.
Je merkt daar niet zoveel van als je alleen rechtop vliegt.
Maar des te meer als je in alle mogelijke oriëntaties je heli wilt besturen.

Succes ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb de pitch curve erin gezet, en dan 50% stick. Alle servo armpjes even lang gemaakt, dan de swash plate rechtgezet d.m.v. de subtrim. Maar dan zeg je dat die armpjes naar de mixing arm even lang moet zijn, maar als ik die even lang maak dan gaan de mixing arms niet meer volledig evenwijdig met de hoofdas staan.. Hoe moet ik dat dan verhelpen?

Graag gedaan hoor:)
Scheelt misschien weer een crash...

Ik heb hem nu in normal op 68,0% en in idle up 53%.

Nu ik zo kijk vraag ik me af of ik hem destijds niet hoger had gezet...
Maar ik vlieg bijna altijd in idle up en het gaat altijd goed.

Idle up 53 procent is erg weinig.. je vloog met een DX6i, dus de echte gain is 6 procent! en dat is echt heel weinig. zet hem bijvoorbeeld eens rond de 60 procent, gaat ie dan waggen(langzaam heen en weer zwaaien) moet ie nog hoger, gaat ie hunten(snel heen en weer zwiepen) moet ie iets lager.:wink:

Ok ze zijn nu vlak maar het ene linkje is wel veel meer uitgedraait dan het andere, maar dit is niet erg?

als je het hebt over de twee linkjes direct BOVEN de swash op hetzelfde niveau, dan kan dat eigenlijk niet.
Dan staat of je swash niet vlak, of je hebt een van je mixers omgedraaid zitten :)

Heb je ergens een foto van die kop voor me, is het deze?

Back