KDS 450S, eerste stappen 3d?

Ik moest gewoon even gaan vliegen want het was al veel te lang geleden :p Dus even de oude bladen er terug opgezet en naar het veldje vlug even 3 min gehovert. Maar de staart stond opeens niet meer zo strak, ik heb het 2 weken geleden ook eens voorgehad. Zou dat te maken kunnen hebben met het weer? Dat de belt tijdelijk wat krimpt ofzo?​

Denk eerder dat een hoge vochtigheid graad meer invloed heeft op een belt, slippen b.v. Dat het weer invloed kan hebben ben ik wel van overtuigd.
;)

Aluminium krimpt als het koud is, dus dat ga je wel merken als je van een warme kamer opeens naar buiten gaat. Daarom altijd staart weer spannen!

De winkel waar ik men blades bestelt heb, heeft vandaag geantwoord op de mail :) De juiste blades gaan al vandaag of morgen verzonden worden en ze gaan ook de kosten betalen om de verkeerde bladen terug op te sturen naar hun ;) Goede service !
Dus morgen of overmorgen zullen de blades wel binnen zijn aangezien het maar 1 dag duurde om de verkeerde blades te versturen :p Nu nog goed weer !! :p

Om het "dagelijks heli beslommeringen.." topic niet verder te vuilen ga ik hier verder over het afstellen van men staart. Ik vind het namelijk raar dat ik de gain zomaar op 100 kan zetten zonder dat ie begint te hunten.. Zou het helpen dat ik een heveltje opschuif naar buiten op de tailservo? Of weet er iemand soms hoe het komt dat de gain zomaar naar 100 kan..
De staart begint nl te draaien bij pitch verwisselingen.. kan dit te maken hebben met de gain?

Edit: Denk dat ik de oplossing al heb, via een ander forum ben ik te weten gekomen dat het op te lossen is door het toerental te verhogen :D

Laatst bewerkt:
Dit kan meerdere dingen als oorzaak hebben, zonder het te zien kan ik niet zeggen welke het is..

Wat kan:
- als de gain in de zender (software gain) erg hoog staat, kun je evt de mechanische gain verhogen. Dus de staartaansturing "gevoeliger" maken, of meer vermogen geven. Dus de hevel een tik naar buiten op de servo, grotere staartbladen proberen

- servo overleden/haalt zijn stelkracht niet. (lijkt me sterk, dan gaan ze ook veel stroom trekken en heb je een hete regelaar, en daar hoor ik je niet over)

- laag toerental op de kop, dan heeft de staart nl ook een laag toerental, en heeft dus minder "houdkracht"

- abnormaal hoge pitchwaarde op de kop, de staart krijgt dan zoveel weerstand van de hoofdrotorbladen, dat deze het niet bij kan houden. Maar bij extreem moet je aan waardes boven de 12 graden denken (moet je wel een bijpassend hoog toerental hebben natuurlijk..)

- staartriem slipt. komt voor als er veel wordt gevraagd en de staart staat net wat te slap, dan slipt hij bij topvermogen, en werkt normaal als je normaal rondvliegt

als hij alleen wegslaat als je een volgas climbout doet, en de staart gaat dan zelf weer terug naar waar hij stond toen je begon, is het waarschijnlijk een gain of riem kwestie (eerste is het waarschijnlijkst)
blijft de staart in een andere hoek staan, heb je een ander probleem.

reageert je staart of gyro wel op gainveranderingen in je zender?
als je naar normal schakeld, gebeurt dat dan ook?
tussen 10% gain en 100% moet een verschrikkelijk verschil zitten tijdens vliegen.. is dit afwezig, heb ik het idee dat hij niet schakeld..

wat zit erop(waarschijnlijk al gezegd, maar staat me even niet helder voor de geest..)

Dit kan meerdere dingen als oorzaak hebben, zonder het te zien kan ik niet zeggen welke het is..

Wat kan:
- als de gain in de zender (software gain) erg hoog staat, kun je evt de mechanische gain verhogen. Dus de staartaansturing "gevoeliger" maken, of meer vermogen geven. Dus de hevel een tik naar buiten op de servo, grotere staartbladen proberen
Als je een schijf hebt op de tailservo, moet je dan een hevel richting de staartbladen opschuiven ?

- servo overleden/haalt zijn stelkracht niet. (lijkt me sterk, dan gaan ze ook veel stroom trekken en heb je een hete regelaar, en daar hoor ik je niet over)
Lijkt me sterk..

- laag toerental op de kop, dan heeft de staart nl ook een laag toerental, en heeft dus minder "houdkracht"
Ga ik proberen !

- abnormaal hoge pitchwaarde op de kop, de staart krijgt dan zoveel weerstand van de hoofdrotorbladen, dat deze het niet bij kan houden. Maar bij extreem moet je aan waardes boven de 12 graden denken (moet je wel een bijpassend hoog toerental hebben natuurlijk..)
Kan misschien ook iets te maken hebben met mijn rot slechte rotorbladen met veel bladspoor?

- staartriem slipt. komt voor als er veel wordt gevraagd en de staart staat net wat te slap, dan slipt hij bij topvermogen, en werkt normaal als je normaal rondvliegt
Riem staat goed op spanning

als hij alleen wegslaat als je een volgas climbout doet, en de staart gaat dan zelf weer terug naar waar hij stond toen je begon, is het waarschijnlijk een gain of riem kwestie (eerste is het waarschijnlijkst)
blijft de staart in een andere hoek staan, heb je een ander probleem.
De staart blijft in een andere hoek staan..

reageert je staart of gyro wel op gainveranderingen in je zender?
als je naar normal schakeld, gebeurt dat dan ook?
tussen 10% gain en 100% moet een verschrikkelijk verschil zitten tijdens vliegen.. is dit afwezig, heb ik het idee dat hij niet schakeld..
Tussen 10% en 100% is er dus werkelijk niks van verschil.. Maar dat is wel een typisch probleem bij de kds800, Tijn G. heeft die gyro ook en bij hem hetzelfde..

wat zit erop(waarschijnlijk al gezegd, maar staat me even niet helder voor de geest..)
kds800

Wat ik dus vanavond ga proberen is:
- Nieuwe bladen
- Hoger toerental
- Heveltje naar buiten op tailservo
- Zien of de riem niet zijn spanning verliest als ik buiten kom

Hoop dat het hierna opgelost is :D

Alvast bedankt voor de hulp!

Je zet de ball dan een stuk naar buiten op de servohevel, niet naar de servo toe..

Dus recht omhoog/omlaag vanaf de zijkant gezien

Als je staart niet terugkomt, heb je een tweede probleem
Een gyro in heading hold pakt een 0punt (waar je staart op dat moment staat) en wordt aangestuurd in rotatiesnelheid( in normal wordt tegen de gyro gezegd:ga ff naar 10 graden, in heding hold wordt tegen de gyro gezegd: zorg dat de staart met 10 graden/sec ronddraait)

Samen met dat 0 punt weet de gyro dan precies waar de staart naartoe moet.
Doe jij een climbout met een heli waarbij alles in orde is, en de staart slaat een stuk weg, zal deze aan het eind van de climbout gewoon naar zijn 0 positie terug gaan.

Dus, of je gyro staat niet in hh (zender en heli aan, staart draaien. Draai de heli 45 graden, blijven de staartbladen staan, dus ze gaan niet naar 0 terug, staat hij in hh)

Of de gyro is de boel aan het foppen.
Misschien wordt het beter met de nieuwe bladen, de oude kunnen trillingen geven die hij niet leuk vind..

Tussen 10% en 100% is er dus werkelijk niks van verschil.. Maar dat is wel een typisch probleem bij de kds800,
Ik had er geen last van hoor.
Hoe staan de endpoints van kanaal 5? Wellicht ook dual rate aan staan die iets doet op kanaal 5?
Steek eens een servo in kanaal 5 en kijk dan hoeveel uitslag hij maakt waneer je van -100 naar +100 schakelt met de gain, dan zou de servo toch bijna 180graden moeten draaien, in ieder geval meer dan 90graden.

Kan nog steeds gewoon zijn dat de combinatie tussen servo en servohevel gewoon niet goed is. Je zult dan echt een langere hevel moeten zoeken en proberen. Maar het kan dus ook gewoon aan de range van je gyro kanaal liggen.

Ik heb het zelfde met de KDS800. Tijdens het testen van de HK450 met de rare tail uitslagen heb ik de KDS, en de HK401B erop gehad. De HK401B doet wat je er van verwacht, de gain op 50, dan gaat hij licht hunten. De KDS800 kan je de gain op 100 zetten, en dan houdt hij de staart gewoon netjes strak. :confused:

Dit was wel een test met een HXT900 analoge servo. Mischien is het zoals Danny zei dat er een snelle staart servo op moet. :D

Je zet de ball dan een stuk naar buiten op de servohevel, niet naar de servo toe..

Dus recht omhoog/omlaag vanaf de zijkant gezien

Als je staart niet terugkomt, heb je een tweede probleem
Een gyro in heading hold pakt een 0punt (waar je staart op dat moment staat) en wordt aangestuurd in rotatiesnelheid( in normal wordt tegen de gyro gezegd:ga ff naar 10 graden, in heding hold wordt tegen de gyro gezegd: zorg dat de staart met 10 graden/sec ronddraait)

Samen met dat 0 punt weet de gyro dan precies waar de staart naartoe moet.
Doe jij een climbout met een heli waarbij alles in orde is, en de staart slaat een stuk weg, zal deze aan het eind van de climbout gewoon naar zijn 0 positie terug gaan.

Dus, of je gyro staat niet in hh (zender en heli aan, staart draaien. Draai de heli 45 graden, blijven de staartbladen staan, dus ze gaan niet naar 0 terug, staat hij in hh)

Of de gyro is de boel aan het foppen.
Misschien wordt het beter met de nieuwe bladen, de oude kunnen trillingen geven die hij niet leuk vind..
Als ik de heli draai met de hand dan draaien de bladen en blijven ze gewoon zo staan.

Ik had er geen last van hoor.
Hoe staan de endpoints van kanaal 5? Wellicht ook dual rate aan staan die iets doet op kanaal 5?
Steek eens een servo in kanaal 5 en kijk dan hoeveel uitslag hij maakt waneer je van -100 naar +100 schakelt met de gain, dan zou de servo toch bijna 180graden moeten draaien, in ieder geval meer dan 90graden.

Kan nog steeds gewoon zijn dat de combinatie tussen servo en servohevel gewoon niet goed is. Je zult dan echt een langere hevel moeten zoeken en proberen. Maar het kan dus ook gewoon aan de range van je gyro kanaal liggen.
De endpoints vn kanaal 5 staan gewoon op 100. Ik heb de servo in kanaal 5 gestoken en de servo draait amper 45 graden.. Kan dit opgelost worden door gewoon een heveltje op te schuiven ? En met een langere hevel zoeken , bedoel je daarmee die staaf die verbonden staat met de staart en de servo? En wat bedoel je met de range van je gyro kanaal?

Edit: ik begrijp nog altijd niet goed naar welke kant ik een heveltje moet opschuiven. Ik heb dus een cirkel achtige schijf, en dus moet er dan 1 plaatsje richting de tailcasing of 1 plaatsje richting het main frame opgeschoven worden?

Optie 1 of optie 2?
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Optie 3
Een andere hevel pakken, bv net zo een als op de andere servo's, zodat je een paar gaten naar binnen/buiten kan..
Zelf kan ik kiezen uit 3 gaten..

En een servo op kanaal 5 zou toch wel meer uitslag moeten hebben...
Kanaal 4 is rechtstreeks je stick, kanaal 5 is gain
Probeer eens met wat knoppen te rommelen, waarschijnlijk zit hier je probleem ergens

De servo zou moeten bewegen op het moment dat je de gain van zo laag mogelijk naar zo hoog mogelijk zet...

Dus de gain veranderen, dan MOET de servo bewegen

Ok wat een flop vandaag.. Ik ga even buiten testen en merk dat de riem los staat dus ik zet die even terug strak en probeer het nog eens. Maar na 10 sec werd de staart opeens onbestuurbaar dus trottle hold omgegooid, daarna zag ik dat de riem terug los stond :eek: En dat de staart vol met gras hing= de staart kon dus geen toeren maken.. Daarna even het gras verwijdert en alweer de riem strak gezet en dan maar even op het straat geprobeert. Ok alles hield, behalve dan dat de staart enorm uitsloeg als ik wat meer gas geef EN DAN OPEENS BAM! De heli valt uit de lucht (gelukkig op zijn pootjes) en dan zie ik dat opeens de mixing arm los was gekomen.. Ik had nochtans de rotorkop gecontroleerd voor ik ging proberen.. Tis gelukkig maar gewoon een nieuwe vijsje in de mixing arm draaien. Aan de bladen zie ik gelukkig ook geen schade oef!

Geen succes vandaag dus.. Wat moet ik nou veranderen volgens jullie zodat de staart strak blijft als ik meer pitch geef?
- nieuw heveltje
- zou nog een hoger toerental mss ook helpen? (staat nu op 90%)
- ...

Tips zijn welkom !

Wat zijn je dual rate instellingen? Die pakt dacht ik ook kanaal 5 mee.
En zoals gezegd een langer heveltje, net zo een als op je swash zou misschien kunnen werken.
hoger toerental is absoluut niet nodig op 90% met originele tandwiel en motor.

En je mechanica eens goed nakijken, loslopende riem is not good. maar daar was je zelf ook al wel achter.

Ik ben van plan heel wat upgrades te gaan kopen, onderandere een metalen rotorkop.. En ik vroeg me af of het ook zin heeft om een metalen tailholder te kopen? Misschien dat dat het probleem met men staart ook wat verhelpt..
Kga ook een belt, maingear, beter heveltje, en ook een setje grotere carbon tailblades van 64mm kopen.

Edit: De metalen staart lijkt me niet nodig. Ik ga gewoon een betere tailservo kopen en die zal het wel goed doen, en geen gedoe meer met de gain etc etc
De DS420 een goede optie ?

Laatst bewerkt:
Nee, van de ds 420 op de staart hoor je veel problemen.
De 520 is dan een betere optie

Staart:
Altijd logisch naar een probleem kijken.
Als de riem los komt, is er ergens iets verschoven om ruimte te maken.
Bij de 450 zit er in het boomblock net iets teveel ruimte, die klemt niet lekker.
Dan schuift de staart naar binnen en heb je een probleem.
Oplossen door een rondje schilderstape om het einde te draaien, en de staartbuis er weer in te stoppen.

De dual rate:
Geen flauw idee welke je moet hebben.
Hang die servo eraan, haal de knop om, dan zie je het.
Je moet gewoon voldoende slag op de servo maken...

Qua de rest, denk logisch...
Techniek is techniek, dat begeeft het wel eens.
Misschien in de eerdere enthousiaste landing dat er toch iets gescheurd was.
1 probleem tegelijk bekijken
Misschien wijs om ff bij iemand langs te gaan?
Alleen via het forum kan het wel eens een tijdje duren voor alles ok is

Back