KDS 450S, eerste stappen 3d?

Dan ben je, eerlijk gezegd, behoorlijk onbenullig bezig als je weet dat er wat krom is en toch gaat vliegen.

Een gewoon slecht afgestelde kop met bladspoor stuurt minder goed en belast de servo's een beetje zwaarder. Niet veel, want de bladen draaien gewoon om de zelfde as, alleen de pitch van het ene blad is ietsjes kleiner als het andere. Is verder niet een al te groot probleem al moet je er ook weer niet te lang mee doorvliegen.

Een kop met kromme feathering shaft belast niet alleen de servo's veel zwaarder (bladen draaien niet om dezelfde as, en dat levert heftige terugmeldkrachten op), maar veroorzaakt ook veel meer trillingen. En vroeg of laat gaat er dan wat anders kapot....

Kromme assen (waar dan ook in de heli) = NIET vliegen tot het gerepareerd/vervangen is....

Groet, Bert

Daarom dus dat ik nu wacht tot ik een nieuwe kop heb.. Ga direct ook een feathering shaft voor men plastic kop meebestellen zodat ik een reserve kop heb voor als de andere crasht..

De assen van een CP helikopter hoeven maar een klein beetje krom te zijn, en dat is niet te zien op bijv. een spiegel. Zelfs als je de heli na een crash compleet hebt herbouwt, blijven er onverklaarbare vibraties als je niet alle assen vervangt. Dat geldt voor de featheringshaft, de tailshaft, en natuurlijk de mainshaft.

Ik heb vaak gehad dat ik oeverloos naar die onverklaarbare vibraties heb gezocht, in de overtuiging dat alle assen nog recht waren. Het enige wat tot nu toe geholpen heeft is gewoon alle assen vervangen. :cool:

Met de hoge toeren die zo'n heli maakt, is een micrometer afwijking op een asje al een recept voor vibraties.

Heb eindelijk een alu kop op men kds zitten, alleen één van de bladen zit veel te strak in de blade holders.. Ook al is het vijsje niet aangedraait, zou het helpen om wat af te schuren op de plaats waar de bladen in de blade holders zitten? Of mag dat niet inverband met de balans?

Ik heb de bladen eens van kant verwisselt, en nu zit er geen 1 meer zo vast. Waarschijnlijk zal 1 blad al wat meer afgesleten zijn waardoor die wel in de bladeholder past die wat smaller is.

Heb zojuist voor het eerst 4 lipo's kunnen leegvliegen met de nieuwe rotorkop voor het donker werd! Echt super! Ik heb flips gedaan, loopings, en nu ook eens succesvolle rolls (want durfde niet echt meer doordat het de vorige keer slecht afliep, geen crash wel), en inverted hover gaat super! Ik heb op 2 meter hoogte inverted gedaan en ik kon als ik wou gewoon heel de batterij zo opvliegen !
En dat na nog maar een dikke 10 "3D" vluchten ;)

Hoop morgen eens te kunnen filmen.

Laatst bewerkt:
Filmen zou wel heel leuk zijn!!!
Ik krijg het maar niet voor elkaar met m'n 450 dus die gaat ook in de verkoop maar met de 600 lukt mij dit wel allemaal:)

Ik ben zeer benieuwd naar het filmpje om te zien hoe jij het doet:)

Back