KDS-450S Maiden

zo, net even 2 LiPo's gevlogen op het grasveldje in de buurt. Was perfect weer, al was het windkracht 3 a 4. Mijn neef en oom waren in de buur en mijn vader was ook even mee kijken, al met al leuk. Me neef heeft de 1ste crash(je) en de 1ste LiPo gefilmt met zn Mobiel. Hetgeen ik morge gemaild krijg, geen idee hoe dat eruit ziet. Zal wel prut zijn dus verwacht niet teveel :P

Neergezet op het stukje kalegrond voor een van de twee doeltjes, zender aan, throttle hold etc, stekker erin, kapje erop en flink wat stappen achteruit met zn allen. Eerste vlucht ging niet echt super, de staart schokte (ik moet hem denk instellen, maar de stock gyro is bagger :P) en uiteindelijk een etwat ruwe landing in het gras. Kwam ook iets dichterbij dan ik lief had. Gelijk een staart rotortje afgebroken. Het boutje zat iets te strak en daardoor kwam de kracht van het grasprietje (!!) op de rotor in plaats van dat het weg kon zwenken.

Weer naar huis gelopen, ander dingetje erop en 30 min later stonden we weer op het veldje. Tijdje rond gevlogen maar ik vind de controle over de staart erg beperkt en niet echt soepel. Ik geloof dat ik de maximale servo uitslag op de staart aan heb staan met de schakelijk op de zender. Heb beiden standen geprobeerd en dat vond ik toch het lekkerste vliegen. Hij draait toch goed door en heb toch het idee dat ik de Gyro moet stellen.

Naja voorzichtig wat pirouettjes gedaan en vooral de staart naar me toe laten staan en beetje hoveren. Af en toe beetje dichtbij maar moest echt feeling voor de heli krijgen.

Uiteindelijk wat fly by's op afstand gedaan met de 2de LiPo. Helaas staat dat allemaal niet meer op video.

Een goeie 5 minuten na de 2de lipo, en vlak voor ik er toch een punt achter wou zetten crashde ik. Ditmaal wat "beter". Na een opmerking liet ik de heli iets te ver zakken, en corrigeerde ik niet genoeg. Naja de heli maakte een etwat ruwe landing maar toen deze naar rechts helde, graafde de hoofdbladen zich de modder in en brak de rotorkop in twee. Dit is echt zo gebeurd en heb ik laats al eens gehad toen ik achter de motor op toeren te zetten.

Humor is trouwens dat de houten blades gewoon nog in perfecte staat zijn haha.

Naja, het is een onderdeeltje van 3 euro. Heb wat spares besteld en gelijk de Allu versies van de kop en staart, heb ik die alvast klaar als ik redelijk schadevast vlieg. Tot dan houd ik het op de goedkope plastic bits.

Iemand tips over hoe een / de Gyro af te stellen? Betreft de stock KDS 800 gyro. Of suggesties over goeie gyro / staart servo setups?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb via een ruil ook een KDS-450S staan maar eerst wil ik mijn Honeybee misbruiken om low budget mijn vliegvaardigheden te verbeteren. Dit gaat nu al vrij aardig als beginner dus in het voorjaar gaat de KDS zijn maiden maken.

Het is wel handig als je jouw naam en plaats of omgeving vermeldt tenzij je natuurlijk geen behoefte hebt aan contact met mede piloten in jou buurt.

Mvg, Egbert
 
Zit in Den Helder.

Heb de filmpjes, maar het is inderdaad ongelovelijk slechte kwaliteit hehe. Krijg je met een mobieltje. Als iemand interesse heeft in korrelig beeld en slap gelul op de achtergrond wil ik ze wel uploaden :P

Ik heb veel baat gehad van mijn Walkera 4#3B. Dat is zon felle crackmuis dat ik de orientatie en correctie al aardig beheer. Moet enkel wennen aan de staart van de KDS en dan zal wat achtjes etc gaan vliegen.

Dinsdag hopelijk de spares binnen, dan die avond nog vliegen met me oom en neef. Die hebben wat van dat PicooZ spul, vliegtuigjes enzo.
 
Als je het engels goed beheerst, bekijk dan de video's van Finless Bob.
Hij heeft een mooie video over het afstellen van een GY401 gyro. Maar deze video is bruikbaar voor alle Heading Hold gyro's.
 
thnx voor de tip, maar ik heb alweer een probleem.

Ik knal mijn roer vol naar links en zet dan de limit zodat ik niet bind, maar als ik dan vol naar rechts draai met het roer bind ik wel. In het filmpje zet hij dat ik dan de gehele servo moet gaan verschuiven op de staart. Maar dat heeft toch totaal geen effect op de uitlsag van de servo?
 
De servo op de staart verschuiven is alleen goed om de middenstand goed te krijgen. Zorg er voor de de servo-arm recht omhoog staat. Schuif dan met de servo tot de bladen hun middelste stand hebben bereikt (afhankelijk van de heli/setup hoeft dat geen 0 graden te zijn. Zolang de hevel maar even ver naar links als naar rechts kan).

Als dit is gedaan, dan zou je evenveel servo-uitslag kunnen maken naar beide richtingen. Dit zou dan ook betekenen dat je de limiter maar voor 1 richting zou hoeven in te stellen. Als je de limiter hebt afgesteld zou dit dan theoretisch voor beide richtingen goed moeten zijn.
 
ye dat is het maffe. De servo slaat meer de ene kant op uit dan de andere. Dus de limiter heeft wel evenveel effect beide kanten op maar het nulpunt is niet op 90 graden van de servo af. Heb dus de servo maar opgeschoven en het servo amrpje scheef gezet.

Tis nog niet perfect, maar wel bijna. Het is ook geen gespecialiseerde staart servo. Simpele Towerpro 9gr.
 
ye dat is het maffe. De servo slaat meer de ene kant op uit dan de andere. Dus de limiter heeft wel evenveel effect beide kanten op maar het nulpunt is niet op 90 graden van de servo af. Heb dus de servo maar opgeschoven en het servo amrpje scheef gezet.

Tis nog niet perfect, maar wel bijna. Het is ook geen gespecialiseerde staart servo. Simpele Towerpro 9gr.

Misschien dat je nog even je servo arm kan inkorten door het ballinkje een paar gaatjes dichter bij de servo as te schroeven..
Mijn ervaring is dat de kortste servo arm het beste werkt..

Belankrijk is wel dat de servo arm haaks op de staart staat als je niet hoeft te sturen (mid stick). verder altijd de staart servo afstellen in rate stand..
Ik denk dat je opmerking van slechte servo en slechte gyro enz.. meer terug te herleiden zijn aan slechte piloot en slechte heli monteur..

Uiteraard snapt iedereen dat een gyro van 130 euro beter is dan die van 30 euro maar ze werken beide wel en voor het normale gebruik zullen ze beide voldoende zijn. Je moet echt eerst uitgebreid wennen en experimenteren voordat het prettig werkt..
Bij mijn Belt-cp dacht ik ook dat de heli niet goed was maar lag het gewoon aan het feit dat ik de king gewend was en verder de E-sky Gyro slecht afgesteld was.

Je kunt de walkera nu eenmaal niet vergelijken met een kds450s..
zoals je zelfs 2 identieke heli's met verschillende servo's en gyro niet met elkaar kan vergelijken..
Al je instellingen en setup's (die van de zender inclusief) kosten je weken zo niet maanden voordat je zult zeggen het is goed of slecht..

Benno
ps.. egbert.. jij hebt ook geen woonplaats in je profiel staan...
 
Heb het woord slecht nooit gebruikt, en dat ik geen ervaring heb is niemand een geheim. Tevens zijn slecht en onervaren compleet verschillende dingen...

De servo staat paralel aan de staart, en het armpje hier haaks op. Hij slaat verder uit naar rechts dan naar links, in neutrale trim en Limit vd gyro op zn laagst (80).

De reden dat ik het merk etc van de electronica opmerk is puur om reacties te mijden als "ja dan moet je maar merk X met prijs Y kopen" etc.

En ik stelde reeds al in op Rate, morgen zal de testvlucht bewijzen of alles naar behoeven staat. Als dat niet zo is kan ik altijd nog een ander gaatje op het armpje pakken of de gevoeligheid aanpassen.
 
Ye staart gaat flink stuiteren als ik de Gyro gevoeliger zet. Hij staat nu zeg maar net aan in HH mode en dan heb ik er geen last van, maar de staart is ook niet echt strak.

Heb een filmpje met betere kwaliteit maar het camera werk is echt dramatisch. Denk dat ik de camera maar op een petje tape en zelf film tijdens het vliegen hehe.
 
Ye staart gaat flink stuiteren als ik de Gyro gevoeliger zet. Hij staat nu zeg maar net aan in HH mode en dan heb ik er geen last van, maar de staart is ook niet echt strak.

Heb een filmpje met betere kwaliteit maar het camera werk is echt dramatisch. Denk dat ik de camera maar op een petje tape en zelf film tijdens het vliegen hehe.

Heb je de servo arm al eens korter gemaakt??
Ik weet dat je pas al behoorlijk aan je limiter heb moeten draaien.
Ik denk dat je gyro niet juist kan werken als ik je correcties zo hoor..

Benno
 
Nieuw jaar nieuwe kansen.

Heb op E-bay voor (naar mijn mening) een prikkie de Dx7 + AR7000 + 4x DS821 servos, en een Gy401 + S9254 aangeschaft. Kom allemaal van de week binnen. Tevens mijn rotorkop alvast naar aluminium geupgrade.

Flink wat digi-literatuur bij elkaar gesprokkeld dus ben klaar om alles af te stellen.

Spijt me nou alleen dat ik het mooie weer van afgelopen weekend heb gemist :(
 
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn. Mijn eerst volgende upgrade zal waarschijnlijk ook de zender worden(DX6i of DX7i). En dan met de tijd ook de servo's en gyro.
De kop en staart heb ik ook al in alu en dat maakt echt verschil, hij vliegt veel stabieler zo!
 
@snipes
Ja kunstof of alu..
Ik heb al heel wat ombouwsetjes van kunstof naar alu gezien die de vlieg eigenschappen niet of slechts heel kort stondig verbeterden.

Ik was in het begin met mijn Alu kop op de GL450 ook niet blij..
Diverse dingen rammelde los in de lucht met een crash ten gevolg.
Nu ik schijnbaar alles goed vast heb (voldoende locktide) werkt het echter heel goed.
Ik heb nog nog wel crashes gehad door eigen toe doen maar zelfs dan is de kop nog steeds perfect..

Ik zoek nu voor een andere heli (HK450) ook nog een alu kop en wil dan zien of daar de eigenschappen ook van verbeteren.
Ik vind alleen 40 tot 80 euro voor een alu upgrade nog best wel veel..

@styreta
Hee ik had je al gemist..
Begrijp dat je de zaak aan de kant hebt gegooid en wacht op het mooie weer.
Nou met die DX7 en Futuba gyro moet je in iedergeval een rete strake staart krijgen. En natuurlijk verhoogd dat wel je vlieg plezier..

Ben heel benieuwd naar je bevindingen.

Benno
 
tsja heb een grote familie dus van de winter met kerst en een lading verjaardagen had ik weinig tijd. Tevens kreeg ik wel erg koude vingertjes in de buurt van mijn vliegveldje dus liet ik het maar uit mijn hoofd ;)

En er schudde van alles los op je heli? Was het echt in de kop zelf of ergens anders. Heb wel alles na gelopen en vast gezet maar als er zwakke punten zijn hoor ik het graag :P
 
Ach, mijn GL (is dus nu ook KDS) kwam met de kop geprefabt..
Ik weet wel, alles na lopen met locktide, maar je wilt wat graag dus vliegen die hap.
Nou dat heb ik dus geweten..
1 ballink los getrild in de kop (daarvoor had 1 blad in eens geen pitch meer maar daar kun je dus nog wel mee landen blijkbaar)
verder de staart bladhouders..
Zoef weg...
Maar het meest spannende was wel dat 1 schroef van de V2 feathering shaft los trilde..
Gevolg. op 1 meter hoog vlogen beide bladen weg..
De ene lag maar een meter van de heli..
De andere 20 meter!!!!...
Maar goed dat was in het begin..
Dus toch eens de raad opgevolgd en alle schroefjes los en voorzien van locktide.. is bij een alu kop geen overbodige luxe...
Daarna nooit meer iets gehad anders dat towerpro's voor een heftige duikvlucht niet sterk genoeg zijn..

Ondertussen heb ik er een GY401 met futuba servo en corona digitale metalgear servo's op de kop.
Dus mijn Heli is klaar voor 3D. Nu ik nog...

Benno


Benno
 
Onderhand is de Dx7 en AR7000 binnen en zitten ze op de heli. Moet nog even wat met de pitch curves spelen maar dan zou hij verder ingesteld moeten staan.

Ik wacht een zending 1,5 mm hex schroevendraaiers uit Duitsland af eer ik hem weer opbouw, aangezien ik mijn laatste flink verdraait heb :P

Tevens is mijn GT491 + servo nog steeds niet binnen, en op zn Track & Trace nummer staat hij als "Acceptance", nu al sinds de 25e.... Tevens neemt de Ebay winkel waar ik hem gekocht heb ook geen contact meer met me op.
Dat word dus geld terug claimen bij PayPal denk ik zo.
 
Acceptance kan hel goed douane inklaring zijn en dat duurt zo een week extra voordat je bericht van TNT krijgt dat je moet aangeven wat er inzit.
En dan duurt het weer 1 a 1,5 week voordat je je pakje krijgt...
Dus wachten maar..


Benno
 
Back
Top