Spijt me, maar dat geeft wel weer aan waar jullie ervaringen ophouden en jullie meningen beginnen.![]()
Jij kent mijn ervaring niet (Zoon van een electromonteur en dus vanaf dat ik kon lopen met draadjes en electroontjes aan het prutsen, 32 jaar modelbouw, 20 jaar scheepswerktuigkundige), maar overduidelijk overschat je die van jezelf.... Gezien het volgende:
Die bedrading die ik gebruik is inderdaad dun, maar erg kort. Zoals je weet betekent korter en dikker(????), minder weerstand en dus minder verhitting. Dun en lang betekent meer weerstand.
Nu (sorry voor de uitdrukking) lul je naar gelang je verstand hebt: Ten eerste, als je dunne draadjes gebruikt, en "korter en dikker" is minder weerstand en "dunner en langer" is méér weerstand, dan betekent dat dat jij nog steeds dunne draadjes gebruikt. Lang of kort maakt echter geen fl.... uit: als je praat over warmteontwikkeling in een geleider, telt niet de totale warmteontwikkeling in watts in de gehele draad, maar in Watt/meter. En dan maakt de lengte niet uit. Als jou draadje tien watt per meter kan verdragen (los getallen voorbeeld) maakt het niet uit of dat een draad van 1 cm of 1 km is, iedere millimeter van die draad word even warm, en gaat dus eventueel even kapot! Verder: wat gebruik je nou, dikke of dunne snoeren? servosnoeren of niet?
Nu kan ik wel weer diep in detail treden om jullie trachten te overtuigen van mijn ervaring in de praktijk, maar dat lijkt me niet nodig.
Doe maar niet, eigenlijk....
Groet, Bert