KDS450-deskundige gezocht!!

In HH mode zal de servo zelf zijn punt zoeken waarop de rotatiesnelheid 0 is. Dus heeft het weinig of geen zin om je servo te gaan schuiven. Weet je zeker dat je in HH vliegt Jelleee?
Wellicht dat je enkel denkt dat het zin had en heb je tegelijkertijd iets anders gewijzigd.

Ja, want als ik rudder geef dan komt de staart niet terug naar midden.. Maar goed maakt niet uit ;)

MacIak, ik denk dat een filmpje ondertussen wel heel handig zou zijn :)

Jelleee, vreemd, maar maakt niet uit idd zolang het maar werkt.

Even detail, je zegt dat je op de grond trimt, en dan gaat vliegen..

Dat is dus niet ok, je mag helemaal niet trimmen met heading hold.
Maakt niet uit hoe je trimt, het mag gewoon niet.

Je gyro werkt en corrigeert goed, zeg je net

Als je dan nog de staart niet op 1 plek kan houden, misschien de snaar te slap?
Slippende tandwielen op de motoras, waardoor alles niet op toeren komt?

Misschien eens bij iemand langsgaan, dit wordt denk ik een erg lang draadje als we moeten gokken zonder het apparaat zelf te zien..

Je gyro werkt en corrigeert goed, zeg je net

Als je dan nog de staart niet op 1 plek kan houden, misschien de snaar te slap?
Slippende tandwielen op de motoras, waardoor alles niet op toeren komt?

Misschien eens bij iemand langsgaan, dit wordt denk ik een erg lang draadje als we moeten gokken zonder het apparaat zelf te zien..

Ben nog altijd op werk, filmpje plaatsen wordt moeilijk vandaag..
Dat trimmen niet mocht is nieuw voor me.. maar in dit geval vond ik t wel handig om te weten wat voor effekt t heeft aangezien t ding toch amper bestuurbaar is.
De gyro werkt goed in de zin van richting, maar of de correctie voldoende is kan ik niet peilen.
Snaarspanning is ok en is goed geinstalleerd, alsmede tandwielen.
Ik ga denk ik van de week de winkel ga opzoeken waar ik m vandaan heb. De zaak is officieel bekroond als: '1a-Fachhändler im Bereich Modellbau und Spielwaren, des Branchendienstes'.:worship:
Dat is blijkbaar erg goed want de groenteboer bij mij op de hoek is gepassioneerder en verleent betere service..Enfin, misschien weet-ie wat eraan scheelt.
Zodra ik wat weet kom ik erop terug..

Ben nog altijd op werk, filmpje plaatsen wordt moeilijk vandaag..
Dat trimmen niet mocht is nieuw voor me.. maar in dit geval vond ik t wel handig om te weten wat voor effekt t heeft aangezien t ding toch amper bestuurbaar is.
De gyro werkt goed in de zin van richting, maar of de correctie voldoende is kan ik niet peilen.
Snaarspanning is ok en is goed geinstalleerd, alsmede tandwielen.
Ik ga denk ik van de week de winkel ga opzoeken waar ik m vandaan heb. De zaak is officieel bekroond als: '1a-Fachhändler im Bereich Modellbau und Spielwaren, des Branchendienstes'.:worship:
Dat is blijkbaar erg goed want de groenteboer bij mij op de hoek is gepassioneerder en verleent betere service..Enfin, misschien weet-ie wat eraan scheelt.
Zodra ik wat weet kom ik erop terug..

plaats morgen aub een foto en/of filmpje van je rotorkop mischien ben je wat vergeten te monteren en ik zou de throtle curve aanpassen na 0-65-85-85-85 hierdoor hoef je gyro veel minder te werken resultaat veel strakker heli
pitch curve 23-40-50-75-100 (kun je ook rustig landen)

throtle curve voor idle up 85-85-85-85-85
pitch curve voor idle up 0-25-50-75-100

gr Nick

plaats morgen aub een foto en/of filmpje van je rotorkop mischien ben je wat vergeten te monteren en ik zou de throtle curve aanpassen na 0-65-85-85-85 hierdoor hoef je gyro veel minder te werken resultaat veel strakker heli
pitch curve 23-40-50-75-100 (kun je ook rustig landen)

throtle curve voor idle up 85-85-85-85-85
pitch curve voor idle up 0-25-50-75-100

gr Nick

Ik zal morgen foto's plaatsen (zal halverwege de middag worden) en pas throttle curve/pitch curve aan. idle up laat ik even voor wat t is..
Bedankt

:banana:UPDATE!!
Excuses, aan foto's ben ik niet toegekomen maar het Spin-gedrag is opgelost.
Had na mn crash de tail beam iets verbogen en omdat ie niet lekker vloog heb ik deze vervangen door n ander, bleek geen orgn. kds.
Hoe goed ik de schroeven ook had aangedraaid, zodra de heli op toeren kwam ging deze toch schuiven en slipte het tandwiel in de staartrotor met als gevolg deze thread... :hammer:. Ik besloot de staart in z'n geheel te reviewen en heb er n origineel op gezet waarna de belt goed op spanning blijft.
Heli vliegt nog altijd niet optimaal (dobberen) wellicht door wat speling hier en daar dus moet toch ns de lagers gaan vervangen, kijken of dat helpt.
Ik ben jullie allen wel erg dankbaar voor de support en heb n hoop geleerd..Maar misschien kan iemand me toch uitleggen waarom er niet GETRIMD mag worden?
Big Lama, thx voor de settings, werkt goed alleen heb ik geen idee hoe ik de idle-up curves moet invoeren(alsmede andere settings waar ik vooralsnog geen raad mee weet, handleiding is niet erg ophelderend).
Zou ik daarover wat advies van je kunnen krijgen middels privebericht??

Nogmaals...allemaal ontzettend bedankt voor de tips, advies en bemoediging!! Dit soort support heeft me geholpen deze hobby(en allen die het delen) nog meer te waarderen!

Je mag de staart niet trimmen omdat normaal als je gyro goed werkt je staart niet mag gaan draaien in vlucht, en als dat toch zo is dan is dat het teken dat er iets niet goed is in de staart/gyro ;) (is alleen bij HH gyro's)

Over de idle-up instellingen, als je naar CN1 of PN1 gaat (dus voor de normal instellingen), dan moet je nog een paar keer doordrukken op de rechtse toetsen en dan kom je na CN5 of PN5 bij de idle up instellingen ;)

Begrijp ik het goed dat bij een KDS de staartrotor niet met de klok rechtsom meedraait?

Mvg.Bernard

Laatst bewerkt:
Met de klok mee of tegen de klok in hangt er maar net vanaf van welke kant je kijkt....:D

Altijd goed: het blad wat naar voren wijst, moet omhoog draaien (of: het bovenste blad moet naar achteren bewegen, komt op hetzelfde neer). Dan is de hekrotor het meest effectief, en kun je geen spraakverwarring krijgen. Alle KDS-sen horen die kant uit te draaien.

Dit is in principe ongeacht het merk/type heli, al zijn er een paar uitzonderingen, die hier niet erg ter zake doen, de enige die ik ken is de "kleine" Bell 47 G van Vario, die een "verkeerd om draaiende" hekrotor heeft.

Groet, Bert

ben het voor de zekerheid even voor je aan het nazoeken maar begin nu te twijfelen.
Hadden we een tijdje geleden op de club discussie over, althans het was andere leden niet duidelijk hoe het nu moest zijn.
Kom er nog op terug.

Zoals gewoonlijk heeft brutus gelijk.
Heb mijn eerdere bericht aangepast
http://www.modelbouwforum.nl/threads/kds450-deskundige-gezocht-2.146066#post2302279
Zal nog eens op de club de boel gaan bekijken bij anderen :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Heli vliegt nog altijd niet optimaal (dobberen) wellicht door wat speling hier en daar dus moet toch ns de lagers gaan vervangen, kijken of dat helpt.
Bedoel je met dobberen iets dat op schommelen lijkt? Dan komt dat meestal door een te laag toerental.
Hoe heb je je throttle en pitch curve nu?

Begrijp ik het goed dat bij een KDS de staartrotor niet met de klok rechtsom meedraait?

Mvg.Bernard

De heck rotor draait linksom, tegen de wijzers van de klok in. Je kijkt dan naar de voorzijde van de heckrotor, de heli plaats je dus gewoon voor je terwijl de neus van de heli naar rechts wijst en de staart van de heli naar links!

Als je de riemaandrijving verkeerd monteert draait hij dus in tegengestelde richting, dus goed opletten (handleiding erbij) hoe je de belt monteert!

Groet,

ETienne

Het begint me te duizelen!
De heli staat z.g. recht voor mij met de kop links en staart achter.
Als ik nu mijn hoofd roter rechtsom draai behoort de staart roter toch ook rechtsom te draaien?
Mvg.Bernard

Lees post #30.... geen spraakverwarring, geen vergissingen....

De draairichting van de hekrotor heeft NIETS te maken met de draairichting van de hoofdrotor, maar alles met de luchtstroming om de heli als geheel: de hoofdrotor drukt lucht naar beneden; als de hekrotor "voorover" draait, beweegt het voorste blad met de luchtstroom mee en is dan minder effectief Je raad het al, als de hekrotor "achterover" draait, beweegt het voorste hekrotorblad tegen de luchtstroming in en heeft een beter rendement.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
:banana:UPDATE!!
Excuses, aan foto's ben ik niet toegekomen maar het Spin-gedrag is opgelost.
Had na mn crash de tail beam iets verbogen en omdat ie niet lekker vloog heb ik deze vervangen door n ander, bleek geen orgn. kds.
Hoe goed ik de schroeven ook had aangedraaid, zodra de heli op toeren kwam ging deze toch schuiven en slipte het tandwiel in de staartrotor met als gevolg deze thread... :hammer:. Ik besloot de staart in z'n geheel te reviewen en heb er n origineel op gezet waarna de belt goed op spanning blijft.
Ik ben jullie allen wel erg dankbaar voor de support en heb n hoop geleerd..Maar misschien kan iemand me toch uitleggen waarom er niet GETRIMD mag worden?
Big Lama, thx voor de settings, werkt goed alleen heb ik geen idee hoe ik de idle-up curves moet invoeren(alsmede andere settings waar ik vooralsnog geen raad mee weet, handleiding is niet erg ophelderend).
Zou ik daarover wat advies van je kunnen krijgen middels privebericht??

Nogmaals...allemaal ontzettend bedankt voor de tips, advies en bemoediging!! Dit soort support heeft me geholpen deze hobby(en allen die het delen) nog meer te waarderen!

hier een link na beschrijving zender
CN1 t/m CN5 = normal throtle curve
C1 1 t/m C1 5 = idle up throtle curve

PN1 t/m PN5 = normal pitch curve
P1 1 t/m P1 5 = idle up pitch curve
PH1 t/m PH5 = throtle hold pitch curve

hoop dat je er wat mee kunt;)

KDS450_zender

Oké mensen, reeds door Big Lama op de vingers getikt door het tegendeel te beweren maar een vraag, waarom niet?

Ik ben een vliegtuigpiloot die ook toevallig het helivliegen heeft ontdekt en daar trimmen wij de rudder gewoon heel vaak. Ik wil dit draadje niet bezoedelen hoor, gewoon een vraag.

Als Danny of TS vind dat ik mijn eigen draad moet openen daarover hoor ik het wel,

Dank

Stevo

Wanneer je gyro in HH staat dan zal de gyro zelf de servo aansturen om te zorgen dat de werkelijke draaisnelheid overeen komt met de gevraagde draaisnelheid.
Dus als jouw stick in het midden staat weet de gyro dat je 0graden per seconde vraagt. Als je vervolgens gaat trimmen zeg je effectief dat je 5graden/sec linksom wilt oid. Dus daarom mag trimmen in HH in principe niet. Zeker niet wanneer je op de grond staat want dat ziet de gyro hetzelfde als wanneer je een stuurinput gegeven hebt. Als hij dan loskomt springt hij meteen naar die posities, of probeert het in ieder geval.

Maar sommige gyros gaan driften door temperatuursverschillen. Dan kun je in principe dat effect eruit trimmen. Maar moet je eigenlijk voor de volgende vlucht je trim weer op 0 zetten. Anders wijk je steeds verder af.

Ook meten (ik denk de meeste wel) de servo puls bij opstarten. Dus die puls neemt hij als referentie voor 0graden/s. Als je dus trim of stuuruitslag hebt tijdens het aanzetten van de gyro dan klopt de middenpuls niet tijdens die vlucht.

Het begint me te duizelen!
De heli staat z.g. recht voor mij met de kop links en staart achter.
Als ik nu mijn hoofd roter rechtsom draai behoort de staart roter toch ook rechtsom te draaien?
Mvg.Bernard

Nogmaals voor de duidelijkheid;

als je de heli voor je zet, met de neus van de heli rechts en de staart links, dan hoort de heckrotor links om te draaien (tegen de klokwijzers in als je de hoofdrotor rechts om draait (met de wijzers van de klok mee)

Duidelijker dan dit kan ik het niet maken.....

Suc6

Etienne

Laatst bewerkt:
Back