Keil Kraft Ajax

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door waa01, 29 mrt 2020.

  1. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Had eigenlijk ook een houten propeller op gemoeten...……..dat zie ik even niet zitten op dit moment :confused:
    Wel even al naar de motor gekeken..;)
    motor 1.jpg
    Dat moet hierin...…….o_O
    Zit wel een beschrijving bij en er is genoeg te vinden op het www
    Dus dat wordt iets voor later
    Het rond materiaal wat in de kit zit is van donker hout (eiken) :weetnie:
    Is een beetje krom getrokken en ik gebruik zelf daar liever een bamboe saté stokje voor van diezelfde supermarkt ;)
    Bamboe of eiken.jpg

    Volgende stap zal toch echt het bespannen worden...……….o_O
    Heb ik niks vergeten :weetnie:

    Gr
    Kees
     
  2. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    De tissue die in de kit zit is mooie kwaliteit ;)
    Hieronder het verschil met een 12 grams en 21 grams velletje van de lokale modelbouwwinkel
    bekleding 1.jpg

    Dus de density zal ergens op 16 gram(m2) uitkomen misschien :rolleyes:

    Maar eerst ga ik iets uitzoeken waarmee ik de transparante celluloid voor de raampjes mee kan plakken, zonder ze te vernielen! Met de "lockdown" kan ik niet even naar onze lokale modelbouw winkel..Duitsland! :confused:
    Sugesties :weetnie:
    CA.....:mad:
    Dubbelzijdige tape had ik ook ergens gezien;)
    ..….

    Gr
    Kees
     
  3. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Hieronder een uitprobeersel met een bekend merk superlijm wat geen waas achterlaat, als je het maar met mate opbrengt, of wat ik doe er vanzelf tussen laten kruipen;)
    Met superlijm.jpg
    Dus dat valt weer mee:rolleyes:

    Volgende is het bekleden van het verticale kielvlak
    Gr
    Kees
     
  4. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Hier ben ik begonnen met het kielvlak...……..:oops:
    Maar dit ga je dus zien...… codering van de kit onderdelen, als de nummers op het onderdeel staan
    Jammer 1.jpg

    Ik zal zien of het met verf bedekt ga worden, dat zal niet altijd gaan.
    Het beste had de nummering naast het object geprint moeten worden ;)

    Hieronder de romp
    bekleding 1-1.jpg

    De tissue heb ik erop gezet met verdunde UHU hart balsa lijm met nitrocellulose verdunning waar ook de spanlak 1:2 mee wordt verdunt.
    De dunne lijm wordt dan met een kwastje opgezet, de tissue erop en met verdunner de lijm er doorheen opgelost :yes:
    Vleugel op zelfde manier.
    En als het ergens moeilijk wordt met plooien, de tissue met de plantenspuit lichtjes vochtig maken.
    Terwijl het opdroogt de tissue met verdunner vast wrijven....zonder plooitjes!
    Standard zet ik de tissue er droog op, anders wordt het wel erg fragiel de tissue, dus alleen op die plekken waar je veel plooien verwacht maak ik het vochtig.
    Hieronder alles zover bekleed
    bekleding3.jpg

    Het begint al wat te lijken.:thumbsup:
    De onderdelen die niet met tissue bedekt worden zet ik twee laagjes "porienfuller".
    In de porienfuller.jpg
    Wieltjes, neusblok en staartschaats
    Hierna gaat alles 2X in de verdunde spanlak
    Gr
    Kees
     
  5. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Op de bekende wijze wat logootjes en tekst printen op de tissue.
    Tekst vlakken.jpg
    Ik heb de credit geven aan Louis A Heath die het origineel in 1939 had gemaakt voordat Keil Kraft het in 1946 had uitgebracht ontwikkeld door Albert Hatfull. Hoe het eertse origineel eruitzag weet ik niet.
    En hiermee is de "afwerking" begonnen.
    Ik gebruik donker blauw, omdat een clubgenoot rood gebruikt voor zijn antieke modellen;)
    Hieronder het staartstuk
    Afwerking 1.jpg
    Ik gebruik bakpapier(!) dat wat transparant is en waar je ook plakband op kunt plakken zonder dat het vast plakt ;)
    Dan snij ik het uit, haal de plakband ervan af en dan op het vliegtuig......en dan afdekken en spuiten met gewone verf op terpentine basis van de bekende bouwmarkt.
    Hieronder de romp
    Afwerking 2.jpg

    Dan met spanlak de plaatjes erop plakken
    Afwerking 3.jpg

    En dan weer alles passen.
    Ook altijd leuk om te zien wat het wordt
    Afwerking 5.jpg
    Het volgende wordt de motor....:weetnie:

    Gr
    Kees
     
    M.l.v.Doesburg en strutter vinden dit leuk.
  6. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Komt weer zo'n definitief moment waar ik altijd van wakker lig ;)
    De propeller, neusblok en propas moet worden samengesteld, voor mij weer een eertse keertje dus overal wat op gezocht en of het goed is :weetnie:
    Dit zijn de onderdelen
    Onderdelen neus.jpg

    Dan de staart "peg", wat op tekening staat is een massief stukje hout.
    Dit wordt een beetje handiger naar aanleiding van info op het www.
    Om de motor op te winden moet je het vliegtuigje kunnen vastzetten aan de "peg"
    Dus een holle "peg" waar later een stukje staaldraad door kan.
    Ook het rubber dat er straks omheen komt zit een busje wat aan de zijden een beetje geflenst is.
    Ook een "special tool" gemaakt om straks de motor makkelijk te monteren ;)
    Hieronder de samenstelling en het tooltje :yes:
    Tail peg met tool.jpg

    Hieronder zoals het gemonteerd is met motor
    Tail peg.jpg

    Daar steek je dan een staaldraadje doorheen om het geheel op te spannen, ben benieuwd:weetnie:
    Filmpjes genoeg van gezien, maar nog geen duidelijke instructies van gevonden.
    Het rubber is nog niet ge-"braided" zodat de motor nog wat los zit.
    Dat zal ik pas doen als het model zover klaar is en de motor gesmeerd moet gaan worden om te gaan vliegen.

    Als laatste wordt het onderstel
    Gr Kees
     
  7. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Wat nog gebeuren moet is de wieltjes vast zetten :weetnie:
    Er is nog rondhout(eiken?) over.
    Klein 1,2 mm gaatje in geboord
    Rondhout boren.jpg

    Opplakken, afzagen nog en druppie lijm op top... klaar:yes:
    Wiel vast.jpg

    Alles weer compleet gemonteerd en het zwaartepunt ligt een centimetertje naar achteren volgens de tekening.
    Is verwacht ivm de extra versteviging achter en de misschien iets zwaardere "peg"

    Gr
    Kees
     
  8. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Het model is klaar zover om te gaan vliegen
    Maar ik heb wat met de hand staan winden...……..pff:frustie:
    Ik zal toch nog een "winder" moeten hebben en moet nog wat maken voor op het veld het model in een houder te zetten bij het winden. Die "Winders"zijn niet makkelijk te vinden.
    Zoiets zal het moeten worden denk ik :weetnie:
    https://www.faimodelsupply.com/product/winder-151-ratio-indoor-winder/

    Hieronder dan wat plaatjes zoals het geworden is:thumbsup:
    Klaar 1.jpg
    Klaar 2.jpg
    Klaar 3.jpg
    Hieronder een plaatje van het vliegtuigje om mee te nemen
    Klaar 5.jpg

    Ik heb wel weer wat over ;)
    Oa twee wieltjes, plaatje te dikke balsa en te dikke trailing edges, tissue, etc....:worship:
    Klaar 4.jpg

    Ripmax, Keil Kraft, bedankt zover voor dit bouw plezier... nu nog het vliegen;)
    Morgen eerst weer aan't werk
    Gr
    Kees
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  9. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.757
    Ik heb nog een handboor liggen die je kan ombouwen tot winder.
     
  10. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Theo,
    Heb ik aan zitten denken, maar die zal wat "lompjes" zijn als ik het ook voor Peanut's wil gaan gebruiken misschien
    Dat kleine ding houd je makkelijk tussen je vingers zonder dat je modelletje van de tafel schut ;)
    Ik heb dat niet van mezelf, ref www.
    Eerst maar rustig weer afwachten voor de "motorloze" vluchten trimming :rolleyes:
    Gr
    Kees
     
    De Mol vindt dit leuk.
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Huizen
    Schitterend model en een prachtig verzorgd draadje. Mooi gebouwd.

    Succes met de maiden. Maak je wel even een videootje.

    Grt Helixer
     
  12. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.757
    Haal wel bij Henk ( enke bleriot) zo een radiobaken, kun je hem altijd terug vinden.

    Voor mijn indoor modellen heb ik bij hobbyking een electrische winder met teller gekocht. Die werkt perfect.
     
  13. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Theo, is dit wat je bedoelt?
    https://hobbyking.com/nl_nl/electric-rubber-band-winder-for-freeflight-series-models.html

    De motor in de Ajax is 8strings van 1/4 (6mm) breed. Toch een stug sterk ding om op te winden
    Toch iets anders dan een (4strings 4mm) indoor motor
    Braided motor (360x640).jpg
    Hierboven de "braided" motor zoals hij er nu in zit
    De Ajax weegt totaal 107gram inclusief 4gram lood in de neus om CG te krijgen volgens tekening. Kan nog een beetje schuiven met de vleugel
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2020
  14. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.757
    Dat is degene die ik gebruik, daarmee draai ik de motor van de Zaalvlieger van Optec op tot ruim 1000 toeren. Die motor is maar een lus. Voor die 8 lussen denk ik toch dat je een zwaarder systeem moet gebruiken.
     
  15. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Ik kon het niet laten in deze tijd.
    Bij ons in de buurt een boeren land met hoog gras opgezocht en het "trimmen" geprobeerd.
    In de literatuur wordt geroepen dat je het eerste CG moet bepalen zonder propeller :rolleyes:
    Als ik dat begrijp zal het dus ook zonder neusblok en rubber zijn, bij mij kun je de prop niet meer scheiden van het neusblok;) Dus toch z'n eerste glijvluchtjes gemaakt met propo_O
    Het CG was volgens tekening, maar toch stall, beetje gewicht op de neus....nog steeds...het werd wel erg veel, CG bijna op de voorlijst!...….Terug naar basic CG en de instelling van het stabilo, zoals ik eerder aangaf te verwachten ivm met de vleugel instel verandering met dat hulp liggertje :D
    Hieronder een plaatje van de nieuwe instelling
    Stabilo instelling 2.jpg Hiermee, en nog 3gr voor op de neus een mooie "glide" uit het handje :thumbsup:
    Omdat ik een leek ben en dit de eerste keer voorzichtig de "power" erop met maar 50 windingetjes...…...omhoog...stall….in het gras :confused:
    Ik dacht met die motorloop(3 sec) kun je ook niet veel verwachten en dus nu met 100 windingen....wauw er zit behoorlijk wat torque op en klimt stijl omhoog. Te stijl voor mij, zoals ik dat in filmpjes zie, het herstel was evenredig maar heeft nog wel netjes een glijvluchtje gemaakt :yes:
    Toen besloten meer "down thrust" te geven en ietsje rechts rudder.
    Hieronder het plaatje bij de neusblok
    Down thrust 2.jpg

    Hiermee was de klim minder agressief en herstel ook beter en al 1 volle cirkel gemaakt :thumbsup:

    Kunnen jullie met het bovenstaande leven? Het heeft m'n hele middag gekost maar weet niet of ik goed bezig ben. Hier kunnen de "free fliers" misschien in adviseren, dat stabilo en het neusblok....is dat normaal?
    Ik ben nog niet verder geweest dan 100 turns :weetnie:
    Videotje heb ik nog niet, was alleen en ben niet zo handig met dat spul.
    Wel heb ik alweer de eerste schades:(
    Twee gaatjes in de tissue
    Gr
    Kees
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jef vindt dit leuk.
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Huizen
    Vond je zelf niet dat er een beetje teveel wind stond vandaag? Als je zo een ligt toestel schuin omhoog van je af gooit tegen deze wind in dan kom je toch al gauw in en stall. Vanuit gaande dat CG en roeren goed zijn afgesteld. Ik denk dat je even moet wachten op een windstille dag. Zou zonde zijn van al je werk. Ik zelf heb dit weekend ook al met de wind lopen stoeien met mijn slow flyer. Toestel is eigenlijk te ligt met deze straffe wind. Was al en hele toer om hem horizontaal te houden. Op het moment dat ik hem tegen de wind in maar heel even up gaf neigde hij al naar een stall. Gelukkig goed afgelopen. Kan je nagaan, jij kan hem helemaal niet meer corrigeren als je hem van je afgooit.

    Helixer
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2020
  17. WilB

    WilB

    Lid geworden:
    26 jul 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    heemskerk
    heel mooi en leuk project , ik ben zelf inmiddels ook begonnen met de bouw van een ajax , vliegt de jouwe nu al naar behoren ?
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Emmen
    Hele mooie bouw. Wat moet je hier secuur voor kunnen werken zeg. Heel knap
     

Deel Deze Pagina