Ken je deze nog de Channy van Svenson

Titebond is dat de geel kleurige lijm uit America , heb dacht ik vroeger wel gebruikt en werkte toen erg goed.
Heb voor nu wel even voor een maandje genoeg lijm om weg te smeren.
 
Ik koop mijn lijm bij de baptist in Arnhem
Titebond aliphatic Carpenters gleu...
Lijmt als een speer, 20 min droogtijd, laat.zich prima schuren...
Verkrijgbaar in verschillende formaten....tot 1 us gallon......kun je even vooruit...

Heb je in Standard, premium en ultimate. Welke gebruik je?
 
hangt met witte houtlijm aaneen

channy2.JPG
 
Wat een leuke kist is dit toch :yes:
Is de downthrust volgens tekening?
Het lijkt zo veel maar als hij er goed mee vliegt is het prima natuurlijk :thumbsup:
 
Er zit veel meer downthrust op dan wat op de tekening is aangegeven.
Met de opgegeven waarde viel bijna niet te vliegen. Vanaf dat ik aan de gas kwam ging de neus omhoog.

Op aangeven van clubleden heb ik dan meer downthrust gegeven en er zit een kleine shim onder de achterkant van de vleugel. Dit kan je op de foto nog net zien. Er komt een wit stukje schuim tevoorschijn.

Dit was het eerste vliegtuig dat ik bouwde. Ik was al blij dat het vloog. Er zijn zeker een paar punten die ik nog wil aanpakken.
De 2 wielen wegen samen 80 gram. Daar wil ik iets aan doen.
Het zwaartepunt zit nog te ver naar voor. Maar de batterij waar ik nu mee vlieg kan nog niet verder naar achter. Dus daar ga ik nog iets op verzinnen.
Als de downthurst moet blijven zoals hij nu is wil ik de motor in elk geval hoger vastmaken. Nu lijkt het alsof de motor onder het vliegtuig hangt.
Maar ik heb er in elk geval al veel plezier mee gehad.
 
Leuk model en ja die downtrust vergroten en verminderen van de instelhoek klopt ook wel, het model is tenslotte door de modernere besturing veel lichter geworden.
De lift die we vroeger nodig hadden hebben we nu te veel en ja dan krijg je dat bij gasgeven het model direct veel te veel wil klimmen.
 
Voor wat betreft het 'downthrust' verhaal.
Ik heb met mijn electro toestellen de zelfde ervaring (het is bijna nooit teveel ):)
Tegenwoordig geef ik de motor zoveel downthrust dat het optisch nog aanvaardbaar is en de rest regel ik, afhankelijk van het motor toerental met 'down' via een mixer.
Werkt, bij mij althans, prima.
 
Even nog iets over het houtlijm verhaal.
Ik heb hier in Spanje de houtlijm van Action gebruikt en ik ben er totaal niet tevreden over.
Ik heb gezocht naar mijn favoriet de Crocodile power van Pattex, niet kunnen vinden tot voor een paar dagen geleden, te laat dus.
Ook met Titebound heb ik altijd goede ervaring gehad.

Wie heeft er overigens ervaring met de propeller-lijm van Bindan, een Zwitserse modelvlieger hier zweert erbij?

https://bindulin-shop.de/de/produkt...rleim_-das_original-_100g_flasche__BFL9L.html
 
Oeps, dit is niet mijn project.....

De tekeningen heb ik wel hetzelfde maar dit is een foto van Caramba Models....
Weet niet of die nog bestaat in België, maar de short kit heeft veel van het origineel.

Maar ja, ik heb een laserkit in huis, komt oorspronkelijk ook uit België, net als de Svenson dozen destijds, al liet Leon ook wel kits maken in b.v. Spanje. Ik heb een Bristol Scout doos in huis waarop staat "made in Spain..."

C35FCB68-14CE-4F00-8BD8-99D7C1A46CBA_1_201_a.jpeg
 
Enfin, eind April toch maar es de dop van de lijmpot open geschroefd en begonnen aan het schatje.

667E469C-4D91-4BE9-AAB4-4447C75EC565_1_105_c.jpeg


Ik vind gelaserde delen met heeel veeel verlichtingsgaten niet zo fijn vintage aandoen, zodoende heb ik de neiging om dat allemaal te verstoppen achter balsa. Op sommige plekken, zoals bij de rompflanken waar je de kist beetpakt als je hem wilt opgooien, vind ik gaten waar je in grijpt dwars door de bekleding heen zelfs onpraktisch.

Ik heb dus de rompflanken verkleed met een laagje van ons geliefde hardhout....
508BAC46-DE24-4AE3-8165-585D4B5D6E1E_1_105_c.jpeg
 
Oeps, dit is niet mijn project.....

De tekeningen heb ik wel hetzelfde maar dit is een foto van Caramba Models....
Weet niet of die nog bestaat in België, maar de short kit heeft veel van het origineel.

Maar ja, ik heb een laserkit in huis, komt oorspronkelijk ook uit België, net als de Svenson dozen destijds, al liet Leon ook wel kits maken in b.v. Spanje. Ik heb een Bristol Scout doos in huis waarop staat "made in Spain..."

Bekijk bijlage 582545

VERKOCHT , short kit Caramba models 40 €

DSCN0494.JPG


Groeten Jef
 
Laatst bewerkt:
Ook het staartdeel van het uit 1 stuk gelaserde rompdeel heb ik gecamoufleerd met balsa strips, sluit mooi aan op het voorste deel en zal na bekleden een stuk meer lijken op het origineel.


DF00B6AE-B1D4-492C-8020-3097BF73D920_1_105_c.jpeg



44308594-254C-4B40-A6EA-9DF254395769_1_105_c.jpeg





Er komt een A.P. .15 Yellow Jacket tweetakt glow in te hangen ondersteboven.
Ik weet het, die motor is veel te modern voor een Channy uit 1975, maar het oog wil ook wat en deze motor heeft een miniatuur uitlaatje aan zijn kont hangen, wat mooi verstopt in de romp buiten beeld blijft. Alleen een stukje uitlaatslang gaat straks onder de neus uitsteken, en niet aan de linkerkant een dikke demperpot die het neusje ontsiert....

Als je oplet bij alle foto's van de Svenson Channy zal het je opvallen dat ie altijd vanaf de rechterflank gefotografeerd is.
En bij Svenson hebben ze zelfs de foto op de de doos in spiegelbeeld afgedrukt om maar niet die kant met die lelijke uitlaat te hoeven tonen!

Ik weet, veel van jullie zullen denken; Winfried, dat hoort bij een kist uit die tijd, elke kist met een (gedempte) brandstofmotor had dit, maar ik ben erg gesteld op een mooie neus (net als Obelix op die van Cleopatra)

Maar om er nou een fluitende brushless in te hangen, ging mij wat te ver.




0FD1354F-6D44-479E-B455-A2B5AE8DADC0_1_105_c.jpeg


Aangezien De Yellow Jacket (2,26 cc overigens, ondanks dat er .15 op staat) erg weinig gewicht in de schaal legt, had ik besloten dat er best een "beefy firewall" in mocht, en stevige beams er dwars door heen, die ik naar achteren wel versmald heb om meer ruimte te creëren voor de spullen achter het schot.

Als je goed kijkt op de foto's zie je dat ik een strook balsa moest toevoegen bovenop het rompneus gedeelte, anders zou de motordrager er helemaal bovenuit komen voor de juiste motordomp. Nu heb ik toch ook een 6 mm multiplex plaat gebruikt voor de drager, waardoor hij toch wat boven het rompdeel uitkomt. Ik heb daar aan de zijkanten weer wat vanaf gehaald, zodat ik een vlak gedeelte behoud voor de motorkap.
0FD1354F-6D44-479E-B455-A2B5AE8DADC0_1_105_c.jpeg



86EA9F4A-504C-4A56-83B3-AB1EE06701D4_1_105_c.jpeg


7E158822-AFAD-4783-A27D-80A155377F3D_1_105_c.jpeg
 
romp rug plakken...
3951E101-E3B6-4521-8983-57A00396E569_1_105_c.jpeg




Motorkap vóór.........


89B0CA1A-7BCC-46FA-B196-82D4529D7085_1_105_c.jpeg




en motorkap ná het in contour slijpen;

4992D65B-543C-440C-A89F-58EEF786051A_1_105_c.jpeg



Channy mocht al eventjes pronken op de salontafel om z'n neus te showen, de onderkant van de neus is duidelijk nog niet af.....


C76FCD18-A18A-4FDA-93F8-194ACCC8D0FF_1_105_c.jpeg


Het landingsgestel heb ik uitgevoerd in twee helften die ik na het bekleden van opzij in twee messing buisjes kan lijmen met groene Lock-Tite (zit ook zo op mijn Buzzard Bombshell en werkt perfect!)

Op de bekendste foto van de Channy (die in wit/rood met het blauwe laken als achtergrond) lijkt het of dit model vrij lange pootjes heeft, deze komen absoluut niet overeen met de kortere pootjes op de originele tekening. (eerste prototype wellicht op de foto?)

Ik heb besloten om te gaan voor de korte variant van de tekening, ook maak ik de pootjes later netjes af met bekleding en fairings aan de romp.

Inmiddels heb ik de motorkap gedeeld, het vaste gedeelte onder de voorruit, en een afneembaar gedeelte aan de voorkant om bij het tanken via een tanknippel onder de kap(!) zicht te hebben op de inhoud van de Kavan tank.
 
Back
Top