Ken je deze nog de Channy van Svenson

Channy heeft even moeten wachten wegens andere bezigheden. Nu weer verder.

Heb eerst het hoogte en richtingsroer uit de laser-kit gebruikt, maar ook hier geldt; na het bekleden zie je nog steeds de gelaserde gaten in deze onderdelen, zeker tegen het licht.... het lijkt wel Emmenthaler kaas...
Dus maar even nieuwe gemaakt, 3 laagjes, twee keer balsa 2.5 mm, en één keer 0,4 mm triplex.
In het triplex heb ik de uitsparingen voor de Du-Bro scharniertjes gemaakt. Na het lamineren zitten er perfecte gleufjes in de roeren die mooi in het midden zitten en geen nabewerking behoeven.
De roeren zijn ook mooi stijf en hebben een stevig randje. Uiteraard zijn ze wat zwaarder dan de Emmenthaler versie, maar ik had het geheel al even gebalanceerd en een paar gram achteraan kon ik er wel bij hebben.

C39CF320-3097-4D68-8D09-CB8EE890536B_1_201_a.jpeg


In de kit roeren zitten gleufjes voor roerhoorntjes die niet in de kit zitten, heb bij de nieuwe gaatjes gemaakt voor roerhoorntjes met 1 nylon aangegoten boutje plus moertje. Met dank aan Frans bij de onderdelen verkoop op de MayFly!

Lees trouwens net dat Dennis van der Torren Hobby-In in een fusie met Aerobertics heeft gedaan.....da's even wennen.....
IMG_1307.jpeg
 
De ribbetjes uit de kit zijn 3 mm dik, de originele 1,5 mm. maar deze zijn dan bedoeld om te worden voorzien van capstrips.
Toen ik de laser gesneden ribben op de tekening paste, inclusief de bijbehorende neuslat met pasgaten, bleek het geheel ook na het opplakken van een massieve neusbalk aan de korte kant.
Daarop besloten om een nieuw setje ribben te snijden volgens oude tekening en de vleugel in zijn geheel volgens originele Leon Janssens constructie te maken.

Dan komt er ook een vierkante neuslijst op die onder 45 graden in de inkepingen van de ribben gelijmd wordt, en daarna verstopt wordt onder de boven en onder beplanking.
Licht, sterk en mooi, alleen wat lastiger om te maken, want de beplanking en met name de onderste, moet met een kleine radius omhoog gekruld worden tegen de ruitvormige neuslat aan.
Met een injectiespuitje met amonia het randje bevochtigd en daarna was het balsa gewillig om te plooien (zoals de Vlamingen plegen te zeggen)



F7DE52D8-33CB-4E60-8FE5-A1A6561E2CFB_1_105_c.jpeg


B8AF5196-DD86-4A18-8BF2-38B8A8D1BA73_1_105_c.jpeg


Oeps, het ging zo snel dat ik helemaal vergeten ben om foto's te maken van de eerste vleugel bij het indekken van de bovenkant.
Rechter vleugel is al af en even op de foto met het boekje uit 1978 van Helmut Drexler erbij....
DA33007E-7C44-4E3C-93EC-4E9D5DA02586_1_102_o.jpeg


Nu alweer bezig met de tweede, want op één been kan ie niet staan.

Ik heb de vleugel verbinders ( 2x 1,5 mm triplex zonder uitsparingen, de wortelribben zijn gedeeld) bij de linker vleugel alleen even tussen de klemmen erbij gehouden voor de constructie van de linker vleugel.

Daarna maak ik hem apart af, en lijm de twee helften als laatste tegen elkaar, waarbij ik de verbinders in de linker vleugel steek.

44A821C6-E250-4500-98D5-9C35112E2A1E_1_105_c.jpeg
 
Back
Top