Keramische brander aansluiten

Foutje nogmaals leiding met nossel
20200313_100009.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dit is de filter( heb ik niet los) deze plaats je er tussen om eventuele verstopping van de gasnossel te voorkomen.
Hoop dat ik je zoo wat duidelijkheid heb gegeven.
20200313_100429.jpeg
 
Dank je wel voor de foto's, precies de opstelling zoals ik wil gaan toepassen. Maar feitelijk is er toch geen verschil tussen het gebruik van een coleman+haakse kraan en een campingaz+haakse kraan? De reden dat ik de campingaz tank wil gebruiken is omdat deze minder gevoelig is voor afkoeling tijdens het gebruik en dus veel stabieler blijft.
 
Dank je wel voor de foto's, precies de opstelling zoals ik wil gaan toepassen. Maar feitelijk is er toch geen verschil tussen het gebruik van een coleman+haakse kraan en een campingaz+haakse kraan? De reden dat ik de campingaz tank wil gebruiken is omdat deze minder gevoelig is voor afkoeling tijdens het gebruik en dus veel stabieler blijft.
Nee opzich niet, maar ik ben echt niet weg van die slang veel te veel gas toevoer naar mijn mening. Als je een kraan hebt waar dunne leiding op aangesloten kan worden maakt het niets uit.

Sent from my SM-J710F using Modelbouwforum.nl mobile app
 
De reden dat ik de campingaz tank wil gebruiken is omdat deze minder gevoelig is voor afkoeling tijdens het gebruik en dus veel stabieler blijft.

Ontegenzeggelijk waar.
De afkoeling komt door de hoeveelheid gas, die verdampt moet worden, hitte onttrekt aan de omgeving.
Maar de sproeier heeft een doorlaat van ø 0,2mm.
De hoeveelheid gas, die de sproeier doorlaat ligt volgens mij lager, dan het gasverbruik van een prikbusbrander.
Indien je een stevige brander, b.v. Soudogaz met brander X1700, hebt, dan is het verbruik 120 gr/uur, maar dan heb je ook een hete vlam waarmee je kan hardsolderen.
Voor info, zie op mijn draadje het gebruik van de brander: Modelstoomsleepboot Dockyard V
Op de brander is de X1700 gemonteerd. de turbo brander X1650 heeft een verbruik van 140 gr/min.
Met de eerste kan ik met een 180 gr prikbus langdurig solderen, verwarmen. Met de X1650 is het een ander verhaal, deze vraagt 140 gr/uur.
Bij langdurig gebruik bevriest de gaspatroon bij gebruik van deX1650 turbo brander.

Terug naar jouw opmerking over de in mijn ogen "gigantische" gastank.
Je wilt de Stuart ketel 504 verwarmen/opstoken met een keramische brander.
De ketel van de Stuart 504 heeft een diameter van 3 1/2", ø89mm.
De te gebruiken brander dient dus smaller te zijn, dan de diameter van de ketel. De hitte naast de ketel is alleen maar verlies.
Volgens documentatie is de ketel 10" lang, 254mm
Dit zou inhouden een zeer lange keramische brander, of 2 korte aan weerszijden ingestoken.
Helaas heb ik nergens gasverbruik bij een keramische brander per oppervlak kunnen vinden, echter ik verwacht, gezien de calorische waarde van een propaan/butaan gas, deze beduidend lager ligt, dan de door mij eerder aangegeven brander verbruik.

Voor mij, bij een demo staat het aantrekkelijker om met een kleine gastank te werken, dan met de voorgestelde gastank.

Bij het vermelden van een prikbus, heb ik even voorbij gegaan, van de gaspatroon, die @stoomertje gebruikt. Deze hebben een schroefaansluiting voor de afsluiter.
Zelf maak ik gebruik van de goedkope 180 gr propaan/butaan prikbussen , die bij de A-winkel of Gamma worden aangeboden.
Op de onderstaande foto de proefopstelling van de ketelinstallatie met op de achtergrond de prikbus met afsluiter en met koperen leiding aangesloten op het gasventiel.

SAM_1158.JPG


Op deze foto is niet de scheepsmachine te zien, maar de stoompomp, die ik gebruikt heb tijdens het testen van de stoominstallatie.
Op de onderstaand te zien, dat de simpele prikbus voldoende gas leverde om de stoompomp van voldoende stoom te voorzien.

SAM_1161.JPG


Geloof mij nu maar, de stoompomp is een echte stoomvreter, dubbelwerkend voldruk, cil. ø19mm, slag 22mm.
Zelfs bij vol vermogen op de brander van de ketel, bevroor de gaspatroon niet.
Mijn stoompomp vraagt veel meer stoom, dan de Stuart van Stoomertje in zijn La Mancelle stoom auto.

Samen gevat:
- Waarom een zo grote gashouder?
- Hoe ga je de branderlengte over de ketel verdelen?

Een korte brander geeft te veel hitte af op een te kleine plaats.
Ik heb ergens gevonden, dat de ketel waterpijpen heeft, die door de vuurgang lopen.
Is dit juist, indien zo, dan moet de verwarming over een groter gebied gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
De brander die ik wil kopen is geschikt voor de ketel, had ik al uitgezocht. De ketel heeft waterpijpen en een superheater.
Dank voor alle informatie.
 
Back
Top