Keramische brander aansluiten

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door suitkees, 8 mrt 2020.

  1. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren
    Leiding met nossel
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2020
  2. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren
    Foutje nogmaals leiding met nossel 20200313_100009.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2020
  3. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren
    Dan krijg je deze situatie 20200313_100020.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2020
  4. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren
    Dit is de filter( heb ik niet los) deze plaats je er tussen om eventuele verstopping van de gasnossel te voorkomen.
    Hoop dat ik je zoo wat duidelijkheid heb gegeven. 20200313_100429.jpeg
     
  5. suitkees

    suitkees

    Lid geworden:
    7 okt 2017
    Berichten:
    12
    Locatie:
    hellevoetsluis
    Dank je wel voor de foto's, precies de opstelling zoals ik wil gaan toepassen. Maar feitelijk is er toch geen verschil tussen het gebruik van een coleman+haakse kraan en een campingaz+haakse kraan? De reden dat ik de campingaz tank wil gebruiken is omdat deze minder gevoelig is voor afkoeling tijdens het gebruik en dus veel stabieler blijft.
     
  6. suitkees

    suitkees

    Lid geworden:
    7 okt 2017
    Berichten:
    12
    Locatie:
    hellevoetsluis
    IMG_3975 (Edited).JPG Eerste boilertest met een gasbrandertje.
     
  7. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren
    Nee opzich niet, maar ik ben echt niet weg van die slang veel te veel gas toevoer naar mijn mening. Als je een kraan hebt waar dunne leiding op aangesloten kan worden maakt het niets uit.

    Sent from my SM-J710F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    .Info over brander en sproeier.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 13 mrt 2020
  9. suitkees

    suitkees

    Lid geworden:
    7 okt 2017
    Berichten:
    12
    Locatie:
    hellevoetsluis
    Dank allemaal voor de info. Ik heb nu voldoende info om de keramische brander binnenkort te gaan bestellen.


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
    stoomertje vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ontegenzeggelijk waar.
    De afkoeling komt door de hoeveelheid gas, die verdampt moet worden, hitte onttrekt aan de omgeving.
    Maar de sproeier heeft een doorlaat van ø 0,2mm.
    De hoeveelheid gas, die de sproeier doorlaat ligt volgens mij lager, dan het gasverbruik van een prikbusbrander.
    Indien je een stevige brander, b.v. Soudogaz met brander X1700, hebt, dan is het verbruik 120 gr/uur, maar dan heb je ook een hete vlam waarmee je kan hardsolderen.
    Voor info, zie op mijn draadje het gebruik van de brander: Modelstoomsleepboot Dockyard V
    Op de brander is de X1700 gemonteerd. de turbo brander X1650 heeft een verbruik van 140 gr/min.
    Met de eerste kan ik met een 180 gr prikbus langdurig solderen, verwarmen. Met de X1650 is het een ander verhaal, deze vraagt 140 gr/uur.
    Bij langdurig gebruik bevriest de gaspatroon bij gebruik van deX1650 turbo brander.

    Terug naar jouw opmerking over de in mijn ogen "gigantische" gastank.
    Je wilt de Stuart ketel 504 verwarmen/opstoken met een keramische brander.
    De ketel van de Stuart 504 heeft een diameter van 3 1/2", ø89mm.
    De te gebruiken brander dient dus smaller te zijn, dan de diameter van de ketel. De hitte naast de ketel is alleen maar verlies.
    Volgens documentatie is de ketel 10" lang, 254mm
    Dit zou inhouden een zeer lange keramische brander, of 2 korte aan weerszijden ingestoken.
    Helaas heb ik nergens gasverbruik bij een keramische brander per oppervlak kunnen vinden, echter ik verwacht, gezien de calorische waarde van een propaan/butaan gas, deze beduidend lager ligt, dan de door mij eerder aangegeven brander verbruik.

    Voor mij, bij een demo staat het aantrekkelijker om met een kleine gastank te werken, dan met de voorgestelde gastank.

    Bij het vermelden van een prikbus, heb ik even voorbij gegaan, van de gaspatroon, die @stoomertje gebruikt. Deze hebben een schroefaansluiting voor de afsluiter.
    Zelf maak ik gebruik van de goedkope 180 gr propaan/butaan prikbussen , die bij de A-winkel of Gamma worden aangeboden.
    Op de onderstaande foto de proefopstelling van de ketelinstallatie met op de achtergrond de prikbus met afsluiter en met koperen leiding aangesloten op het gasventiel.

    SAM_1158.JPG

    Op deze foto is niet de scheepsmachine te zien, maar de stoompomp, die ik gebruikt heb tijdens het testen van de stoominstallatie.
    Op de onderstaand te zien, dat de simpele prikbus voldoende gas leverde om de stoompomp van voldoende stoom te voorzien.

    SAM_1161.JPG

    Geloof mij nu maar, de stoompomp is een echte stoomvreter, dubbelwerkend voldruk, cil. ø19mm, slag 22mm.
    Zelfs bij vol vermogen op de brander van de ketel, bevroor de gaspatroon niet.
    Mijn stoompomp vraagt veel meer stoom, dan de Stuart van Stoomertje in zijn La Mancelle stoom auto.

    Samen gevat:
    - Waarom een zo grote gashouder?
    - Hoe ga je de branderlengte over de ketel verdelen?

    Een korte brander geeft te veel hitte af op een te kleine plaats.
    Ik heb ergens gevonden, dat de ketel waterpijpen heeft, die door de vuurgang lopen.
    Is dit juist, indien zo, dan moet de verwarming over een groter gebied gebeuren.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2020
  11. suitkees

    suitkees

    Lid geworden:
    7 okt 2017
    Berichten:
    12
    Locatie:
    hellevoetsluis
    De brander die ik wil kopen is geschikt voor de ketel, had ik al uitgezocht. De ketel heeft waterpijpen en een superheater.
    Dank voor alle informatie.
     

Deel Deze Pagina