Keuze electromotor: Project EC 135 geslaagd!

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Hallo,

voor een brainwave (450 size EC 135 met direct-drive Fenestron) ben ik een beetje zoekende:

Ik heb een kleine brushless electromotor nodig, die ruwweg aan de volgende specs moet voldoen:

RPM in de 10000~15000 range onder belasting, op 3S, dus plm 1000 tot 1200 kV
Vermogen continue, minstens 70W
Afmetingen: zo klein mogelijk
Gewicht:idem

Weet nog helemaal niet of het projectje überhaupt haalbaar is.

Ben allang blij met verwijzingen naar sites waar meer dan alleen prijs en kV waarde te vinden is, want momenteel kan ik niet echt heel veel nuttige info vinden.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Maakt niet heel veel uit, motor is motor. Al denk ik dat gezien het relatief lage toerental bij ook lage vermogen en kleine afmetingen, het wel een buitenloper zal moeten worden (tenminste, binnenlopers zijn toch meestal fors hoogtoeriger?)

De bedoeling is dat het ding een vlakke axiale fan aan moet drijven (rechtsstreeks) die als Fenestron gaat fungeren. Of het uiteindelijk gaat lukken weet ik niet (redelijk wat struikelblokken) maar eerst maar eens kijken of er iets te koop is waarmee het überhaupt gebouwd kan worden....

Groet, Bert

Ik heb een kleine brushless electromotor nodig

wat is voor jou dan een kleine motor??
met wat spec's van die fan kan ik denk ik beter zien wat je precies wilt

EDIT: een brushless in een staart fan??? nog nooit eerder gezien...
al te vaak word er een gewone borstelmotor ingezet, omdat die in zowat elk formaat te vinden zijn, en lang niet zo hoeven te zwoegen als de hoofd-motor...
ook is het zo dat een brushless motor niet geremd word door koolborstels, wat mij het idee geeft dat bij een correctie-
commando naar lager toerental voor een draai, de motor minder snel afremt dan een ''oude'' borstel motor, wat weer nadelig uitpakt voor de reactie snelheid van de staart.... of zie ik dat verkeerd?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat weet ik niet. Voor zover ik weet heeft Walkera zoiets al eens uitgebracht en naar mijn idee zat daar en brushless op de staart.

Tsja, wat is klein? Gewoon, voor de gegevens zo klein mogelijk. Specs van een fan heb ik nog niet, ben ik ook nog mee bezig uit te zoeken. Moet een beetje kijken wat er te koop is en wat te combineren valt.
Het probleem met Fenestron voor 450 size is, dat het wel te koop is, maar plm 350 Euro kost..... En de mogelijheden zoiets zelf te maken heb ik ook niet momenteel.

Hey Niek,

de eerste link mag maar 2S hebben, de tweede link lijkt er meer op.

one down, still plenty to go.... nu op zoek naar een fan, helaas weet ik daar nog geen diameter van, dus ook daar moet nog aan gewerkt worden.

Maar langzaam aan komen we er wel uit. Thanks!

Groet, Bert

Dat weet ik niet. Voor zover ik weet heeft Walkera zoiets al eens uitgebracht en naar mijn idee zat daar en brushless op de staart.

klopt ja, maar dan omgekeerd.
op hun 4f200 word een brushless main-motor gebruikt met een borstelmotor op de staart + een ESC die bijde motoren regelt.
nadeel is wel dat je met een borstelmotor niet na de landing direct weer kan vliegen na de accu wissel.
dit i.v.m. de hitte. (heb de main motor van de mijne al via deze weg bijna letterlijk verbrand).
brushless kan doordraaien tot je al je accu's leeg hebt :)

nouja dan weet ik het verder ook niet.;)
suc6 in ieder geval :)

groet,
Hoogvlieger

mischien is een brushed motor ook wel beter, ik weet het niet, maar zoals ik al zei, ik ben nog helemaal aan het uitzoeken wat er te koop is. aanvankelijk wilde ik voor brushless gaan i.v.m. hoger rendement (een fenestron trekt toch al meer vermogen dan je lief is).

@ Ron, dat het raam of oog in het midden wat oppervlak kwijt is maakt niet zoveel uit: in het midden doet een axiale fan of prop toch niet zo veel. Prima plek dus om een motor te plaatsen...

Groet, Bert

Grrr. brushed, ga je mond spoelen met zeewater!

Als een brushless (te) heet wordt is ie te zwaar belast.
Vandaar de rekenregel watt / 3 = minimale massa motor.

Een motor kent geen 'S' of Volt, wel Watt (warmte) een max toerental voordat de lagers springen.

Bijvoorbeeld DF eric,
die zoekt bij de leverancier uit een la vol 50 gr indoor motortjes degene die het best gebalanceerd zijn
met de rechtste assen, in 6s 600 W erin, ze geven nog net geen licht af..

ps:
Bel je me even voordat je nog meer storende uitspraken doet?!

Laatst bewerkt:
Hey Niek, weet jij wel hoe vies zeewater smaakt? Dan spoel ik liever met Beerenburg, dat heeft ook goede reinigend en ontsmettende werking.... maar vééél lekkerder!

Joh, ik weet gewoon momenteel nog te weinig van het projectje als geheel, om überhaupt iets gefundeerds te kunnen zeggen. Weet nog geen fan-diameter (wacht op afmetingen) en weet ook nog niet wat er allemaal aan fans te verkrijgen is.

Zal bijvoorbeeld ook een ESC door een gyro moeten laten aansturen. Dat het kan, is duidelijk (Solo Pro, MCP X), maar of een standaard ESC zich probleemloos laat aansturen door een standaard Gyro? geen flauw idee wat er dan gebeurt. Moet allemaal nog getest worden.

Helaas brengt de onvermijdelijk dalende accuspanning, in combinatie met de voorwaarde van constant blijvende stuwkracht aan de tail met zich mee dat er PI(D) geregeld word, dus HH gyro.... brrrrrr! (Waar is de Beerenburg????)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Als je een cp staart doet, kan de regelaar op constant toerental (heli mode)
Bij fp is t gewoon sturing door de gyro, met een vaste offset alsof je een rate gyro insteld.
Jij hebt toch ook eens een piccolo gehad?

t probleem is alleen bij aansluiten dat deze regelaars 1x 'gas dicht' moet zien
(knuppel dan even in de hoek)

Er zijn met de picollo / esky dingen ooit eens geexperimenteerd met GWS fans.
Je zou zon kant en klare HC ducted fan kunen gebruiken?

Laatst bewerkt:
Hey Niek,

Tsja.... CP fan, ik kan hele mooie constructies bedenken maar het ontbreekt aan materiaal en gereedschap om het te maken. En dan is het nog maar de vraag of het gaat werken... Kopen kan, maar dat schijnt giga duur en "loodzwaar" te zijn.

Ik weet niet of een rotor uit een DF unit gaat werken, vermoedelijk zal ik iets nodig hebben met veel bladen en niet al te veel spoed, in verband met dat de luchtstroom met FFF haaks voor de fan komt aanstromen. Het is dud eerst een haalbaarheidsstudie naar of het qua materiaal voor mij (met beperkte middelen) doenlijk is.

Maar rate gyro gaat echt niet: als je governor op main shaft hebt, blijft rotortoerental, en daarmee koppel konstant. Maar de batterijspanning daalt, dus toerental van fenestron daalt. Ergo, een heli die je naarmate de accu leeg raakt steeds verder moet corrigeren naar rechts om de fenestron op toeren te houden.
Zonder governor op mainshaft word het alleen maar erger: hoofdrotortoerental neemt ook af, en dus neemt het rotorkoppel toe (vermogen moet constant blijven) dus je moet nog veel erger corrigeren.

Vandaar dat ik er helaas niet aan ontkom, HH te gaan gebruiken (die de spanningsdaling via een PI(D) regeling opvangt), tenzij ik aan een CP fan kan komen.

Groet, Bert

Dan spoel ik liever met Beerenburg, dat heeft ook goede reinigend en ontsmettende werking.... maar vééél lekkerder!

Brutus... hoe vaak moet ik je nog zeggen dat drank, en vliegen niet samen gaat? :p:p:p;)

en wat betreft HH op een schaal heli, deel ik dit graag:
m'n Bell 206 heeft een HH gyro, maar de ''rudmix gyro'' functie op mijn zender heb ik vanwege de romp op 0% gezet.
softwarematig staat HH dus ''uit'' maar het correctie vermogen niet :) waardoor het dus lijkt op ''rate mode''

je verdenking van het ''inzakken naarmate de accu leegraakt'' heb ik nog echt niet meegemaakt (met uitzondering van de main motor wanneer de accu bijna dood is ;)), omdat de gyro dit aanziet als ''niet aangestuurde koerswijziging'' endus corrigeerd.

kortom: het steeds corrigeren word voor je gedaan, en uiteindelijk beinvloed dit het vlieggedrag niet.

gewoon mijn ervaring met CP staartmotor heli's :)

groet,
Hoogvlieger

Hoi Hoogvlieger,

Ik snap wat je bedoelt. Vermoedelijk begrijp jij niet wat ik bedoel.... (is niet lullig bedoeld, ik vermoed gewoon dat we een beetje langs elkaar heen communiceren)

Ruddermix gyro draait de gain van de gyro een beetje (of heel veel) terug als je de stick in de hoek drukt, en is bij HH volledig nuttleoos. Het diende vroeger om (met rate gyro) bij piroettes, de gyro niet tegen te laten werken tijdens die piroette, door de gain naar nul te draaien als je de stick in de hoek hebt.

Het andere wat je beschrijft, dat je niks merkt van leegraken van de accu, komt nu juist omdat je HH gebruikt: HH is niet meer dan een PI(D) regelaar, en die hebben de eigenschap, mits goed ingesteld theoretisch alle interne en externe invloeden (waaronder het leegraken van de accu) weg te regelen.

Normaal heb ik een hekel aan HH omdat het me het "gevoel" van wat de staart doet ontneemt. Da's puur persoonlijk, natuurlijk, maar in geval van een staartmotor zul je helaas wel moeten, of je moet het feit van constant verlopende trim accepteren, en daar heb ik een nog grotere hekel aan :D.

De oude piccolo, merkte je bijvoorbeeld vrij stevig dat je bij leger rakende accu steeds meer hek moest tegensturen, en ook bij een apparaatje als de Solo Pro of de MCP x, merk je dat tegen het einde van de acculading, de staart duidelijk de ene kant (linksom) veel beter draait dan rechtsom, gewoon omdat de spanning niet meer aanwezig is om de staartmotor voldoende puf te geven.

Groet, Bert

Hoi Bert,

da's inderdaad een andere kijk... snap nu wat je bedoeld.
wat ik dan alleen niet snap, is waarom de gyro dan niet meer naar het oorspronkelijke punt terugkeert met die staart???:confused:
vóór de ombouw deed ie dat keurig, maar nu corrigeerd hij alleen, maar NIET naar de oorspronkelijke positie.
daardoor dacht ik dat effect geneutraliseerd te hebben...:-|

en dat resultaat was juist wat je voor een schaaltje nodig hebt, heb ik gelezen...:pc:
ik heb dan wel geen staartservo, maar zo'n motor zit dan ook snel aan z'n limiet.
feit is ook, dat ik het corrigeren hoorde door het motor geluid.
wat vervolgens stopte bij de HH positie.
nu hoor je m alleen de draai stoppen, en loopt ie verder rustig...???

Daar kan ik van afstand niet goed een oordeel over geven.

Als HH uit zou staan, heb je rate mode, en dat kan nooit erg goed gaan met een staartmotor (tenzij er in je flightboard weer een of ander compensatie regelingetje zit, maar dat weet ik niet), want je moet meestal continue trimmen.

Normaal wil je inderdaad liever geen HH voor een schaal heli, maar dat geld eigenlijk meer voor de grotere heli's, daar kan het echt vervelende effecten gaan hebben. Met kleine heli's valt het meestal wel wat mee (kost alleen maar onnodig vermogen), maar ik zelf vind HH gewoon erg onprettig.

Groet, Bert

Bert, ik ken de onderhavige heli niet, mijn laatste was de Helimax 40, geen idee van afmetingen maar ik zou als ik jou was sowieso voor brushless gaan, degelijker/betrouwbaarder dan koolborstels. Belangrijk voor een staartrotor/fenestron aandrijving.

Wellicht heb je iets aan deze motortestdatabase, sticky in het RCG Power Systems subforum:
Motor Data - test bench data for several hundred brushless motors. - RC Groups

in combinatie met
www.flybrushless.com
-> find a motor

Diverse min/max selectiecriteria, in SI eenheden:
Inrunner/outrunner, Weight, Diameter, Length, Shaft Diameter, Kv, Rm, Io

Back