Keuze electromotor: Project EC 135 geslaagd!

Het beeld is afschuwelijk (is iets misgegaan bij uploaden, het bestand op mijn laptop laat wel een goed beeld zien) maar hier een filmpje van hoe de semi-fenestron zich gedraagt.

[media=youtube]ngKeveuj5sg[/media]

Kwaliteit is na tweede keer uploaden wel beter maar nog steeds slecht, weet niet hoe dat kan, het originele bestand is wél goed...

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
mooie machine bert :D en het geluid klinkt bekend ;)

gefeliciteerd met het slagen van je project!! :D

EDIT: waar komt die oranje antenne draad vandaan bert? Mhz i.p.v. 2.4 Ghz??

Is inderdaad de (35 MHz) antenne....

Helaas, bij de BO krijg ik storing als ik die langs de staart leg (vermoedelijk statische electriciteit van de belt) en bij die EC 135 probeer ik het al niet eens, daar lopen 3 motordraden door de staart.

En een beter filmpje (kleine 3 Bft, dus niet superstrak)

En deel twee (was dezelfde vlucht, maar het camera geheugen moest effe tussendoor leeggeschud worden)

Groet, Bert.

Laatst bewerkt door een moderator:
Correctie: een turbulente 3 BFT Bert ;)

Die turbulentie is ook goed te zien op het filmpje van de cam die vanavond op de vleugel van de zwever zat, en die vleugel flext behoorlijk, vandaar dat die turbulentie zo mooi zichtbaar word.

Maar ben zeer onder de indruk van je prototype semi fensetron! Was weer leuk vliegen vanavond!

Nog een tip die ik helemaal vergeten ben te vermelden:

Bij de romp-mechaniek combinatie zoals Align die voor ogen had, bepaalt de rompvorm hoe het mechaniek (incluis staartboom) in de heli past. Hierdoor staat het mechaniek iets te ver achterover, en komt de rotoras iets te ver naar achteren te staan. Jammer maar het zij zo, en een noodzakelijke concessie om deze romp met een standaard T-rex te vliegen.

Ik gebruik echter 350 mm bladen en door de combinatie van een veel lagere starre kop plus langere bladen, komen de bladtips wel erg dicht aan de tailfin voorbij.
Ik heb dus aan de achterkant een blokje van 6 mm onder de mechaniekdrager geplaatst, en dat kan bij deze Fenestron uitvoering straffeloos omdat de tailboom ontbreekt.
Bij de "hekrotor-uitvoering" kan dat dus niet!
Het gevolg is dat de romp veel mooier "onder de rotor hangt", en met een aangepast landingsgestel (het setje wat bij de romp geleverd word is lelijk en ziet er niet uit dus moet sowiso vervangen worden) zodat de rotor weer horizontaal staat op de grond, "staat" het hele ding gewoon veel mooier.

Vliegt waarschijnlijk ook beter omdat de romp minder voorover hangt in voorwaartse vlucht, dus zelfs als je gewoon de tweebladsrotor blijft gebruiken (en het dus vanwege de afstand bladtip-staart niet nodig is), is dit waarschijnlijk überhaupt een goede aanpassing.
Maar eigenlijk is deze aanpassing dus gewoon bij toeval ontstaan.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Nu heeft ie wel meeer electronica in moeten bouwen om te kunnen vliegen..
+ 1 esc :mrgreen:

En zijn funfactor is TOEgenomen!

nee hoor: electronica is zelfs AFgenomen: uitsluitend een snelheidsregelaar.... (een servo bevat een snelheidsregelaar EN een positie terugmelding) en het aantal bladen is met 1 toegenomen.... :P

Nu jij weer..... ;)

Groet, Bert

Hallo,

ik vind het een prachtige oplossing die hier gevonden is
maar het heeft me wel aan het denken gezet.
Weet niet of dit hier in dit draadje echt thuis hoort, maar het ligt wel in het verlengde ervan

In hoeverre zou het haalbaar cq zinvol zijn om de Heckrotor van een eigen motor te voorzien ?

Wat zou nu het opgenomen vermogen zijn wat een standaard vario heckrotor opneemt ?

wat zou dan een geschikte motor /regelaar zijn en hoeveel cellen ?

Zou je zelfs over kunnen stappen naar een fixed pitch heckrotor ?

het zijn vragen waar ik nu al een aantal dagen mee aan het puzzelen ben,
Wie weet heeft er hier al iemand ervaring mee

Groet Rob

Hey Rob,

op de kleine heli's (250 size en 450 size, specifiek voor schaalrompjes) weet ik dat er in Amerika al redelijk ver doorontwikkelde DDVP hekrotors te koop zijn (direct Drive, Variable Pitch) en die worden bij mijn weten gewoon draad voor draad parallel met de hoofd motor geschakeld (maar daar ben ik niet helemaal zeker van).

Ofwel, je hebt een "synchroon" (in vaste verhouding) met de hoofdrotor lopende hekrotor die gewoon via een servo bestuurd word.
Schijnt lichter te zijn en vooral enorm te schelen in de verliezen.
De gewichtsbesparing zit overigens niet zozeer in de hekrotor zelf, maar in de tailboom, die opeens niet meer de functie van transmissiedrager heeft, en dus veel lichter uitgevoerd kan worden.

Bijkomend voordeel is het vervallen van een knik in de aandrijving bij modellen als de huey, BO 105, Cobra, etc etc; je kunt gewoon de hekrotor dáár plaatsen waar het jou uitkomt.

Een hekrotor heeft (als vuistregel) tussen de 20 en 25% van het totaalvermogen op zijn geweten, maar bij een 450 ligt die waarde puur vanwege de verliezen in de aandrijving (bij een belt iets meer als bij een as) eerder rond de 30~35%, en met knikstaart word het nog wat meer.

Ik denk dat hoe groter de heli, hoe minder geschikt het fixed pitch principe is in verband met vertragen en versnellen van die rotor.

Tevens denk ik dat je bij grotere schaalheli's een beetje in de problemen gaat komen met de motorisering: je wilt gauw 4000~5000 RPM, maar dan heb je of een aparte voeding nodig, of een heel kleine motor met heel lage kV waarde.
Of je zet die motor met een reductie ergens in de staartboom, maar dan ben je al je voordelen al weer kwijt. Want hoe groter de heli, hoe kleiner de transmissieverliezen van de "ouderwetse" startaandrijving.

Ik vermoed dat bijvoorbeeld bij de BK 117 waar jij mee vliegt, de transmissieverliezen van de staartaandrijving op ruwweg hetzelfde niveau zitten als het rendement van een losse directe brushless aandrijving. En daarmee heb je er niks mee gewonnen, eerder verloren want ik ben bang dat je niet een motor kunt vinden die klein genoeg is om in dat hekrotorhuis te passen, en dan heb je dus nog stees die knik-aandrijving naar boven nodig.

Mogelijk is het domweg 100%, maar of het zinvol is betwijfel ik ten zeerste.

Aan de andere kant: je hebt zomaar die tandwielen er uit en een losse regelaar plus motor achter je mechaniek gehangen. Je kunt eventueel die regelaar via een Y kabel met de grote regelaar parallel op de ontvanger zetten, en beide regelaars op governor mode zetten. Alleen moet je dan pielen met de kV waarde (en eventueel een reductie) om het juiste toerental op je hekrotor te krijgen. Beetje expirimenteren is nooit vervelend, toch?

Groet, Bert

hahaha, zodra iemand me 100% sponsort.... dan wil ik dat graag opzetten....

Groet, Bert

Om het projectje nog even af te ronden, heb ik op verzoek van een paar geïnteresseerden de EC 135 ook even getest met de goedkope Copter-X bladen (minder dan 10 Euro per set van 4) en het blijkt dat de fan daar totaal geen moeite mee heeft. Er is voldoende power aanwezig om voluit klimmend rechtsom te draaien.
Nadeel is wel dat met deze bladen het stroomverbruik heftig toeneemt t.o.v. de Spinblades (veilige hoovertijd daalt van 8 naar 6.5 minuut), maar daar staat tegenover dat de heli wel veel vriendelijker en rustiger hoovert (ongestabiliseerd uiteraard, en "vriendelijk" is relatief, gezien het 450 formaat). Rondvliegen met deze bladen heb ik niet geprobeerd, het kan er wel mee maar uit ervaring weet ik dat de Copter-X bladen ongestabiliseerd niet heel geweldig sturen op snelheid. Met E-stab zou het echter geen enkel probleem mogen zijn (geen garantie, want niet getest).

Groet, Bert

EDIT: rondvliegen is ook getest: gaat op zich goed, maar stuurt iets waziger dan de Spinblades, en je moet flink duwen om snelheid te maken; de Spinblades pikken makkelijker sneheid op. De Spinblades zijn ook duidelijk neutraler over een groter snelheidsbereik. Maar de plastic blaadjes vliegen op zich wel redelijk OK, en zijn voor de non-E-stab beginner waarschijnlijk de betere keus vanwege a) de kosten en b) het wat rustigere vlieggedrag.

Laatst bewerkt:
Hallo Bert,
heb jij de gyro op digitale servo staan of op analoog
Kan een regelaar gewoon digitaal aan of moet hij juist op normale servo staan?
Misschien dat Ron het ook weet???
Marcel

Back