Keuze electromotor: Project EC 135 geslaagd!

Hoi Ron,

Dat ben ik zelf ook nog allemaal aan het bij elkaar sprokkelen.
Heli is gewoon een 450 size (is de bedoeling dat het deze word: Align Eurocopter EC-135 Scale Rumpf gelb HF4501 fr 450 Align Eurocopter EC-135 Scale Rumpf gelb # HF4501 HF4501 - www.live-hobby.de)
normaal gesproken hebben deze heli's rond de 180-200 W nodig voor hoover, waarvan geschat rond de 40 a 50 W naar de staart gaat.
Fenestron is (zeker als het klein word) niet zo efficient, dus ik schat dat dat eerder richting 70W gaat worden. Maar ik moet nog metingen doen aan een vergelijkbare heli, o.a. hoeveel stuwdruk ik nodig ben, ik moet nog teruggekoppeld krijgen wat de fandiameter moet zijn (word door venster in staart bepaald) en nog zo wat puntjes waarmee ik uiteindelijk kan inschatten of het überhaupt haalbaar is of niet. Mogelijk is alles, maar haalbaar voor mijn beperkte mogelijkheden is een héél ander punt.

Groet, Bert

mooie romp man!! :D zonder mechaniek al een juweel om te zien :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Stand van zaken: Ik heb berekend, dat in het aller ongunstigste geval, ik plm 200 gram (om precies te zijn, 1.94 N, bij 180 W, 2000 RPM en 45 cm tussen de rotoras en hekrotor) nodig heb, voor normale hoover en rondvlucht. Dit gewoon door te rekenen wat het rotorkoppel zou zijn als 100% van het opgenomen vermogen naar de hoofdrotor zou gaan.
Ik schat dat de werkelijke waarde eerder in de buurt van de 120 gram zal gaan liggen.

Ik heb een fannetje van 110 mm (koelfan van Vario Skyfox) die bij plm 10000 RPM (oud 29 mm "fietsbel"-motortje van onbekend kV, afkomstig uit Protech Cessna 400) reeds 180 gram stuwdruk levert in open lucht. Van dit motortje weet ik weinig meer dan dat het met een 8 x 4 prop ongeveer 10 A op neemt, en met of zonder prop nagenoeg exact hetzelfde toerental draait. Kon met de spullen die ik vanavond ter beschikking had helaas niet meten hoeveel Ampère de motor met de (nog onafgedraaide) fan trekt

Afgedraaid naar 88 mm (die afmeting ook vanmiddag binnen gekregen) lijkt mij dit fannetje in een duct moeiteloos 200 gram stuwdruk te moeten kunnen leveren bij pak hem beet 15000 tot 20000 toeren. Daarvoor een 1900 kV motortje besteld.
Daarmee is de mechanische kant van het verhaal rond.

Morgen eerst uitzoeken of ik met een HH gyro op een zinnige manier een ESC kan aansturen, en als dat goed lukt, is er geen gok meer, dan kan ik het rompje gaan bestellen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Je kan ook een brushless koelfannetje gebruiken denk ik.
Die in PCtjes en voedingen zitten.

Als je de berekening doet voor toerental onder belasting moet je rekening houden met het inzakken van de accuspanning, 3s is dus ongeveer 11 Volt.
Je zou dan denken dat een 1000 KV motortje 11000 rpm draait.
Dat is niet zo, door allerlei factoren, je moet op ongeveer 80-85% rekenen, dus rond de 9000 rpm.

In het kort:
Volt x KV x 80%, dan zit je redelijk in de richting.

GJ

Koelfannetje voor computer heb ik naar gekeken, maar die zijn bedoeld om bij relatief weinig toeren heel veel lucht te verzetten, en leveren nul komma nul stuwkracht. Dat soort fannetjes hebben ook een verkeerde vorm (veel te hoge spoed, het zijn meer waaiers dan wat anders).

Van dat toerental snap ik, maar met wat ik tot nog toe meegekregen heb van het testen, ligt de vermogensopname van het door mij beoogde fannetje niet zo bijster hoog, en daarmee de toerental afname ook niet...

Schat dat ik er met het 1900 kV motortje wel ga komen. Zo niet? Sneller motortje....

Groet, Bert

Hè brutus
In de rotor van feb heeft iemand z,on ding gebouwd in 450 Size prachtig ding met elektrische fenderstroom
Dat is makkelijker dan het wiel 2,keer uitvinden

Grtz grote bek hahaha

Yep.... vast wel.... maar ik ben niet op zoek naar de makkelijkste weg, en zoals het nu staat gaat die Fenestron me wel 14 Euro (motortje) kosten..... De rest heb ik liggen of kan ik maken. Leer ik meer van dan van de kant en klare oplossing.

Lukt dat niet, dan jammer van het project, heb ik 14 Euro voor de Kat z'n dingetje uitgegeven....
Lukt het wel, dan heb ik voor minder dan 300 Euro een nagelnieuwe "schaal"heli met vierbladskop vliegen (al ga ik in dat geval toch de extra 75 Euro uitgeven voor een setje goede rotorbladen waardoor het in de buurt van de 350 zal uitkomen)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Rustig maar Niek, zie post #25.... ;)

EDIT: ESC en HH gyro werken ook prima samen, al zal er nog heel wat mAh-tjes door de draden moeten voor er een werkbare instelling ontstaat, maar daar heb ik wel vertrouwen in.
Het rompje kan besteld worden...

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ben toch wel benieuwd waarom niet Niek.
Het is gewoon een brushless motor met een fannetje erop.
Dat is niet genoeg stuwkracht levert zou kunnen, hoewel ik fannetjes heb die zeker 100 gram drukken.
Dit zou misschien een mooi motortje kunnen zijn:

1200 series

GJ

Omdat ik een fan nodig heb die goed blijft werken bij V=0 en/of lucht die haaks op de as van de fan voorbijstroomt.

Computerfannetjes hebben een extreem grote bladhoek, en werken alleen als de lucht met een bepaalde snelheid en in axiale richting de fan binnenstroomt, maar zodra dat verstoord word, verliezen ze stuwkracht: de bladen overtrekken.

Dat is een van de grootste problemen bij model-heli's met fenestron: de rare luchtstroom rond de zuigzijde van de fan.

Vandaar dat Vario bijvoorbeeld sterk afraad om hele snelle servo's en heading hold te gebruiken: als de fan "lens slaat" drukt de HH gyro de servo helemaal de hoek in en herstelt de luchtstroming zich niet of moeilijk rond de schoepen.

Daarom ook mijn keuze voor een drieblads fan (in mijn geval een Vario SkyFox koelfan die ik noghad liggen) die in wezen niet meer is dan een afgedraaide 3blads prop met dik vleugelprofiel en enigszins acceptabele invalshoek.
Dat die fan een nogal grote naaf heeft is alleen maar mooi megenomen: de motor kan dan in de naaf geplaatst worden en dat maakt het geheel wat platter, net als bij een computer-fan.

Daarbij, voor een 450 size heb je waarschijnlijk minimaal 200 gram nodig, als je beide kanten goed uit wilt kunnen sturen....

Groet, Bert

idd, in het ergste geval heb je dan geen uitlaat meer nodig voor de rook :mrgreen:

Nou ja, de spullen zijn besteld, dus komende week het prototype fenestron knutselen, en daarna kijken of we het vliegend krijgen....

Overigens: weet iemand of twee ESC's rechtsstreeks gevoed vanuit dezelfde accu problemen kan geven (van een van beide de BEC uitgeschakeld uiteraard) of dat daar nog een scheiding o.i.d. tussen moet?

Het lijkt mij van niet, maar ik heb er nog geen ervaring mee (nooit tweemotorige electrokisten o.i.d. gevlogen)

Groet, Bert

Theoretisch kan dat wel problemen geven, ook afhankelijk van de weerstand van die packs. Dat is dan meer als je packs tegen de grens aan gaat belasten, wat hier geloof ik niet aan de orde is. Dit is op te lossen door extra condensatoren op te nemen in de schakeling, aan accuzijde.

De draadlengte zal in een heli ook niet zo'n probleem zijn, tenzij het je bedoeling is om de motor voor de fenestrom ook echt in de staart te zetten en de snoeren ervoor te verlengen, in dat geval zou het sowieso verstandig zijn een paar condensatoren extra te plaatsen.

Wat de uiteindelijke accubelasting gaat worden weet ik niet, maar ik schat het rond 200 W (plm 120 W voor de hoofdrotor en plm 80 W voor de fenestron) voor een 3S 2600 mAh 25C pakket, dus dat mag het probleem niet zijn.

De Fenestron-motor komt inderdaad in de staart, dus de motordraden zullen aardig verlengd moeten worden. weet niet of de regelaar erg op de ontvanger stoort (dus: of de staartregelaar zo ver mogelijk voorin moet komen of niet), maar ik schat dat de motordraden minstens 50 cm zullen gaan worden.

In de electronica ben ik totaal niet bekend, dus je zult me moeten uitleggen waar en hoe ik die condensatoren dan moet plaatsen.

Ik had altijd begrepen, dat de draden tussen accu en ESC niet verlengd mochten worden, maar de draden tussen ESC en motor een minder probleem zouden zijn.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Nou, korte update: met de op maat gedraaide fan en het beoogde motortje (1800 kV) levert het fannetje plm 100 gram stuwdruk op 2S (bij gebrek aan een 3S test accu). Stroomopname, omgerekend naar 3S zal zo tegen de 3A gaan bedragen, en daarmee zitten we redelijk in de buurt van wat ik verwachtte.
In de tunnel gemonteerd en op 3S zullen haalbare stuwdruk, én stroomopname waarschijnlijk nog behoorlijk toenemen, maar het gaat er een beetje om spannen of het voldoende gaat worden.... Het zit er in elk geval heel dicht bij.
Qua gewicht valt het me reuze mee, het geheel is maar 10 gram zwaarder dan een standaard staartboom met hekrotor, en er kunnen nog een aantal onderdelen extra van het frame verwijderd worden, zoals de tandwielen t.b.v. de staartaandrijving en het boomblock. 'T zijn geen schokkende gewichtsbesparingen, maar de heli gaat er in elk geval niet zwaarder van worden dan "standaard".

Het zou mooi zijn als het lukt.

Groet, Bert

Nee, Bert, je zegt het verkeerd. Je bedoelt niet 'het zou mooi zijn als het lukt', maar 'het zou mooi zijn als het hiermee lukt'. Het gaat natuurlijk altijd lukken, het is maar net de vraag hoeveel tijd/geld/arbeid je erin wilt steken ;)

Dan zonder gekheid; tenzij je er FPV mee wilt gaan vliegen, is het inderdaad beter de motordraden te verlengen ipv de accudraden. Hier zijn wel grenzen aan, maar ik neem aan dat we het hier niet over meters hebben.

Als je toch de accudraden gaat verlengen, kun je gewoon tussen + en - extra condensatoren opnemen, bv. eentje van 330uF, dan zit je redelijk veilig. Let wel op dat je een low-EMK type moet hebben, bv. goldcaps.

Zie ook:
too long battery wires will kill ESC over time - RC Groups
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/guide/gfutc-de.pdf
Max. Kabellänge zwischen Akku und Steller?
Bigger capacitors for speed controllers - RC Groups
ETTI 63V 5000uF Capacitor Board | ETTI
Super Capacitors Module for Car ESC | HOBBYWING
Endless-sphere.com • View topic - Updated Cap choices for high power motor controllers Updated

... Let wel op dat je een low-EMK type moet hebben ...
Te snel getypt, het moet low ESR zijn. EMK = ElektroMotorische 'Kracht'.

Met leuke oplossing, in tweede instantie:
ESC capacitor uitgebrand, ESC werkt nog?

Martyn McKinney, Steve Neu and Bruce Abbott wrote some clever answers in this thread, also addressing input capacitor temperature and why life is easier on a controller at WOT:
ESC efficiency questions - RCG

Excellent thread by someone who apparently is into controller and/or power supply design. Explanation, considerations, capacitor choice, capacitor sources, albeit with a slight e-bike slant:
Endless-sphere.com - Cap choices for high power motor controllers

Capacitors and ESR - Transwiki
Capacitor Lab - List of Low ESR Capacitor Manufacturers

Simulations in dit bericht
Endless-sphere.com • View topic - Cap choices for high power motor controllers

Nee, ik ga geen accudraden verlengen, en de maximale lengte van de motordraden zal minder dan 60 cm zijn vanaf ESC print tot motoraansluiting (langer is de heli nu eenmaal niet).

Tsja, zojuist gemeten, dat ik (nog zonder tunnel er omheen) met de 1800 kV motor en 3S ongeveer 150 gram stuwdruk heb. Is op het randje, maar zou voldoende moeten zijn. Weet niet hoeveel extra de tunnel op gaat leveren, het vermindert in elk geval de tipverliezen sterk. Stroomopname heb ik helaas niet kunnen meten.
Mocht deze stuwdruk nog niet voldoende zijn, dan heb ik nog de optie 2200 kV, en eventueel op 4S gaan vliegen, maar dat laatste brengt weer andere problemen met zich mee die ik liever vermijd. Als 2200 kV niet gaat werken, dan gaat er een gewone tailrotor op, en mag hij in de verkoop, want dan is hij verder niet meer interessant voor mij.
Verder zal er nog wel wat te tweaken zijn met het hoofdrotortoerental, dus voorlopig zie ik nog geen onoverkomelijke problemen, en maak ik me eerder zorgen over hoe de respons op gyro-imput zal zijn (ik verwacht absoluut een sponzige tail).

Aan de positieve kant blijkt, meer geluk dan wijsheid, de impeller zo vanaf de draaibank vrijwel perfect in balans, dat is dan wel weer mooi....

Groet, Bert

Back