Keuze FPV Bril/OSD

Hallo Iedereen !!

Ik heb een hexacopter, en wil hiermee ook FPV gaan vliegen met videobril.

Ik heb er nu een GOPRO HD Hero2 op zitten, waar ik dus evt de video uitgang van kan gebruiken. Of evt een losse camera voor het live-FPV gedeelte...

Nu heb ik in een opwelling vorig jaar zo'n videobril gekocht van HK. Echter als ik op dat hele kleine schermpje wat ik daarin zie tussen bomen moet doorvliegen, dan denk ik dat bij de 3de stam mijn hexa al schade heeft opgelopen.

Nu heb ik ook een 1.3 Ghz videozendsetje.

Ik neig naar een fatshark, om dus een "groter" beeld te zien in de bril, maar helaas zijn er weinig mogelijkheden om in een webshop nu eens te ervaren wat je nu ziet in zo'n bril......

Nu zijn er oude en nieuwere versies van de fatshark......volgende dilemma....
Welke moet je kopen? De meningen over de nieuwere types zijn niet altijd geweldig, vanwege de slechtere aansluiting op de ogen. en ook de beperktere beeldhoek.

Dus alle hulp is welkom, van alle ervaringsdeskundigen hier.

Wat is wijsheid?? Een fatshark kopen? en om te verzenden gewoon je 1.3 Ghz setje aansluiten(mits mogelijk), of toch maar beter met de 5,8 Ghz die erbij geleverd wordt? Geen idee van de afstand die je kan halen met zo'n std set.....??
2,4 Ghz is geen optie omdat ik hierop vlieg.....

Heb al wel wat draadjes doorgelezen, maar wordt er niet echt wijzer van....

Hopelijk kan ik hier van mensen die ervaring hebben met deze materie wat wijzer worden.....

Dan is er ook nog de vraag hoe het zit met evt een OSD.

Ik heb een ardupilot Mega, nu is dus de vraag welke OSD goed is en ook goed is aan te sluiten. Ik heb een goedkoop setje(APC220) om wat telemetrie waardes te verzenden. Maar nu heb ik er een USB adapter aan zitten om alles op de laptop weer te kunnen geven, maar wil dat uiteindellijk ook als OSD in de bril zien....

tja wat wil je zien op de osd?

als je alleen batterij voltage, ontvanger rssi en vliegtijd wilt zien dan ben je voor 10 dollar klaar...

osd's met gps beginnen rond de 50 dollar (hobbyking g-osd met cl-osd mod)

betere osd's zoals de immersion osd zijn rond de 150 dollar

de grootte van het schermpje wat je ziet in de bril hoort niets uit te maken, de fatshark rekt het voornamelijk op, dus je ziet een groter beeld, maar niet noodzakelijk meer. kijk eerst eens naar de lens op je fpv cam

gebruik liever een losse fpv cam aangezien de gopro nog wel eens kuren heeft waardoor je beeld uitvalt en een beetje vertraging, 50 dollar heb je een prachtige ccd cam voor

Nou jah ik wil een redelijk compleet osd, aangezien de arducopter deze gegevens toch allemaal doorstuurt, in de missionplanner kun je een keur aan gegevens zien in de osd die daar in zit.....

En dan nog dat verhaal van een OSD met GPS.......er zal toch ook wel een OSD zijn die gewoon de GPS van mijn ardupilot kan gebruiken??

Wat de bril betreft...ik heb nu zon 480 bij 320 iod. Dus dat schermpje wat je ziet is echt klein......je ziet meer zwart dan scherm......het is net of je van 5 meter afstand naar een 36 cm tv zit te kijken, nou probeer daar maar eens op te vliegen.....
Het probleem is dat ik geen idee heb hoe veel beter de fatshark dan is met zijn 640x480......

Wat de gopro betreft...heb al die verhalen ook gelezen, deze stammen allemaal uit de begintijd, en zijn denk ik meer veroorzaakt door vertraging in de videozender/ontvanger, want ik kan geen vertaging waarnemen....
Ook het verhaal met het wegvallen van beeld is een broodje aap als je het mij vraagt.......als je verder gaat lezen blijkt dat deze personen de auto off functie nog aan hadden staan, en jah als dan je kaartje vol is dan stopt ie er mee na een tijdje....dat klopt wel.....

Ik heb die functie dus wel uitstaan, dan het lijkt mij dat er niets kan gebeuren.

Misschien dat ik toch een losse cam aanschaf voor de FPV, maar dit is dan omdat ik dat de camera waarmee ik film kan stabiliseren of kantelen, en op de fpv cam echt kan zien hoe ik vlieg....

Corne, ik kan je daadwerkelijk zeggen dat de fatshark je een super ervaring zal leveren zonder dat je iets zal missen in het beeld, het is alsof je vlak voor een grote LCD tv staat te staren! Ook kan je als je de Dominator koopt aparte dingen aanschaffen zoals de RX, headtracker etc. Fatshark bied ook oplossingen om alles aan te passen aan uw ogen.

Als FPV camera zou ik beginnen met een el cheapo cameratje van securitycamera2000, ik vlieg er momenteel zelf nog mee; 600TVL SONY SUPER HAD CCD D-WDR Color Board Camera with OSD Menu DNR
Later kan je dan kijken voor een pixim o.i.d.

Ik lees dat je het wilt monteren op een multicopter, en je dus wellicht laag en tussen objecten zal vliegen, dan ga je best voor 1,2 of 1,3 ghz, voordeel is dat je hiermee een scherper signaal hebt dat makkelijker door objecten penetreert, nadeel is dat merken zoals immersionrc daar geen kant en klare plug en play receivers etc voor verkopen.

Groeten!

als video bril zou ik voor de evg 920 gaan
die is stukken beter dan elke fatshark

en op ebay rond de 200 euro te koop

de hk bril die je heb ,,moet het ook leuk doen
kan je niks aan de bril veranderen ,zodat i dichter naar je ogen komt

die aio is ook mooi,,veel toeters en bellen er aan
maar die lcd module die er in zit is van kopin , de evg 920 heeft ook die kopin module

dus het beeld is even goed van de aio en 920

aio en 920 zijn dus veel beter dan fatshark.

op youtube kan je zoeken naar osd filmpjes
ik denk dat alles rond of boven de 100 euro wel goed is
maar als je de filmpjes bekijkt,kan je zien wat je door bril ziet
al gauw zal je zien,wat duidelijk kijkt en weer geeft

zoals immersion de osd data laat zien ,,vindt ik het beste
maar er zijn osd,s die er op lijken,of ook zo zijn in te stellen

rob

Corne, ik kan je daadwerkelijk zeggen dat de fatshark je een super ervaring zal leveren zonder dat je iets zal missen in het beeld, het is alsof je vlak voor een grote LCD tv staat te staren! Ook kan je als je de Dominator koopt aparte dingen aanschaffen zoals de RX, headtracker etc. Fatshark bied ook oplossingen om alles aan te passen aan uw ogen.

Als FPV camera zou ik beginnen met een el cheapo cameratje van securitycamera2000, ik vlieg er momenteel zelf nog mee; 600TVL SONY SUPER HAD CCD D-WDR Color Board Camera with OSD Menu DNR
Later kan je dan kijken voor een pixim o.i.d.

Ik lees dat je het wilt monteren op een multicopter, en je dus wellicht laag en tussen objecten zal vliegen, dan ga je best voor 1,2 of 1,3 ghz, voordeel is dat je hiermee een scherper signaal hebt dat makkelijker door objecten penetreert, nadeel is dat merken zoals immersionrc daar geen kant en klare plug en play receivers etc voor verkopen.

Groeten!

ik heb deze besteld
is iets duurder

690TVL Ultra WDR Pixim SEAWOLF HD CCTV Mini Camera 2.8mm Lens OSD

rob

Dit is de osd die ik met mijn fatshark dominator gebruik. (Ik vlieg een quadcopter met een Gopro II in combinatie met een sony board cam en immersion video TX)
Werkelijk 100% tevreden over !! Tot hier toe heb ik nog geen enkel negatief punt kunnen vinden.
FOXTECH CE OSD V1.5

Erg bedank voor alle reakties zo ver.....

Ok die 920 heeft dus 1024x768 nog mooier, maar voor het bedrag van 200 dollar vind ik hem niet, sterker nog 320 is het laagste bedrag dat ik hem heb gevonden op ebay.@robot: Als je een link hebt van een goedkopere houd ik me aanbevolen, maar ik vind hem niet.....

De losse camera lijkt me goed, dus die zal er wel komen.....

Naar de OSD moet ik eens goed kijken, aangezien de Ardupilot zelf alle data al doorgeeft via een telemetrie poort, wil ik iig een OSD die hieraan te koppelen is, en ook lekker veel verschillende data kan weergeven.....heb eigenlijk geen zin om voor een extra GPS te betalen, voordeel is wel dat als ik straks 2 hexa's zou hebben de boel gemakkelijk over te zetten is, en ik evt voor de 2de hexa een goedkoop controller bordje kan gebruiken en dan toch de GPS gegevens heb....
Voorlopig neig ik we een beetje naar deze omdat die volledig zelf in te delen is en echt veel dingen weergeeft en idd de gps van de ardupilot kan gebruiken:

https://store.diydrones.com/Remzibi_OSD_3DR_p/br-remzibiosd.htm

graag jullie mening hierover...

Jammer dat er zo veel keus is soms....dat laat je twijfelen.......
Net overtuigd om een fatshark te kopen, en dan komt iemand met die 920 :rolleyes:....nu dus weer in twijfel....

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, maar de rembizi heeft wel meer mogelijkheden, en wordt ook aanbevolen voor ardupilot....

Laatst bewerkt door een moderator:
als video bril zou ik voor de evg 920 gaan
die is stukken beter dan elke fatshark

en op ebay rond de 200 euro te koop

de hk bril die je heb ,,moet het ook leuk doen
kan je niks aan de bril veranderen ,zodat i dichter naar je ogen komt

die aio is ook mooi,,veel toeters en bellen er aan
maar die lcd module die er in zit is van kopin , de evg 920 heeft ook die kopin module

dus het beeld is even goed van de aio en 920

aio en 920 zijn dus veel beter dan fatshark.

op youtube kan je zoeken naar osd filmpjes
ik denk dat alles rond of boven de 100 euro wel goed is
maar als je de filmpjes bekijkt,kan je zien wat je door bril ziet
al gauw zal je zien,wat duidelijk kijkt en weer geeft

zoals immersion de osd data laat zien ,,vindt ik het beste
maar er zijn osd,s die er op lijken,of ook zo zijn in te stellen

rob

Ik heb beide brillen mogen gebruiken en persoonlijk vind ik de 46 graden FOV van de Fatshark dominator veel ontspannender dan de 35 grad FOV vd evg 920
Ook de ingebouwde ontvanger en headtrack vind ik veel gemakkelijker.
Door de evg kijken gaf mij een gevoel dat ik een tv op 5m afstand bekeek, Terwijl ik bij de FS erbij zit
Ik begrijp trouwens niet goed waar jij je op baseert dat de EVG 920 stukken beter zou zijn ?

Ik heb beide brillen mogen gebruiken en persoonlijk vind ik de 46 graden FOV van de Fatshark dominator veel ontspannender dan de 35 grad FOV vd evg 920
Ook de ingebouwde ontvanger en headtrack vind ik veel gemakkelijker.
Door de evg kijken gaf mij een gevoel dat ik een tv op 5m afstand bekeek, Terwijl ik bij de FS erbij zit
Ik begrijp trouwens niet goed waar jij je op baseert dat de EVG 920 stukken beter zou zijn ?

Snapte dat stukje ook wel niet zo goed, ik ken mensen die professioneel fatsharks en dergelijke brillen testen om te gebruiken bij hun luchtfotografie / filmografie en die zijn telkens bij fatshark uitgekomen, met name de dominator, de aviator is ook top! Ik heb er geen aandelen ofzo hoor :D maar waarom naar een product zoeken dat je niet makkelijk vind en dat dan kopen terwijl bijna iedereen met fatsharks vliegt?

hi

ik houd me al een tijdje druk bezig met video brillen
aio fatshark daar vliegen mijn fpv maatjes mee
head play heeft een beta tester van mij opgestuurd,dus die heb ik ook op mijn neus gehad

de 920 en cinemizer heb ik zelf thuis

ik dit draadje had ik een video brillen lijsje gemaakt

ook krijg ik veel feedback van div gebruikers

op rcg is rob38 mijn naam

iedereen heeft zijn voorkeur,en je raakt gewend aan wat je heb

als ik met de 920 vlieg moet ik omhoog en omlaag kijken om alle date te kunnen zien
zo groot is het beeld

Fatshark Dominator or Foxtech AIO - RC Groups

rob

Denk al waar haal je dat gewicht vandaan maar dat het het shipping gewicht.

Cam alleen weegt idd niet zoveel. Printje om te stellen er af laten en kabels die erbij zitten heb je toch weinig aan.

Back