keuzeadvies gevraagt

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Burkhard Schmidt, 20 dec 2019.

  1. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.058
    Locatie:
    BLUB
    Ha ha ha !:jan:
    ECD6EEB7-69DB-4D9E-ACAC-10217B763B4F.jpeg
    Ik begin de keuze tussen de drie Slow flyers al een beetje te begrijpen herr Schmidt.......(denk ik)
    Zal het filmpje van de Cheerleader zeker nog eens een keertje aanschouwen.

    En rustig de site doorspitten naar een bepaald soort zwever die past bij mijn ‘Albatros’.
    Ik koop dit jaar toch geen vuurwerk,en als alles goed is dan heb ik nog wel een paar centen over.
    E087DAE7-37BD-42AD-86F8-CB7908F9FF44.jpeg 600080DD-FC9B-407A-94CA-97ABE15FC6CB.jpeg DE99930A-65B2-40A8-8FD5-C79A7E34D152.jpeg 54A5E283-ECBD-4CEF-8898-EFEE04860647.jpeg
    Heb de zweef draadjes hier op het modelbouwforum altijd vermeden.Ik zal dit draadje dan ook is een keer blijven volgen.:)

    Bedankt Ernst,

    Ja,ik herken de Ban.Heb de zwever onlangs onder de aandacht gebracht hier op het modelbouwforum.post 79:https://www.modelbouwforum.nl/threads/3d-printontwerpen-van-vliegtuigen.255837/page-4

    Groet:Robin
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik naar je eisen kijk dan valt de Cheerleader zeker af.
    Die is te zwaar om lekker rustig in de thermiek te hangen.
    De thermiek hier in Duitsland is anders dan bij ons, hier spreken ze meestal over "hangtermik", oftewel wat hellingwind.
    600 gram op 150cm span is gewoon te zwaar en de modellen van Robert Schweissgut zijn nou niet de beste.
    De RESdart is dan een betere keus, 600 gram op 190 span en ook licht gebouwd, geen volbalsa vleugelvoorkant.
    Maar altijd is een tradioneel model beter dan een nurflügel, ik ken maar 1 nurflügel die soms beter was dan een traditioneel model maar die is niet te koop en is ontstaan door jaren door-ontwikkelen.

    GJ
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    In alle gevallen zullen staartloze zweefvliegtuigen bij gelijke vleugelbelasting niet zo langzaam (kunnen) vliegen als zwevers mét staart.
    Omdat je de stabiliteit uit een profiel met S-Slag en/of pijlstelling en wrong zal de maximale liftcoëfficiënt lager liggen dan in geval van een langzame zwever die de stabiliteit haalt uit een staartvlak.

    Dat vogels het (vrijwel) zonder staart kunnen is omdat zij veel meer afstelmogelijkheden hebben én ook hun stabiliteitsmarge kunnen aanpassen door de vleugels wat naar voren te houden of juist naar achteren.
    Waarschijnlijk zweven vele vogels vaak met een negatieve stabiliteit, waardoor ze met een blijvend gewelfd profiel vliegen. Zij hebben ook heel wat sensoren die onze modellen missen.
    Wij mensen bewegen (lopen) ook met een negatieve stabiliteit en na een jaar dagelijks oefenen kunnen we het ook pas. Het duurt een tijdje voor de stabiliteit in ons (perifere)zenuwstelsel is ingeleerd, dan kunnen we lopen zonder erbij na te denken.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En na een paar glazen alcohol is dat ook zo weer weg.

    Het enige voordeel aan een staartloze (mijn mening) is dat hij echt heel kort kan draaien, sneller dan een toestel met een staartboom en stabilo.
    Nadeel is dat hij dan weer wat meer weerstand heeft op hoge snelheid (S-slag) en dat ze het minder goed doen in thermiek.
    Op de helling was mijn favoriet altijd een vliegende plank, draaien op een duppie en als je hard het duin in knalt heb je geen staartboom die breekt.
    Daarom zijn we toen met vliegende planken gaan dynamic soaren.
    En in normale omstandigheden was het gewoon een vliegende baksteen.

    GJ
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Dat hij zo snel kan draaien is hoofdzakelijk het gevolg van een lage vleugelbelasting die de meeste planken hebben. Wanneer je op een gelijke vleugelbelasting zit zal een staart model altijd harder de bocht om kunnen en ook met minder snelheidsverlies.
    Echt goede DS kisten hebben een staart!
     
  6. Burkhard Schmidt

    Burkhard Schmidt

    Lid geworden:
    11 okt 2019
    Berichten:
    26
    Locatie:
    bergeijk
    Kijk ,dat is nou een slowflyer...
     
    Justus en coen_l vinden dit leuk.
  7. Burkhard Schmidt

    Burkhard Schmidt

    Lid geworden:
    11 okt 2019
    Berichten:
    26
    Locatie:
    bergeijk
    Hallo GJ, eerst maar nog een fijne jaarwisseling en ik hoop het gaat een beetje goed met jouw gezondheid. Wat betreft de "Nuries" er is een video van pampersflieger tv op joutube met betrekking tot een gemodificeerde RES Dart van Zeller Modelbouw welke in menig opzicht toch niet in lijn staat met jou ervaringen..Vooral de thermiek kwaliteiten van deze kist schijnen uitzonderlijk goed te zijn..Maar het is sowieso leuk te zien dat er duidelijk verschillende kampen zijn ten aanzien van de staartloze kisten
     
    Justus vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dank je en jij ,maar ook alle andere lezers alvast de beste wensen voor 2020.
    In de video is de Dart zwaar aangepast en weegt bijna niks meer en.. het is geen electrozwever maar een zwever zonder motor.
    En je ziet hem ook alleen maar aan de helling vliegen, hij zegt dat ie het in thermik goed doet maar tja, als iets een vleugelbelasting van niks heeft dan stijgt dat wel.
    Ik ben heel erg pro nurflugels maar dan alleen op de helling.
    En wat ik ook al eerder schreef, duitsers noemen het al snel thermiek terwijl het eigenlijk hellingwind is.
    Ik heb vanmiddag ook nog hier achter mijn huis gevlogen en hoewel er amper wind was en wel een lekker zonnetje bleef mijn zware hotliner redelijk goed hangen, je zou haast denken dat het thermisch was maar het was gewoon hellingwind, met een licht kistje was ik vrij hoog doorgestegen denk ik.
    Ik zit zelf ook al tijden te kijken of ik een nurflugler ga bouwen voor hier op de helling, dat zou dan een kist worden van Bernd Pfeiffer https://www.zanonia.de/nf.php
    Het blijft wat model betreft leuker dan een normaal model.

    GJ
     
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik zie geen electro 'f3k' kist staan.

    Snipe electro bijvoorbeeld.

    Een 1.5 meter f3k van 275 gram kan echt heel langzaam zweven, en zo licht komen ze nu met electro.

    Zie ook

    Super praktisch vanwege geringe span en laag gewicht. Uren zweefplezier, en thermieken zijn ze voor gemaakt.
     
    Burkhard Schmidt vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er stond constructie balsa of foam, dit is vol carbon waar dan ook een heel ander prijskaartje aanhangt.
    Kale kistje rond de 700 euro, weet niet of dat de bedoeling is maar inderdaad, het blijft wel met gemak eeuwig boven.

    GJ
     
  11. Burkhard Schmidt

    Burkhard Schmidt

    Lid geworden:
    11 okt 2019
    Berichten:
    26
    Locatie:
    bergeijk
    Dit is inderdaad een argument. Gezien het feif dat ik mezelf als een volledige beginner beschouw ( lijkt mij reel als herintreder na 30 jaar inactiviteit) is dit inderdaad te hoog gegrepen. Zodra mijn vaardigheden weer op pijl zijn is het wel een overweging waard. Ook moet ik bekennen dat mij het bouwen van een houten kist behoorlijk wat aan voldoening geeft. Momenteel heb ik een Flex lt 200 van Aeronaut en een Airhawk 150 van Thunder Tiger afgebouwd en als het goed is komt binnen 2 weken een kleine foam wing binnen waarmee ik de eerste stappen wil zetten (kan weinig aan kapot gaan en met uitsluitend 2 stuurvlakken lijkt mij de leercurve vrij klein)..Momenteel ben ik aan het oefenen op de Multiplex flightsim en het begint toch wel weer te komen. Maar wie weet, het jaar is nog lang en de tip wordt zeer gewaardeerd :thumbsup:
     
    l shems vindt dit leuk.
  12. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Fun is dat je met zon motortje veel minder sterk hoeft te bouwen. Er wordt niet mee gesmeten met tot 150 km/h aan het eind van de draai.

    Heb al balsa versies gezien.

    Zoek op f5k.
     
    Burkhard Schmidt vindt dit leuk.
  13. Burkhard Schmidt

    Burkhard Schmidt

    Lid geworden:
    11 okt 2019
    Berichten:
    26
    Locatie:
    bergeijk
    Daarom komt de Introduction van Hollein ook op de shortlist. Als er 3D geprinte modellen te koop zouden zijn (als dat nog niet het geval is verwacht ik toch iets dergelijks in de nabije toekomst) lijkt me dat ook een interessante optie. Feit is wel dat ik door dit draadje en de inputs zoals die van U reeds een hoop heb bijgeleerd
     
  14. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.058
    Locatie:
    BLUB
    Hallo:)
    B4456D1B-5A5C-4169-B58E-16D5D2791F37.png
    3D geprint ontwerp die ik op dit moment met het dit jaar uitgebrachte lichtgewicht ‘popcorn’ PLA aan het uitprinten ben.
    Gewoon PLA heeft de neiging om in de Nederlandse zomers redelijk sterk te vervormen.
    Maar waarschijnlijk heeft het popcorn PLA hier minder last van.......Aankomende zomer zal er meer info vrijkomen of dat ook echt zo zal zijn.
    Er is een persoon in noord Spanje die zijn proef-popcorn-printjes al een tijdje achter het raam heeft staan.......zonder vervorming.

    Scroll voor de gein maar is naar post 86:https://www.modelbouwforum.nl/threads/3d-printontwerpen-van-vliegtuigen.255837/page-5

    Groet:Robin
     
    l shems en Burkhard Schmidt vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina