Kieze welke f3p model

Discussie in 'F3P' gestart door jasperdlg, 22 sep 2010.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    T enige wat ik daarvan tegenwoordig nog van gebruik zijn de roerhevels..
    toch iets anders voor verzinnen.
     
  2. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    En dan niet de plaatjes maar alleen de hevels. Maar ook de quick links zijn goed i.c.m. wat opschuren van de quick link en het carbon en dan een druppeltje CA. De wieltjes zijn ook handig en voldoen prima (ze rollen tenminste zodat je geen bibberpoten krijgt ;)). De motorsteuntjes zijn goed voor op de "afrag modellen" maar niet geschikt voor 22mm motoren (schijfje is te klein, schroefjes komen in het kruis te zitten).

    Desondanks zijn het uitstekende setjes voor een doorsnee shockflyer of zelfs een F3P kistje voor niet-veeleisende piloten. ;)
     
  3. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    heeft iemand nog een idee voor een leuk kleurenschema.
    liefst zonder het gebruik van spuitbussen.
    spuitbussen+jasper= geen al te mooi resultaat!

    zou een beetje oralight hier en daar kunnen???
     
  4. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Bij F3P telt elke gram. Dus het gebruik van folie, ook al is het flinterdun, is nadeliger dan dun verf. Zorg dat je verf op waterbasis gebruikt, dat lost het Depron niet op. En altijd eerst op een proefstukje testen. Als je verf met oplosmiddelen gebruikt dan moet je meerdere lagen heel dun nevelen op een grotere afstand. En een beetje hippe paintjob vergt al snel enkele uren plakken en spuiten (vooral het afplakken is tijdrovend). ;) Inspiraties kun je in dit topic wel opdoen. :yes:
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2010
  5. Corné

    Corné

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Made
    Hey sleur,

    je "dit topic" linkje is verkeerd en leid ons naar hobbycity :D:D:confused::confused:

    beter ff aanpassen;)

    GRTZZZ

     
  6. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    LOL (of eerder :oops:) Knippen en plakken werkt niet helemaal zuiver in de Safari browser. :? Nou ja, gelukkig zijn er nog oplettende medeforummers. ;) Bij deze aangepast. :thumbsup:

    (het zijn wel handige plugjes want die zitten op de zenderaccu's voor Graupner/JR/Spektrum ;))
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    zoals al is gezegd telt elke gram, maar er is nog een reden.
    Oralight is glad, je wilt geen echt gladde shock, dat vliegt erg slecht.


    Niek, Ik gebruik de roerhevels en de 'quicklinks'. Iets beters heb ik nog niet gevonden.
    Het motorkruis werkt prima, maar glasvezelis lichter.
    Wielen heb ik niet meer op m'n shock, wel een landingsgestel en depron wielpants, en een kort smal stukje zachte kant van klitteband ipv wielen, gaat makkelijk over de meeste vloeren. Aleen in hengelo (stoffe vloer) doe ik er een klein beetje tape over. Maar de wielen werken ook goed.

    Sleurhutje, Schroeven?! Hoe durf je... Word het zwakker van. Gewoon een drupje secondelijm, en wat garen erom wikkelen, lichter en steviger. Juist in een ragshock.
     
  8. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Met vier schroefjes die extra gratis bij de servo's zitten en een stukje van 1,5mm siliconenslang (brandstofslang) kun je de motor mooi trillingsvrij vastzetten. Zeker bij het raggen gaat een prop wel eens krom en na rechtbuigen is er toch altijd iets meer onbalans. :? Daarbij komt dat je mooi de side thrust en domping nog wat hardwarematig bij kunt stellen. ;) Die 0,04 gram is ook wat overkill om op te gaan bezuinigen, dan is een draad nog verder inkorten een betere optie. Maar een te lichte shockflyer vliegt ook als een natte krant. Elk model heeft een ideaal/minimum gewicht. :D

    Ik ben van een 142 gram "zware" Elipsia naar een 129 gram zware Zicral gegaan. Da's een verademing. :yes: Daarnaast rolt de Zicral veel mooier dan de Elipsia. Ik hoop dit jaar toch wel een beetje middenmoot in de C te worden. 8)
     
  9. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    De zeistelling of domping aanpassen doe ik wel achter het kruis, is ook niet veel werk.
    En ik weet heel zeker dat het meer dan 0,04g verschil is.
     
  10. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    Dankje ik heb mooie inspiratie opgedaan.

    ik heb roerhevels maar aan de bovenkant moet het carbon staafje je en dat stukje beweegt niet mee. Dus als ik trek of duw met de'servo gaat dat wel goed of moet ik iets anders verzinnen.
     
  11. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Neem een stukje 0,8mm staaldraad van zo'n 2cm. Buig aan één uiteinde daar met een klein punttangetje een "Z" in. De andere kant wikkel je met garen op het carbon stangetje, drupje CA erop en voilà. ;)
     
  12. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    oke echt heel fijn dat jullie me zo kunnen helpen echt super.
    morgen ga ik de tekening uitprinten van de yak-54.
    en dan een kleurenshema van de sultimate erop proberen te spuiten.
     
  13. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    wil je f3p gaan vliegen met een yak-54 dan? heb nog wel tekeningen van een clik iets geschikter voor f3p msichien?
     
  14. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    kan ik mogen nog wel veranderen en dan de tekening uitprinten van de click op school. Die van f3p.nl is die gewoon goed?? de stukken die je verticaal in de vleugel steekt staan er niet op kan je die doormailen ofzo justus???
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Die klopt niet met de echte clik.

    Van alle toestellen waar ik ik het f3p-C programma mee heb gevlogen vond ik de Ikarus Yak54 het fijste...
    De clik is beter geschikt voor moeilijkere programma's.
     
  16. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Hmmmm, interessant. Waarom zou een Clik! niet geschikt zijn voor de C? Ik heb nu een Zicral en volgens Niels en Erik goed voor de B en zelfs de A. Maar waar ik vind hem prettiger vliegen dan de Nexus en de Elipsia en ik ga toch echt de C vliegen. :? ;)
     
  17. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    is een pling pling 1.4 ook goed?
    of een xerces die vindt ik ook best mooi.
    Of zou ik het bij de yak houden????????????????????????
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2010
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Verreweg het allerbelangrijkste is dat jij hem lekker vind vliegen, dat de kist bij jou past.

    Uit de tekeningen op de site zou ik voor de xerces gaan.

    Maar de reden dat ik de ikarus yak54 fijner vond dan bv de clik voor c had vooral met bochten te maken, het ruddergebruik was minder belangrijk bij de yak 54, hij ging uit zichzelf al een meer de bocht om als je hem iets schuin zet dan bv. een clik. Daarnaast zag je het minder goed als je wat fout doet met rudder kwa dosering. (bij een clik resulteerd het eerder in hoogte wisselingen)
    En het voordeel van een hoop rudder authority gebruik je niet, geen geïntegreerde figuren.
    Tuurlijk is de Clik en zijn de meeste A/B kisten erg geschikt voor de C. Maar imo zijn er voordelen voor de yak tov de A/B kisten.

    Nu moet ik erbij zeggen dat de hoeveelheid kisten waar ik serieus mee heb gevlogen ook niet ontzettend groot is. En een enkel vluchtje leer je ook niet zo heel veel. Ik vond de Nexus bv. ook niet zo bijzonder goed, terweil peter en niels toch duidelijk beter ermee vlogen in de B dan ik met m'n clik. Maar wat kan ik er nou over zeggen na een enkel vluchtje.
    Ik kon niet goed met de manta (v1) overweg (en ik was zeker niet de enige, hé niek), maar robbin vloog ermee in de c regelmatig strakker dan ik dat zou kunnen.
    Dit jaar vlieg ik weer met de Clik (a of b), niet omdat ik ervan overtuigd ben dat het de beste kist is, ik vind hem gewoon erg fijn en ik ken hem goed.
    Ik zal ook vast op enig moment een vluchtje met de xerces v5 mogen doen, mocht dat echt heel goed bevallen, vlieg ik over een paar maanden mss er ook wel mee.

    Ik vind trouwens het kiezen van een A/B/C kist een heel stuk makkelijker dan een AM kist... (edit: sinds de MM Extra niet meer, die kist is geweldig!!!)
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2010
  19. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
  20. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    De Yak is meer een 3D/Freestyle/AM model,

    die andere meer voor precisie programma's
     

Deel Deze Pagina