Kinderspeelgoed

Naar aanleiding van een TV-uitzending gisteravond (RTL4, Help mijn man heeft een hobby)
Help, Mijn Man Heeft Een Hobby /2 - Help, Mijn Man Heeft Een Hobby! - RTL.NL

kwam ik erachter dat er zoiets als indoor RC Helicopters bestaat.

Dacht altijd dat RC Heli's duizenden euro's kosten, maar voor rond de 150 euro heb je al een knappe voor binnen en buiten (windstil).

Vandaag na het werk dus even langs de Toys XL om een PicooZ Air Slide 3ch te scoren. Wat een pret voor een paar knaken.

Als ik het echt leuk ga vinden leek een Lama 3/4 me wel een goede opvolger, maar die schijnt niet zo goed te zijn volgens sommigen op dit forum?

Dus beter eerst een Nine Eagle Solo 4ch om verder mee te oefenen en daarna iets om buiten mee te vliegen. Vanaf het balkon uit laten vliegen lijkt me leuk. Alle tips zijn welkom.

Het speelgoed apparaatje weet ik na 2 batterij-ladingen redelijk alle hoeken van de woonkamer te laten zien na vele crashes. Wel weer jammer dat je na 5 minuten oefenen een half uur moet wachten..

Hebben alle coaxialen (dus ook de Eagle) de neiging tot draaiend opstijgen?

Als je heli geen gyro heeft zul je dat draaien niet echt weg kunnen krijgen. Veel van deze 3 ch helitjes hebben tegenwoordig wel een gyro (vaak staat er dan 3.5 ch op de doos) waardoor ze wel perfect hun richting houden bij gas geven en minderen.

De meeste van deze choppertjes vliegen inderdaad maar 5 minuten, al zijn er ook uitzonderingen, zoals de Bureto'ys Firespy bijv. die tegen de 10 minuten haalt en ook nog eens een gyro heeft. In dit topic: max-z-x-power-heli-etje zul je veel info vinden over 3 ch coaxjes.

Wat betreft 4 ch coaxen zijn er ook diverse topics, waaronder eentje over de Solo. Ik heb zelf een Solo en daar kun je prima binnen mee wennen aan 4 ch besturing. Je kan de zender omschakelen tussen een wat tammere stand zodat de heli rustiger reageert, om het gevoel te krijgen, en volledige stuuruitslagen waardoor de heli pittiger reageert. En als het echt windstil is, dus nog stiller dan vandaag, kun je er ook mee naar buiten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb het apparaat maar even in de koelkast gelegd ter afkoeling.
3e batterij-lading begon goed, maar na een crash was de trim van slag af.

Na-trim correctie kwam de heli wel omhoog, maar echt lekker alle hoeken van de kamer laten zien was er niet meer bij.

Zijn er ook winkels in de buurt van Amsterdam waar je een niet-speelgoed RC-Chopper kan kopen. Meerdere accu's en externe lader llikt me wel handig.

Koelkast? Zo warm wordt dat spul nu ook weer niet, of bedoel je het figuurlijk?

Als je na een crash niet meer kan trimmen en slecht hoogte wint, kan het zijn dat je inner shaft (de dunne as naar de bovenste rotor) krom is, en dus teveel weerstand heeft. Of de tandwielen of een motortje zijn beschadigd en/of verschoven. Soms wil het motortandwiel op de motor-as gaan schuiven, en daardoor slippen.

Volgens Markplaats zit er aan het Hubertusplein (ik hoop dat ik het goed heb onthouden) een zaak die veel micro-heli's heeft. Anders zijn er ook webshops die "vandaag besteld en betaald, morgen geleverd" als devies hebben.

Een externe lader en losse accu's zijn inderdaad erg fijn. Ik heb nu een Solo van Nine Eagles, met een paar losse lipo's, en dan kun je zo bijna een half uur achter elkaar vliegen. En aangezien het laden daarbij ook ongeveer een half uur duurt, zou je met genoeg lipo's bijna non stop kunnen vliegen, bij wijze van spreken.

Laatst bewerkt:
Dat kan met een dure dus ook gebeuren..
In de koelkast leggen is om de batterij af te laten koelen zodat ik eerder kan laden ;-)

Handleiding schrijft 10-15 minuten afkoeltijd voor alvorens te laden.

Kan er nog een 2e Pico'tje bijhalen, maar meteen wat goeds lijkt me beter.

Overigens wel een goed doordacht concept door de bedenker van de PicooZ, voor een paar knaken en RC heli:mrgreen:

Ok, een echte koelkast dus, en geen figuurlijke. Krijg je dan geen condens door het temperatuurverschil? Je weet dat lipo's wanneer verkeerd behandeld of als ze sluiting maken kunnen ontbranden? Ik zou gewoon die 10 minuten wachten om aan de veilige kant te blijven.

Als je nog niet zeker weet of het wat voor je is, zou je inderdaad eerst een 2e pico kunnen nemen, of eentje met gyro, als deze dat niet heeft. Maar als je nu al weet dat je verder wilt, kun je misschien beter een kleine 4ch coax nemen, zodat je binnen aan de andere besturing kan wennen. Sturen met een swashplate voelt heel anders dan met een kwartslag gedraaide staartrotor, zoals bij die 3 ch dingen. En bij de meeste zenders zit "sturen" links, omdat je rechts vooruit en zijwaarts hebt zitten (mode 2). Dat alleen al geeft een leuke gewenningsstap tussen een 3 ch en een 4 ch.

Lipo's moeten op zichzelf afkoelen, mag niet geholpen worden om eerder te kunnen laden.

Er is mij verteld dat het chemische proces even op zichzelf tot rust moet komen alvorens je kan laden.
Help je hem met afkoelen, zullen ze dus niet zo lang meegaan als wanneer je even wacht.

Ga morgen maar een ritje Deventer maken na het prul omgewisseld te hebben.
Wel jammer dat kinderen met deze rotzooi opgezadeld worden,is ook niet leuk voor papa..

Zit er in Deventer een zaak waar de deze RC's verkopen? Overigens: wat is een lipo??

@FB: Als het buiten regent of te hard waait kun je toch vliegen. Je kan zonder invloed van wind oefenen op figuren vliegen als bochten en achtjes bijv. En je kan met infrarood besturingen werken wat goedkoper is als een echte radio zender waardoor die speelgoed heli's en net wat betere 3 ch voor een lagere prijs in het schap liggen.

@AGre300: een lipo is een Lithium Polymeer accu. Door deze stoffen te gebruiken ipv bijvoorbeeld Nickel Cadmium, NiCad, krijg je een zeer lichte accu die goede prestaties levert. Uitermate geschikt voor helicopters dus. Wel zijn ze kwetsbaar, te diep ontladen betekent een flink lagere capaciteit of zelfs een defecte accu. En je moet ze ongeveer een kwartier laten rusten voordat je ze weer kan opladen.

PicooZ zijn wel aardig voor ff binnen te kloten, maar het gaat al snel vervelen. ECHT vliegen doen ze niet natuurlijk, het is inderdaad gecontroleerd crashen ;)
Ze houden zichzelf wel in de lucht, maar sturen is er niet echt bij.
Ondanks de negativiteit zou ik je gewoon een E-Sky Big Lama aan raden, of de E-Sky Hunter. (Beide COAX heli's)
2 heerlijke heli's voor de beginner, uitermate goed controleerbaar, en realischtisch van opbouw, PLUS een oefen simulator voor op de PC er gratis bij.
Heli zelf is goedkoop, en de onderdelen al helemaal. Tuurlijk is de kwaliteit niet zoals een prof dit gewend is, maar daar is de prijs dan ook naar.
Zou geen dure heli kopen als beginner, omdat het dan ook erg duur wordt als hij een paar keer naar beneden komt zeilen! Dan heb je toch niets aan kwaliteit....
Maar zoals ik al zei, losse onderdelen zijn erg goedkoop, en de heli zit technisch simpel in elkaar.
De meeste negatieve reacties over deze heli's komen van gevorderden vliegers merk ik ook in mijn omgeving....
Tja als ik een BMW gewend ben, moet ik ook lachen om iemand die net zijn rijbewijs heeft, en blij is met een Twingo.
Maar ze vliegen wel, en zeer goed voor een beginner!

[URL="
- Esky Big Lama - Sunday Afternoon At The Park[/URL]

Ik zal de link hier niet spammen, maar zoek/vergelijk ff op internet. Er zitten grote prijsverschillen in.
De 25 MHz (volstaat als je toch alleen vliegt) is er al vanaf 89 euro,de 2,4 GHz is een tientje duurder. terwijl sommige hem aanbieden vanaf 119 euro.
Gewoon online bestellen is de goedkoopste optie!

Hoi, ik ben een beginner en heb de Hunter.
Nu moet ik zeggen dat ik er niet zo heel erg tevreden over ben.
Heb er erg veel problemen door crashes mee gehad, heb diverse onderdelen al vervangen, sommige meerdere keren (alleen motoren en 4-1-ding is nog origineel).
Op dit moment heb ik em het meest stabiel als me ooit gelukt is, maar hij roteert nog steeds voorbij de trim, dus moet constant tegensturen. En hij draait nog kleine O cirkels. Deze twee euvels krijg ik er niet uit, diverse fora gelezen, tips etc. Alles geprobeerd, no effect. Ben mezelf aan het leren ermee te vliegen nu, je moet wat.
Om die reden, meer ergernis dan lol, laat staan het geld (had er nu 2 kunnen hebben, misschien wel 3), zit ik er zwaar over te denken om een stap naar beneden te doen naar een 3ch chopper met infrarood bediening. Heb de syma S026 op het oog, chinookje. Voor 20 euro kan je bijna niet miskleunen. Die toch alleen maar indoor vliegen op kleine oppervlakte.

NIW, wat ik wil zeggen is dat niet alleen gevorden zeuren over de hunter... Ik ook! :p

Als je dat nu hebt komende van de crashes, zal je toch iets over het hoofd zien, of staat de instelling verkeerd.
Kleinste afwijking kan al grote problemen geven.

Back