KKuk Tricopter doet raar.

Beste mede kopteraars,

Ik heb blijkbaar een klein mankement aan mijn tricopter. Namelijk dat de motor links voor iets later opspoeld dan de rest, met als vervelende bijwerking dat hij in de lucht steeds naar links en naarvoren wil hellen, plus ook nog een beetje raar yaw gedrag. Of is dit normaal bij tricopters? Ik moet de sticks ongeveer 20% compenseren om te blijven hoveren bij windstil. Trimmen heeft blijkbaar ook weinig invloed. Ik heb de regelaars ook een voor een gecalibreerd zonder KKuk bordje ertussen om de eindpunten te registreren maar ook dit hielp helaas niet.

Wat kan dit zijn? Rotte motor? Verkeerde KKuk instelling?

Grts,
- Sven

Lastig altijd dit soort dingen, heb je de regelaars ook via het board gecalibreerd volgens de manual?

Anders linker motor eens naar rechts plaatsen en kijken of het fenomeen zich omdraait, regelaar ook als dit niks veranderd.

Ja dat manual. Die is voor quadcopters denk ik. ;)
Je moet je yaw pot dicht draaien en dan inschakelen met de gas stick omhoog en weer omlaag,
maar dit doet volgens mij vrij weinig met een tri behalve de servo erg flauw maken. Toch?

Ja dat manual. Die is voor quadcopters denk ik. ;)
Je moet je yaw pot dicht draaien en dan inschakelen met de gas stick omhoog en weer omlaag,
maar dit doet volgens mij vrij weinig met een tri behalve de servo erg flauw maken. Toch?
Waarom zou dat voor een tri anders zijn?
De controller moet 'leren' wat gas open en wat gas dicht is.

Bij mij werkt het perfect en ik denk dat het wel een essentiële setting is.

Wel even zorgen dat alle andere setting zoals oa timing en cut-of gelijk zijn.

Ik vind et jammer want hij vliegt met de nieuwe expo en dualrate settings eigenlijk nu al behoorlijk lief voor mijn doen (dacht dat et veel moeilijker zou zijn). Zonet na de lunch even lekker in et zonnetje staan vliegen weer, maar dat niet lekker hoveren is toch zonde.

Zodra ik hier weer klaar ben met werken ga ik eens alles van voor naar achter opnieuw uitpluizen. Regelaars een voor een aan de programmeer kaart, en dan nog een keer die hele checklist nalopen. Als dat niet helpt idd even links en rechts verwisselen en kijken of hij dan de andere kant op gaat leunen. Doet hij dat, dan spoort de motor helaas niet en moet ik weer 2 weken op een nieuwe wachten. :(

Waarom zou dat voor een tri anders zijn?
De controller moet 'leren' wat gas open en wat gas dicht is.
Omdat de gyros het leren dwars zitten toch?
Dan kun je yaw wel dicht draaien maar dat beinvloed toch enkel de servo?
Dan zou je alle pots toch dicht moeten draaien wil je dat de gyros zich niet met je gas bemoeien volgens mij.
En die dingen doen toch niks tot je het bord "armed"? Dus met gas open de boel aanzetten doet toch niks? of wel?

Nee, de yaw zet je dicht om het boardje in 'leermode' te zetten.
De controller kijkt bij opstarten of de yaw dicht staat en gaat dan in deze mode.

owww ok, op die manier. Moet ik alleen nog even kijken welke kant "dicht" is. :p
Volgens mij zijn die potjes nog zonder stop ook, dus das even klooien.

Inderdaad yaw pot dicht, zender aan en 100% gas open, ontvanger aan en wachten op 2 extra piepjes dan gas op 0%, alles weer uit en pots op zo'n 50%,thats it.

Nou mensen.. ik ben me dood geschrokken... WAT EEN VERSCHIL! :yes: :lol: :yes:
Hij vliegt nu zo strak dat ik er bijna mijn jas aan op kan hangen, ongelofelijk gewoon.
Trims hebben nu opeens wel degenlijk effect, en na even friemelen bleef het beestje hangen als een koffietafel.
Hier kan gewoon geen helicopter tegenaan, zo fijn luisterd het ding.

Ik ga zometeen even een filmpje maken, dan kunnen jullie het vergelijken met mijn eerste vlucht. :lol:
De eerste poging voelde aan als mijn oude reuze FP heli (corona), maar nu.. tsja dit vergelijk je nergens mee denk ik.

iig iedereen bedankt voor de tips, het calibreren van het KK bordje zelf was me totaal ontschoten,
ik dacht dat dat hetzelfde deed als gewoon de ESCs los programmeren (ik dacht dat je daarmee enkel de gyro's even uitschakelde).

Dus de tri deed niet raar, maar ikke! :oops:
Zo zijn we soms allemaal wel eens denk ik. ;)
Nieuw speeltje, wat nou handleiding, spelen met dat ding!

Heb net ook voor het eerst mijn accu pieper gehoord, gloeiende wat jankt zon ding.
Volgens mij hebben de buren nu spontaan ramen en deuren gesloten, en de TV aan. :lol:

Gaat best lekker. ;) Alleen in et begin nog wat wiebellig omdat de accu anders zat en ik weer uit moest trimmen. Maar alles reageerd nu goed, op 5:08 begint et zelfs te kriebelen om eens los te gaan, maar midden in de stad houd ik hem liever op mijn eigen dak. Binnenkort maar eens naar et veld!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back