[Klaar] Bouwverslag Conrad Cessna 182 Skylane

• Topicstarter Topicstarter Benno Z
  • Startdatum Startdatum
Ziet er allemaal goed uit hoor..

Toch twee kleine punten.. die scharnieren kun je beter in 1 keer helemaal lijmen, ipv. helft voor helft. Op het moment dat je ze lijmt, zuigt het hele scharnier zich vol met lijm. Als je eerst 1 helft lijmt, zit er ook al iets lijm in de andere helft.

Tweede puntje is het afdekklepje voor je servo's; daar zou ik de randen nog even van fuelproofen, omdat je hout ziet aan de rand. Volgende keer de folie er even omheen folieeen ;)

Het is mieregen*uk hoor, het ziet er allemaal prima uit, wordt een mooie kist!

hezik zei:
Die scharnieren kun je beter in 1 keer helemaal lijmen, ipv. helft voor helft. Op het moment dat je ze lijmt, zuigt het hele scharnier zich vol met lijm. Als je eerst 1 helft lijmt, zit er ook al iets lijm in de andere helft.
Toch niet, ik heb het eerst getest met een reserve scharnier. Met 1-2 druppels lijm op het uiterste puntje zuigt het scharnier zich mooi halfvol.

hezik zei:
Tweede puntje is het afdekklepje voor je servo's; daar zou ik de randen nog even van fuelproofen, omdat je hout ziet aan de rand. Volgende keer de folie er even omheen folieeen ;)
Het is mieregen*uk hoor, het ziet er allemaal prima uit, wordt een mooie kist!
Helemaal mee eens, zo zat die er bij geleverd. Ik heb nog getwijfeld om het opnieuw te folieën en dan om de randjes heen, maar dacht dat ik teveel zou mierenn***en :)
Nog een tip om het randje te fuelproofen zonder opnieuw te hoeven folieën?

Enne, overige tips of suggesties zijn natuurlijk hartelijk welkom, ik zie dit als een leerpunt.

Servokabels verlengd en de stekkers geborgd met 1 drup CA-lijm en de "Steckungsrohr" geplaatst (mooie taal dat Duits):

freelance-cameraman.JPG

Gaatje boren van 6 mm voor de "Tragflächenbolzen" (geen idee hoe dat in het Nederlands heet)
Zowel op het middendraagvlak als op de buitenste draagvlakken was dit al netjes gemarkeerd:

camerawerk.JPG

freelance.JPG

Weet iemand misschien waarvoor die inkeping is die er in zit:

cameraman-eng.JPG

even droog passen:

cameraman.JPG

en klaar om gelijmd te worden:

cameraman-freelance.JPG

Vanmiddag even een spanbandje halen (degene die ik heb zijn nét te kort) en dan kan de vleugel worden verlijmd.

JIj als windsurfer geeneens een 4mtr spanband, schande Benno ;-)

Gaat er heel mooi uit zien, ben benieuwd naar het eindresultaat als die op het veld staat.

Ga zo door :thumbsup:

Berto zei:
Jij als windsurfer geeneens een 4mtr spanband, schande Benno ;-)
Helemaal mee eens, ik had ze wel, maar bij de verbouwing heb ik de twee langste stukgetrokken. En ja, ik heb dit jaar nog niet één keer gesurfd dus had ik ze nog niet gemist.... :oops:

Weet jij waar die inkeping voor is? (zie tekst tussen de foto's)

Tja, is dat niet iets voor de borging van de buitenvleugels aan het middendeel???

Hoe zitten anders de vleugeluiteinden geborgd?

De vleugelhelften worden alleen gelijmd, niet geborgd....en die inkeping komt dus in één van de vleugelhelften te zitten, op een plaats waar geen balsa zit.
Misschien worden deze metalen pennen door de fabrikant ook in andere toestellen geplaatst waar het wél een functie heeft. Ze komen in ieder geval ook aan de voorkant, voor de bevestiging van de vleugel aan de romp maar ook dan heeft die inkeping geen nut/doel volgens mij.

hezik zei:
Het is een mooi toestel maar die landingsgestelconstructie zou ik niet vertrouwen.. dat wordt buigen na elke landing, vrees ik voor je.
Een late reactie op deze quote, maar ik ben nu in het bezit van de Calmato Sports en het onderstel van de Sports is qua bevestiging en dikte identiek aan de Cessna. Volgens mij moet dat dus wel okee zijn.

Zo, die vleugeldelen zijn gelijmd. Gelukkig hebben we altijd genoeg eten op voorraad :wink:
Het ziet er niet uit en ik krijg vanaf nu waarschijnlijk honderden tips van hoe het makkelijker kan, maar het zit wel op de mm retestrak en recht :D

Alleen wel een klein beginnersfoutje gemaakt, ik heb het vleugelmiddenstuk gelijmd ipv de twee vleugelhelften. Nu zat er dus lijm op de plek bij het rolroer waar je bijna niet bij kan om het weer te verwijderen :oops:
Het is uiteindelijk gelukt met veel brandspiritus en keukenrol.

IMG_2096.JPG

Door "droog" te passen wist ik hoe ver de tips omhoog moeten staan: 2 onderzetters en een blik gepelde tomaten 8)

IMG_2098.JPG

Door de spanband krijg je het geheel goed strak en naadloos tegen elkaar aan:
(nee, geen lijmresten maar diverse lichtspiegelingen)

IMG_2100.JPG

En zo zijn we weer een klein stukje verder, volgende stap is de winglets er op.

Het kan bijna niet anders of je hebt nu aan de rechterkant aan de onderkant van je vleugel vlakbij het uiteinde, een deuk/kras in je vleugel. Je hebt daar nl. een blik ananas en een pot pesto op de vleugel staan en die wordt alleen door een blik tomaten ondersteund, precies op het randje ervan.

Volgende keer potten appelmoes gebruiken, die hebben een glad deksel :P

Tja, mijn vrouw zei ook al dat ik beter de onderzetters OP het blik tomaten kon zetten ipv er ONDER, zij had die scherpere rand dus ook al opgemerkt....maar toen stond het helaas al zo :oops:
Zojuist heb ik even gekeken en gevoeld naar het gewicht maar het valt reuze mee. Met een lichte druk til ik zo de vleugelhelft op waar de ananas en pesto op staat. Doordat de kromming aan de bovenkant ligt trekt de spandband ook de vleugeltip omhoog. Er zit dus ook geen deuk of kras op de vleugel. Maar ik heb wel weer wat geleerd natuurlijk voor een volgende keer :D

Dit is wel boeiende materie voor je gezien je avatar :wink:

Zojuist de vleugel helemaal bekeken en nu is er toch iets door die potten en blikken gebeurd. Zo'n pot Chicken Tonight heeft aan de onderkant kleine ribbeltjes en die staan nu mooi in de vleugel :( Bijna onzichtbaar hoor, alleen met bepaalde lichtval zie je het, een foto er van maken lukt niet eens. Dat was weer een wijze les voor de volgende keer :P (mooi leerprojectje zo'n toestel)

Vanavond ben ik op het eerste minder fraaie onderdeel gestuit van de Cessna, de winglets heb ik op de vleugels gelijmd maar deze zijn van kunststof en er zit kleurverschil in het kunststof en de folie. Daarnaast is de vleugel mooi haaks op het uiteinde maar zijn de winglets wat afgerond waardoor je een zichtbare naad krijgt:

winglet.gif

Een beetje jammer, ik moet maar eens zien hoe ik dat netjes krijg. De meest makkelijke oplossing is een stukje zwarte folie erover......iemand andere tips?

IMG_2106.JPG

Ha die benno

Ik heb al heel wat echte 182 skylanes gezien en 172 . Als je de vleugel tippen schaal wil hebben moet daar niet alleen een kier tussen zitten maar moeten ze ook nog licht golven. Dus die kier is alleen maar meer schaal. :rolling:

Groeten Onno

Mooi is dat he Onno, sommigen denken dat echt vliegtuigen perfect van afwerking zijn maar als je ze van dichtbij bekijk zie je vaak dat ze zelfs nog minder zijn dan de modellen ;-)

Zou het lekker laten zitten Benno, vaak gaat het meer opvalllen wanneer je het weg probeert te werken dan wanneer je het zo zou laten.

In de handleiding staat voor het bevestigen van de vleugel: boor op x-mm van de zijkant en op y-mm van de bovenkant een gat van 3 mm, HAAKS.
Als je onderstaande foto ziet heb ik weer een probleempje :cry:
Dit lukt dus niet met mijn boormachine. Maar even naar de bouwmarkt geweest om een setje passende houtboren te halen voor mijn "Aldi-dremel". Gelukkig passen de boortjes gewoon in de kop, een extra boorkop heb ik dus niet nodig.

cameraman-freelance.JPG

Om twee 6mm gaten loodrecht in de vleugel te boren (op de juiste plek) heb ik de vleugel loodrecht tegen de keukenkast gezet en een winkelhaak op de vleugel geplaatst. Zo gaat `ie mooi loodrecht d'r in:

freelance-camerawerk.JPG

Uit mijn ervaring is gebleken dat het bijna nooit lukt om op twee plaatsen een gat uit te meten die dan weer met elkaar moeten corresponderen. Meteen maar in de bouwmarkt een setje centreerpunten van 6mm gekocht. Die worden gebruikt bij houtdeuvel-verbindingen. Misschien is het overigens al de normaalste zaak in de modelbouwwereld om deze te gebruiken, maar ik vermeld het toch maar even.

cameraman-4.JPG

Centreerpunten in de vleugel, vleugel er op, aandrukken en je hebt twee prachtige afdrukken in de romp :D

camerawerk.JPG

cameraman-2.JPG

Twee gaten van 6mm boren (dat lukt nu wel met de dremel):

cameraman-3.JPG

En als laatste de twee stalen "pennen" met 2K erin lijmen (ik weet niet hoe dat heet, in het Duits noemen ze het Tragflächendübel):

freelance-1.JPG

Het vordert gestaag, maar de dagen worden korter en de avonden dus langer :D

Hee Benno,

dat wordt een mooie Cessna man :yes:
Nu de avonden weer langer worden kan er minder gevlogen worden maar wel veel gebouwd.

Wij verwachten dan binnenkort toch ook wel een maiden ;-)

Nee hoor, doe maar rustig aan maar het gaat een heel mooi model worden :yes:

Hoi Benno

Ik zit met bewondering het bouw verslag van je Cessna te bekijken.
Ik moet zeggen het ziet er perfect uit.
Ik neem me petje af, voor al je werk,

Ik ben zeer benieuwd als die op de hei staat, en hoe die er dan uit zal zien.

Morgen 17.00 op de hei?

Vanavond weer een half uurtje gevonden om de vleugel vast te zetten.
Eerst moest er een "Tragflächen-Verstärker" in het midden van de vleugel op de achterlijst gelijmd worden (uiteraard heb ik eerst de folie verwijderd). Ik heb dit nog niet eerder bij toestellen gezien, waarschijnlijk is dit bedoeld tegen uitscheuren van de vleugel bij de bouten o.i.d. Helaas gaat dit wel ten koste van de "fraaiheid" van dit toestel, of loop ik weer te mieren***ken?

IMG_2155.JPG

Uitmeten van de boorgaten:

IMG_2158.JPG

Om het midden van de romp-achterkant te bepalen heb ik gebruik gemaakt van de bestaande uitsparing voor de staart:

IMG_2159.JPG

Goed meten:

IMG_2161.JPG

IMG_2164.JPG

En boren maar:

IMG_2169.JPG

En de vleugel er op:

IMG_2171.JPG

IMG_2176.JPG

De grote ringen gaan er nog af, die zitten er nu op om de inslagmoeren goed ver in het hout te draaien en om de 2K-lijm op de inslagmoeren te laten drogen. Zonder lijm vielen ze er steeds uit.

De drie uitsparingen geboord voor de stuurkabels van het richtingsroer en de hoogteroeren:

IMG_2181.JPG

Bijvijlen:

IMG_2182.JPG

Stuurkabel passen:
De standaard besturing die bij de Cessna zit gebruik ik niet. Dit waren metalen stuurstangen die door middel van een ronde stok met elkaar verbonden waren, zonder enige steun in het midden. Ik heb binnen/buitenkabels gekocht met stalen kern waar je direct een T-stukje op kunt schroeven (er gaan twee kabels naar de hoogteroeren). Dus niet het Sullivan systeem met draadeind. Bij de servokant kan er rechtstreeks een soldeerhuls opgelijmd/geknepen/geklemd worden. Ik heb dit getest en er hangt al een tijdje een paar kilo gewicht aan :)

IMG_2190.JPG

En drie mooie ovale sleuven gemaakt:

IMG_2192.JPG

Stabilo uitmeten en folie verwijderen:
Daarna lijmen en meten en schuiven en meten, enz..... Ik heb hier nog geen handig "systeem" voor kunnen vinden (tips zijn welkom :P ). Bij de Calmato had ik met stift een dun lijntje getekend aan weerszijden van de stabilo bij de romp, maar door de overtollige lijm die uit de naad komt zie je de streep niet meer. Vanavond heb ik het met 4 stukjes afplaktape geprobeerd maar dit werkt ook niet optimaal. Gelukkig heb ik met 90 minuten epoxy gelijmd ipv 5 min, anders had ik geen tijd genoeg om te meten, te schuiven en de overtollige lijm te verwijderen.
Het stabilo stond overigens lang niet evenwijdig met de vleugel, ondanks dat het een GFK-romp is. Je zou zeggen dat dit 100% zou passen. Ik heb veel weg moeten vijlen uit de romp om het stabilo evenwijdig horizontaal met de vleugel te laten lopen. Daarna heb ik linksboven en rechtsonder halve stukjes CA-scharnier er op gelijmd, net zolang tot het stabilo horizontaal stond:

IMG_2195.JPG

Ook meteen die grote ringen even vervangen door kleine op de vleugel, net als die lelijke zwarte bouten, daar zit nu metaal in :D

IMG_2196.JPG

IMG_2198.JPG

Back