KLaar voor de volgende stap

• Topicstarter Topicstarter saykoshey
  • Startdatum Startdatum
S

saykoshey

Guest
Hoi,

Ik vlieg nu al een tijdje met een Walkera Lama 400D (coax) en die rondjes linksom en rechtsom heb ik nu onderhand gehad. Ik voel dat ik klaar ben voor de volgende stap, een single heli dus.

Ik wil nog eventjes niet veel geld er aan uitgeven omdat ik op dit momment nog niet de handigheid bezit en bang ben dat het uiteindelijk toch weer kapot gaat. Ik heb daarom de volgende criteria opgesteld tijdens het zoeken naar een nieuwe heli.

1. RTF kitje mag max 150 euro kosten.
2. Onderdelen moeten geodkoop en makkelijk verkrijgbaar zijn.
3. Minimaal 450 of groter.

Ik heb mijn ogen laten vallen op twee heli's. De Walkera CP180D en de E-Sky Honey Bee CP3, beide ongeveer even groot en even duur.

De CP180D is een FP heli met een pitched tail, HB CP3 is juist een CP heli met een motor tail. Onderdelen voor beide heli's worden via verschillende NL webshops verkocht een extra voordeel van de HB CP3 is dat Conrad de onderdelen ook heeft al zijn zij iets duurder dan de rest.

Ik heb zelf al heel wat op het net opgezocht. Van de CP180D wordt gezegd dat hij super stabiel, de perfecte heli voor de beginner. Dat is leuk en aardig maar ik wil ook alvast beginnen met 3D en dan ben ik bang dat deze heli niet meer of minder kan dan mijn coax.

van de HB CP3 wordt gezegd dat dit een goedkopen heli is maar niet perse een goede. Vanwege de staart motor zou hij een slecht balans hebben en hij zou ook nog eens te bibberig zijn omdat er geen synchro bestaat tussen tail en main. Is dit waar of hebben deze mensen gewoon last van heli's die verkeerd zijn ingesteld?

Veel mensen zeggen ook dat FP heli's beter zijn voor beginners omdat deze een control element verwijderen en dus makkelijker zouden moeten zijn. Ik zie hierbij een groot probleem en dat is dat de pitch proportioneel is aan het gas, je bestuurt hem niet zelf (ja tenzij je de idle-up gebruikt of zo'n dure 3D zender koopt waarbij je de pitch curve in kan stellen) dus de besturing is hij gewoon hetzelfde als een FP heli. Als je er nog een derde hendel bij had voor de pitch okay maar dit is er niet dus moet hij qua beturing hetzelfde zijn. Zit er iets in mijn redenatie wat niet klopt?

Ik ben tevens opzoek naar expert meningen van mensen die beide heli's kennen. Zeggen jullie, als je van coax afkomt is het beter als je even met een FP heli vliegt of zeggen jullie dat FP/CP niet uitmaakt en dat ik dat gewoon kan doen? Wat zijn de ervaringen met pitched tail vs. motor tail? Ze zeggen van motor tail dat deze bibberiger zijn vanwege de boven genoemde redenen. Is dit waar of valt het mee?

Oh en nog een ding, ik ben nog geen frequent flyer (mwah eigenlijk op de sim) maar wil het wel worden. Dus de heli moet wel een beetje degelijk zijn qua onderhoud. Wel even zeggen dat ik mijzelf geen fabeltjes voorhoud. Als je naar al die prijzen kijkt en dan ziet dat dit de goedkoopste zijn dan moet het wel ergens van komen. Al heb ik horen zeggen dat een E-Sky met carbon en CNC upgrades toch wel heelerg degelijk kan zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Even mijn meningen/tips:

1. RTF kitje mag max 150 euro kosten. Haalbaar, FP of een goedkope CP
2. Onderdelen moeten geodkoop en makkelijk verkrijgbaar zijn. Haalbaar.
3. Minimaal 450 of groter. Zie 1: Niet haalbaar. voor die prijs iig niet, of zeer slecht.

Het verschil tussen FP en CP is het grootst, niet het verschil tusse pitched of motor tail..
Zoals dit:
''Veel mensen zeggen ook dat FP heli's beter zijn voor beginners omdat deze een control element verwijderen en dus makkelijker zouden moeten zijn. Ik zie hierbij een groot probleem en dat is dat de pitch proportioneel is aan het gas, je bestuurt hem niet zelf (ja tenzij je de idle-up gebruikt of zo'n dure 3D zender koopt waarbij je de pitch curve in kan stellen) dus de besturing is hij gewoon hetzelfde als een FP heli. Als je er nog een derde hendel bij had voor de pitch okay maar dit is er niet dus moet hij qua beturing hetzelfde zijn. Zit er iets in mijn redenatie wat niet klopt?''
een FP heeft geen verstelbare pitch, zal dus NIET evenredig zijn aan het gas. een FP krijgt zijn lift puur op de vooringestelde hoek van de bladen, en het toerental van de motor zal dan bepalen of de heli daadwerkelijk de lucht in gaat, met een CP zal dit anders zijn, dan zal je met beide 0 onderin de stick beginnen, en bovenin de stick 10 zijn(als gewoon pak m beet waardes) dus dan gaan ze evenredig met elkaar.. die dure 3d zender heb je sowiezo nodig als je serieus een CP wil vliegen, want juist die curves in kun stellen,en het goed afregelen van een heli is daar het startpunt in!!
Sterker nog, als ik wil, kan ik mijn zender zo inprogrammerendat ik een FP heb, met een pitched tail, Op een CP heli! elke heli bestuur je zelf..

Het maakt niet echt uit wat je doet, deHB CP is niet gerated als een ''true'' 3D heli, maar geeft wel het CP gevoel tijdens het rondvliegen, de FP zal geen 3D kunnen, Ik snap overigens niet waarom je vanaf een coax gelijk al praat over 3d, ga eerst maar een jaar trainen;) dan zal er een begin van 3d zijn..
Overigens vliegt de HB CP haast hetzelfde als een FP(real life ervaring) alleen de headspeed is hoger, waardoor als je crasht, je wat meer duurdere crashes krijgt.. FP draait met een veel lagere headspeed, waardoor die ook beter bestand is tegen crashes.

Mijn mening is daarom ook als volgt: Kies naar waar je het beste voor onderdelen terecht kan.. beide heli's zijn prima als opstapje, en zullen een hele andere vliegervaring leveren dan een coax. Ik zelf ben na een lama naar een belt cp gegaan, maar als ik niet zo eigenwijs was geweest, had ik zeker een FP tussendoor gekocht...;)

Hey tnx voor de input. Ik moet er even het volgende bij vermelden. op de sim kan ik alles... nou alles, veel. Met Phoenix RC veel geoefend al gaat het een beetje stroef, inverted vliegen en een paar rolls uitvoeren gaat nog net (soms dan weer net niet).

Ik denk dat ik ook uit moet leggen met wat ik bedoel met 3D. Kijk dat wilde gedoe op de youtube filmpjes is wel leuk maar dat is nog een eindje in de toekomst voor mij. Wat ik voor mijzelf versta onder 3D is een paar simpele rolls, wat flips en misschien zelfs (als het een CP heli is) wat inverted spul. Niks aan de wilde kant.

Al een tijd met die sim aan de gang en dan kom ik buiten, met mijn coax, met de gedachten dat dat allemaal dus niet kan, zeer frustrerend. Ik wil dus ook een heli hebben waarmee ik dat wat ik op de sim heb geoefend ook in het echt uit kan testen. Vandaar dat ik er ook niet veel geld in wil steken, als het kapot gaat (dat gaat ook gebeuren) dan moet het relatief snel en goedkoop te repareren zijn.

Dan nog even terug op FP vs. CP. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, als we puur en alleen kijken vanuit een beginners oogpunt. Dan is het voor een FP en CP heli toch zo dat meer gas = meer lift. Jah dat bij een CP heli de pitch mee gaat met de gas hendel dat is voor een beginner bijzaak, toch? Voor de beginner betekent meer gas = meer lift.

Wat er bij mij niet in gaat is dat veel mensen zeggen dat CP heli's moeilijker zijn dan FP heli's omdat CP's een extra control element erbij hebben. Maar een beginner die de standaard bij geleverde zender gebruikt en verder alles goed afstelt heeft helemaal geen extra control element erbij. Als je de heli verder goed afstelt dan hoef je niet een te denken in termen van graden pitch en RPM, het enige wat je moet weten is hoe verder de gas hendel naar voren hoe meer lift ik heb.

Of denk ik nou verkeerd?

Het probleem is dat ik nooit met een CP heb gevlogen en dan heb ik aan de ene kant mensen die zeggen dat het moeilijker is en aan de andere kant mijn gevoel wat mij vertelt dat dat misschien onzin is.

Ik moet ook zeggen dat ik nog niet van plan ben om te investeren in zo'n dure zender. Ik ga niet een zender kopen welke duurder is dan de heli zelf. Op het momment dat ik wat gevorderd ben, meerdere heli's heb dan wil ik er wel over nadenken maar nu nog niet. Voorlopig houd ik het bij de zender die in de doos zit. :)

Tja, op de sim kan ik alles ook probleemloos.. maar real life is toch heeel wat anders hoor...

''Als je de heli verder goed afstelt dan hoef je niet een te denken in termen van graden pitch en RPM, het enige wat je moet weten is hoe verder de gas hendel naar voren hoe meer lift ik heb.'' want ookal is het een simpele CP, het afstellen zal en moet gebeuren.. en dus zal je in dat graden pitch en rpm spelletje altijd een rol hebben...

En juist die graden pitch en RPM is wat een CP heli een CP heli maakt.. met al zijn moeilijkheden..

zoals al eerder gezegd....
sim is sim, real life is real life MET CRASHKOSTEN!
Int echt zal je heel wat anders vliegen, puur door de stress!
Stress voor: kosten, wachten op parts en dan terug afstellen.
en trust mee, na 2 jaar CP helis vliegen en herstellen leer je nog steeds bij in hoe je alles het beste afstelt!
ik begon persoonlijk met e walkera 004, en dan raptor 50; groter en dus rustiger..

Gemakkelijk aan parts geraken is idd e must.
veel succes!

Je wil inverted met een Fp?

Dat gaat goed tot je de grond raakt:mrgreen:

Fp kun je met erg veel pijn en moeite een looping uit persen, rolls en flips zul je er echt niet goed uitkrijgen. Of je moet 20 meter hoog beginnen...

Dus moet je naar Cp..
Cp heeft dus vast toerental, midstick is nul pitch, stick omlaag is hetzelfde toerental maar een negatieve bladhoek (voor op zn kop vliegen)
Dat kan dus niet bij een fp, maar moet wel ingesteld worden op een cp.
En je moet gewoon enige kennis van zaken hebben om zo'n ding correct af te stellen.
Zeker na een crash, die je zeker gaat krijgen als je 3d gaat doen.
Die dure zenders kun je alles instellen, de zenders bij een rtf pakket kun je dat niet. Je kan er wel 3d mee, wil je verder wordt die dure zender wel een must...

@ketnet: Jah dat het gaat kosten dat had ik al begrepen. Ik houd mijzelf ook geen illusies voor de ogen. Zelfs in de sim gaat het wel eens fout als ik wat exotische dingen wil proberen maar ik moet erbij zeggen inverted is een makkie en stall turns gaan ook steeds strakker. Het liefst zou ik hebben dat de buurman een helishop thuis had maar jah dat is niet zo en dus accepteer ik de kosten en de wacht tijden die dit met zich meebrengt. Conrad heeft onderdelen voor de E-Sky gewoon in de catalogus staan. Als je voor 21 uur besteld heb je het morgen in huis en als je met ideaal betaalt heb je ook geen verzendkosten. Perfect toch?

Ik houd ervan om te denken dat ik wat verder ben dan alleen geïnteresseerd, ik heb onderhand wel wat kennis van zaken. Ik had al door dat ik zal crashen als ik ga stunten met mijn heli, dat hoort erbij. Maar of ik nou crash met zo'n mooie dure 3D heli van +600 euries of ik crash met een plastic ding van 150 euro... is toch net wat anders.

@Student: Dat een FPtje niet inverted kan vliegen had ik al gezegd maar toch bedankt dat je het er wat duidelijker bij zet, voor hetzelfde had ik dat niet door en wordt de heli een dure stofzuiger.. :) "Wat ik voor mijzelf versta onder 3D is een paar simpele rolls, wat flips en misschien zelfs (als het een CP heli is) wat inverted spul.".

Tevens auto rotatie vindt ik ook prachtig, kan ik soms uren blijven oefenen in de sim, moet je ook een CP heli voor hebben.

Maaruh wat vertel je nou allemaal over CP! Wat je zegt is van toepassing op de idle up toestand toch? Wat ik had begrepen is dat de rotor, in normale toestand, tussen 0 en (laten we zeggen) 10 graden moest variëren en dat deze ook nog eens proportioneel moest zijn aan de engine speed. Als je idle up gebruikt moet de engine speed fixed zijn en moet je met de rotor hoeken positief en negatief kunnen spelen dmv je gas hendeltje.

Dit had ik toch goed begrepen toch?

Ik heb vandaag nog een beetje nagedacht over het een en ander en ik denk als volgt. De kennis heb ik wel, ik ben een technische iemand (elektrotechnicus) dus schroefjes aandraaien en wat knutselen kan ik wel. Dat knutsel werk is voor mij ook een deel van de hobby, vindt het gewoon prachtig om te werken aan mijn heli.

Ik denk dat een super stabiele FP heli op dit moment niet meer te bieden heeft als mijn Walkera Lama 400D coax. Ik denk dat ik klaar ben voor een nerveuze CP heli. De E-Sky Honey Bee CP3 is een leuke helikopter voor die prijs en hij kan nog eens makkelijk geupgrade worden met CNC en Carbon onderdelen ipv de standaard plastic zooi.

De E-Sky lijkt de helikopter voor mij te zijn, tenzij iemand anders nog iets kan aanbevelen. RTF 150 euro is mijn absolute limiet en ik ben niet bereid om daar maar een cent over te gaan, dus aub niks van voor 110 heb je dit en dan moet je er nog servo's bij kopen enzo. 150 max voor totaal pakketje, klaar!

Iemand nog aanbevelingen in deze categorie?

Wat ik wel veel over de E-Sky hoor dat het niet echt de degelijkste helikopter is (voor de prijs houd ik mij ook geen illusie voor). Dat alles los komt na een middagje vliegen en dat hij zeer onderhoud gevoelig is enzo. Hoe erg is dat? Ik zal niet elke dag gaan vliegen maar als het mooi weer is dan gaat deze jongen buiten ff een paar rolls uitvoeren.

tevens wordt er van de E-Sky gezegd dat hij veelte nerveus is om een paar fatsoenlijke rolls of flips uit te voeren. Dat in feite het enige voordeel van de CP op de HB CP3 is dat je er mee inverted kan en verder niks. Stall turns zal en moet ik minimaal uit kunnen voeren met de heli die ik koop. In hoeverre is dit waar?

Laatst bewerkt door een moderator:

Ik denk dat een super stabiele FP heli op dit moment niet meer te bieden heeft als mijn Walkera Lama 400D coax. Ik denk dat ik klaar ben voor een nerveuze CP heli. De E-Sky Honey Bee CP3 is een leuke helikopter voor die prijs en hij kan nog eens makkelijk geupgrade worden met CNC en Carbon onderdelen ipv de standaard plastic zooi.

Neem het mee of niet maar hier spreekt iemand met de ervaring van esky en leren vliegen.

1. Je zegt zelf al dat je cp wilt vliegen. Koop een cp.
2. E-Sky's zijn geen fijne heli's, hun tx ook niet.
3. Iedereen kan 3d vliegen op de sim .... men noemt dit ook wel "aanklooien". Gecontroleerd vliegen, flippen, rollen, inverted is een ander verhaal.
4. Upgrade niets aan een esky. Heeft geen zin en zal hetzelfde vliegen. Bewaar je geld voor een volgende heli en je crash kosten.
5. Ja ik heb het ook geleerd met een belt-cp ..... maar als ik toen wist wat ik nu weet was ik gelijk begonnen met een align 450.

Zonder je te willen beledigen moet ik bijna lachen om je overmoed. Je denkt serieus dat je inverted kan vliegen omdat het op de sim ook lukt? En dan ook nog eens met een heli'tje van 150 euro?
Ik ben heel erg bang dat je dat kan vergeten!

Zelf "vlieg" ik ook met de Honey Bee CP2, de voorloper van de CP3. Zoals de naam al zegt is ook dit een CP heli, heeft hij een idle-up stand en zou het volgens de fabrikant geschikt zijn voor simpel 3D werk.

De realiteit is echter anders. Door het aparte staartmotortje is hij zo instabiel als maar zijn kan. Zelfs rustig rondjes vliegen zit er, goed afgesteld, maar nét in. Heb je een klein beetje wind, dan is hij (zijwaarts op de wind) al nauwelijks te controleren.
Daarbij heb je het dan ook over het 'upgraden met metalen parts'. De motortjes zijn nu al nauwelijks sterk genoeg om het ding in de lucht te houden, dus ik denk dat je hem met 'full metal' niet eens van de grond krijgt.

Heb je serieuze ambities om (nu al) 3D te gaan vliegen, dan zal je óf je budget moeten vergroten óf erg veel mazzel moeten hebben met een 2e hands setje hier op het forum/marktplaats. Met de HB-serie ga je het, naar alle verwachting, namelijk niet waar maken.

Succes!

Laatst bewerkt:
Even een verhaaltje van een beginner dan maar. Nu ik dit namelijk zo aan het lezen ben komt mij dit heeel erg bekent voor. Zo`n coax een makkie, je ziet filmpjes en denkt nou is dat nou alles?! Opstijgen en een beetje vliegen, pfff dat kan mijn oma zelfs nog met haar parkison.

Maar gelukkig heb ik naar deze jongens voor een deel geluisterd. Ik heb dan ook een Honey Bee FP2 gekocht, nadat ik hem kreeg meteen naar buiten, geen trainingskruis, en na omhoog met dat ding.... Daar ging mij eerste beginners fout. Hij week naar links? op de simulator niet hoor, knuppel(ik dacht voorzichtig) naar rechts, en daar stond een konijnen hok. Heli kon niet meer vliegen, omdat ik het onderdeel niet had.

Nu ben ik hier niet voor een leuk verhaaltje, maar wat ik wil zeggen is. Een simulator is niks vergeleken met het echte, jij wilt buiten daar heb je wind. wind is onstabiel, onstabiel is een crash.

Het blijft altijd je eigen keus, maar ik wilde het je wel even zeggen.
Veel succes met jouw keuze.

Je hebt het over een supernerveuze Cp, cp's zijn in alleen nerveus in vergelijking met Coax. Fp is nerveuzer, cp is juist minder nerveus, coax vliegt op zichzelf.

en voor 150 eur een cp heli waar je goed mee kan vliegen?
Vergeet het.

Zoek op dit forum op dat type,en je wordt overspoelt met problemen.
Je betaald die heli meerdere keren als je de crashes door falend materiaal mee gaat tellen.

Neem ook kosten op langere termijn mee, aanschaf is niet de enige kostenpost. Wil je een heli heeft die jou over een tijd ook bij kan houden, kijk dan voor een trex 450 combo set, die heb je ook gebruikt (wel voor laten vliegen...)
Maar ook gebruikt gaan ze echt niet voor 150 eur weg.

Verdubbel het, dan ga je een beetje serieus praten.

@Allemaal: Tnx voor de input nogmaals, kijk hier kan ik wat mee. Ik wil ook even zeggen dat ik mijzelf niet zie als ambitieus maar meer als kritische. Als je het internet een beetje afloopt dan roept iedereen maar wat maar niemand die er echt een duidelijke verklaring bij kan geven. Ik wil gewoon even het fijne weten zodat ik een goede beslissing kan nemen.

@DutchStyler
: Jah dat zal bij mij waarschijnlijk ook gebeuren. Alleen het ding is, dat je het nooit zal leren zonder het te doen. Of ik dan een mooie heli van +600 euro kapot maak of eentje van 150 euro, is net wat anders.

@hubris: Kijk daar kan ik wat mee. De ingenieur in mij zegt dat die staart motor niet goed kan zijn. Als je kijkt naar het design van meeste heli's dan plaatsen ze alles zo dicht mogelijk bij de center massa, dit om alles zo goed mogelijk te balanceren.

Met een staart motor heb je ineens een zware massa op een arm (koppel). Even basisschool natuurkunde erbij halen dan weten we dat de basis vergelijking voor koppel T = r X F waarin r de afstand van het middelpunt is en F de kracht. Dus hoe verder naar buiten hoe groter die kracht.

Plus nog het feit dat je in die motor nog een draaiende rotor hebt. Dus je hebt een draaiende massa in een draaiende kracht, dat is een tweede orde vergelijking. Er hoeft ergens maar een kleine imperfectie te zitten en hij gaat trillen als een gek.

Als je aan de andere kant op youtube gaat kijken dan kom je zowel mensen tegen die gewoon goed kunnen vliegen als mensen die last hebben van een heli die niet goed is. Dus jah wat is het nou? Is het gewoon een kwestie van goed afstellen of is er daadwerkelijk iets mis met de heli waardoor het even afwachten is of je wel een goed exemplaar ontvangt.

Mijn idee was eigenlijk om een HB CP3 te kopen en dan met de tijd upgraden maar misschien is het beter als ik iets door spaar en dan meteen een goede heli koop. Ik had mijn ogen al laten vallen op een T-Rex 600 laten vallen of de Outrage G5 je hebt dan meteen iets goeds maar het probleem is dat het dan ook meteen gaat kosten.

Zoals ik al een paar keer eerder had gezegd ik houd mij qua die prijs ook geen illusie voor de ogen. Als je ziet dat een fatsoenlijke heli met fatsoenlijke motor, servo's en rx al snel 400 euro of meer kan kosten dan moet zo'n heli van 150 euro het toch ergens van hebben.

-----------------------------------------

Nou even iets anders... Al het commentaar heeft mij een beetje aan het denken gezet. Misschien moet ik mijn budget iets verbreden om een heli die iets groter, stabieler en steviger is te kopen.

Als ik mijn budget verbreed naar 250 euro dan kom ik een hoop heli's tegen die net iets aantrekkelijker zijn, zoals de Walkera Creata 400 of de KDS 450S.

Vooral de KDS 450S lijkt mij zeer aantrekkelijk. Als ik later wat meer geld wil uitgeven kan ik de 450C ARF kopen en alles ombouwen.

@DutchStyler
: Jah dat zal bij mij waarschijnlijk ook gebeuren. Alleen het ding is, dat je het nooit zal leren zonder het te doen. Of ik dan een mooie heli van +600 euro kapot maak of eentje van 150 euro, is net wat anders.
Er is nog een tussenweg. Dat is het lessen aan de kabel. Een instructeur kan dan jouw fouten opvangen op het moment dat het mis dreigt te gaan. Ik heb eens zitten rekenen en kom er op uit dat een paar uurtjes lessen net zo duur is als twee "gewone" crashes. Ik ben zelf in ieder geval de lessen aan het overwegen nu!

@hubris:
Als je aan de andere kant op youtube gaat kijken dan kom je zowel mensen tegen die gewoon goed kunnen vliegen als mensen die last hebben van een heli die niet goed is. Dus jah wat is het nou? Is het gewoon een kwestie van goed afstellen of is er daadwerkelijk iets mis met de heli waardoor het even afwachten is of je wel een goed exemplaar ontvangt.
Wat mij persoonlijk is opgevallen is dat veel van de filmpjes waarin het wel goed gaat zijn van mensen die er iets bij te winnen hebben als het product goed uit de verf komt. Als je goed kijkt zie je dan soms ook dat de motortjes ineens een andere kleur hebben (paars of blauw) en dus niet de originele onderdelen zijn. Ook wordt dan vrijwel nooit met de standaard bladen gevlogen.

En als je het geld over hebt voor dergelijke upgrades, dan kan je dat beter besteden aan een goed product.

Je kan 30.000 euro uitgeven om een Lada van 1000 euro te pimpen tot een kar die 250km/h kan rijden op de snelweg. Of je geeft 31.000 euro uit aan een nieuwe Audi/BMW/Mercedes. Lijkt me duidelijk, nietwaar?

Mijn idee was eigenlijk om een HB CP3 te kopen en dan met de tijd upgraden maar misschien is het beter als ik iets door spaar en dan meteen een goede heli koop. Ik had mijn ogen al laten vallen op een T-Rex 600 laten vallen of de Outrage G5 je hebt dan meteen iets goeds maar het probleem is dat het dan ook meteen gaat kosten.

Zoals ik al een paar keer eerder had gezegd ik houd mij qua die prijs ook geen illusie voor de ogen. Als je ziet dat een fatsoenlijke heli met fatsoenlijke motor, servo's en rx al snel 400 euro of meer kan kosten dan moet zo'n heli van 150 euro het toch ergens van hebben.
Dat klopt helemaal. En dat prijsverschil zit 'm niet in de doos!

Nou even iets anders... Al het commentaar heeft mij een beetje aan het denken gezet. Misschien moet ik mijn budget iets verbreden om een heli die iets groter, stabieler en steviger is te kopen.

Als ik mijn budget verbreed naar 250 euro dan kom ik een hoop heli's tegen die net iets aantrekkelijker zijn, zoals de Walkera Creata 400 of de KDS 450S.
Als ik de reacties over de KDS 450 zie, dan lijkt me dat een stuk verstandiger keuze dan de HB CP3.

Kortom, je hebt nog een hoop zaken af te wegen alvorens een keuze te maken. Succes daarmee!

Voor €112,50 kan je vliegen met een HB CP3. Niet de mooiste heli, als je dat gaat vergelijken met een Trex. Aan de andere kant lig je niet wakker als hij een keer neer gaat.
Daarnaast zijn de onderdelen goedkoop. Dus ideaal om te beginnen denk ik. Heb er zelf ook een, maar ben ik nog vergeten in mijn signature te zetten.

Ga alleen NIET dit ding tunen met mooie alu onderdelen. Dat is de heli niet waard, koop dan bijvoorbeeld een KDS, of mijn voorkeur een Trex.

Ik ben helemaal geen expert en sta zelf ook nog in de kinderschoenen bij deze sport.

Maar het lijkt me, voor €150, daar zul je het niet mee redden.

Mocht je echter iets meer geld willen spenderen, voor zo'n €200 heb je een HK450GT, alles inclusief! Kan nog goedkoper als je de basisversie neemt, maar dat is niet aan te raden.
Zelf zal ik tegen de €400 hebben betaald voor m'n HK450. Maar dat is dan omdat ik niet de basisuitrusting heb genomen en omdat ik tonnen reserveonderdelen heb besteld.

Misschien iets om over na te denken...

Laatst bewerkt:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door saykoshey

@DutchStyler

Er is nog een tussenweg. Dat is het lessen aan de kabel. Een instructeur kan dan jouw fouten opvangen op het moment dat het mis dreigt te gaan. Ik heb eens zitten rekenen en kom er op uit dat een paar uurtjes lessen net zo duur is als twee "gewone" crashes. Ik ben zelf in ieder geval de lessen aan het overwegen nu!

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan jezelf, en dat is niet lullig bedoeld maar het gaat er om of je het in je vingers hebt of dat je het snel in je vingers kan krijgen.
Ik ben na de crash in de tuin naar een parkje gegaan, want daar was gras en dan kon ik een beetje opstijgen en zacht landen mocht dat nodig zijn.
Maar door die trainingskit bleef k steeds in dat gras steken als ik wilde opstijgen en dat heeft mij 2mainshaften gekost. Gisteren naar het industriepark geweest en ben crash loos 50cm de lucht in gegaan en geland.

Die crash kosten liggen bij een CP natuurlijk wel weer hoger. Zoals al veel is verteld.
Dus je zou indd vooral voor het begin een paar lessen kunnen nemen.

Beetje geduld werkt ook..

Velen willen na twee vluchten meteen rondjes vliegen, en dat kan dan gewoon nog niet. Gecontroleerd tenminste :rolleyes:

Eerst hooveren met de staart in alle richtingen, dan kun je het gaan proberen

Wacht je tot je dit kunt, breek je manouvres af als het niet goed voelt etc kun je hem echt een tijd heel houden

Beetje geduld werkt ook..

Velen willen na twee vluchten meteen rondjes vliegen, en dat kan dan gewoon nog niet. Gecontroleerd tenminste :rolleyes:

Eerst hooveren met de staart in alle richtingen, dan kun je het gaan proberen

Wacht je tot je dit kunt, breek je manouvres af als het niet goed voelt etc kun je hem echt een tijd heel houden

Ik denk dat dat wel zo'n beetje het beste advies is.

Ik las toevallig een paar dagen terug iemand op het forum die z'n heli verkocht "... ik heb er nu 3 vluchten mee gedaan maar het wil niet lukken ..."

Heli vliegen is moeilijk dat moet je echt letterlijk in de vingers krijgen.

Ik ben zelf nu een maand of 4 bezig ik heb de eerste maanden doordat het winter was en we erg slecht weer hadden mezelf leren hoveren binnen in de woonkamer met de Belt CP V2. De eerste 40 vluchten waren hover vluchten. Ik heb mezelf dus gedwongen in een beperkte ruimte te leren vliegen. Ja daar zijn ook crashes uit gekomen. En ja die kosten ja dan €10-20 euro. Maar je leert wel weer hoe de heli in elkaar zit en hoe alles werkt. Een maand geleden heb ik pas de eerste echte buitenvluchten gedaan bij windkracht 4-5. Weer een nieuwe stap.
Dit is mijn eerste heli en ik gebruik geen sim. Ik wil echt vliegen die keuze maak ik zelf. Dat betekend wel meer crashes. Ook heb ik bewust zelf de keuze gemaakt om meteen CP te gaan vliegen, ook daardoor ws weer wat meer crashes. De volgende stap is wat achtjes en rondjes gaan vliegen.
Ik heb alles mezelf aangeleerd, ik kan wel zeggen dat ik dat bereikt heb, oke daardoor gaat alles misschien niet zo snel omdat ik alles zelf moet uitvogelen. Maar het is uiteindelijk wel mijn prestatie.

Heb veel geduld leer de techniek en vooral veel vliegen en plezier hebben eraan. Crashen zul je hoe dan ook.

De E-Sky Belt CP V2 is geen goede heli, dat weet ik, maar daardoor leer je wel meteen alle correcties uitvoeren en vanaf deze naar een andere heli kan het alleen maar makkelijker worden.
De ene investeert in een goede sim de ander koopt er reserve onderdelen voor omdat die het zelf in reallife wil leren.

Just my 2 cents.

De belt wordt (door mij tenminste) afgeraden, omdat velen door technische mankementen de hli in de hoek gooien en nooit meer oppakken.
Dat is gewoon zonde...
En niets is zo frustrerend als een crash waar je zelf niets aan kunt doen..

Wil nog niet zeggen dat je het niet kunt leren met die heli, en inderdaad, je leert meteen hoe alles werkt.

En voor de sim, ik gebruik hem vaak meer om het gevoel van een manoeuvre in de vingers te krijgen. Dat kan dan gewoon binnen, en werkt vaak sneller dan dit in het echt proberen. In het echt ben je toch altijd ergens bang dat apparaat op de grond te leggen..

Zo'n leraar / leerling verbinding voorkomt echt géén crashes. Dat is een illusie. Wat natuurlijk wel prettig is, is dat je iemand naast je hebt staan die weet waar hij het over heeft en dus goed tips kan geven.

Verwacht echter niet dat zij elke fout feilloos zullen kunnen aanvoelen alvorens jij begint met het maken van fouten. Het is vooral de bedoeling dat jijzelf je heli weet te 'redden'.

Wat mij persoonlijk is opgevallen is dat veel van de filmpjes waarin het wel goed gaat zijn van mensen die er iets bij te winnen hebben als het product goed uit de verf komt. Als je goed kijkt zie je dan soms ook dat de motortjes ineens een andere kleur hebben (paars of blauw) en dus niet de originele onderdelen zijn. Ook wordt dan vrijwel nooit met de standaard bladen gevlogen.
Hahah, in de promo videos wordt écht gevlogen met stock electronica hoor. Alleen bij privé films zie je vaak andere lipos etc.

Als ik de reacties over de KDS 450 zie, dan lijkt me dat een stuk verstandiger keuze dan de HB CP3.

En die heli is gelijk al een heel stuk duurder (minimaal 250 euro of meer), nog even los van of die dan wel werkelijk zo goed is.

De belt wordt (door mij tenminste) afgeraden, omdat velen door technische mankementen de hli in de hoek gooien en nooit meer oppakken.
Dat is gewoon zonde...
En niets is zo frustrerend als een crash waar je zelf niets aan kunt doen..
Typisch commentaar van iemand die waarschijnlijk nooit Belt CP gevlogen heeft, want die helicopter vliegt prima met stock electronica!!

Los van falende electronica door productie fouten, bestaat er naar mijn idee ook niet zo iets als een crash waar je niets aan kunt doen!! :sleeping:

Maar het lijkt me, voor €150, daar zul je het niet mee redden.
Oh jawel hoor, dat kan best. Een goede en toch serieuze CP keuze, waar je ook écht 3D mee kunt vliegen is bijvoorbeeld de Honey Bee King 3 of de Belt CP V2. Voor iets meer heb je aan een Walkera CP (met pitched tail) ook gewoon een goede en goedkope helicopter.

Je zit een beetje met je toch wat gebrekkige ervaring, want co-axiale piloten zou ik niet adviseren meteen al naar CP over te stappen.

De Honey Bee CP3 heeft daarnaast eigenlijk niet echt genoeg power voor steviger 3D werk en dient echt precies goed afgesteld te staan zodat deze in idle-up mode voldoende negatieve pitch heeft om überhaupt bijv. prettig inverted te kunnen hoveren. Ik denk dat je 3D voorlopig zult moeten laten varen, wanneer je nog niet kunt vliegen, maar de CP is voor z'n prijs wel een mooie beginners kist. (Persoonlijk adviseer ik overigens juist een pitched tail helicopter, want dat vliegt veel strakker. Zeker in combinatie met een goede head hold gyro.)

Laatst bewerkt:
Back