S
saykoshey
Guest
Hoi,
Ik vlieg nu al een tijdje met een Walkera Lama 400D (coax) en die rondjes linksom en rechtsom heb ik nu onderhand gehad. Ik voel dat ik klaar ben voor de volgende stap, een single heli dus.
Ik wil nog eventjes niet veel geld er aan uitgeven omdat ik op dit momment nog niet de handigheid bezit en bang ben dat het uiteindelijk toch weer kapot gaat. Ik heb daarom de volgende criteria opgesteld tijdens het zoeken naar een nieuwe heli.
1. RTF kitje mag max 150 euro kosten.
2. Onderdelen moeten geodkoop en makkelijk verkrijgbaar zijn.
3. Minimaal 450 of groter.
Ik heb mijn ogen laten vallen op twee heli's. De Walkera CP180D en de E-Sky Honey Bee CP3, beide ongeveer even groot en even duur.
De CP180D is een FP heli met een pitched tail, HB CP3 is juist een CP heli met een motor tail. Onderdelen voor beide heli's worden via verschillende NL webshops verkocht een extra voordeel van de HB CP3 is dat Conrad de onderdelen ook heeft al zijn zij iets duurder dan de rest.
Ik heb zelf al heel wat op het net opgezocht. Van de CP180D wordt gezegd dat hij super stabiel, de perfecte heli voor de beginner. Dat is leuk en aardig maar ik wil ook alvast beginnen met 3D en dan ben ik bang dat deze heli niet meer of minder kan dan mijn coax.
van de HB CP3 wordt gezegd dat dit een goedkopen heli is maar niet perse een goede. Vanwege de staart motor zou hij een slecht balans hebben en hij zou ook nog eens te bibberig zijn omdat er geen synchro bestaat tussen tail en main. Is dit waar of hebben deze mensen gewoon last van heli's die verkeerd zijn ingesteld?
Veel mensen zeggen ook dat FP heli's beter zijn voor beginners omdat deze een control element verwijderen en dus makkelijker zouden moeten zijn. Ik zie hierbij een groot probleem en dat is dat de pitch proportioneel is aan het gas, je bestuurt hem niet zelf (ja tenzij je de idle-up gebruikt of zo'n dure 3D zender koopt waarbij je de pitch curve in kan stellen) dus de besturing is hij gewoon hetzelfde als een FP heli. Als je er nog een derde hendel bij had voor de pitch okay maar dit is er niet dus moet hij qua beturing hetzelfde zijn. Zit er iets in mijn redenatie wat niet klopt?
Ik ben tevens opzoek naar expert meningen van mensen die beide heli's kennen. Zeggen jullie, als je van coax afkomt is het beter als je even met een FP heli vliegt of zeggen jullie dat FP/CP niet uitmaakt en dat ik dat gewoon kan doen? Wat zijn de ervaringen met pitched tail vs. motor tail? Ze zeggen van motor tail dat deze bibberiger zijn vanwege de boven genoemde redenen. Is dit waar of valt het mee?
Oh en nog een ding, ik ben nog geen frequent flyer (mwah eigenlijk op de sim) maar wil het wel worden. Dus de heli moet wel een beetje degelijk zijn qua onderhoud. Wel even zeggen dat ik mijzelf geen fabeltjes voorhoud. Als je naar al die prijzen kijkt en dan ziet dat dit de goedkoopste zijn dan moet het wel ergens van komen. Al heb ik horen zeggen dat een E-Sky met carbon en CNC upgrades toch wel heelerg degelijk kan zijn.
Ik vlieg nu al een tijdje met een Walkera Lama 400D (coax) en die rondjes linksom en rechtsom heb ik nu onderhand gehad. Ik voel dat ik klaar ben voor de volgende stap, een single heli dus.
Ik wil nog eventjes niet veel geld er aan uitgeven omdat ik op dit momment nog niet de handigheid bezit en bang ben dat het uiteindelijk toch weer kapot gaat. Ik heb daarom de volgende criteria opgesteld tijdens het zoeken naar een nieuwe heli.
1. RTF kitje mag max 150 euro kosten.
2. Onderdelen moeten geodkoop en makkelijk verkrijgbaar zijn.
3. Minimaal 450 of groter.
Ik heb mijn ogen laten vallen op twee heli's. De Walkera CP180D en de E-Sky Honey Bee CP3, beide ongeveer even groot en even duur.
De CP180D is een FP heli met een pitched tail, HB CP3 is juist een CP heli met een motor tail. Onderdelen voor beide heli's worden via verschillende NL webshops verkocht een extra voordeel van de HB CP3 is dat Conrad de onderdelen ook heeft al zijn zij iets duurder dan de rest.
Ik heb zelf al heel wat op het net opgezocht. Van de CP180D wordt gezegd dat hij super stabiel, de perfecte heli voor de beginner. Dat is leuk en aardig maar ik wil ook alvast beginnen met 3D en dan ben ik bang dat deze heli niet meer of minder kan dan mijn coax.
van de HB CP3 wordt gezegd dat dit een goedkopen heli is maar niet perse een goede. Vanwege de staart motor zou hij een slecht balans hebben en hij zou ook nog eens te bibberig zijn omdat er geen synchro bestaat tussen tail en main. Is dit waar of hebben deze mensen gewoon last van heli's die verkeerd zijn ingesteld?
Veel mensen zeggen ook dat FP heli's beter zijn voor beginners omdat deze een control element verwijderen en dus makkelijker zouden moeten zijn. Ik zie hierbij een groot probleem en dat is dat de pitch proportioneel is aan het gas, je bestuurt hem niet zelf (ja tenzij je de idle-up gebruikt of zo'n dure 3D zender koopt waarbij je de pitch curve in kan stellen) dus de besturing is hij gewoon hetzelfde als een FP heli. Als je er nog een derde hendel bij had voor de pitch okay maar dit is er niet dus moet hij qua beturing hetzelfde zijn. Zit er iets in mijn redenatie wat niet klopt?
Ik ben tevens opzoek naar expert meningen van mensen die beide heli's kennen. Zeggen jullie, als je van coax afkomt is het beter als je even met een FP heli vliegt of zeggen jullie dat FP/CP niet uitmaakt en dat ik dat gewoon kan doen? Wat zijn de ervaringen met pitched tail vs. motor tail? Ze zeggen van motor tail dat deze bibberiger zijn vanwege de boven genoemde redenen. Is dit waar of valt het mee?
Oh en nog een ding, ik ben nog geen frequent flyer (mwah eigenlijk op de sim) maar wil het wel worden. Dus de heli moet wel een beetje degelijk zijn qua onderhoud. Wel even zeggen dat ik mijzelf geen fabeltjes voorhoud. Als je naar al die prijzen kijkt en dan ziet dat dit de goedkoopste zijn dan moet het wel ergens van komen. Al heb ik horen zeggen dat een E-Sky met carbon en CNC upgrades toch wel heelerg degelijk kan zijn.
Laatst bewerkt door een moderator: