Klapprop

Hoi,

ben ik weer... ik heb nu een vaste prop van 5,5 x 4,3

en op de 16/15/3 motor vab mega zeggen ze dat er een 4,7 x 4,7 of 5,5 x 4,3 op kan.

Alleen kan ik deze prop's niet vinden van graupner in klap, iemand een idee?

wat is het beste en wat gebruiken jullie

wan tik denk dat er wel wat zullen sneuvelen bij de landing als het geen klapprop is, of sneuvelen die ook wel???

Dank
Jelle

Volgens mij valt dat nog wel mee met die prop's. Een aantal clubgenoten vliegen met voodoo's met normale props (APC-E) en die breken eigenlijk bijna nooit bij de landing. En op de F5D modellen die ik gezien heb zaten ook geen klap props. Gewoon normale props gebruiken dus zou ik zeggen.

Op dit soort motoren met die toerentallen is een klapprop een nogo. vrijwel elke electropylonracer is heel goed uit te hongeren zodat je met bijna 0 vliegsnelheid het model kan landen zonder dat de prop breekt.

Heren, ik moet mij hierbij toch aansluiten.

Als gebruik wordt gemaakt van de juiste materialen moet het heel goed mogelijk zijn een 5x5 klap prop te maken in RFM style. Dit is leuk voor de landing maar ook tijdens het vliegen, ik vlieg liever met vol gas en zweef met een weg geklapte propellor.

Waarom moet ik met een Voodoo perse alleen maar Pylon style vliegen? Als ik de motor uit zet dan vliegt hij niet recht en is de glij hoek slecht door de extra weerstand van de vaste prop.

Nou jullie weer.

Jos

Maar zijn klapprops wel belastbaar tot die toerentallen?

en tot hoever gaan jullie met het inkorten van alle kabels, voor de ideale setup en gewichtsbesparing en ev storingsgevoeligheid ed?

ik wil de set later evt nog in een andere kist zetten, maar als ik alle soptimaal voordeze set maak, dan zal je zien dat dat niet meer gaat tenzei ik de kabels weer aan pas e.d.

Dank nogmaals
J

APC heeft een 5x5 klapprop (artikelnummer LP05050F) die volgens de beschrijving hetzelfde toerental aankan als de starre bladen. Ik ga het alleen niet uitproberen...

maar kan een 16/15/2 motortje zo een grote tussen aanhalingstekens wel aan, kheb een 30C accu 2100 en 60A regelaar.... die motor gaat ut warm krijgen... 4,7x4,7 niet beter, weet iemand dat, of komt het niet zooo nauw??

Dank voor alle info!!

probleem is dat ze de 4.7x4.7 niet in klapprop hebben blijkbaar. Alleen de 5x5 aan speedmaten.
ik heb van rctechnics een 6x6 klapprop, maar ik weet niet of die dat toerental houden... volgens specs max 16000
http://www.rctechnics.eu/camcarbon-klap-bladen-p-243.html

voordeel van de klapprop zie ik idd vooral met vliegen. ik hoef ook geen accu leeg te trekken in 36 sec... gewoon ff snoeihard omhoog en dan beetje rondzweven :) zoals ik eigenlijk ook met de ariane doe.

Heb al vaker mensen er over gehoord... misschien een idee om eens een paar te proberen te maken....

heb nu een logger, dus ga denk k maar beide halen en testen, zien wat et aan amps trekt en warmte maakt. En dus in vliegtijd brengt de 5x5 klap en de 4,7x4,7 in vaste...

dan zijn we er snel achter... hopelijk kan ik ut weekend bouwen :)

jj

Die APC 5x5 prop ziet er goed uit.

Ik heb hier nog een Kontronik 480-33 liggen, dat lijkt me ook wel wat met die prop en 3S.

Of anders gewoon zelf wat maken zoals dit;

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1659676

Je zou eventueel die APC prop kunnen gebruiken als een master en zelf wat uit Carbon maken na het maken van een malletje.

Jos

Laatst bewerkt door een moderator:
ben al aan het denken. Misschien binnenkort ff een APC propje open snijden en kijken of ik snel een testmalletje kan maken.

ben bezig met een probeerseltje om een tijdelijk malletje van een 4.75x4.75 apc propje te maken. puur als test. mocht het lukken om een propje te maken, dan moet het verder ook lukken.

Haai,

hoeveel ruimte om jullie heen gebruiken jullie om te vliegen?

mn schoonouders zijn boeren en hebben 3 graslanden vrije ruimte om hen heen (weet de lengtes niet zo precies), maar begin te twijfelen, nu dat ik merk hoeveel power de 16/15/2 en de 3s 2100 30C kokam heeft in de spark....

hoor het graag
jelle

Wel/geen klapprop. Ik zou het gewoon proberen.
Wat kan er gebeuren? als hij stuk gaat in de lucht, dan land je deadstick..
Als er een blad afbreekt, hoef je niet te landen. De resten van het vliegtuig zullen neerdwarrelen na de 'ontploffing' t.g.v. de onbalans. de bladen breken niet tegelijkertijd. En wat als hij op de grond kapot gaat, qua ogen en zo? Brrrr ... in ieder geval achter het toestel blijven dan. Wat weer niet kan als je het toestel weg gooit bij de start.

hoeveel ruimte om jullie heen gebruiken jullie om te vliegen? ...
De helft als het goed is, je vliegt niet om je heen maar je vliegt in de (half)ruimte voor je.

Lijkt me handig om gewoon even op de grond te testen.

Als je bijvoorbeeld met 4S op de grond test (kort) en met 3S vliegt dan zal het met het aantal toeren in de lucht wel goed zitten.

Jos

Back