klassiek, eigen ontwerp.

"klaar" vergeten te schrijven . :D

Eerst dus de vleugel aan de romp schroeven en dan kan je EWD uitmeten

EWD = ( Einstell Winkel Differenz ) = (instel hoek verschil)

Mvg Johan

Edit : alleen op deze pagina zie ik de foto,s , van pagina 2 zijn ze voor mij niet te zien , en dat ligt niet aan mijn instelling of de kerstman

Laatst bewerkt:
Mooi projectje. Blijft naar mijn idee altijd leuker om zelf iets te maken dan een bouwdoosje te kopen.

Stabilo niet gelijk houden aan de onderkant van je vleugel maar je centerlijn door het profiel.
Dat is als het goed is midden neuslijst en midden achterlijst.

Of inderdaad de vleugel monteren, instelhoek meter plaatsen. Romp met vleugel op 0 graden vast zetten en dan je stabilo ook op 0 graden. Neem even aan dat het volsymmetrisch is.
Bij A symmetrisch heeft de vleugel vaak ongeveer 1 graad positief.
Bij eigenbouw blijft het soms toch een beetje gokken.

Gr. Dennis

Collega’s, bedankt voor de nuttige informatie.
Ik ga Johan zijn raad opvolgen, dus, het stabilo komt als laatst aan de beurt.
Edwin en Dennis, ik denk dat ik er nu wel uit kom, met jullie informatie.
Toch nog een paar vragen; de vleugel is van onderen vlak en van boven rond, dus A symmetrisch neem ik aan.
Wat word nu bedoeld met een graad positief?
Het hart van de vleugel is dus midden neuslijst en midden achterlijst, als ik daar een denkbeeldige lijn op plaats, moet ik dan de denkbeeldige lijn aan de voorkant van de vleugel een graad op, of een graad naar beneden verplaatsen.
Of word hier wat anders bedoeld?

Inmiddels weer wat verder.

Het hout al een kleurtje gegeven, voor dat de romp volledig is ingedekt want dan kan ik er niet meer bij.
Als het overige vakwerk is geplaatst worden er nog 2 lagen op gezet.

Uploaded with ImageShack.us

Draadeinde bevestigd voor het motorsteun.

De romp verder ingedekt.

Nog een vraagje; de romp is deels al op geschuurd, waar de balsa delen tegen elkaar zijn gezet op het hart van een stringer, blijf ik een platte kant houden in het hout.
Dus tussen twee stringers in staat het hout wat boller.
Het balsahout was 2mm dik dus hou ik niet veel meer over om te schuren.
Wat te doen om dit te voorkomen?

Mvg Pascal.

Laatst bewerkt:
Hee Pascal,

wat betreft je vleugelstand denk ik even aan mijn Taxi III die is ook vlak van onder en rond van boven.
Origineel/standaard zit het stabilo dan gelijk met onderkant vleugel.
In het allereerste begin zat de vleugel nog vast met
elastiek en wipte de voorkant wel een enkele x omhoog waardoor de hoofdvleugel in een andere stand op de romp bleef staan en een mega zweefcapaciteit kreeg dit verschil was ongeveer 1 cm, ik denk dat je daar wel mee kunt spelen met wat je zelf wilt qua vliegeigenschappen (niet die hele cm uiteraard) maar beste is toch neutraal dan als ik het vergelijk met mijn Taxi III (1,60 span-1,20 lang,2,5 kg zwaar)

Om die bolling weg te schuren kun je dan niet nog 1-2 mm balsa achter de huid lijmen en weer verder schuren?? Of zit het precies op je stringers???

Keep on the good work:D

Ok, ik weet genoeg, en wat die bolling betrefd tussen de stringers, de goude tip!
Stom dat ik daar zelf niet op kwam :hammer:, waar geen haar zit, zit verstand.........oeps.:worship:

Mvg Pascal.

Goed bezig Pascall

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hidiho Pascal,

Ja nu ga ik maar eens aan jou vragen.....ben je ant staken?;)
Zo'n interessant verslag maar ja de updates mis ik een beetje nu.

Greetz Eddie

Hoi Eddie

Hidiho, dat klinkt goed! ;)

Nu het voorjaar zich op alle fronte laat gelden is de bouw tot stilstand gekomen.
Ik moet er toch weer eens mee verder!

Snuif. snuif, ruik ik mest???

Mvg Pascal.

Hoi.

nu je het zegt, vorige week de drijver er eens onder geplaatst en een stukje folie er op gestreken.
Ik ben alleen bang dat ook deze drijver weer te groot is voor dit toestel, en aan gezien ik wat minder goede ervaringen heb met watervliegen, twijfel ik er aan dat deze ooit water gaat zien.

Mvg Pascal.

Laatst bewerkt:
:thumbsup:

Half april 2012 op Zeumeren weer een "mooi "buitenbeentje" erbij?!;-)

Grt,
Berto.

Even het richtingroer op zijn plaats gezet.
Langzaam maar zeker begint het op een vliegtuig te lijken.

Mvg Pascal.

Hoi Pascal.

Was zo wat uw draadje te lezen en dacht plots aan uw vraag over de grote van uw drijver.
Toen dacht ik aan dit toestel, heb je misschien een vergelijk.

http://

Je maakt er in ieder geval iets mooi van.

Johan.

Johan.

Zo, dat is pas een drijver!
Ik heb laats de vleugel en de drijver onder de romp geplaatst en het klopt toch aardig wat de verhoudingen betreft.
Ik ga dan ook gewoon verder met de bouw, en we zien wel waar het vliegtuig neer stort. ;)

Mvg Pascal.

Back