klassiek, eigen ontwerp.

Niet alleen stomen werkt.. je kan de balsa ook in verdunde of zelfs pure keuken ammonia dippen, of 'opnatten' met een sponsje...
Als het hout dan mooi doordrenkt is, leg je zowat een knoop in een balsa lat lat... bij wijze van spreken dan :mrgreen:

Je laat het rustig opdrogen in de vorm of stand waar je het in forceert/fixeert. Opgedroogd blijf het keurig in die stand staan.

(Overigens... mooi werk weer Pascall!!!)

Hier onder even een voorbeeldplaatje van een fairing voor m'n Kyosho P-40 mod. Balsa is kletsnat gemaakt met buurt-super-amoniak.
(Fairing is inmiddels al aardig in vorm geschuurd, sluit thans mooi vloeiend aan met de romp. Elke keer doe ik een klein klusje aan de kist.)

full

full

Je kan het balsa dus aardig modelleren... meer dan je aanvankelijk zou denken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, dat is een knap stukje houtbewerking, ik drenk mijn balsa in de brandspiritus, maar of dat het zelfde resultaat geeft?

Heb je hier een bouwverslag van lopen?

Mvg Pascal.

Brand spiritus? Nooit getest. Ga ik ook proberen. De ammonia truck heb ik al van uit de eind '70er... ergens. Boekje, boekjes en tijdschriften. "Plans Handbook" en meer....
Test het verschil maar.

Met stoom krijg je vrijwel ieder hout krom... nou ja... ijzerhout natuurlijk niet.
Leuke van stoom is, als je een abachi of balsa ingedekte styropor vleugel hebt met een buts... kan je die vrijwel perfect weer wegstomen. Zelfs bij perforatie. Moet je het hout soms wel een beetje terug helpen met een punniknaald, schroevendraaiertje of speld. Het styreenschuim blaast zich weer een beetje op... en krijg je het geheel weer in het gareel. (niet zelf uitgevonden hoor!)

P40M ex P40Edraadje... mwah... schept weer zoveel verplichtingen. Wellicht achteraf? :)... of halverwege? :rolleyes:

Fairings? Geduldklusje Voorste deel gelamineerd met de vorm grof in de buurt.
Toen maar schuren met grof stevig schuurlinnenvel, dat je rond zet of oprolt.
Heel veel kijken naar plaatjes en een 1:32 Airfix bouwpakketje. Fotootjes maken en in Photoshop verkennen. Kartonnen malletjes en wat improvisatie.
Tot mijn verbazing rolde het gewoon zo uit m'n handen. Wel stoffig timmermans oog.

Maar... jou kistje mag er echt wezen! Straks de vleugel.
Ben benieuwd hoe je de snuit verder gaat afwerken. Semi-radial look?
Mooi hoor!

Nou, van de snuit moet je niet al te veel van verwachten hoor, voorlopig hou ik het eenvoudig, bouwen is niet echt mijn ding.
Eerst maar eens eenvoudig afwerken, als het vliegt, kan ik later nog detais toevoegen.

Ik heb gekeken naar het verbouwen van U p40, knap stukje vakwerk, ik heb de zelfte plannen met een al bestelde P-51, dus ik heb weer insperatie kunnen op doen.

Inmiddels is hij beplankt, nu kan er geschuurd worden.

Uploaded with ImageShack.us

Mvg Pascal.

Laatst bewerkt:
De kap is geschuurd, en in de plamuur gezet.
Nu het zaakje laten drogen, en dan kan de er wederom weer geschuurd worden.
Wat het model betreft van de kap, deze strookt mooi met de lijnen van de romp.

Mvg Pascal.

Knippen en plakken, de voorste rand van de motorkap wordt rood, waar de motor zit zwart, en het geheel word afgewerkt met een roode bies.
Miss silver moet nog aangebracht worden, een een nummer.

Mvg Pascal.

Hoi Pascall.

Al een aardig stukje op weg om een mooi toestel te realiseren.
Zal het repliek dat je in een ander draadje gebruikt van dat je de oude bouwwijze wat beu bent maar met een korrel zout nemen zeker.
Blijf je verschillende draadjes volgen.
Maak er maar iets goed van.

Johan.

Ha ha Johan, dit is een uitzondering.
Misschien stel ik aan mij zelf te hoge eisen, want het is nooit echt naar mijn zin, mede daarom gaat het bouwen mij niet zo goed af.
Maar goed, met toegeknepen ogen kan ik er wel plezier in hebben.

Mvg Pascal.

Hoi Edwin.

Voor jou ook een prettige jaarwisseling, en ja, net wat je zegt, het zij foto's, hier en daar zou het wat beter kunnen.
Het is maar wat voor eisen je stelt.

Mvg Pascal.

Laatst bewerkt:
Hoi Bart, dat is precies waar ik op gok.

Inmiddels is het windscherm geplaatst, het plastic komt van mijn vrouw haar parfum verpakking.
In de romp heb ik voorzichtig een uitsparing gemaakt waar het plastic circa 2mm diep in zit, deze heb ik het met 10 secondelijm vol laten lopen.
Vervolgens met 3mm brede tape het frame er op aangebracht en een kleurtje gegeven.
Zo heb ik een stevig windschermpje.
De rode bies heb ik nog wat aangepast, deze was niet naar mijn zin.

Uploaded with ImageShack.us

Mvg Pascal.

Inmiddels een begin gemaakt met de vleugels.
Deze had ik al, zoals geschreven in de eerste post van dit draadje.
Met een paar kleine aanpassingen zoude deze zo klaar zijn, mits" ik mijn trojan niet tegen de vlakte had gevlogen.
De trojan vliegt weer vrolijk rond, met een paar nieuwe vleugels, ten kosten van Miss Silver.
Dus, nu heb ik er heel wat werk aan om deze weer vliegwaardig te maken.
Beide vleugels hebben schade opgelopen, waarvan een volledig door de helft is.
Plakken, plakken, vleugel delen vervangen, verstevigen, bevestigingen aanbrengen voor de vleugeldrijvers, en voor een landingtoestel.
Ik heb besloten om een demontabel landingtoestel er onder aan te brengen, zodat ik ook van af de grond kan opstijgen.
Dit houd in dat het landingtoestel naar de voorzijde van de vleugel verplaatst moet worden om de wielen voor het zwaartepunt te brengen.
Origineel heeft de Trojan een neuswiel, dus vandaar.

Hier zijn we al een heel eind op de goede weg.

Mvg Pascall.

Word echt heel mooi !!

komt er nog een piloot in? ( schaal model Roscoe Turner )

mvg,

Bart

Hoi Bart.

het is wel de bedoeling om er een piloot in te zetten, maar eerst maar eens de grove delen bouwen.
Als dat achter de rug is, en ik heb er nog zin in, dan ga ik verder met de detais.

Mvg Pascal.

Back